[VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-16 00:30

Vandaag na een paar dagen rust weer een training gedaan. Lekker gepoetst, en daarna voor het eerst met kaptoom gelongeerd. Eerst wat volgoefeningen herhaald, die deed ze super braaf. Ook het achter overstappen gaat steeds beter, maar ze vindt rechtsom beduidend nog moeilijker. Geoefen met de laterale buiging in stilstand om haar soepeler te maken. Daarna eerst linksom even gelongeerd, van kleine cirkel waarin ik zelf nog mee loop naar dat ze netjes om me heen loopt. Hiervan zelfs een stukje kunnen filmen. Een keer dook ze daardoor wat de hoek in, omdat ik niet op tijd begeleidde en mijn lichaamshouding haar die kant op stuurde :+ Maar ze ging netjes op stemcommando naar draf en terug naar stap begrijpt ze ook al beter. Rechtsom ook weer begonnen op kleine cirkel en mee lopen, maar zodra ik meer afstand nam draaide ze ook vrij snel buitenlangs weer om en ging daarbij 2x ook rennen. Haar gewoon rustig weer gepakt en opnieuw begonnen. Tot we de cirkel in stap op net wat meer afstand konden doen en toen ook direct gestopt.

Ze mag waarschijnlijk binnenkort bij een groepje in de paddock, ipv in haar eigen paddockje, zodat ze daar ook wat kan ravotten.
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Re: [VOLG] Het leven na 3,5jaar weide/gezelschapspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-16 13:25

Nou ze gaat goed vooruit hoor ;) Ik ben benieuwd hoe ze eruit ziet als ze een wat betere conditie heeft ;) Ik denk dat het ravotten met andere pony's ook wel goed is voor haar ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 18:23

Ja haar conditie is nog lang niet top. 15min werken gaat goed, maar als ze zich te druk maakt/gaat rennen staat ze erna wel te pompen. Als het goed is komt vandaag iig 2e hands wollen dekentje met hals binnen, dus dat is wel lekker voor na het werk.

Afgelopen week weer gewerkt in de longeerkraal, 1x met kaptoom en 1x met touwhalster. Linksom gaat echt steeds fijner, en zit stap-draf en terug en naar binnen komen er al goed in. Rechtsom gaat met loswerken nu ook goed, ze rent ook niet meer de afrastering in gelukkig, aan de lijn draait ze nog wel regelmatig naar buiten, dus daar nog aan t kijken hoe we dat het beste kunnen oplossen.
Op dit moment probeer ik heel veel te wisselen van kant zodat ik haar voor ben, en ook haar spieren niet meteen teveel belast worden, want ze is gewoon echt stijf rechtsom. Daarnaast gebruiken we ook halve cirkels en de muur als stop. Verder werken we aan het omzetten/wegsturen van de achterhand (disengaging) en laterale flexen van hoofd en hals om haar soepeler te maken en ook alvast wat te leren reageren op de teugelhulpen straks.
Verder heb ik er in stilstand weer even op gezeten, gewoon zo zonder zadel. Was iets spanning, maar ze bleef braaf staan. Wel omkijken en proberen in mijn laarzen te bijten haha, dus ze is er nog niet helemaal comfortabel mee.

Helaas geen nieuw beeldmateriaal. Eigenaresse was recent mee, maar haar telefoon bleek het wegens ruimtegebrek niet goed te hebben opgeslagen :(

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:29

Oh dat is wel knap dat je er gewoon op kunt zitten dus ze accepteert wel gewoon gewicht ;)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 15:02

Ze heeft vandaag (na 3 dagen vrij) voor het eerst een bitje in gehad.
We willen haar uiteindelijk bitloos rijden, maar vinden het belangrijk dat ze beide leert kennen en weet wat het is. Ze vond het maar een gek ding, maar hapte hem wel zo in.
Verder gewoon weer wat grondwerk en longeren gedaan. Eerst enkele lijn en later 2e x met dubbele lijnen (nog niet achter billen langs) aan kaptoom. Deed ze heel braaf. Rechtsom longeren wordt ook steeds makkelijker. Ze draaide nog wel paar x om maar daarna was t over en konden we fijn steeds wisselen van hand.

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:12

Oh ze heeft wel een heel knap koppie hoor <3 En wel verstandig om zowel met als zonder bit te beleren het overgrote gedeelte van de mensen rijdt toch met bit.

LoveHorse15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 22:25

Wat een leuk beestje! Ik ben benieuwd hoe ze over een tijdje er uit ziet <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 14:57

Laatste update alweer even geleden. Zoals iedereen waarschijnlijk wel last van heeft gehad, hebben we ook hier last gehad van de vorst. Heb haar nog 1x kunnen longeren tussendoor. Ze deed het erg goed, en geen enkele poging meer tot omdraaien. Ook het stukje met de dubbele lijnen doet ze braaf.

Waar ze in begin nog uit de cirkel brak, blijft ze nu zelfs keurig achter een schuine balk aan de lijn.

Afgelopen week zijn we voor het eerst aan de hand buiten gaan wandelen. Het plan was eigenlijk om dit met een meer ervaren paardje samen te doen, maar dat kwam er niet van, dus we zijn gewoon samen gegaan. De eerste keer alleen tot het eind van de straat naar een grotere weg en terug, en op de parkeerplaats naast stal nog wat oefeningen gedaan om haar focus bij mij te leren houden. Er lagen wat losse lege blikjes, dus daar ook meteen mee geoefend. Boeide haar niet zo. Voorbijganger met hond was wel zeer interessant en ook wel wat spannend.

