Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:22

Ze zouden aan mij een verkeerde hebben, ik ben daar zo giftig op.
Alles kan en mag van mij als ze toestemming vragen maar niks zonder toestemming.
Dus jou paard en jou regels.

Mijn auto mogen ze dan weer wel wassen ....

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:22

Nee hoor, dat zou ik ook niet willen!
Het is zelfs erg onbeschoft om zomaar een paard van iemand anders uit de wei te halen en te poetsen.
Zelfs al zou je de eigenaar van het paard kennen, zoiets doe je gewoon niet.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:24

Als hij wordt aangehaald of geaait, omdat er een stalgenoot in de wei moet zijn: prima. Mijn stalgenoten mogen m ook buiten of binnen zetten, maar dat hebben we zo afgesproken. Ongevraagd dingen doen zoals poetsen zou ik zeker niet waarderen.
Tijdens wedstrijden bij ons op stal gaat wel z'n binnenluik dicht, hij staat langs de bak en ik zit niet op al die vreemden aan z'n box te wachten die m aanhalen en misschien weet ik wat geven.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:24

ik zou het ook niet heel prettig vinden maar ach een borstelbeurtje, zo erg is het niet en goed bedoeld.

vind de meeste bokkers in dit topic erg fanatiek reageren. mag toch hopen dat jullie die mensen niet zo aanspreken als je paard een aaitje over zijn hoofd krijgt

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:26

lovelucydan schreef:
ik zou het ook niet heel prettig vinden maar ach een borstelbeurtje, zo erg is het niet en goed bedoeld.

vind de meeste bokkers in dit topic erg fanatiek reageren. mag toch hopen dat jullie die mensen niet zo aanspreken als je paard een aaitje over zijn hoofd krijgt

Misschien goed bedoeld, maar onbeschoft.
Een aai over het hoofd als het paard in de wei staat en naar je toe komt lopen is iets anders.
Een paard een halster omdoen en de wei uithalen, dat gaat wel te ver.

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 22:27

lovelucydan schreef:

Nee een keer een ongevraagde borstelbeurt a la... maar nu al twee dagen op rij, ik ben vanochtend zelf nog geweest..

callum

Re: Mening gevraagd: andere mensen zitten aan jouw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:31

Ik zou pislink zijn. Vraag het eerst zeg. Je gaat toch niet zomaar iemand anders zijn paard pakken en poetsen zonder toestemming.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:32

het is jou paard dus groot gelijk.. wat als ze der vastzetten en ze gaat hangen beschadigd zich zelf of anderen.. rent ervandoor..

ondertussen weten de pensionklanten wel dat we het niet hebben willen en sommige zelf ook niet. het aaien en zeker niet zomaar voeren..
bijv een met koliek die niet mag eten of verdoving heeft gehad.... gaat er een die voeren of kuil geven... het zal je maar gebeuren.. :(
Laatst bijgewerkt door Christiene op 27-10-16 22:53, in het totaal 2 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:32

Ik heb echt geen bezwaar tegen aaitje, klopje mij part brokje.... Maar er gaat niemand "iets doen" met mijn paard.
Als ik mijn paard uit de kudde haal heb ik ook vaak even aandacht voor de rest, wat woordjes en een aaitje of gesnuffel maar thats that. Oke ik trek ook wel eens een deken recht...
Laatst bijgewerkt door mrie op 27-10-16 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:34

Ik zou erg boos worden.. Ook 1 keer een ongevraagde poetsbuurt..

Met praten kan en mag er veel maar merk ik dat iets achter mijn rug om gaat dan wordt ik woest..

Direct duidelijke afspraken maken, wanneer niet nageleefd.. Dan zoek je een andere oplossing.

Ik was zelfs al 1 keer naar andere stal gegaan..

