Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:55

Er zijn genoeg mensen die hun vakantie opgeven enkel om de dieren te kunnen bekostigen.
Heb je de mogelijkheid iedere maand nog wat extra's opzij te zetten?
Geld kun je inderdaad maar een keer uitgeven... geef het dan wel uit aan iets wat jij belangrijk vind.
Of dat nou nieuwe kleren zijn of je pony dat mag iedereen zelf beslissen.
Al moet het wel financieel haalbaar zijn, als het potje van 1000 euro blijft staan en niet zal groeien is het niet gezond lijkt me. Maar als je maandelijks een extra bedrag hier aan toe kunt voegen en hier niet door in de problemen komt zou ik niet weten waarom het niet mogelijk is.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 12:57

Ts je bent 18.. ik zou de pony van je opa overkopen.. je bent volwassen dus in principe hebben je ouders er niets over te zeggen wat jij met je geld doet..

Ik heb ook een paard van mijn opa gekregen.. mijn moeder was ook van de paarden mijn vader niet.. ouders zijn gescheiden.. ik had geen contact meer met mijn moeder.. opa zorgde en betaalde voor mijn paard.. toen ik 18 was overleed mijn opa plots.. toen stond ik alleen voor de kosten en zorgen.. mijn vader vond dat ik hem maar moest verkopen en heeft dus ook nooit mee betaald aan mijn paard.. Ik heb het vaker overwogen omdat het soms echt pittig was en ik er veel dingen voor moest laten.. student zijn en verantwoordelijk zijn voor een paard valt niet mee.. maar alleen het idee al dat ik hem moest verkopen deed me zoveel verdriet dat ik altijd ben doorgegaan.. dan maar niet op vakantie, dan maar niet iedere avond uitgebreid koken maar gewoon een boterham eten.. uiteindelijk heb ik mijn beste vriend inmiddels alweer 11 jaar.. ik zit nu niet meer zo krap en ben blij dat ik altijd heb doorgezet.. ondanks dat mijn vader het altijd onzin gevonden heeft.. overigens vind hij nog steeds dat het allemaal veel te veel geld kost 'voor niets'.. maar daar trek ik me lekker niets van aan

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 12:57

Ja het gaat echt om de broken en hoefsmid etc...
Ik heb geen vast inkomen maar spaar genoeg als ik die maand meer krijg

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 12:59

horsies5 schreef:
Ts je bent 18.. ik zou de pony van je opa overkopen.. je bent volwassen dus in principe hebben je ouders er niets over te zeggen wat jij met je geld doet..

Ik heb ook een paard van mijn opa gekregen.. mijn moeder was ook van de paarden mijn vader niet.. ouders zijn gescheiden.. ik had geen contact meer met mijn moeder.. opa zorgde en betaalde voor mijn paard.. toen ik 18 was overleed mijn opa plots.. toen stond ik alleen voor de kosten en zorgen.. mijn vader vond dat ik hem maar moest verkopen en heeft dus ook nooit mee betaald aan mijn paard.. Ik heb het vaker overwogen omdat het soms echt pittig was en ik er veel dingen voor moest laten.. student zijn en verantwoordelijk zijn voor een paard valt niet mee.. maar alleen het idee al dat ik hem moest verkopen deed me zoveel verdriet dat ik altijd ben doorgegaan.. dan maar niet op vakantie, dan maar niet iedere avond uitgebreid koken maar gewoon een boterham eten.. uiteindelijk heb ik mijn beste vriend inmiddels alweer 11 jaar.. ik zit nu niet meer zo krap en ben blij dat ik altijd heb doorgezet.. ondanks dat mijn vader het altijd onzin gevonden heeft.. overigens vind hij nog steeds dat het allemaal veel te veel geld kost 'voor niets'.. maar daar trek ik me lekker niets van aan

Echt precies!
Maar mijn ouders beslissen jammer genoeg toch echt alles...

white_flame

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:00

Maar ze vinden het niet eerlijk omdat het paard van mijn zusje ook verkocht is

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:03

white_flame schreef:
Ja het gaat echt om de broken en hoefsmid etc...
Ik heb geen vast inkomen maar spaar genoeg als ik die maand meer krijg

wat is het issue dan?

