Luxe probleem.Meningen gevraagd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 09:55

Gisteren is mijn dochter weer gaan lessen en de pony waar ze op reed was niet te koop.
Dus nu ben ik rustig aan het kijken of er een pony op mn pad komt die mij aanstaat en mn dochter natuurlijk.
Ik ben er wel al uit dat als er een pony komt,deze op pension gaat bij de manege in het dorp.
Qua verantwoordelijkheid bedoel ik,als ze een pony krijgt dan wil ik wel dat ze elke dag ff naar de pony gaat.
Ze hoeft niet elke dag te rijden van mij,ik rij de pony toch wel bij.
Maar wel elke dag gaat poetsen.
Verder hoeft ze niks te doen want pony gaat dan in vol pension.
Ze heeft vriendinnetjes in haar klas en die rijden ook op die manege waar de pony op pension zal gaan staan.

Het liefste had ik de pony aan huis staan maar helaas hebben we geen weide.
Hopelijk gaan we in de toekomst wel een lap grond kopen waar een huis op komt te staan en een weide aan huis.
Eerst nog eens manlief over zien te halen voor dit plan.

Verder werk ik niet dus ik heb alle tijd voor een pony.

Ik denkt toch dat ik voor een D-pony ga die al wat meer ervaren is.
Die pony waar ze op reed peerde er gisteren ook tussen uit en dan zit mijn hart in mn keel.
Ze blijft er wel opzitten maar ik zie aan haar dat ze het niet leuk vond.

Verder mocht ze een pony krijgen,dan krijgt ze 1x per week prive-les van iemand en ze gaat 2x per week naar de pony club.
Verder ben ik er altijd bij om aanwijzingen te geven mocht dat nodig zijn.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 10:11

Solleke_Noah schreef:
Je dochter is tien jaar oud? Ik zou wel voor een pony durven gaan, maar als moeder beseffen dat de zorg op jou neer zal komen en je dochter je daarmee helpt.

Juist, exact dit. Je kan van een 10-jarig kind nog niet verwachten dat die de zorg en verantwoordelijkheid voor een dier op zich neemt. Je kunt de verzorging natuurlijk wel proberen zoveel mogelijk samen met haar te doen, zodat ze leert wat het betekent om een pony te bezitten.

M.b.t. de keuze van een pony: Voor een meisje van 10 acht ik een jonge onervaren pony ongeschikt. Dat vind jij dan misschien wel leuker, maar die gevoelens zul je een poosje in de ijskast moeten zetten. Je koopt de pony primair voor je dochter, dus het moet dan ook voor haar een geschikt rijdier zijn qua temperament en ervaring. En daar moet jij je dan maar bij aanpassen.
En als ze over 4-6 jaar een stuk meer ervaring en handigheid heeft opgedaan, dan kunnen jullie eens gaan kijken naar een jonge pony (of paard, afhankelijk van de lengte en ambitie die dochter dan heeft).

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 11:12

lovemyhorse1 schreef:
Qua verantwoordelijkheid bedoel ik,als ze een pony krijgt dan wil ik wel dat ze elke dag ff naar de pony gaat.
Ze hoeft niet elke dag te rijden van mij,ik rij de pony toch wel bij.
Maar wel elke dag gaat poetsen.
Verder hoeft ze niks te doen want pony gaat dan in vol pension.

Met die verwachting "ik wil wel dat ze elke dag ff naar de pony gaat" zelfs al staat de pony in vol en hoeft ze feitelijk weinig te doen zou ik toch oppassen. Afhankelijk van hoe je dochter er tegenover staat denk ik niet dat je elke dag moet verwachten. Ten eerste omdat ze nu maar 1x per week hoeft, als ze ineens elke dag MOET kan dat haar erg overdonderen.

Daarnaast, afhankelijk van haar bezigheden elke dag, zal ze niet elke dag tijd willen of zelfs kunnen maken? Stel jezelf de vraag: als ik een pony aanschaf en ik wil dat ze daar elke dag even langsgaat, moet ze daar dan andere dingen voor laten? Zo ja dan is elke dag waarschijnlijk ook echt geen goed plan.

