Stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 19:20

Janneke2 schreef:
De Britten zeggen: "Never hit a shyer."
(Wie bang is, nooit slaan.)

:j

Dublinlove8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 19:21

bruintje123 schreef:
Dat ligt er aan waarom hij niet luistert.

Was jij onduidelijk in wat je vroeg?
Dan hoort hij natuurlijk geen tik te krijgen.
Was hij bang?
Weet hij dat wat hij gaat doen pijn gaat doen.

En dan ligt het nog aan het "vergrijp" wat hij deed.
Iets kleins kun je best af met een stemverheffing.
Maar als hij bijvoorbeeld bijt mag daar best direct een flinke tik op volgen, want dat mag hij nooit doen.

Maar een paard diverse keren volledig afslaan met een zweep heeft natuurlijk nooit zin.
En is altijd mishandeling.

Idd

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:24

Dublinlove8.....je spreekt jezelf nu tegen. Leg nou zelf eens uit hoe en waarom nou wel of niet?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:26

madhatter schreef:
Jelloy schreef:
Wat doen je ouders als jij niet luistert? Ze zetten jouw in de hoek en geven als het echt moet een corrigerende tik. Een paard zet je moeilijk in de hoek, tevens moet een paard ook weten wat normen en waarden zijn en wat hij kan verwachten van jou! Dus het mag best ALLEEN het moet terecht zijn!

Je ouders een tik? Nou ik weet niet hoor maar het hoort volgendsmij niet dat een ouder je een tik geeft.

uh foei niet aan die hete theepot komen,
nee toe nou

als je m nu ook nog over je heen trekt dan ga je in de hoek!

ohoh kijk nu wat je gedaan hebt, al dat hete water over je heen, daar moeten we eens dringend een gesprek over aan gaan, maar nu eerst op naar Beverwijk

---

vingers in de buurt van iets heets.. TETS

---------------

wat denk je dat gezonder is?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:58

Mij lijkt het gezonder het kind even aan die theepot te laten voelen - meestal snappen ze dan prima dat je er niet aan moet gaan hangen.

Zonder al te veel ge-tet-s heeft oma de kids groot gekregen.
Nieuwsgierigheid graag - en 'nee' betekent 'nee'.

Goner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:15

bruintje123 schreef:
Dat ligt er aan waarom hij niet luistert.

Was jij onduidelijk in wat je vroeg?
Was hij bang?
Weet hij dat wat hij gaat doen pijn gaat doen.

En dan ligt het nog aan het "vergrijp" wat hij deed.
Iets kleins kun je best af met een stemverheffing.
Maar als hij bijvoorbeeld bijt mag daar best direct een flinke tik op volgen, want dat mag hij nooit doen.

Maar een paard diverse keren volledig afslaan met een zweep heeft natuurlijk nooit zin.
En is altijd mishandeling.

Je neemt me de woorden uit de mond!

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:40

elenaMM77 schreef:
Je ouders een tik? Nou ik weet niet hoor maar het hoort volgendsmij niet dat een ouder je een tik geeft.

uh foei niet aan die hete theepot komen,
nee toe nou

als je m nu ook nog over je heen trekt dan ga je in de hoek!

ohoh kijk nu wat je gedaan hebt, al dat hete water over je heen, daar moeten we eens dringend een gesprek over aan gaan, maar nu eerst op naar Beverwijk

---

vingers in de buurt van iets heets.. TETS

---------------

wat denk je dat gezonder is?[/quote]

Laten voelen. Dan komt ie er vanzelf achter. Of gewoon wegduwen, niet slaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 20:45

je weet niet wat de gevolgen zijn van ernstige brandwonden?

schrik laten voelen voor ze het aanraken is een stuk gezonder dan ze een pot kokend hete thee over zich heen laten trekken (soms denk ik toch dat die ouderschaps cursus waar ze over spreken een goed idee is.. misschien net als in amerika gewoon op de middelbare school alvast).

gewoon wegduwen is als 'foei'..
maakt geen indruk..

laten voelen maakt wel indruk.. maar wil je het laten voelen door een afschrikkende tik op de vingers, of door gloeiend hete thee, waardoor in de loop der jaren tientallen operaties nodig zijn om littekenweefsel te behandelen omdat een kind in de groei is? Mijn nicht heeft het meegemaakt als klein kind, niet luisteren naar een foei op afstand en zeker niet dicht genoeg bij om 'weg te duwen'.. ze heeft nu als veertigplusser nog steeds last van de littekens.. reken maar dat haar kinderen een draai om de oren hebben gekregen toen ze als peuter in de buurt van het gas de oven of de theepot kwamen.

