Welk paard moet ik nu kiezen!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dorine92

Re: Welk paard moet ik nu kiezen!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:41

Het lijkt erop dat je er niet over hebt nagedacht dat een jaarling juist meer tijd kost. Die moet opgevoed worden en moet nog alles leren. Als je daar niet genoeg tijd in steekt heb jij als ie 7 is wellicht een onhandelbaar paard

imke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:25

wow :o dat moet een moeilijke keuze zijn voor jou...
zelf zou ik als je echt een paardje wil voor de eerste gaan.
en anders als je met paarden bezig wil blijven kan je mss in een manege gaan rijden? dat kost minder en je bent niet gebonden aan een paard?
veel succes nog :)

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:09

Dorine92 schreef:
Het lijkt erop dat je er niet over hebt nagedacht dat een jaarling juist meer tijd kost. Die moet opgevoed worden en moet nog alles leren. Als je daar niet genoeg tijd in steekt heb jij als ie 7 is wellicht een onhandelbaar paard

Ik ben er mij wel van bewust dat het tijd kost om hem op te voeden. Maar het voordeel bij hem zou zijn dat hij zeker de tijd krijgt tot hij volgroeit is voordat ik zeker met hem zou beginnen aan zadelmak maken. En inderdaad dat is het afwegen van de 2 paarden.
Ik kan dus inderdaad niet met zekerheid zeggen dat ik er genoeg tijd in kan steken. Echt onhandelbaar wordt hij niet (denk ik ben je natuurlijk niet zeker van) aangezien er nu ook niet veel mee gedaan wordt als dat hij af en toen geknuffeld wordt. En hij perfect de persoonlijke ruimte kent.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:18

Irisjeeh1999 schreef:
Ik zou zelf voor de 1e gaan, daar kun je ook nog een verzorger voor zoeken, ik denk dat dat voor een jaarling moeilijker is omdat je dan echt iemand met ervaring en tijd moet vinden lijkt me..

Een jaarling blijf je vanaf, je zorgt dat hij/zij in een goede opfok staat en je gaat 4 keer per jaar kijken, meer kun je niet doen met een jaarling. Alles wat je op die leeftijd doet verpest je ze mee.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:19

imke1 schreef:
wow :o dat moet een moeilijke keuze zijn voor jou...
zelf zou ik als je echt een paardje wil voor de eerste gaan.
en anders als je met paarden bezig wil blijven kan je mss in een manege gaan rijden? dat kost minder en je bent niet gebonden aan een paard?
veel succes nog :)

Een manege is helaas geen optie meer: de rede dat ik er jaren geleden mee gestopt ben, was omdat ik het niet fijn vond. Ik leerde niets bij, onderling zijn er altijd strubbelingen tussen de ruiters, sluit absoluut niet aan bij de manier waarop ik nu rijdt, de druk en ik voelde mij heel ongemakkelijk tijdens de les omdat ik dit en dat 'moest' doen terwijl ik mij daar niet goed bij voel (lees: aan de teugel rijden --> dwingen)
Maar het is inderdaad een pak goedkoper dan een eigen paard onderhouden! Maar ik heb er helemaal niets aan :(
Bedankt! :)

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:20

R12312 schreef:
Irisjeeh1999 schreef:
Ik zou zelf voor de 1e gaan, daar kun je ook nog een verzorger voor zoeken, ik denk dat dat voor een jaarling moeilijker is omdat je dan echt iemand met ervaring en tijd moet vinden lijkt me..

Een jaarling blijf je vanaf, je zorgt dat hij/zij in een goede opfok staat en je gaat 4 keer per jaar kijken, meer kun je niet doen met een jaarling. Alles wat je op die leeftijd doet verpest je ze mee.

