Paard aangeboden gekregen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:21

Ik zou hem of 100% op eigen kosten/risico aannemen of weigeren.

Niet half om half, daar kan alleen maar ellende van komen :n

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:24

Eventueel informeren bij je eigen dierenarts, wat hij er van zegt.
Anders nee.

Selka

Re: Paard aangeboden gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:36

Ik heb een paard gekend dat ooit eens een longbloeding op heeft gelopen. Dier is 28 geworden en uiteindelijk ingeslapen door zware artrose. Nooit meer klachten gehad ook niet tijdens galop in het bos.

Dit is natuurlijk geen garantie maar mijn gezonde paarden kunnen morgen ook opeens neervallen. Ik zou de gok wel durven te nemen.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:44

Laat alles duidelijk op papier zetten en ondertekenen.

Zelf wil ik graag een gezond paard hebben, maar als ik zoiets aangeboden kreeg had ik het wel aangenomen

Je kent dit paard en de eigenaren al langer, en ze zoeken een goed plekje waar hij oud mag worden.

Ik vind het netjes dat te een deel willen bijbetalen, maar duidelijk op papier laten zetten!
Het kan altijd op ruzie uitlopen, zo hebven bijde partijen zekerheid.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:52

Shirley schreef:
Ik zou hem of 100% op eigen kosten/risico aannemen of weigeren.

Niet half om half, daar kan alleen maar ellende van komen :n

Ik zou me inderdaad meer 'zorgen' maken over de financiële afspraken.. Goed kijken of je echt alles zelf kan betalen voor het geval dat de eigenaren besluiten om hun afspraken niet na te komen.

Ik wil echt niet zeggen dat het geen eerlijk mensen zijn hoor! Maar ik ben zelf ook een keer ergens met open ogen ingetrapt, beloftes van mensen die ik blind vertrouwde, onterecht bleek. Dus ik zou echt zorgen dat je een back-up hebt als de afspraken komen te vervallen.

Verder ga ik mee met de adviezen die al gegeven zijn! Goed overleggen met de desbetreffende dierenarts en ik zou ook even een onafhankelijke dierenarts(kliniek) een belletje geven. Succes!

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 14:54

Ik zou bang zijn dat het paard bj inspanning weer een bloeding zou krijgen.
Paard moet nog tot rijpaard "omgevormd" worden? Alleen al die stress is misschien al funest voor de longen?
Maak de juiste keuze nu heb je het paard ook niet in je bezit. Paarden zijn de mooiste wezens op aarde maar als ze ziek worden of zijn dan kun je er zelf ook behoorlijk onder lijden.( eigen ervaring)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:00

Ik zou me denk eerder druk maken of je überhaupt een paard wilt nemen.

Zou je ook een paard aangeschaft hebben of was je dat serieus aan het overwegen voordat dit paard op je pad kwam?
Omdat je ook wilt sparen.

En misschien kun je kijken of je hem kunt leasen.
Dan zit jij niet met ineens onverwachte kosten.
Voor een prijs van half stalgeld per maand + 15 euro voor de smid.
Maar dan zijn alle andere kosten ook voor de eigenaar.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:03

Longbloeding bij een draver zou me ook niet afschrikken. Heb zelf nu ook een draver die afgekeurd is voor harddraven...

De inspanningen die je paard deed tijdens de trainingen en de koersen gaat hij NOOIT meer doen bij jou...
Laat je hart spreken en hou goed rekening met je financiële draagkracht. Mocht ik in jouw schoenen staan, en ik was gek van het paard.... ik zou hem zelfs voor de volle 100 procent durven overnemen. Dus alles zelf betalen, dit omdat ik dan geen rekenschap meer hoef te geven met "een andere eigenaar".

Hou wel goed rekening met wat je zelf wil. Wilde je een eigen paard? Ben je bereid om er (bijna) al je tijd in te steken, past dit paard bij je en je levenstijl? Is alles een JA, dan weet je het al, heb je twijfels? Dan is het een ander verhaal.

Het hebben van een paard kost geld, maar dat weet je zelf ook best al!

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:06

funnyhorses schreef:
Ik zou bang zijn dat het paard bj inspanning weer een bloeding zou krijgen.
Paard moet nog tot rijpaard "omgevormd" worden? Alleen al die stress is misschien al funest voor de longen?
Maak de juiste keuze nu heb je het paard ook niet in je bezit. Paarden zijn de mooiste wezens op aarde maar als ze ziek worden of zijn dan kun je er zelf ook behoorlijk onder lijden.( eigen ervaring)

Hij is al beleerd onder het zadel, en ben zelf al vaak met hem op pad gegaan met andere mensen.

Ik wil alleen begeleiding met het goed beleren, dat ik zelf niks verkeerd aanleer. Ik heb wel wat ervaring. Maar toch wil ik niks verkeerd doen als ik de beslissing neem om hem nemen

bruintje123, vorig jaar was ik serieus opzoek naar een paard. Alleen toen kwam ik er achter dat ik met school toch het geld en de tijd niet had. Daarna andere dingen gaan doen, maar toch miste ik het allemaal heel erg. Nu heb ik de tijd ervoor, het geld, en ik wil het toch gewoon heel graag. En als het dit paard niet wordt, kan ik altijd nog langzaam opzoek gaan naar een andere

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:10

Even een vraagje, waarom dit paard?