de pony koop je over, koopcontract en onderhoudskosten duiden op eigenaarschap (op naam zetten zegt niets).. je hebt het dier zelf en ook verantwoordelijk voor de kosten en het spaarpotje..

de verantwoordelijkheid om een potje op te bouwen is geheel je eigen verantwoording.. waarom zou je je vriend of zijn ouders de pony laten betalen als je daar zelf 1000 euro voor hebt liggen? of je nu zelf je pony betaalt en zij helpen je eventueel uit de brand als er een keer wat met die pony is wat je echt niet kunt betalen. of zij betalen de pony.. Vind het eerlijk gezegd volwassener als je zelf je pony overneemt en een oplossing zoekt als het een keer echt niet redbaar is..

verder gewoon werken werken werken.. zelfs zonder vast werk is er genoeg te doen voor iemand van 18. zomervakantie is 6-8 weken, herfstvakantie is 1 week, kerstvakantie is 1 week die je kunt gebruiken, voorjaarsvakantie is 1 week, hemelvaart en alle andere losse dagen.. studiedagen (gewoon zorgen dat je heeeeeeeeel goed bij blijft dan heb je het minder druk in studieweken). Je kan makkelijk aan zo'n 1500-2000 euro per jaar komen als je echt bereid bent gewoon heel hard te werken.

-----------

en wat doen je ouders dan als je zelf een beslissing neemt?

er veranderd toch helemaal niets in feite?
alleen dat jij max 100 euro per maand aan een pony betaalt
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 04-11-16 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:03

white_flame schreef:
Ik kan dat inderdaad prima. Maar volgens hun niet en ik kan echt werkelijk waar niks inbrengen. anders had ik hem al lang gekocht.
Ben idd 18

Heel hard gezegd, dan kan je doen en laten wat je wilt, ongeacht wat je ouders er van vinden. Het is jou geld, tijd en keus en nu je meerderjarig bent ben je niet meer verplicht verantwoording af te leggen bij je ouders.
Ja, ik had het paard gehouden en elke maand geld opzij gelegd en inderdaad, dan maar een jaartje niet op vakantie, eerst een spaarpotje voor je paard :)

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:04

Ook ik heb (helaas?) ervaring met ouders die vinden dat ze alles bepalen, of je nou 16 of 18 bent. Zeker zolang je nog bij hen in huis woont.
En dat is inderdaad wel erg lastig om ze dan van zoiets te overtuigen.
Als ik vond dat ik iets zelf wel kon bepalen omdat ik al 18 was, dan werd ik vierkant uitgelachen en wezen ze me t gat van de deur als ik toch mn zin doorzette :P
Inmiddels ben ik 20 en t is nu bijgedraaid.

Maar weer ontopic, Ts, als ik jou was zou ik gaan solliciteren. Overal, wat voor werkzaamheden dan ook. Klein inkomen is beter dan geen inkomen, als je een inkomen hebt lijkt het me een stuk makkelijker om het te realiseren :j
Laatst bijgewerkt door _Nynke op 04-11-16 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:05

Het hele probleem is dat ik hem niet mag kopen van mn ouders ook al wil en kan ik het

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:05

Maar dan nog ben je afhankelijk, van je opa (stalling), je ouders (levensonderhoud) en/of je vriend (evt. aankoop).
Vokwassen zijn is veel meer dan je leeftijd. Ik denk dat je ouders in deze verstandig zijn. Of bedenk een plan waarmee je laat zien dat je verantwoordelijkheid neemt.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:05

white_flame schreef:
Maar ze vinden het niet eerlijk omdat het paard van mijn zusje ook verkocht is

Maar blijkbaar wilde je zusje dan ook niet alles op alles zetten om het paardje te houden?
Tenminste, dat maak ik niet op uit het verhaal.

Als de 1 hard werkt om de pony zelf te onderhouden, en dit ook echt doet en hier gelukkig van wordt? Waarom niet?

