Gevaarlijke situatie(?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:30

Ik begrijp je goed, ben ook vaak plaatsvervangend bezorgd :o

Maar in deze vind ik dat de pensionhouder best de regel mag handhaven dat jeugd onder de pakweg 14 alleen onder toezicht van een ouder of volwassen begeleider aanwezig mag zijn en/of gebruik mag maken van de bak.

Stal is immers geen naschoolse opvang en de verantwoording leggen bij stalgenoten lijkt mij ook niet de bedoeling, jij komt daar immers ook voor je plezier en ontspanning?

Voorts vind het ook (mede) de taak van de pensionhouder om toe te zien op een veilige een eerlijke manier van omgaan met de pony!
Heb meelij met dat beest :(:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:39

Onder de pakweg 14 jaar alleen onder toezicht van een ouder of volwassen begeleider aanwezig mogen zijn of gebruik mogen maken van de bak vind ik wat zwaar. Ik zie bij mij op stal genoeg jongere dames die prima in staat zijn om zonder begeleiding goed met hun pony om te gaan en normaal te rijden. Dat zijn wel allemaal dames die goed begeleid worden door hun ouders, die zijn er niet altijd, vaak niet, maar als ze er zijn, wordt er wel duidelijk gemaakt wat een gewenste en ongewenste manier is om met je pony om te gaan.
Daarbij komt dat ook de staleigenaren heel duidelijk zijn over gewenst en ongewenst gedrag. Als dit bij iedereen bekend is en iedereen zich daaraan houdt (en dat gaat een soort van vanzelf als je daar wilt blijven met je ponybeest :D) is er eigenlijk nooit een probleem.

En ja, je houdt rekening met elkaar. Als 6 van die meiden hebben afgesproken om gezellig met zijn allen te gaan rijden in de 20x60 bak en ook een sprongetje te gaan doen en dat bakregels niet zo nodig zijn, ga ik daar als "oud wijf" en serieus trainende westernruiter niet tussen rijden. Daar doe ik hen en mezelf geen plezier mee.

Edit: andersom wordt er ook rekening met mij gehouden. Een van mijn paarden is (nog) niet zo'n held met andere paarden. In de bak wordt daar door andere ruiters rekening mee gehouden waar nodig. Het is/wordt geen ongeleid projectiel als het misgaat maar het is niet fijn en onnodig als ze over de zeik wordt geholpen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 11:59

Ik denk dat ik het even aan kijk. Er hangt een prima sfeer op stal en we houden allemaal rekening met elkaar. Er zijn 2 bakken (binnen en buiten) en als het droog is dan 'ontloopt' iedereen elkaar waar het kan zodat je niet met 5 man in de bak rijdt. Als er les is dan proberen we daar ook niet bij in te rijden tenzij het dus hoost. Gelukkig is het sowieso nooit echt druk in de bak en kent verder iedereen de bakregels of je spreekt onderling even wat af als dat wat mindergoed uitkomt. Als er geen regen is dan hoef ik ook niet op dezelfde plek te rijden, dus geen probleem.

Vermoedelijk zijn er nog wel meer mensen die dit gaan meemaken, hopelijk zeggen zij er ook iets van. Verder zal ik de staleigenaar wel gewoon appen als er weer iets gebeurd.

Mocht ze me weer van de sokken rijden dan weet ik eerlijk gezegd niet wat ik doe. Hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe mijn paard vandaag loopt. Als ze toch onregelmatig is, dan zal ik dit sowieso weer melden en ben ik denk ik ook een stuk minder mild als het weer gebeurd...

Maar ik denk dat ze wel goed loopt. Misschien wat stijf van die rare beweging maar ik verwacht niks raars.

Verder zie ik veel reacties dat het eigenlijk bij de staleigenaar zou moeten liggen. Tsja, misschien wel. Maar hij heeft er geen zicht op, is ook niet de hele dag op stal. Ik vind het ook niet mijn plaats om hem te vertellen dat hij bak regels op moet hangen of iets dergelijks.