Ik krijg namelijk meer het idee dat het gaat omdat je zoveel dingen "erbij krijgt" dan dat je echt gek van het paard bent?

En dat je geen ambitie nu hebt, wil niet zeggen dat je dat nooit krijgt. Wees daar ook zeker van.
Ik heb namelijk ook een wat ouder recreatiepaard gekocht, maar merk nu toch ook wel dat wedstrijden rijden begint te kriebelen, maar met mijn paard nu is dat geen optie.

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:13

Lizzyy schreef:
Even een vraagje, waarom dit paard?

Ik krijg namelijk meer het idee dat het gaat omdat je zoveel dingen "erbij krijgt" dan dat je echt gek van het paard bent?

Ik heb hem in de jaren dat ik op die stal hielp, al heel vaak verzorgd, en het is een goudeerlijk paard dat alles voor je zal doen. En ik ben echt gek op hem. Maar eerlijk gezegd had ik er nooit op die manier over gedacht om hem ooit over te nemen. Maar nu dit zo op mijn pad komt vind ik het voor het paard niet iets waar ik over zou twijfelen.

Als hij helemaal gezond zou zijn, had ik er niet over na hoeven denken

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:17

Voor de gene die het leuk vinden,
het gaat om dit paard
Afbeelding

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:20

Ik zou het doen, het is een geweldig aanbod en die mensen willen blijkbaar ook een goed baasje voor dat paard. Dat is vast iets waar ze ook goed over na hebben gedacht. Even navragen bij de dierenarts en dan ervoor gaan. Ikzelf heb ook een draver, ze heeft geen longbloeding gehad maar ik weet dat t vaker voorkomt. Ik snap dat je het eng vindt daarom moet je het overleggen met de dierenarts en dan ben je of gerustgesteld of niet en dan kun je vanuit daar een beslissing nemen.

jankawijnsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:21

wauw cool paard, heeft wel power zo te zien!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:23

Citaat:
Als hij helemaal gezond zou zijn, had ik er niet over na hoeven denken

Dan zou ik inderdaad goed met de dierenarts overleggen, eventueel ook vragen wat een dierenarts van een andere praktijk er van vindt.

Als die denken dat hij zeker weten geen problemen met de longen krijgt zou ik het doen.
Doe er even een klinische keuring bij in jou opdracht, dan weet je ook meer over het beenwerk.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:25

Ik zou het doen! Paarden kunnen prima oud worden als ze een longbloeding gehad hebben en dat ze het eens gehad hebben betekend niet dag dit (veel) vaker zal gebeuren. Al helemaal omdat de inspanningen die hij bij jou zou hebben een stuk minder zijn. Als je al op zoek was/gaat, en dit paard vind je erg leuk, is het een mooi aanbod toch?

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:26

Ik zou het ook doen. Is een mooi aanbod en die longbloeding merk je ws nooit meer iets van. Verder zou ik wel gebruik maken van het aanbod van half stalgeld en dierenartskosten. Succes met je beslissing!

Floortz

Als je dol bent op dit paard (ik vind het een prachtig dier om te zien) en de dierenarts geeft aan dat het bij 'normaal gebruik' geen problemen oplevert zou ik het wel durven. Er kan altijd wat gebeuren met een paard, garanties krijg je nooit.
Een topsporter loopt nu eenmaal wat meer risico op blessures dan een bankaardappel. Laten keuren, en je gevoel volgen.

vraagteken

Hartstikke leuk paard. Heeft altijd erg z'n best gedaan op de baan. Verdient een mooi pensioen

nouky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 15:27

Als ik een random veearts zou bellen, en dit verhaal zou voorleggen, zou ik dan antwoord krijgen. Of moeten ze echt het paard zien?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:29

Ik zou het meteen doen, al was het maar om te vorkomen dat hij in verkeerde handen kwam, maar dat ben ik.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:31

Dan zou ik er niet meer over twijfelen maar op het aanbod in gaan. Ik denk dat je spijt krijgt als je nee zegt!

Kimmie1974

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:38

De betreffende eigenaren zorgen wel dat dat niet gebeurt, hun andere paarden hebben ook een mooi huis of pensioen gekregen, dat zal met dit paard niet anders zijn, of TS hem nou neemt of niet. Zoals je begrijpt uit mijn reacties ken ik hem goed en zoals vraagteken al zegt is het een zeer dankbaar paard wat verder kerngezond is en nog jaren mee kan als rijpaard. Bij zoveel twijfel van TS zou ik zeggen niet doen, hij vindt echt wel een fijne plek, maar zo'n royaal gebaar zie je toch niet vaak...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:42

Ik zou het doen, als je toch al graag een paard wilt..en deze ken je..je weet exact wat hij heeft gehad en het kost je niets.

Meestal met kopen is het maar de vraag wat je krijgt qua paard en gezondheid..

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 15:44

Zeker met de berichten van Kimmie1974 zou ik niet echt twijfelen.
Je krijt een erg mooie kans hier. Het wordt jou paard dus alles wat de oude eigenaren mee betalen is mooi meegenomen. ik vind de termijn van 5 jaar wel belachelijk lang, maargoed als de oude eigenaar dit zelf aan biedt zou je wel gek zijn dat af te slaan.

Wel zou ik me (in jou schoenen) goed verdiepingen in longbloedingen dat je dit kan herkennen. Maar ook een gezond paard kan dit krijgen, dat dat me niet tegen zou houden.

Succes met de beslissing !