Dat betekend niet dat als de ander dit er misschien niet voor over heeft, een reden is om jou het te ontzeggen.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:06

_Nynke schreef:
Ook ik heb (helaas?) ervaring met ouders die vinden dat ze alles bepalen, of je nou 16 of 18 bent. Zeker zolang je nog bij hen in huis woont.
Als ik vond dat ik iets zelf wel kon bepalen omdat ik al 18 was, dan werd ik vierkant uitgelachen en wezen ze me t gat van de deur als ik toch mn zin doorzette :P

Maar weer ontopic, Ts, als ik jou was zou ik gaan solliciteren. Overal, wat voor werkzaamheden dan ook. Klein inkomen is beter dan geen inkomen, als je een inkomen hebt lijkt het me een stuk makkelijker om het te realiseren :j

Ik heb 60 vast inkomen. En daarbij soms een maand 200 extra.

Het is inderdaad makkelijk roepen koop hem maar mijn ouders zijn dis precies zo...dus ik kan niks maken in dat opzicht

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:07

En wat gebeurt er als je het paard toch gewoon koopt? Zolang je 18 ben t en zelf alle kosten kunt betalen kun je doen een laten wat je wilt...

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:08

Is je zusje ook meerderjarig? Dan had ze haar pony ook zelf kunnen overkopen.. is ze niet meerderjarig heeft je zusje idd pech gehad.. dan hebben je ouders het nog voor het zeggen..
Als ze jou pony aan een handelaar zouden verkopen, zou jij hem ook zelf terug kunnen kopen.. die beslissing mag je gewoon maken als je 18 bent.. ja dan ben je wel (onnodig) meer geld kwijt.. maar het kan wel..
En dan mag je ook zelf beslissen wat je ermee doet.. of je hem op pension zet, of op een doe het zelf stal etc..

Ik heb vaak gebaald dat ik niet wat meer support heb gehad van mijn vader hoor.. iedereen weet namelijk wat dat paard voor me betekent.. maar helaas ziet mijn vader dat niet zo en dat zal ook nooit veranderen.. tuurlijk vind ik dat jammer maar het is niet anders.. maar ik laat me er niet door beïnvloeden

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:11

horsies5 schreef:
Is je zusje ook meerderjarig? Dan had ze haar pony ook zelf kunnen overkopen.. is ze niet meerderjarig heeft je zusje idd pech gehad.. dan hebben je ouders het nog voor het zeggen..
Als ze jou pony aan een handelaar zouden verkopen, zou jij hem ook zelf terug kunnen kopen.. die beslissing mag je gewoon maken als je 18 bent.. ja dan ben je wel (onnodig) meer geld kwijt.. maar het kan wel..
En dan mag je ook zelf beslissen wat je ermee doet.. of je hem op pension zet, of op een doe het zelf stal etc..

Ik heb vaak gebaald dat ik niet wat meer support heb gehad van mijn vader hoor.. iedereen weet namelijk wat dat paard voor me betekent.. maar helaas ziet mijn vader dat niet zo en dat zal ook nooit veranderen.. tuurlijk vind ik dat jammer maar het is niet anders.. maar ik laat me er niet door beïnvloeden

Ja mijn zusje is 16
Mijn plan was onder de tafel te spelen zonder dat iemand er ooit achter komt en dan over een jaar of 2 doen alsof ik hem toen pas heb terug gekocht.
Maar dus iemand vragen om hem te kopen met mijn eigen geld..

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:14

Om heel eerlijk te zijn begrijp ik het punt van je ouders ook wel, maar aan de andere kant ben je 18 jaar en moet je dus ook zelf je verantwoordelijkheden kunnen nemen en zelf beslissingen kunnen maken.

Ik heb zelf twee pony's sinds mijn 16e en sinds mijn 18e betaal ik mijn pony's helemaal zelf. Dit betekent wel dat ik heel veel dingen moet laten, maar hier heb ik bewust voor gekozen en dit zie ik niet als negatief. Als ik jou was zou ik even goed op een rijtje zetten wat de kosten per maand gaan zijn en even gaan kijken wat je per maand op zij kunt zetten voor een spaarpotje. Wees daarin wel heel reëel: het is leuk om van een bedrag van max. €100,- uit te gaan, maar als ik op zo'n bedrag uit zou komen zou ik daar echt meteen voor tekenen.