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:02

elenaMM77 schreef:
je weet niet wat de gevolgen zijn van ernstige brandwonden?

schrik laten voelen voor ze het aanraken is een stuk gezonder dan ze een pot kokend hete thee over zich heen laten trekken (soms denk ik toch dat die ouderschaps cursus waar ze over spreken een goed idee is.. misschien net als in amerika gewoon op de middelbare school alvast).

gewoon wegduwen is als 'foei'..
maakt geen indruk..

laten voelen maakt wel indruk.. maar wil je het laten voelen door een afschrikkende tik op de vingers, of door gloeiend hete thee, waardoor in de loop der jaren tientallen operaties nodig zijn om littekenweefsel te behandelen omdat een kind in de groei is? Mijn nicht heeft het meegemaakt als klein kind, niet luisteren naar een foei op afstand en zeker niet dicht genoeg bij om 'weg te duwen'.. ze heeft nu als veertigplusser nog steeds last van de littekens.. reken maar dat haar kinderen een draai om de oren hebben gekregen toen ze als peuter in de buurt van het gas de oven of de theepot kwamen.

zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Hey, ik weet dat wel want k heb nog een litteken daarvan over haha. Maar ik ben blij dat niemand me heeft tegen gehouden want ik ben nu veel verzichtiger, en dan moet je gewoon iemand wegduwen niet slaan haha.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:19

dan heb je geluk gehad..
Een litteken is prima.. daar kun je van leren.. Maar weet jij bijvoorbaat of je kind een littekentje oploopt.
of de halve borstkas eraf schroeit waardoor je in de pubertijd door een hel gaat als daar bepaalde dingen moeten groeien?

dan heb ik toch liever een tik op mijn vingers.. en heb ook liever ouders die de gok niet nemen dat de schade beperkt is.. En hoe duw je weg als je hart overslaat? dat gaat ook niet zachtjes..

MoppieFilou

Re: Stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 21:25

Ik zou het eerst proberen duidelijk te maken op een andere manier (bv: als hij/zij te traag stapt, draaft of galoppeert of als hij/zij terugvalt in draf ==> met je benen stampen of als ze bijten ==> gewoon met je hand een tik op hun neus geven). Als ze dan nog niet luisteren vind ik het terecht om een tikje te geven met een zweep. Als je in het begin al te zacht bent voor je pony/paard heeft dat net het omgekeerde effect, dan gaan ze helemaal niet meer luisteren en kan je heel de les met je benen stampen of (wrs te zacht) met je zweep tikken. Ik spreek uit ervaring :) . Je moet natuurlijk niet onnodig met je zweep slagen en niet al te hard (ze moeten het wel voelen natuurlijk). Maar een goede training voorkomt al veel :) .

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 07:02

elenaMM77 schreef:
dan heb je geluk gehad..
Een litteken is prima.. daar kun je van leren.. Maar weet jij bijvoorbaat of je kind een littekentje oploopt.
of de halve borstkas eraf schroeit waardoor je in de pubertijd door een hel gaat als daar bepaalde dingen moeten groeien?

dan heb ik toch liever een tik op mijn vingers.. en heb ook liever ouders die de gok niet nemen dat de schade beperkt is.. En hoe duw je weg als je hart overslaat? dat gaat ook niet zachtjes..

Ben ik het helemaal mee eens _/-\o_ _/-\o_

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 07:13

Mijn moeder heeft mij ook proberen te stoppen, maar niet door een tik?? Door me ruw weg te duwen. Geen pijn.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:42

TerraHowrse schreef:
elenaMM77 schreef:
dan heb je geluk gehad..

