betweters verpesten paardenhobby

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15374
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:24

Die mensen zijn vaak gewoon jaloers. Want als je het zelf goed naar je zin hebt ga je een ander niet lastigvallen.Het beste is gewoon negeren en niet je hobby af laten pakken,want dan laat jeze winnen!

Jessix

Berichten: 16513
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 12:30

Ik heb gelukkig mijn hele leven al mijn paarden aan huis staan, dus heb gelukkig geen last van vervelende stal genoten. Maar ook al kan ik me er dus vanaf sluiten hoor ik uiteraard ook nog steeds geroddel en afgunstige opmerkingen over mezelf en mijn paarden. Uiteindelijk maak ik ook deel uit van groepjes en verenigingen en daar denkt ook iedereen wel te weten wat en hoe ik iets moet doen.

Ik sta er meestal wel boven, maar soms staat het me ook echt wel tegen om die mensen op te zoeken of tegen te komen op evenementen e.d.

Als ik met mijn paarden op pension zou staan weet ik niet of ik nog paarden gehad zou hebben.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:00

anjali schreef:
Die mensen zijn vaak gewoon jaloers. Want als je het zelf goed naar je zin hebt ga je een ander niet lastigvallen.Het beste is gewoon negeren en niet je hobby af laten pakken,want dan laat jeze winnen!

Daar heb je dat flut argument weer. :') Er zijn veel meer mogelijkheden waarom men commentaar geeft..

Ik vraag me ook af wat er eigenlijk gezegd wordt. Ik heb het eerlijk gezegd nog nooit mee gemaakt. Eens commentaar wel ja maar ik heb het bijkomende puntje dat ik altijd paarden rijd die een ander niet meer wil rijden en dan is je aanpak vaak net ietsje anders dan de standaard en dat lokt wel eens uit. (net als een bokker op pagina 1 stap ik dan af en bied ik ze het paard aan. Maar tot op heden heeft nog niemand het aanbod aangenomen. ) maar ik heb nog nooit in die mate commentaar gekregen dat het mijn plezier vergalde. :=

Ook dat het op verschillende stallen blijkbaar zo extreem is, ja dan ga ik toch vragen in welke zin ze haar pesten. Want dan heb je óf heel veel pech (en dat kan natuurlijk) of er is toch een uitlokkende factor... Als je bijna geen fijne paardenmensen kent vind ik dat gewoon apart... Dan kom je gewoon echt steeds in de verkeerde groepen terecht.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 13:14

Het kan zijn dat je tot nu toe op stallen hebt gestaan, waar voornamelijk mensen staan die anders denken dan jij en het daardoor botst.

Er kan een groot verschil zijn in een luxe pensionstal of een doe-het-zelf stal met bijvoorbeeld alleen een buitenbak.

Echter het kan ook zo zijn dat het commentaar dat je krijgt gegrond is en je wellicht kan leren van de adviezen die je krijgt, vooral als dat steeds weer dezelfde adviezen zijn van andere mensen op andere stallen :j.

AmyJamess

Berichten: 2135
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:16

Citaat:
Ook dat het op verschillende stallen blijkbaar zo extreem is, ja dan ga ik toch vragen in welke zin ze haar pesten. Want dan heb je óf heel veel pech (en dat kan natuurlijk) of er is toch een uitlokkende factor... Als je bijna geen fijne paardenmensen kent vind ik dat gewoon apart... Dan kom je gewoon echt steeds in de verkeerde groepen terecht.


