"Gratis" stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PanamaD

Re: "Gratis" stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:09

En wat dacht je van een leuke verzorg pony? Daar hoef je vaak niets tot weinig aan mee te betalen. je zal er veel meer aan hebben dan op een manege te zieb werken (dan kan je ook weinig wat met je pony doen omdat die vaak moe is) of als die ver bij vrienden staat (wie verzorgt hem op de dagen dat je er niet bent)

Ik zou deze gedachte even aan de kant schuiven. Wachten tot jij meer geld hebt en alles kan betalen en in de tussen tijd lekker een verzorg pony nemen

Atlanta17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:29

Gratis stallen is nergens, wel eventueel korting als een manege jouw pony in de lessen mag gebruiken. Vraag hierbij is of je dat wel wil, iedereen op jouw pony. Voor niks gaat de zon op.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:34

Ik denk dat je beter een pony kunt leasen op de manege.
Dan zit je niet met onverwachte kosten.

Gratis stallen bestaat alleen als er een groot gewin is voor de eigenaar.
Zoals in het hoog uitzonderlijk geval van cinniz123 omdat het boertje het zelf niet meer kan.
Maar komt die te overlijden of gaat hij naar een verzorgingstehuis zal er een andere plek gezocht moeten worden.
Zo kan het ook zijn dat je door mee te werken in ruil je paard mag stallen. Maar zonder ervaring in de klusjes is die kans ook erg klein dat jij dat vind.
En ook dan als de stalhouder daarmee stopt zul je dus geld moeten hebben voor stalling.

Goed naar school gaan.
Fijne baan vinden en dan zelf een paard kopen.
Tot die tijd veel leren in de paarden door verzorg of lease paarden te rijden en te lessen :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 08:37

Gratis? Daar zit altijd een tegenprestatie aan vast. Voor niets gaat de zon op.

Verzorgpony of bijrijdpony, bast wel op een manege bij je in de buurt te vinden en dan neem je 1 keer per week priveles dan leer je ook meteen goed paardrijden...

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 09:30

In mijn geval klopt dat wel bruintje123 het boertje vh weiland is ouder dus die kans is aanwezig.
De eigenaar vd stallen heeft zelf zn dravers ergens anders staan maar er ligt t plan dat er een snelweg moet langs komen te lopen (al 25jaar) maar tot op heden nog niet is gebeurd.
Maar ooit moet ik weg hier en dat zou voor mij zeker geen probleem zijn.
Maar al met al betaal ik natuurlijk wel onderhoud dus helemaal gratis is je paard nooit dat is 1 ding wat zeker is.

Dus ga wel met de rest mee als er geen geld voor (over) is moet je er niet aan beginnen.
Want ook al is mijn stalling gratis ze kosten een hele hoop geld!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:50

Denk dat het voor jou (ts ;) ) misschien een goede optie zou zijn om een pony te leasen op de manege, dan kun je gelijk ervaren of je het aankunt je pony met zoveel mensen te delen, want dat lijkt mij niet gemakkelijk :o

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:06

Ik denk niet dat je nu al toe bent aan een eigen paard eigenlijk, als ik je zo hoor. Je moet echt niet specifiek opzoek zijn naar gratis stalling, want anders haal je het later niet en moet je je paard verkopen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:22

ilaan schreef:
Nee een stalling met alles erop en eraan ga je gratis niet vinden. Niet eens alleen een weitje voor niks.

Gratis? Daar zit altijd een tegenprestatie aan vast. Voor niets gaat de zon op.

En als het zo is en ze hebben geen plannen met de pony dan misschien wel met jou ....dat is een schoolvriendinnetje ooit overkomen dus kijk maar uit het is echtte mooi om waar te zijn!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 16:31

Gratis ergens stallen zitten altijd voorwaarden aan en meestal is het niet gratis.

Overigens is overdrijven hier ook een vak, met dat een paard er slechter van zou worden als er anderen op rijden. (sommige eigenaren rijden beroerder dan sommige manegeruiters en als een paard door meerdere mensen gereden wordt hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, mits paard ervoor geschikt is en op die manege netjes met de paarden wordt omgegaan)

Ik heb mijn fjord jaren op een vereniging gehad waarbij ze in de lessen mee liep. Ik betaalde dan uiteindelijk nog 50 euro in de maand, uiteraard kwamen kosten voor harnachement, smid, dierenarts en al het andere dan stalling gewoon voor mijn rekening.
Voor mij was het toen hele mooie oplossing, ik had gewoon geen tijd om elke dag paard te rijden, ze liep doorgaans in de kinderlessen (en deed dat op haar geheel eigen manier).
De rechter galop er netjes in krijgen heeft daardoor misschien iets langer geduurd, maar ach.. je 1e paard (een fjord) naar het Z rijden terwijl ze ook nog gewoon in alle lessen mee loopt is dus gewoon mogelijk.