Ben ik het helemaal mee eens _/-\o_ _/-\o_

gewoon niet kokend heet water op de hoogte zetten dat er een kind bij kan!
Kind die kan staan en groot genoeg is om bij een fornuis te komen vind ik te oud om een tik te geven.
Vraag me af wat dat met de sociale ontwikkeling doet.

Maar daar gaat het in dit topic niet over!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:43

Dat wilde ik net zeggen, het gaat hier niet om kleine kindjes :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 09:54

MH, sorry hoor maar jij bent een typisch voorbeeld van de jeugd van tegenwoordig. De jeugd die tegenwoordig geen corrigerende tik krijgt. de onzin die je af en toe uitkraamt hier op bokt -O- ..

Corrigerende tik, zowel bij paarden, als bij honden, als bij kinderen, is niks mis mee. En daar bedoel ik niet mee in elkaar slaan, maar om iets aan te leren dat iets niet mag/goed is. Maatschappij van tegenwooordig :=

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:08

Corrigerende tik als het terecht is lijkt mij doel treffend. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 10:25

madhatter schreef:
Laten voelen. Dan komt ie er vanzelf achter. Of gewoon wegduwen, niet slaan.

Precies.
Als in 'kom maar met je handjes, dit is een theepot.Daar zit hete thee in, lekker. Voel je - 10 centimeter- de warmte?' Idem 5 centimeter en dan nog es zeggen dat het water heet is en voordoen met zelf 1 vinger heel even tegen het ding aan doen. Kind doet uiteraard hetzelfde - 'dat is dus heet' - en kind mag niet aan de theepot komen, ook niet aan het handvat.

En wegzetten waar het kind niet bij kan- dat lukt niet meer boven de anderhalf.
Wegduwen kan soms zin hebben, maar nee is nee en een tikje bij de 2e of 3e keer nee schept duidelijkheid.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:39

madhatter schreef:
Mijn moeder heeft mij ook proberen te stoppen, maar niet door een tik?? Door me ruw weg te duwen. Geen pijn.

Maar daar heb je blijkbaar niet van geleerd, want je hebt toch een litteken overgehouden?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:46

Euh, we zitten hier niet op leven zonder paarden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 15:56

Ach, ik zat ooit in een topic over een paard een schop geven mag dat achtig.
geloof dat het toen paard heilige paardenfluisters v.s. F-side paardenbeulen werd uiteindelijk..
Je komt er toch nooit uit.

Zodra een paard of ander dier inclusief kinderen iets doet dat hen of mij in 'gevaar' brengt krijgen ze lik op stuk een reactie die er voor zorgt dat ze zich 3x bedenken voor ze iets weer doen.

En een duwtje geven in een situatie terwijl 2 ponies ruzie schoppen om naderend eten terwijl ik daar bij staan.. Nee, dan komt er geen uhhh foei, of duwtje of een potje paardenknuffelen en of fluisteren.. Dan maait mijn halstertouw richting de borst of voorbenen zodat het heeeeel duidelijk is waar mijn persoonlijke bubbel is en waar zij buiten dienen te blijven.. Nee zoetjes achteruit zetten terwijl ze herrie staan te maken werkt dan niet.. voordat je de eerste woordjes kunt fluisteren kan er dan al een ongeluk gebeurd zijn. Als ik geen halstertouw heb, dan flinke zwaai van mijn armen omhoog en flinke stemverheffing NEE.. Daarna is het wie niet horen wil moet maar voelen en dan is een flinke por wel het minste dat ze kunnen verwachten.. En dat is ook bekend, als ze nu herrie maken hoef ik alleen mijn rug maar te rechten en ze stappen achteruit. heb mijn eigen pony eenmaal een zwier met het halstertouw tegen de borst gegeven en de andere 1x een tets tegen de schouder, dus ik mishandel ze in geen geval, ben gewoon heel duidelijk.. ik ben de baas en als ze zich gedragen mogen ze meefeesten op mijn feestje.. als ik buiten de wei ben is het hun eigen feestje

idem met zweepgebruik.. iets dat een paard niet kent, breng ik rustig en geduldig bij met lichte druk en zonodig kietelen met de zweep daar waar ik wil dat hij reageert, zodat het voor hem voelbaar is wat ik bedoel (zoals je de buikspieren kunt laten aanspannen door daar te kietelen, of het bekken kunt kantelen).. beheerst mijn paard iets, maar krijg ik geen reactie op licht vragen, vraag ik het nog 1x vriendelijk en daarna komt er een tikje bij
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 01-12-16 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:05

