Nieuwe pony... klinisch keuren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Nieuwe pony... klinisch keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:00

Afspreken dat bij negatief aankoopadvies de kosten voor de verkoper zijn, zorg dat je dat zwart op wit krijgt!

Persoonlijk ging ik ik hier de moeite van een keuring al niet meer voor doen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:03

Op het harde zonder ijzers kreupel en niet pas bekapt,laten staan.
Ook op de foto is niet alles te zien en geld uitgeven aan foto's terwijl je zelf al dondersgoed kunt zien dat er iets niet klopt is niet erg slim.
Raar ook dat verkoper het dier van de ijzers af heeft gehaald voor de verkoop.
Ik zou verder zoeken.
Tav het klinische keuren, ik laat dit nooit doen, kan het zelf.
Zegt imo ook niet heel veel, zeker niet bij dieren van 10 jaar e.o
Evenals foto's maken, dat doe ik uitsluitend bij dieren boven de 5.000 euro die de sport in gaan.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 00:51

apollootje schreef:
Mag ik vragen waarom niet opnieuw ijzers onder laten zetten?
Misschien is hij wel echt wat gevoelig zonder ijzers op het harde? Of is dat dan sowieso al een no-go?

senna21 schreef:
Omdat ijzers ook kunnen maskeren (hoefkatrol etc)
Geen been, geen paard.

Nou precies dit ;) En ja voor mij wel een no go. Een paard wat altijd op ijzers moet is al duurder in onderhoudt, maar vaak ook een zorgenkindje (en daar heb ik er even teveel van gehad ;( )

apollootje schreef:
Wat is de hoofdprijs kan je je dan afvragen... Voor mijn gevoel is het niet de hoofdprijs maar wel dik betaald :D

Ik ken de verdere details natuurlijk niet (hoe groot, hoe gereden, enz enz) maar echt hou heel goed in het achterhoofd dat je niet de problemen van een ander wilt. Geen handvol maar een land vol. En als die prijs dan al aan de prijs is, zou ik echt verder gaan zoeken hoe leuk ik het dier ook vind.

apollootje schreef:
Wat zou ik dit geval kunnen en mogen verwachten van de verkoper?
Mag ik verwachten dat zij bewijzen dat de pony wel degelijk gezond is? Of moet ik dit zelf onderzoeken bij serieus interesse en voor de kosten opdraaien?

Nee zij hoeven niks te bewijzen. En kwa keuren is het maar net hoe je het afspreekt met de verkoper. Je hebt daarin 3 opties. Of zij betalen een keuring. Of jij betaald de keuring. Of je spreekt af dat bij positief aankoopsadvies jij betaald en bij negatief aankoopsadvies zij. Maar welke optie dat is wat je afspreekt met de verkoper.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 08:03

Bedankt weer allemaal.

Keuren mag allemaal maar op kosten van de koper, ook bij afkeuren.
Misschien moet ik er dan toch maar vanaf zien...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:20

Wildgirl schreef:
Evenals foto's maken, dat doe ik uitsluitend bij dieren boven de 5.000 euro die de sport in gaan.

Ben jij dierenarts? Kun jij naar de longen luisteren en constateren of een paard een hartruis heeft of niet? Een goed uitgevoerde klinische keuring gaat een stuk verder dan een paar buigproeven.
Longen, hart, mogelijke rugproblemen, pezen, soepelheid van gewrichten, ataxi, etc worden bij een klinische keuring allemaal onderzocht. Een goede DA kan bijvoorbeeld aan de soepelheid van de pezen en eventuele verlittekening voelen of daar een probleem zit of heeft gezeten. Bij vermoeden van een probleem kan er dan een scan worden gedaan.
Juist bij paarden van 8 jaar en ouder heel belangrijk, omdat dat DE leeftijd is dat artrose een probleem wordt.
Ook paarden van 4.500 worden bij mij gekeurd, zelfs op de foto. Zoals al eerder gezegd: geen been/voet geen paard. Ook geen recreatiepaard.

TS, ik zou de pony maar vergeten. Als jij al (met een ongeoefend oog) kan zien dat hij niet goed loopt op de harde bodem is hij behoorlijk kreupel en kun je er wel vanuit gaan dat hij niet wordt goedgekeurd bij een keuring.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:35

Mijn oude pony loopt op het harde in de draf ook altijd gevoelig/onregelmatig als hij geen ijzers heeft. Ook na een paar weken nog. In de bak/wei is er niets te zien. Pony is verder super gezond. Er hoeft met die pony dus ook niets mis te zijn... Als mijn pony de weg op gaat, krijgt hij gewoon hoefschoenen aan en hij heeft nergens last van

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 08:36

Hij was zeker niet behoorlijk kreupel maar vond het duidelijk niet fijn en liep ook niet zuiver.
Dit is dan ook zeker niet de eerste pony bij wie ik dit constateer bij bezichtiging, vandaar dat ik bijna ging denken dat ik misschien te kritisch ben...

