Paard kopen, een paar vraagjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:09

mrie schreef:
@ Sannedeedee1: Waarom een paard met indrukwekkende afstamming wat ook nog eens geweldig kan bewegen? Dit wordt een eerste paard, een familiepaard, een allrounder. Een beetje dressuur, buitenrij ervaring en vooral braaf. Dat hoeft echt geen 10.000 euro te kosten hoor. Op papier kun je niet rijden en een sensibel sportbeest lijkt me ook niet zo geschikt. Met deze wensen zou mijn budget liggen rond de 4000,- MAX.

Ik zeg niet dat hun een goed bewegend paard hoeven te kopen, dat zeg ik nergens!
Ik geef alleen antwoord op troi, dat het klopt wat ze zich heeft laten vertellen ;)

MarjanB

Re: Paard kopen, een paar vraagjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 12:18

1 tip, zoek een betrouwbaar persoon met verstand van paarden die jullie kent en mee kan naar paarden kijken. Je wordt bedonderd waar je bij staat als je niet oplet als beginnende paardenkoper.

Verder zou ik als ik jouw lijstje zo zie ook nadenken over waar je bijvoorbeeld mee kan leven qua gezondheid. Echt brave paarden die gezond zijn die kosten heel wat meer die 1 die wat mankeert, hoeft niet zo te zijn dat een paard er last van krijgt maar veel mensen durven het niet aan.

Verder maakt het in mijn ogen niet veel uit of het een merrie of een ruin is. Mijn oude merrie was super te rijden en iedereen kon er op, nooit raar gedrag tijdens hengstigheid. Die had een mooie maat (1,74) en was z klaar (9 jaar oud) en die werd verkocht net iets onder de 10.000. Echter bleek ze wat te mankeren bij het keuren en heb ik haar uiteindelijk voor 1.500 verkocht, paard liep altijd goed maar het was gewoon niet te zeggen wanneer en of ze er last van zou gaan krijgen.

marvinm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 14:38

Bedankt voor de tips. We kennen wel een paar mensen met ervaring van het kopen van een paard en die zullen wij tegen die tijd ook vragen om mee te gaan kijken. Sowieso is de medische keuring ook belangrijk voor mij. Ik geef liever wat meer uit aan een gezond paard dan aan een dier met eventuele zwaktes. Hoe zit het eigenlijk met kruisingen? Een ras zuiver dier is mooi maar met andere dieren zijn de kruisingen eigenlijk veel sterker omdat de inteelt problemen er voor een groot gedeelte uit zijn. Hoe zit dat bij paarden?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:43

Bij paarden speelt dat minder omdat die op functionaliteit gefokt worden maar er zijn wel degelijk rasgebonden problemen. Bijvoorbeeld OCD dat een tijdje binnen het KWPN erg speelden en ernstige beenproblemen (CPL) bij de trekpaarden en tinkers. Maar een met goede medische (en eventuele rontgen) keuring zou een dierenarts dat moeten constateren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:48

troi schreef:
Bij paarden speelt dat minder omdat die op functionaliteit gefokt worden maar er zijn wel degelijk rasgebonden problemen. Bijvoorbeeld OCD dat een tijdje binnen het KWPN erg speelden en ernstige beenproblemen (CPL) bij de trekpaarden en tinkers. Maar een met goede medische (en eventuele rontgen) keuring zou een dierenarts dat moeten constateren.

Dat wilde ik ook al zeggen. Enige is, dat cpl niet bij iedere da bekend is. Dus mocht je voor dat ras gaan, is het handig om daar zelf ook wat meer info over te winnen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 14:48

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het zit met kwpn'ers maar weet wel dat er bij Friezen problemen zijn met de slokdarm en dat dat echt een "Friezenkwaal" is. OCD kom je volgens mij bij elk ras wel tegen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:16

Alle paarden zijn kruisingen, elk stamboek gooit er wel eens wat anders door. Wel maakt men verschil tussen met en zonder papieren. Die zonder zijn vaak goedkoper niet omdat ze slechter zijn maar omdat er waarde aan papieren gehecht wordt. Op de olympische spelen heeft er weleens een paard goud gesprongen zonder papieren en bij de slager weggekocht.....