paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:18

Als je hem verkoopt heb je de regie niet meer. Dus je hebt er dan totaal geen invloed meer op waar hij terecht komt en wat hij te doen krijgt. Vindt je dat een acceptabel risico?

Anoniem

Re: paard verkopen? ik heb er gewoon geen zin meer in

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:21

Kun je hem niet uitlenen aan een manege oid? Dan niet zomaar een manege natuurlijk, maar waar hij buiten staat en 1 keer per dag een lesje loopt ofzo?
Verder, leasen? Is daar animo voor, of heb je dat ook al geprobeerd?
Ik noem maar iets hoor, aangezien de andere opties allemaal worden afgeschoten.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:25

stapper dat is inderdaad het probleem. ik wil zoveel mogelijk voor hem doen. het is niet dat hij onmiddelijk weg moet, hij moet helemaal niet weg! daar halen al die veroordelende reacties het verkeerd. Ik heb gewoon het gevoel hem tekort te doen.

een manege is zeker geen optie. mits ik een verzorger zou vinden is dt wel een optie, maar ik ben al een half jaar op zoek...
Lease/bruikleen zou ook zeker een optie zijn.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:33

Ik heb hetzelfde dilemma gehad, paardje van 24 met lichtje artrose in de schouder. Gewoon van pensionstalling gehaald en staat nu 24/7 op wei van zijn pensioen te genieten. Ik ga er wel elke dag heen om ze te voeren

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:37

Zoe_97 schreef:
stapper dat is inderdaad het probleem. ik wil zoveel mogelijk voor hem doen. het is niet dat hij onmiddelijk weg moet, hij moet helemaal niet weg! daar halen al die veroordelende reacties het verkeerd. Ik heb gewoon het gevoel hem tekort te doen.

een manege is zeker geen optie. mits ik een verzorger zou vinden is dt wel een optie, maar ik ben al een half jaar op zoek...

Maar wie wil dit paard leasen of in bruikleen?
Een verzorger is makkelijker te vinden dan een leaser want dat kost geld.
Men kiest dan toch liever voor een gezond paard over het algemeen (en groot gelijk) en uiteindelijk kunnen ze dan toch achter jou rug om meer gaan doen dan afgesproken, daar heb jij dan weinig inzicht in.

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:40

Crista schreef:
Maar wat wil je nu horen? Want als iemand zegt; zoek een verzorgster, dan kan/lukt dat niet.
Als iemand zegt; verhuis je paard, dan kan dat niet.

Maar in laten slapen is ook geen optie. En verkopen ook niet zoals je zelf aan geeft....

Als je hem persee wilt houden kun je hem ook verhuizen naar een pensioenplekje in een hele andere provincie. Dan blijft hij wel van jou, betaal je hoogstwaarschijnlijk een stuk minder, staat hij toch met vriendjes en staat hij hele dagen lekker buiten.
En dan kun je hem opzoeken als je daar zin/tijd voor hebt.

Andere opties zijn er niet echt meer geloof ik, want de rest wijs je allemaal af....

Hier ben ik het een beetje mee eens. Veel andere opties zijn er niet.

Op welke manieren heb je een verzorger gezocht?

Heb je al een briefje opgehangen op de dichtstbijzijnde manege? In de supermarkt, op kapaza, bokt? In je kennissenkring rond gevraagd? Netwerken? Niet iedereen weet via internet de juiste weg te vinden. Ik kan me niet voorstellen dat er niemand is die niet één of twee dagen in de week een paard wil verzorgen.

Als je pensionstalling het toestaat zou je ook kunnen kijken of je iemand kunt vinden die les wil. Wellicht kun je zelf een keer in de week lesgeven aan iemand. Zo krijgt je paard beweging, heb je zelf een stok achter de deur om te gaan én verdiend je paardje nog een beetje zijn geld. Op een stal waar ik heb gestaan in Nederland deed iemand dat ook. Zij reed zelf ook niet meer.

Niet alles gaat vanzelf. Soms moet je er wat meer moeite voor doen.