Maar goed. Na gisteren denk ik dat ze behoorlijk geschrokken is van mij, anders gaat ze niet hals over kop snel de bak uit zonder wat te zeggen. Misschien dat ze in ieder geval als ik er ben verantwoord met die pony omgaat.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:11

Wat ik zou doen als het mij was overkomen:

Alles wat ze doet moet zij weten, is niet mijn pony en kind.

Maar als ik er last van heb en niet zelf lekker kan rijden zonder dat ze ons lastig valt........dan had ik haar uit de bak gestuurd, want als ze geen rekening houdt met medegebruikers dan gaat ie maar eruit.

En het met de stalhouder erover gaan hebben en laat het de stalhouder zelf regelen!

Want je betaald er ook voor om er te staan en gebruik te kunnen maken van de faciliteiten en dan hoeft een kind van 11 jaar niet alles te gaan verpesten doordat er geen toezicht op is en het zich niet gedraagt.

Vroeger was mij ook iets soortgelijks overgekomen, gewoon boos worden en wegsturen.
En ze gaven mij nog gelijk ook, ook de stalhouder!

En verder niet mee bemoeien, dat regelt de Stalhouder wel en zo hoort het ook.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 12:15

Ragdollcat schreef:
Wat ik zou doen als het mij was overkomen:

Alles wat ze doet moet zij weten, is niet mijn pony en kind.

Maar als ik er last van heb en niet zelf lekker kan rijden zonder dat ze ons lastig valt........dan had ik haar uit de bak gestuurd, want als ze geen rekening houdt met medegebruikers dan gaat ie maar eruit.

En het met de stalhouder erover gaan hebben en laat het de stalhouder zelf regelen!

Want je betaald er ook voor om er te staan en gebruik te kunnen maken van de faciliteiten en dan hoeft een kind van 11 jaar niet alles te gaan verpesten doordat er geen toezicht op is en het zich niet gedraagt.

Vroeger was mij ook iets soortgelijks overgekomen, gewoon boos worden en wegsturen.
En ze gaven mij nog gelijk ook, ook de stalhouder!

En verder niet mee bemoeien, dat regelt de Stalhouder wel en zo hoort het ook.

Dat is inderdaad niet eens zo stom om te doen als dit weer gebeurd. Ik wil inderdaad verder me nergens meer mee bemoeien, ik heb nu voor mijn gevoel 'mijn plicht' gedaan, nu zoeken ze het zelf maar uit. Mij en mijn paard in gevaar brengen is een ander verhaal en in die situatie denk ik inderdaad dat ik dit ga doen.

Ragdollcat

Re: Gevaarlijke situatie(?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:24

Echt dat is het beste.

Want anders blijft het gedoe voortduren, wie niet wil zien en of weten moet maar zelf gaan ondervinden.

(want die gaan dan ervanuit dat anderen wel op ze gaat passen, helaas heb je ook zulke ouders, laat ze maar voelen dat het niet andermans verantwoordelijkheid is maar dat van de ouders zelf)

Alleen hoef jij er geen last van te hebben en stuur het gewoon de bak uit, wat denkt die snotneus wel niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:31

Wat ze doet met zichzelf moet ze zelf weten maar als je een bak deelt houd je rekening met elkaar. Als iemand me constant in de weg reed toen ik nog op pension stond zei ik daar in eerste instantie beleefd en vriendelijk wat van maar als dat niet helpt gaat die vriendelijkheid er snel af. Zodra iemand mij of mijn paard in gevaar brengt hebben ze een probleem. Ongeacht hun leeftijd.

