help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:44

Een verkoopoveréénkomst geld als eigendom bewijs.Dus als hij die heeft en jullie niet is het nog altijd zijn paard.Ook hebben jullie daar gratis gestaan,alleen wat onkosten betaald,dat maakt je nog geen eigenaar.
Het enige wat je kan doen is je vader vragen het paard te kopen voor jullie.Anders moet je het daar toch achterlaten.
Wel een heel vervelende situatie hoor,dementerende mensen worden inderdaad onredelijk en soms ook agressief.Moeilijk hoor.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 15:45

Als jullie het paard meenemen, zal hij dan geen politie sturen naar jullie? Denk er aan dat een paspoort geen eigendomsbewijs is.

Hij kan niet bewijzen dat hij het paard gekocht heeft, maar jullie ook niet. Als 2 honden vechten om een been, gaat de 3de er mee lopen. Denk daar wel aan.[/quote]

Daar zijn we ook juist bang voor, dat hij de politie op ons af stuurt en we haar alsnog kwijt raken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:46

Henk begint af te takelen en heeft zorg nodig, lijkt mij.
Henk is hoogstwaarschijnlijk bewust of onbewust bang, want waarschijnlijk voelt hij zelf wel dat er iets niet goed met hem gaat, en zijn naastwonende (!) familie wil niets voor hem doen. Echt niet? Ouders misschien eens met die familie gaan praten?
Een huisarts kan een wilsonbekwaamheids attest afgeven, als henk echt irrationeel is en niet mer goed voor zichzelf kan zorgen, waarna het paard evtl. overgekocht kan worden (zelfs evtl van zijn familie, als het waar is dat die geldbelust zijn).
Er zijn vele denkbare scenario's mogelijk.
het lijkt me dat er hoe dan ook op deze situatie dient te worden ingegrepen. Ook voor het welzijn van Henk zelf.

IMJ

Re: help, wat kunnen wij doen aan deze situatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:52

Ik zou toch echt proberen met zijn familie te praten.Dit gaat mis.
Henk zijn normen en waarden beginnen te vervagen en doordat jullie nog komen is er nog enigszins toezicht.

Vraag desnoods aan de kinderen wie de huisarts is en schakel deze in.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 15:52

terpentijn schreef:
Henk begint af te takelen en heeft zorg nodig, lijkt mij.
Henk is hoogstwaarschijnlijk bewust of onbewust bang, want waarschijnlijk voelt hij zelf wel dat er iets niet goed met hem gaat, en zijn naastwonende (!) familie wil niets voor hem doen. Echt niet? Ouders misschien eens met die familie gaan praten?
Een huisarts kan een wilsonbekwaamheids attest afgeven, als henk echt irrationeel is en niet mer goed voor zichzelf kan zorgen, waarna het paard evtl. overgekocht kan worden (zelfs evtl van zijn familie, als het waar is dat die geldbelust zijn).
Er zijn vele denkbare scenario's mogelijk.
het lijkt me dat er hoe dan ook op deze situatie dient te worden ingegrepen. Ook voor het welzijn van Henk zelf.

Het is dus zo dat henk echt in de begin fase van dementie of alzheimer zit, momenten is hij super helder en weet precies wat hij doet en op het andere moment zegt hij dat dingen niet waar zijn en wordt hij agressief. Mijn moeder werkt met dementerende ouderen en heeft meerdere keren aangegeven bij familie dat het niet goed gaat met hem, het maakt ze allemaal niks uit. Wij vinden het vreselijk zielig voor Henk en helpen dan ook waar we kunnen, maar we kunnen niet over gaan op echt mantelzorg. Het is ook zo dat mijn zusje en ik ons er gewoon niet meer veilig voelen. Ik zal vanavond eens overleggen om eventueel contact op te nemen met de huisarts of dat mijn moeder nog iemand weet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:56

Kunnen jullie ouders niet eens aan de familie vragen ivm het paard, of jullie het dier niet beter over nemen nu het slechter gaat met Henk. Gezien de familie zich vooral zorgen maakt op geld gaan zij dan wellicht wel met Henk praten?
Er gaat hoe dan ook een dag komen dat Henk niet meer voor dat paard kan zorgen als hij aan het dementeren is. In wezen kan hij dat nu al niet meer. Dus dan kan je natuurlijk ook bluffen en zeggen "op deze manier stoppen we er mee" en kijken wat de familie dan doet. Of zij dan wel met Henk in gesprek gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:39

Maar,jullie zeggen zelf dat Henk het paard heeft gekocht en het niet kwijt wil. Dan kunnen jullie het dus niet meenemen want dat zou diefstal zijn.Je kunt Henk wel van dementie beschuldigen,maar willen jullie daar dan misbruik van maken door zijn paard af te pakken? De enige juiste weg zou zijn dat hij het vrijwillig aan jullie zou verkopen. Maar daar kun je hem niet toe dwingen. Nogal raar trouwens dat hij het paard op jullie naam heeft gezet.Terwijl hij het gekocht heeft.Maar er gebeurt veel raars in de paardenwereld.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:48

Moet je echt een oude dementerende man die geen contact heeft met zijn familie voor de rechter willen slepen voor een paard?