Misschien dat je je verwachting beter terug kan schroeven naar bijvoorbeeld "ik wil dat je minimaal 5x per week langsgaat, je mag natuurlijk altijd meer". Waarvan, wat je zelfs ook al aangaf ze bijvoorbeeld minimaal 3x rijdt".

En misschien ook goed om in gedachte te houden. De kans dat ze elke dag kan dadelijk in het voortgezet is nagenoeg 0 en dat is al best dichtbij. Zelfs 5x per week kan bijzonder krap worden in bepaalde periode. Misschien heeft ze zelfs alleen maar tijd in het weekend. Vindt je dat geen probleem?

aslo

Re: Luxe probleem.Meningen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 14:35

Misschien zit ik er volkomen naast, maar ik krijg het gevoel dat je zelf degene bent die heel graag een pony voor je dochter wilt ipv dat je dochter er heel graag 1 wilt? Dit laatste is namelijk het belangrijkste als je "eisen" gaat stellen mbt hoe vaak ze gaat en rijdt etc. Als je dochter het wel leuk vindt en meer niet, zou ik er niet eens aan beginnen. Ik begeleid (helpen, chauffeur, groom, voorlezer etc) mijn oudste dochter nu al ruim 15 jaar, longeer de paardjes als ze een paar dagen niet kan (vakantie of zo) en eerlijk gezegd heb ik steeds vaker zoiets van bleh heb geen zin, wil mijn eigen ding weer kunnen doen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:31

aslo schreef:
Misschien zit ik er volkomen naast, maar ik krijg het gevoel dat je zelf degene bent die heel graag een pony voor je dochter wilt ipv dat je dochter er heel graag 1 wilt? Dit laatste is namelijk het belangrijkste als je "eisen" gaat stellen mbt hoe vaak ze gaat en rijdt etc. Als je dochter het wel leuk vindt en meer niet, zou ik er niet eens aan beginnen. Ik begeleid (helpen, chauffeur, groom, voorlezer etc) mijn oudste dochter nu al ruim 15 jaar, longeer de paardjes als ze een paar dagen niet kan (vakantie of zo) en eerlijk gezegd heb ik steeds vaker zoiets van bleh heb geen zin, wil mijn eigen ding weer kunnen doen.

Jij spreekt uit wat ik ook al dacht, en daarom had ik er ook al wel iets over gezegd, maar daar werd door TS denk ik overheen gelezen :)

langedeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 15:59

ik vind elke dag poetsen een redelijke eis +:)+ . zeker met paardenmeisjes als vriendinnetjes moet dat lijkt mij zeker lukken. ik moest van mijn ouders ook elke dag naar het paard. alleen toen ik het wat drukker kreeg met de middelbare school, ging ik 5 keer per week naar haar toe.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-16 16:08

Mijn dochter zeurt al 2 jaar om een eigen pony.
Eerst was ik er niet zo'n voorstander van omdat ik weet hoeveel tijd en energie het kost.
Ze heeft mij zelf belooft om elke dag naar de pony te gaan.
Ik heb ook duidelijk gezegd wat de nadelen zijn van een eigen pony.
Je moet er goed voor zorgen en ook al is het slecht weer of heel erg warm weer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 16:11

Een kind van 10 kan dat echt niet overzien dat elke dag ook echt elke dag is.
Dat is net zoals met een puppy... op een gegeven moment wordt het een opgave.

Mijn dochter is 13, heeft een eigen pony aan huis en zij is 3x per week met de pony bezig.
De rest is aan mij.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:22

Ik was 10 toen mijn ouders mijn paard kochten en ik heb er vanaf dag 1 100% zelf voor gezorgd, ze stond op een doe het zelf stal.
Ging prima, alleen sloeg ik in het begin door met 5x op en neer rijden om te kijken of ik de staldeur wel dicht had gedaan. In die vorm was de verantwoording een beetje te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:44

Alle pony's, al helemaal degenen gereden door minder ervaren ruiters=kinderen, peren hem weleens. Er gaat altijd wel ergens iets een keer mis. Dat is iets wat je als feit zal moeten accepteren. Een dier leert ieder moment, ook de momenten dat jouw dochter denkt dat ze geen hulp/loslaten van hulp=beloning geeft.
Een pony voor een kind is altijd een proces waarbij leren en het welzijn van de pony voorop horen te staan. Staat de pony bij de manege maar een paar uurtjes buiten met een wisselend groepje bijvoorbeeld, dan komt dit probleem van onnatuurlijke huisvesting er nog bij.

