Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dat moet een moeilijke keuze zijn voor jou...
Dorine92 schreef:Het lijkt erop dat je er niet over hebt nagedacht dat een jaarling juist meer tijd kost. Die moet opgevoed worden en moet nog alles leren. Als je daar niet genoeg tijd in steekt heb jij als ie 7 is wellicht een onhandelbaar paard
Irisjeeh1999 schreef:Ik zou zelf voor de 1e gaan, daar kun je ook nog een verzorger voor zoeken, ik denk dat dat voor een jaarling moeilijker is omdat je dan echt iemand met ervaring en tijd moet vinden lijkt me..
imke1 schreef:wowdat moet een moeilijke keuze zijn voor jou...
zelf zou ik als je echt een paardje wil voor de eerste gaan.
en anders als je met paarden bezig wil blijven kan je mss in een manege gaan rijden? dat kost minder en je bent niet gebonden aan een paard?
veel succes nog

R12312 schreef:Irisjeeh1999 schreef:Ik zou zelf voor de 1e gaan, daar kun je ook nog een verzorger voor zoeken, ik denk dat dat voor een jaarling moeilijker is omdat je dan echt iemand met ervaring en tijd moet vinden lijkt me..
Een jaarling blijf je vanaf, je zorgt dat hij/zij in een goede opfok staat en je gaat 4 keer per jaar kijken, meer kun je niet doen met een jaarling. Alles wat je op die leeftijd doet verpest je ze mee.
BaBritFre schreef:Goed plan, en ga er vooral niet teveel mee tutten en frutten, want daar worden het verwende dieren van. Laat ze paard zijn, ze krijgen nog genoeg voor hun kiezen als ze 4 zijn en gereden gaan worden.Ik kan hem in een kudde zetten met paarden van verschillende leeftijden. Dat zou dan de bedoeling zijn.
xFioon schreef:Ik zou paard 1 doen en meenemen naar de stad waar je op kamers gaat. Kan je er veel meer mee doen dan enkel dat weekendje dat je straks nog af en toe naar je ouderlijke stad gaat, en ben je ook meer in de buurt voor noodsituaties.
zo niet, geen van beide. Ik vind het sneu om dat beest aan z'n lot over te laten de hele week op een pension stal omdat jij in het weekend of in de vakantie af en toe wil rijden.
2x in de maand misschien. Elke dag krijgt ze wel haar knuffeltjes om het zo te zeggen.
jorretje schreef:Weet wel dat bij een paard na 10 dagen stilstaan de spieren afbouwen. Dus als je 2x per maand rijdt zijn telkens de spieren die je getraind hebt met rijden de volgende keer dat je erop stapt alweer verdwenen. Dát bedoel ik met je bouwt niets op.
Alleen houden is echt geen optie, dus hoe zou je dat dan willen doen als je haar aan huis zet?

Martie schreef:Als je het al doet, zou ik ook voor de oudste kiezen omdat je al weet dat deze goed bij je past. Met de jaarling is het ook afwachten hoe hij zich ontwikkeld, zowel qua karakter als wel als rijpaard. Stel dat het een beetje tegenvalt (als in: als je een paard zou kopen, zou je deze niet uitzoeken) dan heb je een probleem en heb je er al veel geld aan uitgegeven maar levert het niet op wat je verwacht had.
Is overigens een bijrijd/leasepaard in je studieomgeving nog een optie? Of niet echt manegelessen maar een paar keer per maand met een buitrenrit meegaan in een leuk gebied?
Het is moeilijk te voorspellen wat je situatie zal zijn na je studie en welke keuzes je dan wilt maken.
Bv. krijg je een baan en waar/hoeveel uur? Relatie? Andere interesses? Je ontwikkelt zelf ook erg als mens in deze periode.
Ik kan me voorstellen dat het een lastige beslissing is.
YellowGray schreef:Ik snap denk ik niet zo goed waarom je het "afgeven" noemt. De kans bestaat natuurlijk dat ze ergens terecht komt waar het minder fijn is, maar hoe groot gaat die kans zijn? Het is een gezond paard, netjes opgevoed (neem ik even aan), klinkt alsof iemand anders er ook heel gelukkig mee kan worden. Ik vind het vrij egoïstisch om haar te willen kopen terwijl je er de komende jaren niks mee kunt doen en er ook niet eens een verzorger/bijrijder voor wilt regelen. Ik zou gewoon niet een paard kopen als je de komende jaren geen tijd hebt. Zodra je afgestudeerd bent komen er vast nog hele leuke dieren voorbij. Ik wil ook al 10 jaar een paard, maar pas nu ik afgestudeerd ben en een baan heb durfde ik het aan om er een fulltime te gaan leasen.
Zeggen van jezelf dat je inderdaad wel egoïstisch bent maakt het gewoon niet beter in mijn ogen. Laat dit gewoon gaan.
R12312 schreef:Irisjeeh1999 schreef:Ik zou zelf voor de 1e gaan, daar kun je ook nog een verzorger voor zoeken, ik denk dat dat voor een jaarling moeilijker is omdat je dan echt iemand met ervaring en tijd moet vinden lijkt me..
Een jaarling blijf je vanaf, je zorgt dat hij/zij in een goede opfok staat en je gaat 4 keer per jaar kijken, meer kun je niet doen met een jaarling. Alles wat je op die leeftijd doet verpest je ze mee.