Helaas komt pesten ook op maneges en pensionstallen voor. net zoals dat het veel voor komt op scholen en op werk.
Zoals ik heb gehad ging het echt om pesten. zo werden wij buiten gesloten en was onze pony "gevaarlijk" omdat ze gewoon dominant is, en ze vroeger een slechte ervaring heeft gehad met andere paarden.
Dit ging van kwaad tot erger. en vonden ik zowel mijn nichtje het niet leuk meer en deed het echt ons verdriet.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58097
Geregistreerd: 24-02-04

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:21

"gewoon dominant" of had ze ook effectief gedrag dat andere paarden en mensen in gevaar bracht?
Kijk je hebt nu eenmaal een zekere verantwoordelijkheid... Als jouw paard gevaarlijk gedrag vertoont dan maakt het niet uit hoe dat komt, wat uit maakt is dat ze daarmee anderen in gevaar kan brengen...

pateeke
Berichten: 2292
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:31

Ik heb zulke dingen vroeger ook wel een beetje gehad. Sommige dingen waren tot op zekere hoogte wel terecht en daar heb ik dan ook iets mee gedaan. Andere dingen waren dat niet en die heb ik dan ook naast mij neer gelegd.
Kun je niet aangeven dat je het vervelend vind hoe ze tegen jou doen? Bijvoorbeeld iets zeggen in de aard van: jij zegt regelmatig wat ik allemaal niet goed doe. Ik voel me daar niet prettig bij en krijg het gevoel dat ik niets goed doe. Zou je daar rekening mee kunnen houden en niet zo vaak zeggen wat ik volgens jou allemaal verkeerd doe?
Een stapje verder is inderdaad van stal veranderen.

Ik heb het destijds min of meer gelaten voor wat het was en mij bezig gehouden met mijn eigen pony en de mensen met wie het wel klikte. Ik ging voornamelijk naar mijn pony op momenten dat er niemand anders was die commentaar kon geven (scheelt ook). En na een aantal jaren (weliswaar omwille van een andere reden) ben ik ook van stal veranderd. Krijg nu nog zelden opmerkingen...

AmyJamess

Berichten: 2135
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:32

gevaarlijk is ze niet.
Ze staat nu ook samen met andere paarden op wei gaat super goed. zij is gewoon dominant en moet bij nieuwe paarden even laten wie de baas is. ze heeft nog nooit andere paarden verwond.
Ook naar mensen is ze super lief en echt een knuffel pony.
maar door haar dominantie werd ze bestempeld als "gevaarlijk". het begon klein en ze maakte het steeds erger tot dat ze levensgevaarlijk zou zijn.

Het was echt pest gedrag. toen we naar de nieuwe stal verhuisde stond onze pony lekker in de kudde op wei te kriebelen met andere paarden. zo gevaarlijk was ze. En op onze huidige stal zijn meerdere stalgenoten helemaal gek op haar en doen er lekker mee tutten

Zoals ik al zij pest gedrag komt overal voor. ik ik geloof ook wel dat ts dat heeft gehad waardoor ze nu slechte ervaringen heeft een 1 opmerking al als negatief kan zien.
Om meteen te zeggen dat het aan jezelf ligt vind ik wel banketstaaf.

brighteyes85

Berichten: 1208
Geregistreerd: 18-07-11
Woonplaats: waar ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 14:39

elysepaard schreef:
Hebben jullie daar dan geen last van?

Dan heb je je droom, een perfecte droompony, krijg je te maken met betweters uit alle hoeken die je soms wel tot op het bot de grond in boren en je hele humeur en hobby verpesten.

Ik heb zelfs gedacht om te stoppen met paarden omdat ik met zo'n tegenzin en onzekerheid me bloedeigen paardje verzorg. Alles is fout en niks is goed, tot beschuldigingen als mishandelen en verwaarlozen toe.

Ik wil mijn paardjes echt niet verkopen, maar de lol is er zo van af en ik doe niks meer met ze, op uitmesten en buiten zetten na, omdat ik gewoon zo snel mogelijk weer weg wil.

Hebben jullie hier geen last van? Hoe gaan jullie er mee om?