Ik vind niet dat jij je excuses moet aanbieden. Integendeel, ik vind dat je al heel veel hebt laten gaan. :) Enige wat je kan doen als de ouders of pensionbaas niet in grijpt is haar blijven wijzen op de bakregels zodat jij tenminste veilig en fatsoenlijk kan rijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:41

En dat vraag ik me af, vinden jullie dat echt? Stel dat het je eigen kind was, zou je dan ook niet willen dat een ander je op de gevaren wijst?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:44

Als het mijn kind was zou ik die verantwoordelijkheid zelf nemen en in de buurt blijven tot kind in staat is zich verantwoord te gedragen. Een 11 jarige alleen naar een stal laten gaan over een donkere weg vind ik sowieso al twijfelachtige keuze. IMO zou een 11 jarige niet zonder begeleiding mogen rijden. Je hoeft er daarom niet langs te staan maar wel dat je een beetje zicht hebt op wat er gebeurt IMO.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:47

Ik had er denk ik een grotere issue van gemaakt dan jij.. Juist omdat ze jou zeer zeker wel in gevaar brengen en het daarmee dus ook jouw probleem wordt.
Ja, zij hebben ouders en die zijn verantwoordelijk voor wat hun kinderen doen. Jij bent degene die ziet dat zij allerlei onverantwoorde dingen doen zoals rijden zonder cap. De ouders zijn er blijkbaar niet om hun kind in de gaten te houden. 11 jaar vind ik erg jong om dit zonder toezicht te doen.
Goed dat je dat hebt gecommuniceerd naar de staleigenaar en die weer naar de ouders.
Maar het helpt blijkbaar neit om meer toezicht te krijgen.

Hartstikke leuk dat die kids zonder cap gaan crossen op een pony die ze niet fatsoenlijk rijden, maar als jij erbij in de bak rijdt met een jong paard en ze rijden je zo in de weg dat je paard half kreupel loopt door ze.. Dat vind ik reden om er echt wat van te zeggen.

Ik had ze denk ik die bakregels toegeschreeuwt en was daarna afgestapt om met ze te praten dat zij oorzaak zijn dat mijn paard niet goed meer loopt..
Dat ze gevaarlijk bezig zijn.

Aan ene kant denk ik: niet jouw probleem grotendeels maar andere kant denk ik: die ouders zijn er niet en willen er niet zijn volgens mij.. die kids moeten het van iemand leren wat we len niet oke is.
dat je niet zonder verlichting de weg op gaat in het donker, of zonder cap.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 15:38

Caira schreef:
En dat vraag ik me af, vinden jullie dat echt? Stel dat het je eigen kind was, zou je dan ook niet willen dat een ander je op de gevaren wijst?

Dan let je niet goed genoeg op je kind en dat vind ik echt niet kunnen, ze dienen eerst de regels te kennen voordat die zonder toezicht hun eigen gang kunnen gaan en of zomaar in de bak gaat rondbanjeren. Het is geen speeltuin.

Een ander hoeft geen last te hebben van andermans kind en er is al meerdere malen doorgegeven aan de stalhouder.

Als na een keer een waarschuwing en of erop aan is gewezen niet helpt, dan direct duidelijk zijn en uit de bak sturen, klaar! Een kind van 11.............kom op zeg!

Dat kan de ouders toch wel bedenken, wel erg makkelijk van ze, maar dan dragen ze maar zelf de gevolgen ervan dat men het niet meer pikt en ze eruit stuurt.

Ik heb zelfs ooit een volwassene eruit gestuurd, want ik betaalde er de stalling en voor het gebruik van de faciliteiten en ik ging een jong paard inrijden, kwam er iemand van de buren die onbetaald gebruik mocht maken van de bak, ongevraagd de bak in banjeren (het was een enorme trekpaard) dat veel herrie maakte met de enorme omvang en hoeven die heb ik dan ook vriendelijk verzocht te vertrekken tot ik klaar was met het inrijden.

En boos dat die was.

Maar de stalhouder was het met mij mee eens, want de buren mochten er gebruik van maken zolang de stalklanten er geen last van hebben en ik wist het doordat de stalhouder het mij had verteld en ze kwam er ongevraagd in.......