Kies een plek waar de pony in een vast groepje veel buiten komt. Dit voorkomt veel problemen en is het beste voor de pony.
Daarbij; zoek begeleiding die snapt hoe je een paard traint op basis van hoe een pony mentaal in elkaar zit en niet de eerste beste instructie om de hek die pony's "eigenwijs" of "stout" vind.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:53

Zaterdag komt onze pony, kinderen zijn (net nog) 6 en 8 jaar.
Ze zijn zich er van bewust dat het een hele taak is, maar ze kijken er enorm naar uit, voor zover ze dat kunnen overzien.

3 dagen per week neem ik het op me (en doe ik mijn eigen paard die er naast staat) Dat zijn de dagen dat ze naar school en BSO moeten.

Ik zou het dus in jouw geval wel aandurven, maar niet de pony in een wei knallen. Lekker met leeftijdsgenootjes. Spelen met de pony is ook bezig zijn met de pony.

Ze zal er wel eens van balen maar hé, ik heb ook niet altijd zin om na een drukke dag naar mijn paard te gaan. maar als ik er eenmaal ben.......heerlijk!!

Overigens hebben wij een ervaren (Z springen en M dressuur) 16 jarige pony gekocht van 1.41 mtr. Iets te groot maar wel mega mak! (en ze is van een vriendin geweest dus ik ken de pony al heel wat jaartjes)

Ben benieuwd wat je kiest, leuke pony's genoeg!

Succes~

anniekow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 18:55

Is het geen optie om voor een tijdje een verzorgpony te nemen? Op die manier kom je er snel genoeg achter of ze fanatiek genoeg is om een eigen pony te kunnen hebben.

Zoals meer mensen al zeggen, zou ik voor de gezelligheid kiezen voor een pensionstal.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-16 19:25

lovemyhorse1 schreef:
Mijn dochter zeurt al 2 jaar om een eigen pony.
Eerst was ik er niet zo'n voorstander van omdat ik weet hoeveel tijd en energie het kost.
Ze heeft mij zelf belooft om elke dag naar de pony te gaan.
Ik heb ook duidelijk gezegd wat de nadelen zijn van een eigen pony.
Je moet er goed voor zorgen en ook al is het slecht weer of heel erg warm weer.

Bedankt voor je reactie! Dit was uit eerdere berichten gewoon niet echt duidelijk. Maar als je dochter het graag wil, en jullie kunnen het doen. Waarom niet dan? Ik zou wel voor een meer ervaren pony gaan denk ik. Maar dat komt ook door mijn eigen ervaringen. Ik kreeg mijn eerste eigen pony omdat mij (volwassen) zus haar weg moest doen. Ik had toen echt te weinig ervaring, de pony was te fel voor mij, mijn ouders zijn géén paardenmensen (wat jij gelukkig voor je dochter wel bent) en dus werd ik behoorlijk aan mijn lot over gelaten. Dit was duidelijk geen succes. Vanuit die beleving zou ik dus voor een vrij onervaren ruiter gaan voor een ervaren en brave pony waar ze de komende jaren gewoon heel veel van kan leren en plezier aan kan beleven. :)

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 11:13

Ik zou geen weide huren, want dat is direct een hele grote verantwoordelijkheid. Daarnaast spreek je over het feit dat jij ook wilt gaan rijden en zelf de voorkeur hebt voor een jong dier (inrijden). Geloof me dat ik daar mijn dochter van 10 niet op zou zetten. Je weet niet wat je koopt. Als het een jonge bok is met kuren, dan heb je een probleem en kan het er zelfs voor zorgen dat je dochter nooit emer wil rijden als dat mis gaat. Een oudere pony is voor jou wellicht niet voldoende uitdaging meer?
Dus wellicht twee ponys?