Helaas zijn er in de paardenwereld veel mensen die alles beter denken te weten dan jij. Het is moeilijk om onderscheid te maken tussen goed bedoelde adviezen en commentaar.
Zelfs in Utrecht op het laatste symposium werd er aandacht gegeven aan het onderbuik gevoel van de eigenaar die 99% juist is. Luister naar jezelf, kijk naar de adviezen die gegeven worden en bepaal wat je daarvan wil aannemen en niet.

Beschuldigingen als verwaarlozing en mishandeling zijn subjectief. Ik kan ook zeggen dat iemand zijn paard mishandeld als deze 1 uurtje per dag uit stal komt en dan vol in de beschermers en dekens op stal staat met 10 graden, een ander zal dat vinden van een paard wat zonder dekens 24/7 buiten staat met een schuilstal.

Anoniem

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:09

Ik heb met de 2 kanten ervaring. Mijn eerste haff was op een bepaald moment moddervet en is daar echt heel ziek door geweest. Naast een volle wei, vond iemand het leuk om hem appels te voeren, die persoon vond dikke en ronde paarden super mooi. Tja, ik heb daardoor dus een bloedhekel aan mensen die mijn beesten extratjes geven, wat me op 1 bepaalde stal ook zuur opgebroken is. Mensen trokken zich niets aan van mijn "niet voeren" vraag en op een paar maand tijd was ik er de arrogante dikke nek die de boel verziekte omdat mijn paard niet gevoerd mog worden en alle ouwe besjes uit de buurt niet wilden begrijpen dat dit niet ok was. Paard werd dus gewoon gevoerd en toen men het ook nog eens nodig vond om spruiten in zijn wei te smijten, ben ik ontploft en vertrokken. -:(- :evaw:

Ik had me ook voorgenomen om me nooit met dieren van een ander te moeien. Wel, daar heb ik me afgelopen zomer niet aan gehouden. Eerst heeft het weide maatje van de mijne een dikke knie die niet behandeld wordt, vervolgens vind ik wormen in de mest en wil de andere eigenaar na lang zeuren pas mee ontwormen, dan zie je het andere paard kreupel worden, de hoeven barsten, beest krijgt mok en wordt mager en de eigenaar laat de boel maar de boel, komt zelfs amper kijken wegens tijdsgebrek. Leg mij eens uit hoe iemand die werkloos is geen tijd kan hebben om even langs hun paard te passeren. Maar goed, ik ben afgelopen zomer dus ook de betweterige moeial geweest. Zonder resultaat overigens.

superpony
Berichten: 25404
Geregistreerd: 25-02-05

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:18

Ik vind het veel erger als we niks meer mogen zeggen.

Ik zie heel veel ellende en hoor ook veel smoesjes of hoe mensen elkaar naar de mond toe praten. Veel is vriendjespolitiek. Als de leuke vriendin iets doet, is het oke. Mogen ze een ander niet, mag diegene niks. Maar uiteindelijk gaat er echt veel mis in de paardenhouderij.

Ik hoor niks, want ik spreek mensen op stal amper en heb geleerd dat dit de beste tactiek is voor mij om mn plezier te houden.

Wel heb ik behoorlijk wat ervaring en liefde voor paarden. Als je veel ellende ziet is het soms echt wel moeilijk om je mond te houden. Er moet dus echt al wat gebeuren, voor ik toch besluit iets te zeggen of iemand aan te spreken.

Mensen vragen ook weleens mn mening, maar als ik dan eerlijk ben, wordt het niet gewaardeerd. Mensen willen dus ook alleen leuke en goede dingen horen. Kun je niet tegen kritiek, of wil je niks leren, kan dat een nadeel zijn.

Je bent met dieren bezig. Het is geen voetbal, waar het niks uitmaakt of de bal stuk gaat.

Paarden kosten tijd en geld, maar je moet ook blijven ontwikkelen en open staan om te leren. Niemand is ooit uitgeleerd met paarden.