GIsteren hebben we een groter rondje buiten gedaan langs een iets drukkere weg. Startende auto was even spannend, maar meer dan 2cm opzij springen deed ze niet en ze zocht steun bij mij. Ook stukjes lekker laten grazen. Iemand met de fiets aan de hand was wel gek, maar omdat ik er geen aandacht aan schonk, at ze al snel weer verder. Dus het begin van verkeersmak maken is inmiddels ook een feit. :) Trots op hoe ze zich ontwikkeld. Nu op zoek naar een fijn zadeltje voor ons beiden om daar kennis mee te gaan maken.
Afbeelding

Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:24

Oh maar je hebt haar toch wat meer richting sportconditie gekregen, niet meer zo ehhh stevig ;) Maar fijn dat het goed gaat!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 21:39

@mer1980 Hahaha ja ze begint nu netjes op het juiste gewicht te komen. Juiste voerbeleid en meer beweging beginnen resultaat te geven :)
Binnenkort krijgt ze er ook een sportcoupe bij.
Hier wat screenshots van een van laatste longeersessies:
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-17 21:18

Ja ze wordt nu echt knap hoor <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 16:43

Jeej, eindelijk is alles weer ontdooid! Zal kijken of ik van de week een nieuw stukje beeldmateriaal kan maken. Heb haar eergisteren weer kwartiertje gelongeerd aan het halster. Ze was wat loperig, maar ook niet gek gezien er de laatste tijd weinig gerend kon worden. Verder erg braaf.

Ook zijn haar voeten eindelijk bekapt. Ze deed het heel stoer, alleen haar ene achterbeen vond ze nog wat lastig. En heeft ze inmiddels ook een sportcoupe gekregen. Niet helemaal netjes recht, omdat madam het stukje in de buurt van de oren toch wel spannend vond, en ook het stil staan een beetje zat was. Maar ach, groeit wel weer bij (slechte kwaliteit foto maar voor t idee).

Afbeelding

En als het goed is komt er binnenkort iemand voor haar kijken die wel interesse heeft. Ik ben benieuwd of het klikt!

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 17:50

oh het wordt echt een steeds knappere pony <3

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 18:17

Wat leuk om die vooruitgang te zien! Knappe pony hoor :D

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 18:19

Wat een knapperd is ze inmiddels toch :D
Heel leuk ding <3

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 18:20

Vandaag voor de 2e keer een zadel op haar en voor het eerst echt erop.
Zoo trots op haar. Ze deed het super! Vanaf krukje op en af gestapt. Links en rechts. En stukjes gestapt. Ik heb enkel gezeten. Af en toe klein beetje spanning, maar zoo braaf.
Afbeelding
Afbeelding

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 18:30

Het blijft een hele knappe pony :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:48

wauw dat gaat echt super!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 21:33

Ik was vandaag degene op de grond, en wat is ze leuk! TS heeft haar ook al fijn voor elkaar! Pony heeft ook een hele leuke draf, zou zeker niet misstaan in de ring :D

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 21:36

Jaaa super thanks voor je hulp Geryon! Heerlijk dat wij zo lekker op 1 lijn zitten en aan half woord genoeg hebben ☺️

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 19:21

Ah staat ze te koop nu? Jammer dat je niet zo lang verder kunt gaan met dit leuke projectje

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 01:36

Ja ze stond al te koop voor goed huisje, maar helaas door emigratie van eigenaar en een financiële tegenvaller bij mij kan ik haar ook niet langer meer aanhouden zoals het er nu uit ziet :( wil wel kijken of t haalbaar is iig stap en draf onder de man erop te zetten en stuur in stap. Maar gaat nu eerst weer vriezen dus dat helpt niet erg.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 11:14

Jammer zeg :( misschien is er hier in het topic wel iemand die haar over kan nemen

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:52

Onder de man verkopen levert iig meer op dan zadelmak en ik heb je add gezien en die prijs lijkt me wat hoog voor een pony die nog niet zoveel kan, dus hoe meer knoppen erop hoe makkelijker je haar kan verkopen. Ik duim iig dat je snel een fijn huisje hebt voor haar.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 22:18

De prijs is ook absoluut bespreekbaar bij serieuze interesse, maar uiteindelijke prijs komt toch altijd wel uit onder de vraagprijs, dus hoger ingezet. Ook omdat we wel een goed huisje willen, en niet mensen die denken wel even snel een goedkope pony te kopen en eigenlijk niet helemaal weten waar ze aan beginnen. Dan desnoods nog liever naar een goed bekend staande handelaar waar ze op eerlijke manier verder beleerd wordt.
Zie overigens regelmatig pony's die voor meer weg gaan en niks kennen, puur omdat ze een stamboekpapiertje hebben (ook ruinen) maargoed das een andere discussie en offtopic hier ;)

Op dit moment heeft madam een klein weekje vrij ivm de weersomstandigheden. Hopelijk kunnen we morgen of vrijdag wel weer een rondje buiten wandelen. Poetsen doe ik nu even niet echt ivm geen extreem dikke vacht, en dat ze zonder deken staat. Dus voornamelijk knuffelen en lekker overdag buiten.