Oh Oh Olena

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 09:53

Wat lief van je hoe zorgzaam je met haar bezig bent.
Mooi die oude paarden ,we hebben hier ook een paard van 30 en een pony van 30 geen cushing.

smileydees

Re: Oh Oh Olena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 11:16

Fijn bericht!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-16 19:39

Eergisteren na een uurtje op de track:
Afbeelding

En vanmorgen, met haar vriendje. Het is een klef stel (hij galoppeerd op de eerste foto ook achter haar aan):
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-16 14:39

Vandaag is Olena naar de fysio geweest. Het is een combinatie van fysio, osteo en dry needling geworden.

Al met al viel het de behandelaar niet tegen, hoewel haar zitbeenknobbels wel extreem scheef zijn (vanaf bovenaf gezien is het verschil zo'n 10cm) maar dat valt niet meer te behandelen. Ze zat wel op een aantal plaatsen vast en over 6-8 weken wil ze haar graag weer zien. Ze heeft goede hoop dat Olena een goede aangename oude dag kan krijgen en vindt haar op dit moment ook niet lijdend ogen.

Olena vond de behandeling over het algemeen heerlijk, alleen haar staartbasis doet echt pijn. Daar is de behandeling om die reden dan ook aangepast. Voor nu eerst nog een week alleen stappen (+buiten staan) en daarna het advies meegekregen om te gaan grondwerken, clickeren, lange lijnen. Beperkte fysieke belasting maar wel met haar koppie aan de slag, mentaal uitdagen. Misschien maar eens een mailtje naar onze hondentrainster sturen, die clickert met haar eigen paarden.

Direct ook even met de één van de mensen op het centrum gesproken over het bekappen. Die heeft namelijk een erg fijne smid die opgeleid is door Van Nassau. Haar hoeven zijn op zich niet slecht, maar wel erg ijzervormig. Ze heeft zover ik weet van haar 3e tot haar 19e op ijzers gestaan. Nu staat ze zonder en ze loopt er goed op, maar er moet wel echt goed rekening gehouden worden en over mijn vorige smid (vorige paard) was ik op zich wel tevreden, maar het kon zeker nog beter (ook heel veel slechter).

Weer een stapje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 14:42

Klinkt goed! Ik hoop dat ze van de zomer weer blij door de wei huppelt :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 21:19

En dan hebben we Olena al weer 7 weken, wat vliegt de tijd. Vandaag weer nieuwe foto's gemaakt van hoe ze verandert en tegelijkertijd ook weer een duidelijke foto dat we nog wel een stuk te gaan hebben.

Het gaat heel goed met haar, ze komt aan, ze beweegt soepel, haar knieën slinken nog wat en ze is gewoon happy. Ze heeft een leuke groep waarmee ze buiten staat en ze komt ook weer graag naar binnen voor haar eten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

10 november, 4 december en 25 december.

Net voor haar heup had ze een doorligplek, als je weet waar je moet kijken zie je hem wel op de foto's, maar niet erg duidelijk. Daar had ik nog twee duidelijkere foto's van, de eerste van 8 november, de tweede van 12 november. Helaas van de eerste dag geen foto, toen zaten de korsten er nog op.

Afbeelding
Afbeelding

Op de standfoto van vandaag had je hem goed kunnen zien, ware het niet dat hij helemaal genezen is en er goede vacht overheen zit. Het enige wat je nog merkt is dat de vacht iets korter is.

Om dit te regelen moet er eten in, veel eten in. Ze krijgt op het moment 's ochtends 1kg Marstall Vito en 's middags om 3 uur, als ze naar binnen gaat: 2kg bietenpulp, ½kg luzernebrok, ½kg tarwezemelen, 1½kg pavo 18+, 250g subli 369 en glucosamine, duivelsklauw en magnesium. Als we tussen 20 en 21 uur nog een sluitrondje doen heeft ze de bak nog voor een derde vol over het algemeen, het werkt zo dus top. Maar mijn auto vind het wat minder grappig:
Afbeelding

De alto heeft het zwaar. Binnenkort kunnen we gelukkig een pallet voer bestellen want er is een tweede opvreter bijgekomen, genaamd Echt Waar (nee, geen grap).