Ik kan hem in een kudde zetten met paarden van verschillende leeftijden. Dat zou dan de bedoeling zijn.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:25

BaBritFre schreef:
Ik kan hem in een kudde zetten met paarden van verschillende leeftijden. Dat zou dan de bedoeling zijn.
Goed plan, en ga er vooral niet teveel mee tutten en frutten, want daar worden het verwende dieren van. Laat ze paard zijn, ze krijgen nog genoeg voor hun kiezen als ze 4 zijn en gereden gaan worden.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 23:31

Ik zou paard 1 doen en meenemen naar de stad waar je op kamers gaat. Kan je er veel meer mee doen dan enkel dat weekendje dat je straks nog af en toe naar je ouderlijke stad gaat, en ben je ook meer in de buurt voor noodsituaties.
zo niet, geen van beide. Ik vind het sneu om dat beest aan z'n lot over te laten de hele week op een pension stal omdat jij in het weekend of in de vakantie af en toe wil rijden.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 23:40

xFioon schreef:
Ik zou paard 1 doen en meenemen naar de stad waar je op kamers gaat. Kan je er veel meer mee doen dan enkel dat weekendje dat je straks nog af en toe naar je ouderlijke stad gaat, en ben je ook meer in de buurt voor noodsituaties.
zo niet, geen van beide. Ik vind het sneu om dat beest aan z'n lot over te laten de hele week op een pension stal omdat jij in het weekend of in de vakantie af en toe wil rijden.

Dat kan inderdaad dan ook een oplossing zijn. Maar of ik dan mijn wandelingetjes ga kunnen doen is nog maar de vraag in een drukkere buurt.
Een goede pensionstal vinden is ook heel moeilijk. Wil ze 24/7 buiten hebben staan met vriendjes. Zo heeft ze toch gestaan vanaf haar 3 jaar dat we weten. Ook nu wordt er niet vaak gereden met haar hoor :) 2x in de maand misschien. Elke dag krijgt ze wel haar knuffeltjes om het zo te zeggen.
Ik zou wel een pensionstalling kunnen zoeken die in het midden van de afstand van kot en thuis ligt. Dat is misschien ook te doen.
Als ik ze hier thuis wil houden weet ik al wel een pensionstalling waar ik ze gerust wil zetten.
Maar ook echt thuis aan huis houden is geen probleem met de nodige aanpassingen.
Van de eigenaar van de paarden nu, mag ik de weides die hij nu gebruikt gewoon door blijven gebruiken. En zelfs in de tuin is er zeker ruimte genoeg voor stallen, paddock en wei :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:58

Weet wel dat bij een paard na 10 dagen stilstaan de spieren afbouwen. Dus als je 2x per maand rijdt zijn telkens de spieren die je getraind hebt met rijden de volgende keer dat je erop stapt alweer verdwenen. Dát bedoel ik met je bouwt niets op.

Alleen houden is echt geen optie, dus hoe zou je dat dan willen doen als je haar aan huis zet?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:18

Als je het al doet, zou ik ook voor de oudste kiezen omdat je al weet dat deze goed bij je past. Met de jaarling is het ook afwachten hoe hij zich ontwikkeld, zowel qua karakter als wel als rijpaard. Stel dat het een beetje tegenvalt (als in: als je een paard zou kopen, zou je deze niet uitzoeken) dan heb je een probleem en heb je er al veel geld aan uitgegeven maar levert het niet op wat je verwacht had.

Is overigens een bijrijd/leasepaard in je studieomgeving nog een optie? Of niet echt manegelessen maar een paar keer per maand met een buitrenrit meegaan in een leuk gebied?

Het is moeilijk te voorspellen wat je situatie zal zijn na je studie en welke keuzes je dan wilt maken.
Bv. krijg je een baan en waar/hoeveel uur? Relatie? Andere interesses? Je ontwikkelt zelf ook erg als mens in deze periode.

Ik kan me voorstellen dat het een lastige beslissing is.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:34

jorretje schreef:
Weet wel dat bij een paard na 10 dagen stilstaan de spieren afbouwen. Dus als je 2x per maand rijdt zijn telkens de spieren die je getraind hebt met rijden de volgende keer dat je erop stapt alweer verdwenen. Dát bedoel ik met je bouwt niets op.