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:46

Ik zou hem gewoon klinisch laten keuren. Een dierenarts kan vast wel beoordelen of hij inderdaad onzuiver loopt vanwege het ontbreken van ijzers, of dat het ergens anders door komt. Zeker als het verder je ideale pony is lijkt me dat het proberen toch wel waard.

31Cinnamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 08:47

Ik zou je nieuwe paardje wel in ieder geval altijd klinisch laten keuren. Een vriendin van mij heeft bijvoorbeeld de afgelopen tijd nog al pech gehad wat betreft aanschaf van een paard. Alleen als ze ze niet had laten keuren was ze er ook nooit achter gekomen dat één een hartsruis had, de ander had iets met de benen en weet een ander was astmatisch.

Ook heb ik een keer meegemaakt dat er een verdoofd paard verkocht werd. Ter plekken heeft de da dat niet gezien, maar doordat ze bloed trekken op die dag konden ze achteraf wel aantonen dat hij gesedeert is geweest.Als ze hem niet had gekeurd had ze met een paard gezeten wat alleen maar achter over klapte. Nu was dat gelukkig niet het geval.

Maar daarom doe ik toch altijd een klinische keuring bij dr aankoop van een paard :j

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:08

Zeker Laten keuren! Hier ook recent bij een hele leuke e pony wezen kijken, topkarakter. Braaf in bak en niet duidelijk onregelmatig. Bij keuring op harde enorm beroerd in zowel stap als draf op de volte en ook op het zachte toch niet 100% goed.

Je hebt als koper een onderzoeksplicht en het zou zonde zijn als je investeert in een paard die misschien wel blijvend kreupel is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:33

apollootje schreef:
Hij was zeker niet behoorlijk kreupel maar vond het duidelijk niet fijn en liep ook niet zuiver.
Dit is dan ook zeker niet de eerste pony bij wie ik dit constateer bij bezichtiging, vandaar dat ik bijna ging denken dat ik misschien te kritisch ben...

Wat ik ermee bedoel is, dat wat jouw ogen misschien wat onregelmatig is, in de ogen van de veearts behoorlijk kreupel kan zijn.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 09:43

Babootje schreef:
apollootje schreef:

Wat ik ermee bedoel is, dat wat jouw ogen misschien wat onregelmatig is, in de ogen van de veearts behoorlijk kreupel kan zijn.

Dit zal meevallen maar snap je punt wel.

Ik denk dat het wel duidelijk is, rustig verder blijven kijken tot de pony voorbij komt wie wel goed is :)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:44

Wil je een knuffelpony,of moet hij echt aan het werk kunnen?In het tweede geval zou hij wel echt rad moeten zijn. En een kreupele pony als gezelschapsdier mag niet meer dan een paar honderd euro kosten. :( /3

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 13:10

apollootje schreef:
Donna89 schreef:
Sommige lopen inderdaad op harde slecht zonder ijzers. Ik vertel het er daarom altijd bij waarom ze op ijzers staan.
Helaas is niet iedereen hier even eerlijk in natuurlijk.
je zou hem kunnen keuren. De vraag is alleen of je (als dit de reden is) dit kan uitsluiten/bevestigen met een keuring

Maar als hij zo al niet zuiver loopt op een rechte lijn op het harde, dan komt hij toch nooit door de klinische keuring?
Dan gaat hij niet beter lopen op de volte en al helemaal niet na een buigproef. Of heb ik dat verkeerd ingeschat?

Klopt
Ik bedoelde dat je gevoeligheid zonder ijzers niet echt kan uitsluiten of bevestigen met een keuring.
Als dit het geval is zal hij op een zachte volte misschien wel goed lopen maar inderdaad niet door de keuring komen.

AvdH1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:11

Waar kan ik een pony uit Nijkerkerveen klinisch laten keuren voor de aankoop???

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 22:20

Wildgirl schreef:
Op het harde zonder ijzers kreupel en niet pas bekapt,laten staan.
Ook op de foto is niet alles te zien en geld uitgeven aan foto's terwijl je zelf al dondersgoed kunt zien dat er iets niet klopt is niet erg slim.
Raar ook dat verkoper het dier van de ijzers af heeft gehaald voor de verkoop.
Ik zou verder zoeken.

Goed standpunt! Gewoon zelf ook logisch nadenken en keuze maken. Enig risico loop je altijd.