Bovendien moet je ook echt het risico inzien van het paardenmeisjes wereldje.
Vele meisjes (pennys) zijn helemaal dol op paarden, maar zodra ze naar de middelbare school gaan, volwassener worden, jongens ontdekken, vriendinnen krijgen waarmee ze de stad in willen etc. dan gaat de liefde 9 van de 10 keer over.
Bij velen is dit ook niet het geval en blijft het, maar die kans is best reeel en voor jou als moeder nog erg lastig in te schatten denk ik hoe je kind gaat zijn op puber leeftijd, geloof me: de regel 'dat doet mijn kind niet' gaat je echt verbaast doen staan als je daarin geloofd.

Anyway, ik zou kijken of je een pony kunt leasen voor haar. O wellicht een wat oudere pony kopen en haar daarmee laten starten bv.

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-16 15:48

Leasen is geen optie voor ons.
Mijn man vindt dat weggegooid geld want voor dat geld wat leasen kost,kan hij een pony onderhouden denkt hij.

Maar misschien komt mijn droom wel uit.
Ik weet een mooie lap grond te koop die nu nog bestemming landbouw is maar kan door ruimte voor ruimte omgezet worden naar bouwgrond.
Eerst wilde mijn man daar niks van weten (we zitten net 1 jaar in een nieuwbouwhuis) maar nu onze dochter toch aangeeft dat ze graag een eigen pony wil,heeft hij gezegd dat ik info in moet winnen voor die grond.
Hij wil daar de pony opzetten en over een aantal jaren een huis op gaan bouwen.
Er is dan nog voldoende grond voor de pony en bij de achterburen hebben ze een buitenbak.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 16:06

Dat zou super gaaf zijn!

Hou je er rekening mee dat een pony niet alleen kan staan? Je moet dan wel rondkijken naar een tweede voor erbij (shet bijvoorbeeld) of een pony van iemand anders erbij.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 17:45

lovemyhorse1 schreef:
Leasen is geen optie voor ons.
Mijn man vindt dat weggegooid geld want voor dat geld wat leasen kost,kan hij een pony onderhouden denkt hij.

Maar misschien komt mijn droom wel uit.
Ik weet een mooie lap grond te koop die nu nog bestemming landbouw is maar kan door ruimte voor ruimte omgezet worden naar bouwgrond.
Eerst wilde mijn man daar niks van weten (we zitten net 1 jaar in een nieuwbouwhuis) maar nu onze dochter toch aangeeft dat ze graag een eigen pony wil,heeft hij gezegd dat ik info in moet winnen voor die grond.
Hij wil daar de pony opzetten en over een aantal jaren een huis op gaan bouwen.
Er is dan nog voldoende grond voor de pony en bij de achterburen hebben ze een buitenbak.

Stel dat je de grond kan kopen, zet dan die pony eerst op een manege met leeftijdsgenootjes. Geloof me, je dochter vindt er na een maand geen reet meer aan als ze iedere keer vriendinnetjes moet charteren om mee te gaan. En met mama samen heeft ze ook zo gezien.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:39

Ik heb ook de mooiste tijd gehad met mijn pony op de manege waar nog een paar leeftijdsgenootjes stonden met eigen pony's. Juist het samen pony rijden met vriendinnen maakte dat ik er iedere dag was. Zonder vrienden had ik het lang zo leuk niet gevonden.... En nu nog steeds. Verkies een rustige pension stal boven paarden aan huis. Naast het gemak waarmee ook zeker het sociale aspect wat ik zeer waardeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-16 19:46

lovemyhorse1 schreef:
Als ik een wei ga huren dan zal mijn dochter toch echt na schooltijd de stal uit moeten doen,verzorgen en minimaal 3x per week rijden.

Citaat:
Ik zal de pony zelf bij gaan rijden en ik ben 1.70 groot.

Is dit niet een beetje tegenstrijdig? Jij gaat de pony bijrijden en je dochtertje moet elke dag de stal uitmesten?