Alleen houden is echt geen optie, dus hoe zou je dat dan willen doen als je haar aan huis zet?

Ja ik snap wat je bedoelt... Langst de ene kant kan ze doorheen de week wel lekker paard zijn. Maar inderdaad ik kan niets opbouwen de eerste jaren. Ben ik me bewust van, maar het is toch weer zo de gedachte van 'liever dat dan haar 'afgeven''. :(

Dat is dus het volgende probleem, ik wil absoluut geen paard als deze alleen moet staan. Vind ik mishandeling. Heb het er al mijn ouders over gehad en aangezien deze absoluut geen paardenkennis hebben vonden ze het absurd om 2 paarden te hebben. Ze snappen niet dat een paard niet alleen mag staan. Ze zijn er van overtuigd dat ze genoeg hebben aan de paarden in de andere weide. Wat ik dus niet vind. Ik heb voorgesteld om een shetter aan te schaffen maar daarop zeggen ze dat dat ook een paard is dat ziek kan worden etc. Ook mijn voorstel om een stalling aan te bieden voor een ander paard slaan ze af omdat dat wilt zeggen dat de eigenaar van dat paard doorheen onze tuin zou moeten komen.

Ik ben dus echt druk bezig met een oplossing te zoeken en vanalles te proberen af te wegen. Ik ben erover aan het denken om te vragen aan iemand of mijn paard dan niet bij zijn paarden mag op de weide die ook achter ons huis door loopt. Tegen betaling natuurlijk aangezien die persoon die weide ook huurt. Vraag me alleen af of dat niet onbeleefd over zou komen. Dat zou anders ook een mooie oplossing zijn.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:37

Martie schreef:
Als je het al doet, zou ik ook voor de oudste kiezen omdat je al weet dat deze goed bij je past. Met de jaarling is het ook afwachten hoe hij zich ontwikkeld, zowel qua karakter als wel als rijpaard. Stel dat het een beetje tegenvalt (als in: als je een paard zou kopen, zou je deze niet uitzoeken) dan heb je een probleem en heb je er al veel geld aan uitgegeven maar levert het niet op wat je verwacht had.

Is overigens een bijrijd/leasepaard in je studieomgeving nog een optie? Of niet echt manegelessen maar een paar keer per maand met een buitrenrit meegaan in een leuk gebied?

Het is moeilijk te voorspellen wat je situatie zal zijn na je studie en welke keuzes je dan wilt maken.
Bv. krijg je een baan en waar/hoeveel uur? Relatie? Andere interesses? Je ontwikkelt zelf ook erg als mens in deze periode.

Ik kan me voorstellen dat het een lastige beslissing is.

Ja inderdaad alles is onzeker op het gebied van toekomst :/

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 11:41

Ik snap denk ik niet zo goed waarom je het "afgeven" noemt. De kans bestaat natuurlijk dat ze ergens terecht komt waar het minder fijn is, maar hoe groot gaat die kans zijn? Het is een gezond paard, netjes opgevoed (neem ik even aan), klinkt alsof iemand anders er ook heel gelukkig mee kan worden. Ik vind het vrij egoïstisch om haar te willen kopen terwijl je er de komende jaren niks mee kunt doen en er ook niet eens een verzorger/bijrijder voor wilt regelen. Ik zou gewoon niet een paard kopen als je de komende jaren geen tijd hebt. Zodra je afgestudeerd bent komen er vast nog hele leuke dieren voorbij. Ik wil ook al 10 jaar een paard, maar pas nu ik afgestudeerd ben en een baan heb durfde ik het aan om er een fulltime te gaan leasen.