Je geeft aan dat het paard nu gratis gestald staat, maar heb je er ook over nagedacht hoe je dit gaat oplossen als het opeens niet meer gratis kan of je weg moet? Heb je dan geld om een weiland te huren? Dat zijn dingen die ik mezelf in jou situatie ook af zou vragen - anders zit je straks weer in dezelfde situatie.

Laat je ouders goed zien dat jij je verantwoordelijkheden kunt nemen, je gaat ze niet overtuigen met 'Ik wil mijn beste vriend niet kwijt'. Je zult moeten bewijzen dat je het qua tijd en geld allemaal red en dat school er niet onder gaat lijden. Daarnaast is het natuurlijk ook niet geheel onverstandig om een baan te gaan zoeken en een aantal uur in de week te gaan werken zodat je een vast inkomen hebt.

Het zijn allemaal kleine dingen die het een stuk makkelijker maken. :)

Dat laatste plan vooral niet doen: wees eerlijk. Praat er gewoon over als volwassen mensen en geef aan dat jij van je eigen geld dat paard gaat kopen, een baan gaat zoeken en dit dier prima kunt onderhouden. Met al dat stiekeme gedoe bereik je niets meer dan ruzie en onenigheid.

En ja, je zusje heeft heel hard gezegd gewoon pech.

white_flame

Re: Help! Ik wil mijn beste vriend niet kwijt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:17

Nee geld voor stalling van 200 euro gaat er niet in zitten. maar ik heb nu al 2 reserve weides voor als hij hier weg moet. Beide gratis...dus dat is niet het probleem...
en daar ben ik inderdaad eelrijk in ik verdien met mijn baan ong 60 tot 90 in de maand maar doe nog flink wat klusjes waar ik dus soms 200 extra mee verdien

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:17

TS ik vind wel dat je erg scherp afgeeft op je ouders..

je hebt vissen, cavia's, wilt konijnen gaan houden, je doet flink aan fotografie (ik denk dat je daaruit je beetje inkomsten haalt? gewoon dus wat vaster werk er ook bij zoeken en hobbymatig fotografie voor de extra inkomsten?)

dat zijn allemaal dingen die je blijkbaar mag van je ouders.

in hoeverre financier je dat allemaal zelf.
En zover ik begreep was je ook bezig met een zadel om te bouwen van een gewoon engels zadel naar een westernzadel, maar het zadel past eigenlijk niet goed want even daarvoor wilde je een ander zadel kopen.

ik geloof dat ik je ouders wel een beetje begrijp als ze er niet achter staan, of vinden dat je in deze niet je eigen keuze mag/kan maken.

ik denk dat je er verstandig aan doet om keuzes te gaan maken en vooral ook om je financiëen goed in kaart en onder controle te hebben.. ook inzicht in wat je ouders allemaal wel voor je betalen (want kan best zijn dat ze gewoon vinden dat er nu genoeg gesponsord wordt)..

je loopt over van de ideeën en plannen, maar de financien lijken steeds te ontbreken..
als je die pony echt wilt.. dan koop je die pony, verbouwt niet je zadel naar een westernzadel waarvoor je fenders moet gaan kopen.. spaart zodat er voldoende geld is voor een goed passend zadel.. eventueel een bijrijder erbij om de lopende kosten te dekken en dergelijken. En konijnen houden gewoon even aan je vriend overlaten en daarvan meegenieten.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:20

Oke, nou het hele feit is dat ik geen cavia of konijn mocht. Deze zitten bij mijn schoonouders.
En ik wil ook wat extras doen als ik jarig ben iets voor mijn paard kopen etc. Hier heb ik me nu ook bij neer gelegt dat dit niet kan. En over het hele zadel feit weten mijn ouders helemaal niks.

Ja ik verdien met fotografie wat bij. Dat leg ik dan ook meteen op zij voor hem

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:23

Je mag hem hebben van opa?? kijk dan of je iets met opa kan regelen. Zet eventueel met opa iets op papier. Als je dan van school af bent en een baan hebt dat hij helemaal naar jou over gaat.
Laatst bijgewerkt door aerdenhout1 op 04-11-16 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:24

Euhmm , in de buurt kijken of mensen hem willen kopen en vragen of je hem mag verzorgen eventueel leasen ?
Wat enorm rot , hopelijk komt er een goede oplossing !!