Echt Waar is een jonge Groninger van 4.5 jaar met een tandprobleem die we vandaag 8 dagen hebben. Hij is, jawel, mager. Niet zo mager als Olena, maar hij miste vooral ook erg de buikvulling. Hij had zo'n honger. Niet omdat hij geen eten kreeg, maar omdat hij het niet goed weg kreeg. Hij staat al maanden hier op het paardencentrum alleen was hij van een hele lieve eigenaresse die hem niet kon bieden wat hij voedingstechnisch nodig had. Luxe krentenbolletjes zijn lief, maar aan een zak seniores priores heeft hij meer als hij het hooi niet weg krijgt.

Hij is de afgelopen jaren 2x per jaar naar de tandarts geweest en minimaal 2x per jaar naar de fysio en ze had hem al vanaf dag 0 (in de buik gekocht). Dat ze het dus niet voor elkaar kreeg was dus ook echt heel sneu en uiteindelijk was dit voor iedereen een fijne oplossing. Ze is altijd welkom om te komen knuffelen en nu kon ik ermee aan de slag. Echt Waar is namelijk wel een paard dat tussen de 800 en 850kg hoort te wegen en dat is hij nu nog ruim niet. Hij krijgt op het moment 10kg seniores priores en 3.5kg basisbrok per dag, vanaf volgende week krijgt hij er eerst 1.5kg en later 3kg compact gras bij. Dit naast de onbeperkte fijne rijke voordroog die hij net als Olena krijgt. Nu staat hij ook lekker in de groep, waar hij goed matcht met de groep.

Afbeelding
Hij is dat stel oren achter Olena, dit is de hele PP groep.

Afbeelding

Direct de maandag de tandarts laten komen, de afspraak stond al en hebben we door laten gaan.

Afbeelding
De diastema's zijn kleiner geworden, hij had linksonder wat haakjes en een golfje in zijn gebit, daar is wat aan gedaan. Maar verder is geduld hebben het advies, tot een jaar of 8 groeit het allemaal nog en de kans is groot dat het dus nog vanzelf dichtgroeit. Nu er wat aan doen betekent dat het gat groter gevijld moet worden of zelfs een kies getrokken moet worden, wat permanente schade betekent. Daar willen we nog wel wat zakken SP tegenaan gooien. Gelukkig zijn de proppen na het tandartsbezoek zeer veel minder geworden, dus het heeft toch al ontzettend geholpen.

Afbeelding
Olena is ook direct gecontroleerd en al hoewel hij het wel net anders gedaan zou hebben (er zijn blijkbaar tandartsstromingen in de paardenwereld) was hij er tevreden over. Ze moet volgend jaar rond deze tijd weer.

Echt Waar is al flink opgeknapt van zijn voer. Het is een wonder hoeveel een dier in een week kan veranderen.
Afbeelding

Wat we vooral ook goed zien is dat zijn darmen gevuld zijn. Hij heeft ook niet meer zo'n honger. De eerste dagen viel hij zijn bak ook echt aan terwijl hij nu met trek gaat eten. Hij kreeg van de stalling al wel 2kg bietenpulp per dag, naast 2kg brok, maar uiteindelijk beslist de eigenaar wat er gevoerd wordt dus meer konden ze niet.

En dan de twee samen. Ik wilde met ze om en om gaan werken en had ze alvast samen in de binnenbak gezet zonder jas aan zodat ze konden luchten. Binnen een minuut stonden ze zo:

Afbeelding
Zo'n duidelijke foto van hoe ze nog aan moet komen had ik nog niet voor elkaar gekregen. Maar dat zag ik pas naderhand, ik was volledig vertederd door dit beeld. De Matriarch en de Bodyguard. Dat ze zo'n mooi koppeltje zouden vormen samen hadden we niet verwacht of durven hopen. Ze zijn prachtig.

En dan kom je terug van iets pakken en zie je ze samen genoeglijk over de bakdeur hangen.
Afbeelding

Ik ben oprecht gelukkig.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:52

Wat schrijf je leuk. Dat je oprecht gelukkig bent met je zorgenkindjes is duidelijk te lezen.