Als je mijn dochter was geweest had je een draai om je oren gehad.

Beter is je verdiepen in zijn aftakeling en elke dag vrolijk daarheen gaan (hoe sjaggie of agressief hij ook is) zeggen, he Henk, kopje thee? en zullen we dan samen straks even het erf aanvegen?

Betrek hem bij de dingen die je doet met ZIJN paard op ZIJN erf en dan komt vast af en toe die leuke Henk boven water en wie weet steeds vaker.

Natuurlijk is hij boos, hij is niet gek en weet ook heus wel dat zijn brein hem in de steek laat, jullie voeden nu die boosheid.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 16:57

Eerlijk gezegd zou ik,als ik Henk was,op zoek gaan naar andere verzorgsters die het eigendomsrecht wel respecteren.Mogelijk heeft hij dat paard gekocht om zo wat gezelligheid en aanspraak op zijn erf te krijgen.Verzorgsters die zich hun verzorgpaard gaan toeeigenen is helaas een bekend fenomeen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:01

Maar even voor de duidelijkheid, het is toch overduidelijk zijn paard? Het is nooit zijn bedoeling geweest om het paard 'zomaar' aan jullie te geven. In feite ga je nu een paard jatten (je vraag is enkel of dit juridisch ook diefstal is, imo wel maar lastig aan te tonen) van een 80jarige man. Ik zou daar als ik jou was nog even 3 keer heel goed over nadenken, is dit in het belang van het paard het allerbeste?
Daarbij zou ik dit verhaal ook van internet halen, als Henk jullie wel voor de rechter sleept (en misschien wel terecht) en deze tekst komt bij de rechter ben ik bang dat jullie al meteen verloren hebben. Want ook de woorden 'het is jullie paard' is niet altijd voldoende. In het recht kan het namelijk ook heel goed zijn dat de bedoeling voor de feitelijke bewoording gaat. Als ik het goed is terug te lezen in het haviltex arrest.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:12

Waar halen jullie het vandaan TS, om dat paard mee te willen nemen? En gewoon openbaar zeggen dat jullie het "vuil willen gaan spelen"... ongelofelijk... neem dat paard mee en het is gewoon ordinaire diefstal. Dat paard is van Henk en jullie zijn alleen maar verzorgstertjes, niet meer en niet minder. Dat jullie een gedeelte van de kosten betalen zegt helemaal niks. Zoveel verzorgers en leasers betalen voor het mogen rijden op het paard van een ander. Henk is verantwoordelijk voor stalling en hooi, het duurste deel van een paard houden.
Dat jullie naam in het paspoort staat zegt ook helemaal niets. De naam van de fokker staat in het paspoort van mijn paard, en het is toch echt MIJN paard. Dat is niet "overzetten op jullie naam", dat is gewoon jullie naam vermelden in een paspoort. Wat geen eigendomsbewijs is.
Je zegt dat jullie bang zijn dat de politie gebeld wordt als je dat paard steelt... wat denk je nou zelf? En het "we zijn bang dat we haar kwijtraken"... tja, dat is het risico van een paard van iemand anders verzorgen.

Vraag of je het paard over kunt kopen of jammer, dan zoek je een ander verzorgpaard.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:35

danzzz schreef:
Moet je echt een oude dementerende man die geen contact heeft met zijn familie voor de rechter willen slepen voor een paard?

Beter is je verdiepen in zijn aftakeling en elke dag vrolijk daarheen gaan (hoe sjaggie of agressief hij ook is) zeggen, he Henk, kopje thee? en zullen we dan samen straks even het erf aanvegen?

Betrek hem bij de dingen die je doet met ZIJN paard op ZIJN erf en dan komt vast af en toe die leuke Henk boven water en wie weet steeds vaker.

Natuurlijk is hij boos, hij is niet gek en weet ook heus wel dat zijn brein hem in de steek laat, jullie voeden nu die boosheid.