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:24

white_flame schreef:
_Nynke schreef:

Ik heb 60 vast inkomen. En daarbij soms een maand 200 extra.

Het is inderdaad makkelijk roepen koop hem maar mijn ouders zijn dis precies zo...dus ik kan niks maken in dat opzicht

Het is ook echt zo makkelijk..

Je ouders kunnen het je gewoon niet verbieden.. jij kan gewoon nu naar een handelaar gaan en een paard kopen en dan kan niemand daar iets van zeggen.. ze kunnen idd wel zeggen dat je dan uit huis moet, geen zakgeld meer krijgt oid.. dat kan een consequentie zijn van de keuze die je maakt.. en dan is het aan jou wat je daarmee wilt doen..

Je hele leven moet je nog keuzes maken en iedere keuze heeft voordelen en consequenties.. zelfs de simpelste keuzes als wat ga ik vanavond eten.. het is aan jou om te beslissen of je een bepaalde consequentie of risico voor lief wilt nemen of niet.. die keuzes zijn echt niet makkelijk.. maar kun je alleen zelf maken..

Toen ik de keuze maakte om mijn paard te houden accepteerde ik de consequentie dat ik moest werken, niet iedere week op stap kon gaan, niet ieder jaar op vakantie en dat ik zorgvuldig boodschappen moest doen. Tuurlijk heb ik daar ook wel eens om geklaagd.. maar dan moest ik mezelf weer een schop onder mijn kont geven want het was mijn eigen keuze.. en tot op de dag van vandaag heb ik daar geen spijt van gehad.. ik zou het zo weer doen

Ik zou met je ouders om de tafel gaan.. zeggen dat je van plan bent om de pony zelf te kopen.. dat je meerderjarig bent, die keuze dus ook zelf mag maken en je er het geld voor hebt.. dan is het aan je ouders om te beslissen wat zij daarvan vinden.. als zij dan zeggen dat ze het er niet mee eens zijn en dan stoppen met zakgeld of wat dan ook, is het aan jou de keuze wat je ermee wilt doen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:25

Ik vind het niet onaardig van de ouders, ze willen duidelijk geen paard dat is hun goed recht.Je opa betaalde alles dat vonden jullie wel best, heb je nooit er een gedacht wat er zou gebeuren als opa niet meer zou betalen door bv overlijden.

white_flame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-16 13:25

aerdenhout1 schreef:
Je mag hem hebben van opa?? dan vraag je toch aan opa of hij hem gewoon houd en jij betaald de kosten? Zet eventueel met opa iets op papier. als je dan van school af bent en een baan hebt dat hij helemaal naar jou over gaat.

Ja dat is ook allemaal prima van hem.
Maar zoals ik al in eerste deel vertel.
Mijn ouders denken dat opa hem op ons afschuift omdat ik nu alles betaal wat ik van hen niet mag. Maar als opa hem nou gaat betalen en hij zou bij wijzen van spreken over een half jaar dood gaan (hij is 75 btw) zitten ze nog met hem

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 13:26

Ts, je bent 18, maar je gedraagt je er duidelijk niet naar.. Ik vind je antwoorden vaak kort door de bocht en onduidelijk. Ik kan dus begrijpen dat je ouders zeggen dat een paard niet welkom is.

Je hebt een 'vast' inkomen van €60,-, die €200,- is soms extra. Van die €60,- kun je geen paard onderhouden. In de winter vreet hij nog meer dan dat weg aan hooi. En dan komen er nog andere kosten bij, hoefsmid, ontworming etc.

Daarnaast wil je het stiekem gaan doen, hoe wil je dat voor elkaar krijgen terwijl je alle kosten en zorg draagt? Je schoonouders zijn trouwens ook niet helemaal lekker als ze jou daar stiekem konijnen en cavia's laten houden, dan klopt er iets niet. Je bent dan wel 18, en volwassen op papier, maar zo gedraag je je niet. Je komt er onverantwoordelijk over. Houden van, is ook loslaten. Ik denk dat je het paard beter kunt verkopen en loslaten en af en toe eens op bezoek gaan bij hem.