Wat ik ook gedaan heb, is precies die tijd wanneer de dames komen, dat ik dan ook plotseling kom.
Heb al mensen betrapt. Ik ben erg boos geworden.. Onder duidelijke afspraken nog achter mijn rug alles doen. Nee dat gaat niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:34

Ik zou het zelf ook niet willen. Dat ze in de wei eens aaien prima. Maar ik wil niet dat iemand anders mijn paard zomaar uit de wei haalt. De hoefsmid uiteraard wel als ik er niet bij ben. Maar verder heb ik ook zoiets van handen er af houden.
Vind het trouwens ook hondsbrutaal om zomaar vanuit te gaan dat je een paard van een ander even mee kan nemen. Wij hebben nu ook een pensionklant staan maar meer dan eten geven, af en toe een aai en eventueel van weide verplaatsen blijf ik eraf.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:45

Los van of dit normaal is of niet, is het jouw paard en dus ook jouw verantwoordelijkheid, wat er ook gebeurt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 22:52

Nee hoor ook ik zou daar boos om zijn. Als ik er zelf bij ben en ik zeg ja dan mogen ze haar poetsen ( met mijn borstels) maar verder afblijven.

Alleen de stalhouder zet haar in de winter periode s'ochtends buiten en aan het einde van de middag weer binnen maar dat is zo afgesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:00

Nee, ik kan daar ook niet tegen. Een aai, pensionhouder die halster om af doen om naar de wei te brengen allemaal prima, maar een borstelbeurt gaat mij te ver.
Heb ooit op een stal gestaan waarbij iemand mijn pony naar en van de weide reed! Ik was daar zo boos om maar als 13 jarige durfde ik er niks van te zeggen...
Pony van 1,32 en die meid was 1,80...

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:07

Zouden ze bij mij niet hoeven te flikken..
Toe gegeven mijn vos merrie hield niet van vreemden en als je zomaar haar box in kwam kreeg je een enkeltje terug reis zeg maar..dus bij die was ik nooit zo bang voor dit soort dingen.
Maar ts het is jou! paard, jij betaald jij bepaalt, simpel zat.

Op de andere vraag, een paard die ik rij staat op een paddock paradise, dus als een van de andere paarden naar me toe komt, wat vaak gebeurt, ja dan geef ik ze een aai, trek een deken recht, en werp er een blik op voor wondjes, gaat automatisch en lijkt mij prima.
Op een andere stal waar ik er een paard rij, die krijgt na het rijden musli, pony naast haar krijgt een snoepje maar dat is afgesproken met de eigenaresse! En die doet precies hetzelfde als zij voert.Dus dan is het al weer een ander verhaal.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:09

Oeh... ik zou ontploffen... Echt..

En natuurlijk dan mezelf hervinden en bekijken hoe ik enigzins netjes extreem duidelijk kan maken dat ik dat níet, nóóit wil. Geen poetsbeurt, geen brokje, geen plukje hooi. Gewoon niet. Mijn paard, mijn verantwoordelijkheid, maar ook: mijn regels...

Aai over het hoofd in het toevallig langslopen is prima, deken rechttrekken als echt nodig, ingrijpen bij echte nood ok, dat is vanzelfsprekend,..maar dat is het dan ook.

Zou voor mij een reden zijn om van stal te veranderen als blijkt dat, ondanks dat ik dit aangeven heb, stalhouder, mede pensiongasten zich hier niet aan houden..

Edit, en natuurlijk...gevraagd en als ik er bij ben kan er best wat, daar gaat het niet om. Maar als ik er niet bij ben kan er dus wat mij betreft bijna niets..

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:13

Eens met de anderen, het is jouw paard! Tenzij jij er toestemming voor heb gegeven mogen ze niet zomaar jouw paard van stal halen en borstelen. Stalhoudster die paarden binnen / buiten haalt is uiteraard een ander verhaal.

Ik zou duidelijk maken dat je het fijn zou vinden of ze eerst vragen of ze jouw paard mogen borstelen, en het ook respecteren als jij dat niet wil. Het is echt van de gekke dat ze zomaar dingen met jouw paard doen - stel je voor dat jij zomaar het paard van iemand anders gaat borstelen.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:25

Ik snap je volledig!
Ik heb mijn Giv zelf gefokt en zo'n veulentje heeft helemaal een aantrekkingskracht. Gatver wat kon ik er slecht tegen als er dan een stalgenoot kwam vertellen: 'Oh Daan wat is Giv toch een schatje, ik heb haar gister even geknuffeld hoor en dat vond ze erg gezellig'
Uhm ja vet leuk voor je maar rot op en fok lekker zelf een veulen om mee te knuffelen.

Ik heb er echt een vreselijke hekel aan als iemand aan MIJN paarden zit 'omdat ze zo leuk en lief zijn'.
en het ergste: ik sta op een pension stal waar iedereen zelf een paard heeft of bijrijder is, why moeten die mensen dan aan mijn paarden komen?