Edit: toevoeging
Laatst bijgewerkt door Sasqiua op 23-10-16 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:40

Vanwaar komt het gevoel hem tekort te doen ? Echt eerlijk...ik begrijp dat niet :? Dat is een gevoel dat jij jezelf aanpraat. Lekker buiten lopen met maatjes, op tijd zijn natje en zijn droogje... ik denk echt niet dat er 1 paard op de wereld is die nog zou vragen of er ajb iemand met hem zou willen rijden.
Hij heeft een pensioengerechtigde leeftijd om het zo maar even te noemen, dus lekker laten genieten en als het financieel niet meer lukt...dan laten hemelen. Zijn in mijn ogen de eerlijkste opties naar het paard toe.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:41

ik heb via mond aan mond reclame gevraagd, op kapaza en op bokt en via verschillende facebookgroepen geadverteerd. De dichtsbijzijnde manege is een behoorlijk eindje weg.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:42

Ik denk dat de titel van het topic al wel iets aangeeft???

Paardrijden kan niet ivm zere knie. Maar hondensport kan wel? Zal wel geen agility zijn want dat ga je met een zere knie ook niet redden...

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:45

de schokken van het paardrijden kan mijn knie niet aan. lopen (zelfs rennen) geeft geen ankele problemen.het zijn slechts bepaalde handelingen die problemen geven (schokken van paardrijden, druk zetten bij fietsen in heuvelachtig gebied, veel traplopen (naar beneden))

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:45

Zoe_97 schreef:
ik heb via mond aan mond reclame gevraagd, op kapaza en op bokt en via verschillende facebookgroepen geadverteerd. De dichtsbijzijnde manege is een behoorlijk eindje weg.

Maar het is nog wel het proberen waard. Wie weet woont er iemand toevallig meer jouw kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:49

Ik woon in dezelfde provincie als de TS en toen mijn paard nog bereden kon worden, liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Meiden die een verzorgpaard zochten, waren te jong en te onervaren voor het temperament dat de mijne heeft (ik heb er ooit een 14-jarige op gezet en had toen een tikkende tijdbom vast) en degenen die ouder waren, hadden geen interesse omdat ze met mijn paard niet op wedstrijd konden. Tja, ik kan me dan ook best voorstellen dat er geen bijrijder of verzorger gevonden wordt. Ik heb jammer genoeg geen plek voor een paardje bij, maar als je wil, kan ik je wel via pb de fb gegevens van een kennis van me in Zonhoven doorgeven. Zij heeft misschien nog een goedkoper plekje voor je, of ze weet mogelijks iemand die je kan verder helpen.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:51

Ts ik ben van bij jou in de buurt kan ook eens rond horen.. Mss toch eens goed nadenken of mss weet je dat al wát voor persoon je graag bij je paard zou of kan hebben. Moet het iemand kordaat zijn, of zacht welde discipline enzoverder .'

En staat hij nu goed eigenlijk qua weidegang enzoverder ..

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-16 19:52

idifix:
hij heeft een cordaat maar correct iemand nodig. je moet hem aangeven zijn leider te zijn, dat hij je kan vertrouwen en dat je sterk in je schoenen staat. Neem je de leiderspositie niet in dan zal hij die gaan innemen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:56

Oh, ts woont blijkbaar vlak bij mij! Hier zijn idd niet eindeloos veel mogelijkheden, kan je ook niet echt vergelijken met paardlievend Nederland, dus ik zou verderop gaan kijken/zoeken naar een plek waar hij gewoon alleszins aanvankelijk verzorgd wordt en buiten kan, en in de tussentijd dan iemand zoeken die eventueel met hem aan de gang wilt. En dan denk ik toch aan de uithoeken van de provincie, noordelijker heb je veel meer denk ik.
Had ik meer plaats, mocht je wel naar hier komen (Geetbets), maar helaas...

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 19:58

Ts jammer dat je nog een uur van mij af woont, anders had ik je paard wel voor je willen verzorgen/rijden

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:06

Zoe_97 schreef:
de schokken van het paardrijden kan mijn knie niet aan. lopen (zelfs rennen) geeft geen ankele problemen.het zijn slechts bepaalde handelingen die problemen geven (schokken van paardrijden, druk zetten bij fietsen in heuvelachtig gebied, veel traplopen (naar beneden))

Mag ik vragen welke stijgbeugels je hebt? Ik heb zelf ook belabberde knieën en kan zo goed als probleemloos rijden met de Sprenger Bow Balance beugels. Ze zijn niet goedkoop, maar ze zijn wel heel goed. Met springen gebruik ik ze ook en dan heb ik soms wel last van mijn knieën. Gewone beugels hoef ik niet te proberen. Na 5 minuten verga ik dan van de pijn.

Stapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:10

Zoe_97 schreef:

Ik snap je gevoel van hem te kort doen. Alleen is dat natuurlijk niet zo, zolang een paard z'n natje en z'n droogje op tijd krijgt en hij voldoende bewegingsvrijheid en paardenvriendjes heeft, zal het hem een worst wezen of zijn mens komt of niet.
Alleen lijkt het me wel voelen als weggegooid geld als je een paard in een dure pensionstallling hebt en je doet er niets meer mee.
Het lijkt erop dat je zelf misschien in een nieuwe levensfase bent gekomen en dat in die fase minder of geen ruimte is voor een paard.
Het lijkt mij een duivels dilemma waar je mee zit. Als het een jong en gezond paard was, zou je er waarschijnlijk niet zo over lopen te dubben. Maar een 20 jarige met artrose is niet makkelijk en met goede vooruitzichten te verkopen. Maar in de salami is hij als ik je goed begrijp ook nog veel te goed voor.
Het zou mooi zijn als je hem in bruikleen kon geven. Helaas zijn er net even wat teveel voorbeelden van hoe oneerlijk sommige mensen kunnen zijn. Nou zijn er ook echt nog wel oprechte mensen hoor. Ik had zelf ooit ook een redelijk onbemiddelbaar paard dat ik via een bruikleen constructie aan een prima nieuwe baas heb geholpen. Eigenlijk ook door een bericht zoals het jouwe welke ik op een rassenforum had gezet. Maar dat was wel een zus van een bekende van mij, dus het voelde daardoor wel minder risicovol.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:15

Het is altijd een kwestie van keuzes maken. Jij kiest naast je studie voor je honden en in de titel zeg je duidelijk dat je geen zin meer hebt om je paard te houden.

Je paard tekort doen lijkt mij in deze niet de eerlijke reden. Je hebt geen zin meer. Ook dat hoeft niet erg te zijn, je leven veranderd nu eenmaal. Maar je hebt wel de verantwoordelijkheid en een goed en betrouwbaar nieuw huis vinden is gewoon lastig. Eenmaal verkocht, is het aan de nieuwe eigenaar hoe ze omgaan met de leeftijd en artrose. Helaas geeft zelfs het gaan kijken op een stal geen garanties voor een goed baasje.

Met deze leeftijd en lichte mankement zou ik proberen te voorkomen dat je paard vaker dan een keer nog moet verkassen. Zoek een betrouwbaar en voor jou betaalbaar adres voor paarden op rust, dan maar wat verder weg.
Of probeer hem toch te verkopen en dan maar duimen dat hij niet weer verkocht gaat worden of mindere zorg krijgt dan hij nu heeft.
Ik zou voor het eerste gaan.

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:21

http://www.equinepensions.com/4.html

Ik zou hem niet verkopen, de kans dat hij goed terecht komt is minimaal. Als je hem niet meer kunt onderhouden, laat hem dan inslapen. Dat is eerlijker tegenover het beest.

En kijk anders eens bij Jane. Zo rond de 100 euro per maand geloof ik.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:23

Ik zie het toch eens proberen bij een goede manege. Bij ons bijvoorbeeld wordt er goed naar de paarden gekeken wat ze aan kunnen en nodig hebben. En oudere paarden zijn over het algemeen wel zeer geschikt als manege paard. Al is het maar bij beginners/minder gevorderden lessen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:24

Je kan hem altijd gewoon te koop zetten en kijken wat er op afkomt. Je kunt altijd mensen afwijzen en net zo goed komt de ideale match langs.
Ik was laatst bij mensen die een 26 jarig paard gekocht hadden voor hun relatief onervaren dochter. Paard was nog goed zat op het moment en net zo goed wil dochter dadelijk studeren dus wilde de ouders geen jong dier.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:31

Bij ons is het ook niet te duur, en. Veel weidegang is kleine 20 min van Sint truiden ..mag me altijd pb en.

Wat sizzle zegt is ook wel een goed plan vind ik.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-16 20:34

nicolanca schreef:
http://www.equinepensions.com/4.html

Ik zou hem niet verkopen, de kans dat hij goed terecht komt is minimaal. Als je hem niet meer kunt onderhouden, laat hem dan inslapen. Dat is eerlijker tegenover het beest.

En kijk anders eens bij Jane. Zo rond de 100 euro per maand geloof ik.

Jaaaa daar staat mijn oudje ook! Al jaren, fantastische plek.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-16 21:24

ik heb dankzij dit topic een verzorger uit de buurt gevonden die enkele keren gaat proberen hem 1 kee per week te rijden. indien dat toch niet lukt voor haar wil ik dat zeker overwegen dacotaa