_/-\o_ _/-\o_

Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn. Die man voelt echt wel dat er iets niet goed gaat bij hem, en zo te horen heeft hij niemand om op terug te vallen. Om te voorkomen dat hij helemaal alleen achterbleef heeft hij een paard gekocht, zodat jullie bij hem langs zouden blijven komen.
Respecteer die man, zet inderdaad een vrolijk gezicht op, en maak het gezellig samen. En als je dit niet kan of wilt, ga lekker op zoek naar een ander verzorgpaard! (want jullie zijn, helaas, niets meer en niets minder dan verzorgers)

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 17:43

TinGu schreef:
danzzz schreef:

_/-\o_ _/-\o_

Ik kan niet anders dan het hier mee eens zijn. Die man voelt echt wel dat er iets niet goed gaat bij hem, en zo te horen heeft hij niemand om op terug te vallen. Om te voorkomen dat hij helemaal alleen achterbleef heeft hij een paard gekocht, zodat jullie bij hem langs zouden blijven komen.
Respecteer die man, zet inderdaad een vrolijk gezicht op, en maak het gezellig samen. En als je dit niet kan of wilt, ga lekker op zoek naar een ander verzorgpaard! (want jullie zijn, helaas, niets meer en niets minder dan verzorgers)

Ik zeg ook niet dat ze meteen van de een op andere dag daar weg gaat, ik vroeg mij af of wij in ons recht stonden mochten we haar daar weghalen. Natuurlijk willen we een oplossing vinden die voor iedereen goed is. Zo gaan we zo naar hem toe, dat we gewoon willen rijden en zaterdag wel gaan schoonmaken. Word hij boos dan zeggen we al ik weet niet hoelang henk, niet boos doen we kunnen gewoon normaal met elkaar praten. Iedere keer drinken we wat bij hem en doen we bijvoorbeeld boodschappen voor hem of gaan we koken. Sorry, maar ik vind dat we een beetje worden afgeschilderd als een eigenwijs stel pubers, terwijl dit niet het geval is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:48

Nee je mag dat paard daar niet weghalen. Dat paard is van Henk.
Je kan wel stoppen met verzorgen en een ander verzorgpaard zoek.
Of je kan vragen of je het paard mag kopen.

Andere opties zijn er niet. ( op Henk helpen na )

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:50

Zo laat je het wel overkomen...

Je hebt nu 2 opties: Weggaan, of er blijven rondlopen en afspraken maken, zet ze eventueel op papier. Wat ik wel uit je verhaal opmaak is dat het paard naar jullie zou gaan indien Henk kom te overlijden. Zet dit op papier/notaris nu het nog kan!! Anders neemt de familie het paard straks mee.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 17:58

Nouja zijn paard zijn paard... De TS en haar familie betalen het onderhoud he? Edit: Hiermee bedoel ik natuurlijk niet dat het paard van iemand anders dan Henk is, maar in mijn ogen is het betalen voor het onderhoud behalve stalling en hooi wel relevant voor deze situatie.

Een nieuwe verzorgster zoeken lijkt me niet zomaar een optie omdat een random verzorgster ook niet zomaar ineens alle onderhoud voor een paard kan/wil betalen.

Het advies om een glimlach op te zetten en het beste ervan te maken begrijp ik wel, maar zover ik begrijp is de situatie dat stadium al voorbij. Daarbij lijkt me dat lastig vol te houden met een dementerende.

Anyway, TS, ik zou toch proberen netjes op te lossen hoor. Misschien kan je vader het aankoopbedrag bieden? En dan zorgen dat je een aankoopbewijs hebt en dan wordt Henks gezondheid een los verhaal dat niet meer zo verweven is met het paard.
Laatst bijgewerkt door Serendipity1 op 01-09-16 18:35, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:00

Ik neem nooit meer verzorgsters en dat komt omdat er meer zijn zoals jullie,die dan gaan denken dat het paard van hun is.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:01

Nee, het grootste deel betaald henk zelf, zoals de stalling en hooi. Maar zelfs dan nog, een verzorgpaard is een verzorgpaar, geen eigen paard.

Dat henk dement wordt veranderd niets dat het paard niet van ts is, je zou nog kunnen denken dat ze hem gemanipuleerd hebben om een paard te kopen en het op hun naam te zetten. Makkelijk slachtoffer.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:06

Als TS t 'vuil' wil spelen kan dat vrij makkelijk. Wachten tot Henk echt steeds minder wordt in z'n Alzheimer/dementie, familie van Henk aanspreken dat ze t paard willen overkopen (bedrag vermelden) en aangezien Henk handelingsonbekwaam is tegen die tijd...familie krijgt wellicht volmacht en als ze happig zijn op geld is t Zo besproken..
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-09-16 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:10

Ik ben het wel eens met o.a. GamblersCup.

Je hebt het recht niet om het paard er weg te halen en ook ik vind het nogal choquerend dat je hier zomaar zegt het wel vuil te willen spelen. Dat is allesbehalve fatsoenlijk.
Het is niet omdat Henk aftakelt, dat je daarom zomaar zijn eigendom mag overnemen en het zou zijn goed recht zijn om dan de politie te bellen. Hoe haal je het in je hoofd... Waar is je menselijkheid dan? Iemand die dement wordt heeft het al moeilijk genoeg, ga je zijn lichtpuntje nog letterlijk afnemen?