Veel plezier met je toppers in 2017!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 21:54

Wat heerlijk om te zien!
Ben er gewoon door ontroerd ;(

Daar doe je het allemaal voor, hè? :+:

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-16 22:39

Door je topic titel was ik nieuwsgierig geworden en
dan kom ik zomaar Echt Waar tegen. Daar ga je een topper aan hebben, was een best veulen uit heel goede ouders.
Groningers groeien makkelijk, pas maar op: je krijgt de kilo's er makkelijker aan dan eraf.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-16 22:46

Dank jullie voor de reacties, die ontwikkeling in de paarden is inderdaad waar ik het allemaal voor doe.

Dat Echt Waar een goed groninger is, heb ik inderdaad begrepen. Het is in ieder geval een geweldig lief dier en uiteindelijk hopen we dat hij zowel onder de man (waar hij nu al voor beleerd is) en voor de kar (waarvoor hij nog beleerd gaat worden over een tijdje) heel fijn gaat lopen. Maar eerst moeten er wat kg's aan. Ik schat in dat hij zo'n 50-100kg aan moet komen. Zodra hij richting het goede gewicht gaat bouwen we eerst de basisbrok af, waarna hij overgaat op vitalbix, daarna de seniores priores en uiteindelijk de compact gras. Als het dan nog te rijk is, dan gaan we over op ander ruwvoer. We hebben een hele fijne hooiboer die zijn partijen kent en gescheiden houdt. En dus kopen we dan gewoon armer ruwvoer in.

4leggedmates

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:19

Wat hebben die het goed getroffen :j

Sammy_1305

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:03

Wat mooi om te zien dat je je hier zo voor inzet! Die hebben het zeker goed getroffen :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 20:48

Al weer anderhalve maand verder en vandaag heeft ze voor het eerst een tijdje zonder deken buiten gestaan. Ze vond het heerlijk. Maar er is beter nieuws! Ze is eigenlijk echt op gewicht. Nog een tikkeltje schraal, je kan de ribben nog wel duidelijk voelen, maar dat is het. Het is echt geen mager scharminkel meer. Ook op haar achterhand begint de bespiering beter te worden, ondanks dat er niet meer mee gewerkt wordt.

Olena staat ondertussen 12/7 buiten, samen met Echt Waar en de rest van de PP-groep. 1 paard is er tussenuit omdat deze Echt Waar door het hek heeft gejaagd en sowieso al veel onrust veroorzaakte. 's nachts krijgen de paarden de bak erbij en komt het paard dat er nu overdag niet tussen staat er weer bij. Echt Waar was met een maand op gewicht en krijgt ondertussen nog "maar" 3.5kg Seniores Priores en 0.5kg basisbrok.

Olena eet nog wel een beetje meer, zij is uiteindelijk uitgekomen op het volgende (ik vul elke zoveel dagen een stapel emmers, dus de stalling geeft gewoon 's ochtends een schep en zet dan een emmer in de week voor 's avonds):
's ochtends 1kg Marstall Vito, dat is nu terug naar 0.5kg

's avonds/nachts:
- 0.5kg subli omega 369
- 0.5kg tarwezemelen
- 2kg bietenpulp
- 1.5kg pavo 18+, nu terug naar 1kg
- 0.5kg luzerne
- 1 schepje duivelsklauw
- 20g magnesiumoxide
- 1 schepje glucosaminecomplex

Ik wil de Marstall Vito straks laten vervallen en vervangen voor pavo 18+, daar krijgt ze dan alleen 's ochtends nog 0.5kg van. De omega 369 wordt rustig afgebouwd naar 250g. De bietenpulp gaat naar 1kg, maar de luzerne gaat wel naar 1.5kg toe, waarna de bietenpulp volledig afgebouwd wordt en de luzerne mogelijk zelfs naar 2kg gaat. Als de 18+ nog maar 0.5kg is en de Vito vervalt, komt er 200g pavo vitalcomplete bij. Mocht het voer vrijwel helemaal afgebouwd kunnen worden tot 0.5-1kg luzerne, dan stap ik over op de vitalbix, maar ik verwacht niet dat dit gebeurt.

Dan nu, de plaatjes:

Voor
Afbeelding

Achter
Afbeelding

Links
Afbeelding

Rechts
Afbeelding

Echt Waar
Afbeelding

Afbeelding

Ook hij heeft geen windhondenlijn meer.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:06

Wat zien ze er goed uit! Eer van je werk!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:19

Mooi resultaat!