Ik zou voordat je na gaat denken over wel of niet kopen eens diep nadenken over wie de pony nou eigenlijk het meest wil, en of die persoon dan ook bereid is om in het worst case scenario de complete verzorging op zich te nemen als de ander besluit dat ze toch liever op zangles gaat.
Als Jij een pony wil, dan moet je die gewoon kopen. Als je dochtertje mee wil helpen en rijden dan is dat mooi meegenomen, maar probeer jouw wensen wel goed van de hare te scheiden, want nu lopen er twee verhalen door elkaar.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 07:37

lovemyhorse1 schreef:

En wat exact probeer je hier nou te zeggen?
a) De buren hebben een bak dus ik verwacht dat wij ook vergunning krijgen voor de aanleg van een bak.
b) De buren hebben een bak en ik ga er vanuit dat ze daar kan en mag rijden.

In geval b) zou ik daar niet zonder meer van uit gaan. Als het mijn bak was dan zou ik dat namelijk niet willen. Of heb je die mensen daar al over gesproken/gevraagd?
In geval a) zou ik voor aankoop daar zeker informatie over inwinnen bij de gemeente. Zodadelijk is er een reden waarom het net op dat perceel niet mag.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:31

Informeer goed bij de gemeente mbt bestemming van dat perceel. Landbouwgrond is geen weideperceel. Kan dus goed zijn dat je het niet in mag zaaien tbv een wei voor de pony. Bouwgrond net zo.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:54

Veel kans dat dochterlief over een paar jaar andere dingen leuker gaat vinden dan de pony dus ik zou er nog geen heel toekomstbeeld op bouwen... En vooral, ik zou het omdraaien: mama kijkt voor een leuke pony/ klein paard en dochter mag bijrijden ;-). De zorg zal toch grotendeels op jouw schouders terechtkomen en dan heb je liefst een dier waar het mee klikt :-).

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 02:32

Het is natuurlijk ook zo met eigen grond en de pony erop zetten dat je er dan altijd 2 nodig hebt hé :) . Pony alleen is voor die pony geen ideale omstandigheden.

Ik zou eerst kijken op de manege hoe leuk jullie het allebei vinden een eigen pony en hoe dat loopt. En dan gaan kijken voor eigen grond en alles wat daar bij komt (stal/droge plek/voer/maatje).

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-16 18:42

Ik zou voor een pensionstalling gaan ☺
Qua pony zou ik voor een brede d-pony gaan, iig een paard dat van alles kent !
Succes met je zoektocht☺

lovemyhorse1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-16 06:53

We zijn nu info aan het inwinnen wat de mogelijkheden zijn.
Het perceel wat we op het oog hebben wordt ruimte voor ruimte dus er komt een bouwperceel op.
De percelen in de buurt hebben er het ene jaar maïs op staan en het andere jaar gras dus ik verwacht daar geen problemen mee maar dat wordt nagevraagd.

Mochten we die lap grond kopen dan moet er eerst een hekwerk om,ingezaaid worden en daarna schapen erop dus dat wordt zowieso volgend jaar dat er een pony op kan.
En de pony komt er niet alleen op te staan,er komt een weide maatje bij in de vorm van een veulen.
Als die oud genoeg is om in te rijden dan ga ik dat doen.
Mocht mijn dochter dan nog steeds interesse hebben in paardrijden en ze is te groot voor de pony,kan ze op dat paard.
Daar wordt dus wel goed over nagedacht.

Ik weet dat de verzorging voor het grootste deel op mijn schouders komt en daar geef ik ook helemaal niks om.
Ik heb er ook veel plezier in maar wil er voor waken dat mijn dochter denkt dat de pony opgezadeld voor haar klaar staat om te rijden.
Ze moet ook weten dat de pony verzorging nodig heeft en dat stallen uitmesten er ook bij hoort.
Dit zal ik wel doen maar ze moet ook meehelpen.

Over die buitenbak.
Ik ken die mensen heel erg goed van 1 buitenbak.
Bij die mensen heeft ze het laatste half jaar gereden.
Door omstandigheden heeft ze haar stallencomplex,binnenbak ed verhuurt maar bij haar thuis gaat ze nu een buitenbak aanleggen.
Ze woont dus niet bij het stallencomplex maar tegenover de lap grond die wij op het oog hebben.

Mochten we nu een geschikte pony vinden,dan gaat deze op pension net zo lang tot deze op de lap grond kan die wij op het oog hebben.