Celiien schreef:
MH, sorry hoor maar jij bent een typisch voorbeeld van de jeugd van tegenwoordig. De jeugd die tegenwoordig geen corrigerende tik krijgt. de onzin die je af en toe uitkraamt hier op bokt -O- ..

Corrigerende tik, zowel bij paarden, als bij honden, als bij kinderen, is niks mis mee. En daar bedoel ik niet mee in elkaar slaan, maar om iets aan te leren dat iets niet mag/goed is. Maatschappij van tegenwooordig :=

Ehh ik ben 44 en heb nog nooit een (corrigerende) tik gehad.
Mijn moeder (73 jaar) is opgegroeid in een groot gezin en mijn oma heeft nooit geslagen/getikt.
Was ze echt allergisch voor als mensen dat wel deden.
Zij zei altijd: je slaat het koren eruit en houdt het kaf over (maw je slaat het goede eruit en houdt de rottigheid over).

En ja wij zijn allemaal netjes opgevoed, en hebben altijd veel respect voor mijn moeder gehad.
Mijn kinderen: nooit 1 tik gehad en toch doen ze het goed.
Alsof je kinderen niet iets kan bij brengen zonder een tik te geven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 16:35

Wat een gezever over kinderen zeg.
Ze worden er echt niet minder van hoor.

Goede opvoeding begint al vanaf peuter af aan. En als ik zie dat k** kinderen hun winkelwagentje tegen mijn enkels aan racen of bonken en daarbij lachen en moeders doet alsof ze iets belangrijks ziet in de lucht?? Die kinderen hadden van mij ECHT de consequenties er van ervaren.
Eerst met woorden, geen effect? Duidelijke boodschap er achter met waarschuwing: Doe je het weer dan krijg je een tik tegen je broek.
Geen effect... kind is gewaarschuwd.

Maar met paarden net zo.

Komt in mijn ruimte? Duw terug.
Blijft in mijn ruimte komen, en deinst niet op de kleine hulpen terug, grotere hulp.

Paard negeert been.
1x duidelijkere been, met een tik van de zweep.
Volgende x, been = reactie = beloning.

Paard dreigt met slaan zonder reden (geen angst of pijn)
Krijgt beest direct een volle mep van mij.

Pijn en angst, geen slaan, enkel beloning met goed gedrag.

Net als kinderen, zie ik een hoop on opgevoede paarden rondlopen.

Mijn paard blijft braaf stil staan op de poetsplaats.
Met zadelen.
Met opstappen.
Wanneer ik dit vraag.
Gaat opzij wanneer ik wil. Achteruit wanneer ik wil.
Wacht met in de weilopen tot ik het zeg.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:12

iirrssjjee schreef:
madhatter schreef:

Maar daar heb je blijkbaar niet van geleerd, want je hebt toch een litteken overgehouden?

Jep, aan mijn vinger/hand, die ging er wel langs maar raakte het toch aan, dat deed pijn! Heb er gelukkig wel van geleerd :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 17:18

maralyn schreef:
Wat een gezever over kinderen zeg.
Ze worden er echt niet minder van hoor.

Ze worden er ook niet meer van. Slaan voegt weinig toe.
Ik vind het wel een mooie spreuk: je slaat het koren eruit en houdt het kaf over.

Ik hanteer(de) de regel 'dat er grenzen zijn', en dat een kind 'nee' moet respecteren (= ik ben erg van uitleggen en nieuwsgierigheid aanmoedigen) - maar soms is de tijd er niet.