Maar in jouw geval zoek gewoon een leuke stal waar je zelf lekker zou kunnen rijden met je paard als je ouders geld genoeg hebben, dan heb je ook geen verplichtingen.
Bij die vereniging was namelijk ook bv de verplichting dat als je paard wegens kreupelheid te lang niet in lessen kon lopen je weg moest uit de stal.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:19

Zoiets zocht ik dus eigenlijk Sjolvir. Alleen is dat niet bij alle maneges zo. Het is ook zo dat ik niet elke dag kan gaan/rijden (school bestaat ook nog, spijtig genoeg :) ) dus zou het ook wel handig zijn dat hij/zij beweging krijgt door in lessen mee te lopen. Ik heb zelfs een manege gevonden (wel niet in de buurt) waar je zelfs kan kiezen welke/wat voor ruiters er op jouw paard rijden en wanneer. Er zouden ook twee pistes zijn waardoor je kan rijden wanneer je wil. Dat is echt geweldig alleen zijn zo'n maneges er niet veel. In ieder geval bedankt voor je berichtje!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:23

Wat heb je er dan aan???

Kun je beter een verzorgpaard zoeken.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 18:48

Ik kan er natuurlijk minstens drie keer per week naartoe en dzn zou ik die pony samen met mijn vriendin kopen dus dan krijgt hij/zij zeker genoeg aandacht. En de ene week kan ik al wat meer gaan dan de andere en in de vakanties heel veel natuurlijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 18:59

Het gaat niet om dat het dier genoeg aandacht heeft, het gaat er vooral om dat je zelf er niet zoveel aan hebt, kun je beter voor een verzorgpaard gaan.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:02

De eerste gratis stal staat al vol voor je m gevonden hebt ;)

Feline3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:10

gratis stalling is misschien via vrienden of familie of buren en daar weer vrienden van ofzo nog wel te regelen, maar heb je al nagedacht over kosten voor entingen, ontwormen, bekappen en al dat soort dingen? en wat als het paard ernstig ziek wordt, wie gaat dan de medicijnen, de stalling op de kliniek en weet ik veel wat betalen als stalling al te duur is? ik heb zelf verzorgpaarden die ik tot ik ging studeren bijna als van mij kon beschouwen en waar geen geldzorgen aan verbonden zaten. ik ga er nu in de weekenden nog steeds heen en heb t hebben van een eigen paard sindsdien absoluut niet gemist.
dus misschien toch een goed idee om eerst eens te kijken of er nog leuke verzorgpaardjes in de omgeving zijn ;) en niet te snel opgeven daarbij, t kan een tijdje duren maar dan heb je wel wat :)

Jackie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:13

Ik heb in het verleden wel gratis stalling/weide gehad voor mijn pony, maar in ruil daarvoor hielp in de boer ook mee op de boerderij, en biks moest ik dan zelf kopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:19

cinniz123 schreef:
Helaas moet ik jouw stellige 'niet eens een weitje voor niks' toch ontkrachten :o
Ik heb een plek voor niets en nee het is geen bouwval...2 stallen met een stukje ervoor waardoor ze 24/7 in en uit kunnen lopen en van het boertje ernaast mag ik jawel gratis zn land gebruiken anders moet hij het maaien en dat kan hij niet meer.
Ik sta hier al ruim 6 jaar en dat in rotterdam.
Maar ik geloof ook wel dat dit 1 van de uitzonderingen is.
Maar om nou gelijk te roepen 'het is er niet' is dus niet waar ;)

Tot "boertje" sterft en en de familie dat weiland op krijgt. Dan sta je nergens en kan je relatief snel maken dat je weg bent want je hebt nergens iets vast liggen. :)
Is een behoorlijk risico dat je neemt IMO.

Ts: jij zegt "we hebben geld genoeg" maar vinden jouw ouders dat ook?
Dan kan je beter een pony gaan leasen op een manege, dan heb je vaste dagen dat jij die pony mag "gebruiken" voor een vast bedrag per maand (hoeveel je betaald en in welke mate de pony "van jou" is kwa rijden hangt af van het contract) en blijft de manege toch verantwoordelijkheid voor de kosten.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:26

ik zie op je profiel dat je 14 bent (als dit nog klopt natuurlijk)

Maar wat meerdere mensen zeggen...
Ga een verzorgpony zoeken.

Waarom zeg ik dit.

Ik heb nu echt alles gelezen wat hier geschreven is en dit vraag ik mij dan af en wil ik jou meegeven.
Zie het niet als kritiek zo is het niet bedoeld.

Je zoekt een plekje waar je paardje ook een beetje voor zijn stalletje werkt... Prima.
Je ouders willen namelijk dat jij zelf ondervind wat de verantwoordelijkheid is offfff wil jij dit juist omdat jij zelf verantwoordelijk wilt zijn???

Ennn jij wilt de pony samen met een vriendinnetje kopen?
Meisje je bent 14 jaar (volgens jouw profiel) en hou oud is dat vriendinnetje?
Dat maakt ook eigenlijk helemaal niet uit, wat ik nu ga zeggen is wat hard misschien...
Maarrrr je gaat nog zo'n lange weg, waarin je nog zo veel vrienden uit het oog gaat verliezen.
door ruzie, simpelweg nieuwe vrienden, school etc.
Het hoeft niet maar het kan.