Het zou te gek zijn als we helemaal niks meer mogen zeggen. Ik zeg altijd; hou je dan ook je mond als iemand voor je neus zijn kind pijn doet of verrot scheld? Of zijn hond wat trappen verkoopt? Ik niet, dus er zijn gewoon grenzen wat iemand imo kan en mag doen met zijn eigen paard.
Als mensen werkelijk zoveel van hun paard houden, zouden ze vaker nadenken over de kritiek die ze krijgen om te voorkomen dat je misschien toch je paard oneerlijk behandeld.

Goof

Berichten: 29052
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:19

lieveli schreef:
Op elke stal heb je rotte appels, maar als je al ettelijke keren bent verhuisd en je komt nergens leuke mensen tegen, is het misschien tijd om eens kritisch naar jezelf te kijken.


Eens. Als je al op verschillende stallen commentaar hebt gehad kan het ook zijn dat er ergens een kern van waarheid in zit, dat mensen je nuttige tips willen geven, dat mensen je willen helpen.
Wees eens goed kritisch naar jezelf.

Birdie60

Berichten: 8405
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:23

Ik heb een tijdje op pensionstal gestaan, maar dat is ook niet mijn ding.
Als je een deken op hebt ben je een dierenbeul, heb je geen deken op ben je ook een dierenbeul.
Ik heb ze gelukkig thuis staan.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 18:36

vrouwke schreef:
Ik heb een tijdje op pensionstal gestaan, maar dat is ook niet mijn ding.
Als je een deken op hebt ben je een dierenbeul, heb je geen deken op ben je ook een dierenbeul.
Ik heb ze gelukkig thuis staan.

Zo heb ik het nooit ervaren.
Terwijl op de plaatsen waar ik heb gestaan verschillende soorten mensen kwamen.
Fanatieke sporters en rustige recreanten.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 21:12

Kijk, ik snap het punt van verwaarlozing, want ik heb één zeer grote smeerpoets van een haflinger. Hij staat op vlas en zijn stal is regelmatig bruin. Ja, niet fris nee.

Maar er word alleen geschreeuwd: JE STAL IS RANZIG, JE VERZORGD JE PAARDEN NIET, maar zien dat ik elke dag 2x per dag poep wegschep, elke week de stal leegtrek, hoor of zie je niks over.

In plaat van dat er dan tips worden gegeven inplaats van afzeiken. Er worden altijd redenen gezocht om te zeuren lijkt wel, niet alleen naar mij toe hoor.

Maar iemand dan andere tips om me stal schoon te houden? Ik bedoel, als dat al helpt in het 'verwaarlozen'

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:17

Ik vind om eerlijk te zijn één keer per week de stal uitmesten ook vrij weinig, dan moet er wel elke dag een beul stro in wil het een beetje schoon kijken al weet ik niet hoeveel ze erin staan natuurlijk. :o
Spoiler:
Al heb ik makkelijk praten hoor, want de mijne staat op vol pension.


Maar waarom ga je dan niet naar een andere stal of heb ik daar overheen gelezen? Want zoals ik lees is het wel echt treiteren en niet dat je het persé dan fout zou doen.
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 06-11-16 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 21:18

xBontfire schreef:
Ik vind om eerlijk te zijn één keer per week de stal uitmesten ook vrij weinig, dan moet er wel elke dag een beul stro in wil het een beetje schoon kijken al weet ik niet hoeveel ze erin staan natuurlijk. :o

Maar waarom ga je dan niet naar een andere stal of heb ik daar overheen gelezen?


Hij staat op vlas, en word 2x per dag de vieze plekken uit gehaald en 1x in de week volledig leeggetrokken (bezemschoon)

Er is in de buurt helaas weinig keuze in stallen.

xBontfire

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-08-11

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:19

Ohja vlas is een ander geval inderdaad. :)

Had net nog even een edit gedaan maar klinkt wel echt als treiteren wat ze doen. Kun je het niet aankaarten bij de stalbaas?