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:08

Ayasha schreef:
Als het mijn kind was zou ik die verantwoordelijkheid zelf nemen en in de buurt blijven tot kind in staat is zich verantwoord te gedragen. Een 11 jarige alleen naar een stal laten gaan over een donkere weg vind ik sowieso al twijfelachtige keuze. IMO zou een 11 jarige niet zonder begeleiding mogen rijden. Je hoeft er daarom niet langs te staan maar wel dat je een beetje zicht hebt op wat er gebeurt IMO.

tja je gaat er als ouder ook vanuit dat ze doen zo ze het geleerd zijn , En wat weten die ouders er uberhaupt van?.Zelf probeerde ik ook echt wel eens wat uit en ik was 9 en reed alleen.Nu was ik een held op sokken op een heeeel lieve betrouwbare kalme pony van 24.Maar ik sprong ook zonder zadel niet hoog maar toch en ik ging ook overdag alleen op buitenrit. verstandig was dat niet maar er is echt nooit wat gebeurd.

Ik begrijp ts enorm goed maar met de tijd komt de oplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:17

Als zij me constant in de weg zou rijden, zou ik haar daar ook op aanspreken hoor. En ga je zeker niet verontschuldigen voor jouw PIEP-woord, daar had je goed recht toe. Ik heb op deze manier een keer een botsing gehad met een pony incl ruiter, ik kan je vertellen dat dat erg heftig en pijnlijk was, voor ons alle 4. Mijn been was behoorlijk beschadigd, mijn paard was op zijn hoefbal getrapt en de pony met ruiter, klapte heel raar tegen me aan en vielen half.
Dus, als je weer met haar rijdt, niet gaan afwachten, maar haar direct aanspreken en vragen of ze bakregels kent. Probeer vriendelijk te blijven, maar ga je niet aanpassen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 20:27

De ouders hebben zo te horen geen verstand van paarden....

Bij mij op de oude wei loopt ook zo'n stelletje rond.
Op een onbereden fjord springen zonder optoming en Cap en met de zweep er achteraan rennen.
Word door veel volwassenen als normaal gezien en ze stonden gewoon te kijken.
Ze zijn ook al genoeg gevallen, wonderlijk genoeg nooit nog iets opgelopen.
Tot het fout gaat ...
Ik heb er wel eens wat van gezegd omdat ik het niet aan kon zien.
Ze hoeven in mijn buurt niks te doen maar het enige wat je kan doen is in persoonlijke situatiea met jou erbij het aan je pension houder aangeven en het van je afzetten.
Weet dat het enorm moeilijk is en als ik er alleen maar aan denk stoom ik alweer maar je kan verder niks als aangeven.
Ik werd er door omwonenden en mensen die vaak voorbij rijden zelfs op aangesproken.
Ik schaamde me dood.

Probeer haar met basis wat te begeleiden als je ze ziet. Je merkt snel genoeg of ze ervoor open staat.
Zo niet oogkleppen op doen...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 20:33

Joolien schreef:
Als zij me constant in de weg zou rijden, zou ik haar daar ook op aanspreken hoor. En ga je zeker niet verontschuldigen voor jouw PIEP-woord, daar had je goed recht toe. Ik heb op deze manier een keer een botsing gehad met een pony incl ruiter, ik kan je vertellen dat dat erg heftig en pijnlijk was, voor ons alle 4. Mijn been was behoorlijk beschadigd, mijn paard was op zijn hoefbal getrapt en de pony met ruiter, klapte heel raar tegen me aan en vielen half.
Dus, als je weer met haar rijdt, niet gaan afwachten, maar haar direct aanspreken en vragen of ze bakregels kent. Probeer vriendelijk te blijven, maar ga je niet aanpassen.

Jeetje wat heftig! Ik heb ook echt geluk gehad dat ik al wel alert was omdat het ervoor ook al gebeurde.

Gelukkig liep mijn paard vandaag goed, dus dat is al een zorg minder!

Ze was vandaag niet op stal, ik heb het gevoel dat ze er niet was omdat ze weet dat ik er altijd rond die tijd ben. Heb in ieder geval de situatie nog aan wat stalgenoten verteld. Voor hen was het geen verrassing, die hadden haar ook al rond zien rijden zonder enig stuur. Maar dan weten ze het in ieder geval en dan gebeurd het hopelijk niet nog bij andere mensen.