Dus geloof me, jij valt nog wel mee := :+

VKM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-16 23:30

Ja nou, ik heb het nog tactisch gebracht en gezegd dat ik het niet wil. Gezegd dat ik de enige ben die beslist wanneer mijn paard gepoetst wordt. Als ik er ben dan is in overleg veel mogelijk.

Nu is het een meid van 13 en bedoelde ze het echt niet kwaad! Dus ik heb haar gevraagd om eens te wandelen met ons. Het gekke is wel, ze heeft twee paarden (haar mam dan) en daar doet ze verder niets mee.. is toch veel leuker zo'n paard voor jezelf!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:35

pradadaan schreef:
Ik snap je volledig!
Ik heb mijn Giv zelf gefokt en zo'n veulentje heeft helemaal een aantrekkingskracht. Gatver wat kon ik er slecht tegen als er dan een stalgenoot kwam vertellen: 'Oh Daan wat is Giv toch een schatje, ik heb haar gister even geknuffeld hoor en dat vond ze erg gezellig'
Uhm ja vet leuk voor je maar rot op en fok lekker zelf een veulen om mee te knuffelen.

Ik heb er echt een vreselijke hekel aan als iemand aan MIJN paarden zit 'omdat ze zo leuk en lief zijn'.
en het ergste: ik sta op een pension stal waar iedereen zelf een paard heeft of bijrijder is, why moeten die mensen dan aan mijn paarden komen?

Dus geloof me, jij valt nog wel mee := :+

Nou dat vind ik wel heel overdreven hoor. Als je wil dat niemand aan je paard zit moet je hem maar in een afgelegen weiland zetten. Dat een mens zich druk kan maken om een aaitje...

En ts snap je helemaal en je heb goed gereageerd. Dat mensen zonder overleg je paard gaat borstelen is not done. .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 23:36

Je topic heb je geopend op het forum omgang en paardengedrag. Het hoort beter thuis op paardenpraat dus daar ga ik het naar verplaatsen.

OPG → PP

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:14

RianneH schreef:
Ik ben het helemaal eens met dat het ongewenst is als anderen je paard pakken om te poetsen, uit stal of weiland oid, tenzij je toestemming hebt gegeven of afspraken erover gemaakt.

Maar ik lees ook opmerkingen over, ik wil niet dat iemand anders aan mijn paard komt, hoe staan jullie tegenover kriebelmomentjes over de boxdeur of in de weide? De paarden die bij de mijne in staan krijgen toch van mij wel een aai of een uitgebreidere kriebel als ze het aanbieden. Of de paarden in de stalgang een aai enzo. Nooit eten en nooit geforceerd, maar daarmee zit je dus wel aan andermans paarden.

Absoluut niet. Geen kwestie van. Wat bij mijn ruin op gezellig kriebelen lijkt is gewoon bedelgedrag. Zijn vorige eigenaar heeft hem dat actief aangeleerd, ik heb er jaren over gedaan om het er weer uit te krijgen en ik wil niet dat hij in dat soort wangedrag vervalt.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:21

Zou er ook zeker niet blij van worden.
Bij ons is het gebruikelijk als een paard naar je komt geef je als je daar zin in hebt een aai en dat is het.
Halsteren e.d. alleen in overleg. (gebeurt eigenlijk alleen als vriendendienst met binnen/buiten zetten)
Heb zelf een jaarling met halsterissues. Zou behoorlijk pissig zijn als al mijn moeite door een ander teniet gedaan wordt.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 00:26

Poiuytrewq schreef:
Los van of dit normaal is of niet, is het jouw paard en dus ook jouw verantwoordelijkheid, wat er ook gebeurt

Precies. Even afgezien van 'niemand komt aan mijn paard'... stel dat er wat misgaat ben je wel aansprakelijk. Voor het draadje aaien mag, maar in de wei is niet toegestaan zonder dat ik er ben. Bij ongevraagd eruit halen is het bonje.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-16 18:13

Zonder jouw toestemming mag niemand aan jouw paard zitten.Meteen heel duidelijk zijn dat je dit niet wilt,anders komt het van kwaad tot erger.En ja,dit probleem komt helaas heel veel voor. -:(-