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:21

En vertel je dat dan ook als ze commentaar hebben? Staan de anderen ook op vlas?
Twee keer per dag vieze plekken eruit lijkt me met vlas best prima. Alles eruit elke week... vind ik zelf wat overbodig, je wil toch liever beetje dikke bodem en niet elke week er twee nieuwe pakken erin moeten doen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:33

Sommige paarden maken nou eenmaal een puinzooi van hun stal -O-
Dat weten die mensen daar toch zeker ook?

Maar kan hij niet gewoon lekker buiten staan?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:39

AmyJamess schreef:
gevaarlijk is ze niet.
Ze staat nu ook samen met andere paarden op wei gaat super goed. zij is gewoon dominant en moet bij nieuwe paarden even laten wie de baas is. ze heeft nog nooit andere paarden verwond.
Ook naar mensen is ze super lief en echt een knuffel pony.
maar door haar dominantie werd ze bestempeld als "gevaarlijk". het begon klein en ze maakte het steeds erger tot dat ze levensgevaarlijk zou zijn.


Haha, je omschrijft mijn merrie *\o/* :D Die heeft nu ondertussen ook de reputatie van staatsgevaarlijk, terwijl ze ook gewoon ff met het desbetreffende paard in vrijheid moet kunnen rellen op een paddock en alles is klaar. Bovendien durft ze stevige kontjes geven als ze iets moeilijk vind of als ik niet netjes zit (hakken porren, scheef zitten, ...) gecombineerd met een schurfthekel aan saaie bakrondjes, dus dat ziet iedereen altijd maar. Dat ze alles voor me doet en ijskoud kanonnen onder haar neus laat afsteken, nee hoor, 't is altijd 'goh, ze was wel weer lekker stout he'

Vind dat af en toe - nu de winter weer begint - ook jammer dat er bij ons op stal weinig ruimte is voor het wat speelsere/afwisselende rijden (ook als je volwassen bent :') :j ) en dat je paard dus een reputatie krijgt die haar geen eer aan doet.
't is soms lastig om dat maar naast je neer te leggen.

callum
Berichten: 2783
Geregistreerd: 06-09-10

Re: betweters verpesten paardenhobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:42

Eigenlijk heel simpel. Het is jou paard en je doet dat op jou manier. Leren je er niks van aan te trekken. Vertrouw op jezelf. En als ze echt vervelend zijn dan vertel je ze dat ze zich op hun eigen dier moeten focussen en dat je het prima zelf kan.
De wereld zit vol met andere meningen. De kunst is om je eigen pad te kiezen. Jij bepaald wat je doet of je wil luisteren of niet.

Paardenpret
Berichten: 157
Geregistreerd: 03-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-16 21:46

Helaas is er geen stal in de buurt die overdag weidegang aanbied :( Ik krijg ze niet uitgelegd hoe het zit met zijn stal, het is niet dat het rood kleurt ofzo.

Hij staat wel 3 uur per dag buiten, te weinig wat mij betreft,maar het moet eventjes helaas

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:51

Ik heb ook een viezerik op vlas staan.
Zijn stal maak ik nooit bezem schoon want dat kost te veel aan weer vullen.

De truuk bij vlas is dat je begint met veel zakken. Het moet echt een hele dikke laag zijn en blijven.
Bij een 3x3 stal 5 zakken.
Dan zoals jij al doet elke dag de drollen scheppen.
Twee keer in de week de natte plek eruit halen.
En minimaal 1 baal in de week er weer bij in doen.

En dan staat mijn paard minimaal 8 uur buiten. Staat hij minder buiten zul je meer moeten verschonen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. :)
Laatst bijgewerkt door bruintje123 op 06-11-16 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28290
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 21:52

Omdat dit topic beter op de paardgerelateerd fora past verplaats ik het van Mensenwelzijn en Sport naar Paardenpraat (PP).