Zeggen van jezelf dat je inderdaad wel egoïstisch bent maakt het gewoon niet beter in mijn ogen. Laat dit gewoon gaan.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-16 11:56

YellowGray schreef:
Ik snap denk ik niet zo goed waarom je het "afgeven" noemt. De kans bestaat natuurlijk dat ze ergens terecht komt waar het minder fijn is, maar hoe groot gaat die kans zijn? Het is een gezond paard, netjes opgevoed (neem ik even aan), klinkt alsof iemand anders er ook heel gelukkig mee kan worden. Ik vind het vrij egoïstisch om haar te willen kopen terwijl je er de komende jaren niks mee kunt doen en er ook niet eens een verzorger/bijrijder voor wilt regelen. Ik zou gewoon niet een paard kopen als je de komende jaren geen tijd hebt. Zodra je afgestudeerd bent komen er vast nog hele leuke dieren voorbij. Ik wil ook al 10 jaar een paard, maar pas nu ik afgestudeerd ben en een baan heb durfde ik het aan om er een fulltime te gaan leasen.

Zeggen van jezelf dat je inderdaad wel egoïstisch bent maakt het gewoon niet beter in mijn ogen. Laat dit gewoon gaan.

Omdat ik mijn maatje niet meer ga zien? Daarom noem ik het afgeven.
Om een paard te leasen/halve stal vind ik persoonlijk weggegooid geld in mijn geval (sorry als we daar een andere mening over hebben). Voor die prijs dat het kost per maand kan ik bijna een maand stalling mee betalen.
Ik heb ook niet gezegd dat ik er geen verzorger voor wil... Ik zeg alleen dat ik dat voor mezelf moeilijk zou vinden, maar het wel wil proberen. Natuurlijk wil ik iemand vinden die erbij past. Maar iemand vinden die dezelfde interesses/mening deelt is niet erg simpel lijkt me op gebied van paarden.Als ik zo iemand zou vinden, zoveels te beter.

Het paardje zou daarbij ook ongeveer hetzelfde leventje hebben als de 5jaren die ze had bij de huidige eigenaren. Mocht ik het kopen in ieder geval. Waarschijnlijk zou ze zelfs iets meer gereden worden dan nu. Op dat vlak ben ik niet egoistisch (dat is trouwens ook mijn persoonlijkheid niet). Want als ik geen oplossing vind waarbij ze niet alleen staat doe ik het niet

En dat 'egoïstisch' dat ik zei bij die verzorger: ik denk dat je het meer kunt zien dat ik het graag 'binnen de lijntjes' zie. Ik zou niet willen dat er iets verkeerd gedaan wordt met mijn paard.

Irisjeeh1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:22

R12312 schreef:
Irisjeeh1999 schreef:

Dus ook niet wandelen, gewoon kleine stukjes zodat ze leren lopen aan een touw? En dan echt neit vaak ofzo, miss 2x per maand ofzo?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:01

Als je het kunnt betalen kun je doewn wat je wilt en kun je het gekozen paard ook het beste gestald laten waar het nu ook is.Als het paard voldoende weidegang krijgt,geeft het niets als het weinig of niet bereden wordt.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:09

Goe groot zijn de ouders van de jaarling? En hoe groot ben jij?
Je zegt dat je met het oudere paard een betere band hebt dat is wel heel belangrijk. Maar tijdens je studie hoe zie je dat voor je? Kun je het paard door de weeks wel verzorgen? Of moet je er een bijrijder voor zoeken? Dan investeer je 6 jaar in een paard waar je zelf niet veel van kunt genieten. De jaarlinger kan mooi de opfok in en af en toe kun je eens langs gaan op die manier krijgt hij mooi de tijd om uit te groeien en kun je een band opbouwen.

NuevaAtalaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:14

ik zou voor de oudste gaan, want juist in de opvoeding van een jong paard gaat veel tijd zitten en voor je merrie kun je altijd nog iemand zoeken die je kan helpen met de verzorging en het rijden. 14 is ook echt niet oud trouwens, mijn pony van 23 kan alles nog; ook springen enzovoort.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:15

Ik zou geen van beide doen.
Als je afgestudeerd bent koop je een jong paard en ga je daar weer lekker mee aan de slag.
Zet nu het geld wat het nu zou kosten elke maand aan de kant.
Heb je dan een mooie pot voor aankoop en dierenarts.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:18

Persoonlijk zou ik gaan voor het eerste paard. 14 jaar is een mooie leeftijd en je weet wat je aan het paard hebt. Tevens kan je in het weekend heerlijk genieten van een buitenritje en van het samenzijn. Als je studeert is het fijn om eventjes uit te waaien op je paard. Een jaarling is hierin toch pittiger en onvoorspelbaarder. Ga gewoon voor de zekerheid die het oudere paardje je biedt. Ook in je studietijd ga je van het dier kunnen genieten en momenten hebben om iets leuks met je paard te doen.

Lazypony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:30

Ik zou ook voor geen van beide gaan, je bent dan zometeen alweer 6 jaar verder... In 6 jaar kan er heel veel veranderen, ik zou gewoon als je over 6 jaar nog steeds een paard wilt er dan een gaan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:40

Misschien bestaat er een soort volwassen paarden opfok?
Ik zou de eerste doen en dan in een gemengde groep buiten, waar je er in principe geen omkijken naar hebt.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:42

Doe geen van beiden. Je studietijd is een tijd van groei, ontwikkeling en uitvinden wat je nou eigenlijk wilt. En ik denk dat je die zaken het best kunt doen met zo min mogelijk grote verantwoordelijkheden en verplichtingen (buiten de studie om).
Ik wenste al van kleinsaf een paard (vroeger pony), kon er pas op mijn 16e mee beginnen op de manege en sinds 1,5 jaar hebben wij nu ons eigen paard en ik word nu binnenkort 37. En ik vind het heerlijk, zou hem voor geen goud inleveren, maar ben ook heel blij dat ik deze verantwoordelijkheid niet had tijdens mijn studie. Toen heb ik gedaan wat mij op dat moment goed leek zonder me om iets anders te hoeven bekommeren dan mijn studiepunten. Ik studeerde, was actief in de jaarraad van mijn studie, was actief in een studenten paardrijvereniging, werd verliefd, ging samenwonen, ging uit elkaar, werd opnieuw verliefd op een man 1,5 uur reizen verderop (dankzij de paardrijvereniging!). Mijn kat kon ik nog meenemen als ik naar hem toeging, maar hoe ik die relatie met ook nog een paard had moeten onderhouden? En hoe had ik studie, vereniging, bijbaantjes, sociaal leven, vriendje en een paard moeten combineren? Een paard vraagt toch om een zekere mate van voorspelbaarheid, tenzij je hem zo stalt dat je er ook dagen kunt wegblijven (laat je een paard met een gerust hart achter bij je ouders als die er 0 verstand van hebben?), is en blijft het een hele verantwoordelijkheid. En zelfs als je paard zo staat, want dat staat die van ons nu ook, volpension en komt niets te kort als we niet gaan, dan vind ik nog dat we er dagelijks naartoe moeten.

Ga studeren, sla je vleugels uit, blijf langer in het buitenland als die kans zich voordoet, ga naar een ander buitenland als die kans er komt en ga groeien en ontwikkelen zoals dat alleen maar kan tijdens een zo onbezorgd mogelijke studietijd. :)
En daarna is er waarschijnlijk een baan en inkomen en stabiliteit en nog altijd jaren zat voor dat paard.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:45

Ik zou er ook voor kiezen om op dit moment geen paard aan te schaffen, hoe moeilijk het ook is. Je gaat studeren, hier gaat enorm veel tijd, energie en vooral kosten in zitten. Je moet het natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik ben enorm blij met de beslissing geweest om mijn paard te verkopen vóór mijn studie. Het was enorm moeilijk, maar wel heel eerlijk tegenover haar geweest. En geloof me, studeren en op je zelf wonen is meer dan je van te voren zal verwachten :o