De kans dat dit goed gaat acht ik niet groot.
Natuurlijk kan zo iets prima goed gaan.
Maar waarom zou jij zo'n grote gok maken?

En wat nou als jullie ruzie krijgen...
en dan?
Naar wie gaat de pony dan?
Want de pony is van jullie allebei, dus beide hebben een helft betaalt bij aankoop dusss hebben recht op de pony.

En jij wil de pony niet aan haar verkopen en zij niet aan jou?

Of jullie worden ouder en 1 wil een grotere pony of zelfs over naar paard.
Dan moet de ander de pony voor de helft overkopen, of krijgen.
Mooi probleem dan...
en dat is nog maar 1 ding van de vele dingen die je heel goed moet overdenken.

Ik persoonlijk raad je aan om een pony voor jezelf aan te schaffen en niet samen.

Waarom zoek je gene leuke verzorg pony met je vriendinnetje?

tijd voor een eigen pony komt echt wel.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 19:38

Mijn tip: blijf gewoon nog een tijdje als manegeruiter op de manege rijden en ga tijdens de vakanties meerdere keren op ponykamp (bij verschillende organisaties en in verschillende "rij" en "omgangs" stijlen). Daar heb je volgens mij meer aan en leer je ook veel meer van. Later als je ouder en meer ervaren bent, kan je denken over een leasepaard of een verzorgpaard of een eigen paard.

MoppieFilou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 21:03

Dankjewel voor de reacties. JackyCS, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik heb wel een verzorgpony maar die is van een meisje dat nog niet genoeg kan rijden om de pony voldoende beweging te geven en daardoor heb ik ook niet echt het gevoel dat de pony "van mij" is. Een eigen pony is gewoon echt "mijn" pony en daar kan ik zoveel naartoe als ik wil.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:16

Ayasha schreef:
cinniz123 schreef:
Helaas moet ik jouw stellige 'niet eens een weitje voor niks' toch ontkrachten :o
Ik heb een plek voor niets en nee het is geen bouwval...2 stallen met een stukje ervoor waardoor ze 24/7 in en uit kunnen lopen en van het boertje ernaast mag ik jawel gratis zn land gebruiken anders moet hij het maaien en dat kan hij niet meer.
Ik sta hier al ruim 6 jaar en dat in rotterdam.
Maar ik geloof ook wel dat dit 1 van de uitzonderingen is.
Maar om nou gelijk te roepen 'het is er niet' is dus niet waar ;)

Tot "boertje" sterft en en de familie dat weiland op krijgt. Dan sta je nergens en kan je relatief snel maken dat je weg bent want je hebt nergens iets vast liggen. :)
Is een behoorlijk risico dat je neemt IMO.

Ts: jij zegt "we hebben geld genoeg" maar vinden jouw ouders dat ook?
Dan kan je beter een pony gaan leasen op een manege, dan heb je vaste dagen dat jij die pony mag "gebruiken" voor een vast bedrag per maand (hoeveel je betaald en in welke mate de pony "van jou" is kwa rijden hangt af van het contract) en blijft de manege toch verantwoordelijkheid voor de kosten.

Ja vast overdrijven is ook een vak.
Stal met uitloop en winter wei zijn 2 verschillende eigenaren ;)
Owja en om je nog verder te ontkrachten staan ze ook nog eens voor een klein bedrag zomers op de wei bij een ander.
Dus 3 plekken waar ze kunnen verblijven ;)
Dus risico neeeehh :o
Jammer dat wel maar ach ik ben net zo zeker van mn plekkie als een ander bij een pension stal want stel dat pensionstal houder dood gaat.
Dus dat vind ik doemdenken.

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:23

Mischien zelf ook gaan werken en dan je ouders lief aankijken of dat die je willen helpen in de kosten?

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 21:47

MoppieFilou schreef:
Dankjewel voor de reacties. JackyCS, daar heb je inderdaad wel gelijk in. Ik heb wel een verzorgpony maar die is van een meisje dat nog niet genoeg kan rijden om de pony voldoende beweging te geven en daardoor heb ik ook niet echt het gevoel dat de pony "van mij" is. Een eigen pony is gewoon echt "mijn" pony en daar kan ik zoveel naartoe als ik wil.

Vergeet niet dat alles zijn voor en nadelen heeft.
Ik heb eigen paarden, maar soms zou ik willen dat ik een verzorgpaard had.

De verantwoording, geld, tijd....

Tuurlijk zou ik haar voor geen goud meer willen missen.

Maar ik ga er vanuit dat je nog verder wilt studeren.

Volg de tip van iedereen en ga eerst voor een verzorg pony.
Een eigen pony is zo weer verkocht als je er geen zin meer in hebt.
Maar zo moet je natuurlijk niet denken.