Stel bv voor het paard over te kopen, hem stalgeld te betalen en het paard daar te laten staan.

Maar meenemen? Nee, echt niet, dat is idd ordinaire diefstal. En dat je naam in het paspoort staat, zegt idd ook niks over eigenaarschap.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:36

anjali schreef:
Ik neem nooit meer verzorgsters en dat komt omdat er meer zijn zoals jullie,die dan gaan denken dat het paard van hun is.

Je hebt gelijk dat het nooit terecht is om iets dat niet van jou is, je toe te eigenen. Ik heb mijn post even aangepast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:52

Ik heb alleen de OP gelezen.

Ik zag net in een topic over een kat waarin het niet zeker is wie het baasje is. Daar stond dat als je voor bepaalde tijd voor alle basisbehoeften van het dier hebt betaald, hij officieel van jou is maar dat is omdat een kat als voorwerp gezien wordt. Hoe dat met een paard zit weet ik niet...

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:53

Wat een vreselijke lastige situatie.

Het lijkt mij erg moeilijk om met iemand om te gaan die dementerend (er van uitgaande dat dit aan de hand is).

Kunnen jullie met Henk geen afspraken op papier zetten wat hij van jullie verwacht en afspraken die gemaakt zijn. Dus het zwart op wit, met desnoods dat jullie er vinkjes achter kunnen zetten dat het ook is gebeurd. Misschien is dit wel te simpel gedacht. Maar zo krijg je wellicht geen gezeurtjes meer over dingen zoals de hindernisbalk die is blijven staan terwijl er toch echt een afspraak over is gemaakt.

Ik vind het wel heel erg sneu voor Henk, dat zijn familie niet naar hem omkijkt.. Wat een vreselijk gevoel moet dat ook voor hem zijn. Misschien richt hij daarom zijn woede/onmacht daarvan nu op zaken(jullie dus) die hier niets aan kunnen doen.. Nu is dit maar een aanname natuurlijk.

Ik hoop voor jullie en Henk dat jullie hier uitkomen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:56

Danique schreef:
Ik heb alleen de OP gelezen.

Ik zag net in een topic over een kat waarin het niet zeker is wie het baasje is. Daar stond dat als je voor bepaalde tijd voor alle basisbehoeften van het dier hebt betaald, hij officieel van jou is maar dat is omdat een kat als voorwerp gezien wordt. Hoe dat met een paard zit weet ik niet...

Maar dat is hier niet van toepassing. Het paard staat op zijn eigen erf.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:58

jasmijn16 schreef:
[
Ik zeg ook niet dat ze meteen van de een op andere dag daar weg gaat, ik vroeg mij af of wij in ons recht stonden mochten we haar daar weghalen.

Nee je staat niet in je recht, niet juridisch en niet moreel

Citaat:
Natuurlijk willen we een oplossing vinden die voor iedereen goed is.

Nee, je wil een oplossing die voor JOU goed is, dat is heel wat anders.

Citaat:
Zo gaan we zo naar hem toe, dat we gewoon willen rijden en zaterdag wel gaan schoonmaken.

Lees dit nou eens, wie ben jij om hem te vertellen dat jij gewoon wil rijden op zijn paard? En dan helemaal dat je zaterdag wel schoon gaat maken? Als de afspraak is dat jullie mogen rijden en daarvoor in ruil de boel schoonhouden dan houd je gewoon de boel schoon, en ga je dat niet zaterdag wel doen als je er misschien wel zin in hebt. Ik denk dat ik wel snap waarom Henk niet zo heel vriendelijk meer is tegen jullie. Zou ik ook niet zijn.

Citaat:
Word hij boos dan zeggen we al ik weet niet hoelang henk, niet boos doen we kunnen gewoon normaal met elkaar praten.

En vraag je dan ook waarom hij zo boos is, en wat jullie eraan kunnen doen?

Citaat:
Iedere keer drinken we wat bij hem en doen we bijvoorbeeld boodschappen voor hem of gaan we koken. Sorry, maar ik vind dat we een beetje worden afgeschilderd als een eigenwijs stel pubers, terwijl dit niet het geval is.

Waarom bekruipt mij nou het gevoel dat dit misschien een keertje voorgekomen is? Als je, je gedraagt als een eigenwijze puber dan wordt je ook gezien als een eigenwijze puber. Dat kan je mensen niet kwalijk nemen.

bottom line, peerd is niet van jullie, jullie hebben er niks over te vertellen en je hebt je gewoon te houden aan de regels op het erf, met de afspraken die daaromtrent gemaakt zijn. Zint het je niet, dan staat het je vast vrij om te vertrekken.