Dag niet naar paard bij vol pension stalling, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:22

Ten tijde van mijn deeltijdopleiding 4 dgn werken 1 dag stage en 2 avonden naar school gezocht naar een vol pension stal waar alles wordt gedaan voor me.
Als ik tijd heb ben ik er iedere dag en doe ik alles zelf zoals in de vakantie.
Als ik werk worden de stallen wel gemest. In het weekend doe ik het dan zelf.
Ik sla 's winters makkelijker over dan zomers.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:31

Op_zoek schreef:
Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Fijn om te horen dat het op meerdere stallen gewoon mogelijk is.
Zoals gezegd heb ik weinig ervaring met verschillende stallen. Een tijd geleden eens op zoek geweest naar een plekje voor een pensioenpaard. Toen bij een enkele stal in de omgeving geweest en daar kreeg ik het gevoel dat eigenlijk iedereen wel iedere dag kwam en dat dat ook wel een beetje de bedoeling was (en was bij mij niet de bedoeling om dat bij mijn paard op pensioen verplicht te moeten). Uiteindelijk belde het rusthuis waar hij op de wachtlijst stond en was het probleem voor toen opgelost (bij het rusthuis zijn er zelfs mensen die nooit meer langskomen, dat is weer het andere uiterste :P )
Maar als ik op zoek ga naar een stalling, is het dus zeker geen gekke vraag als ik wil weten of het mogelijk is om af en toe een dag over te slaan zonder zelf iets te regelen. Fijn om dat van jullie even bevestigd te krijgen :)

Eigenlijk hoef je dit helemaal niet te vragen. Volpension houdt in dat het paard volledig verzorgd wordt en daar hoort binnen en buitenzetten ook bij. Anders is het in mijn beleving geen vol pension. Ik heb ook een paard van iemand staan, die komt 2 a 3 x per week rijden ed , soms nog minder, verder zie ik haar hier niet en dat vind ik heel normaal. Ik zou niet eens willen dat ze zelf het paard binnen en buiten doet, wat een onrust zou dat geven.
Laatst bijgewerkt door pillow op 30-08-16 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:32

Ik heb nu 13 jaar eigen paard en ben eigenlijk nooit dagelijks langs gegaan. Ook als ik zelf moest mesten en voeren niet (goed gevulde slowfeeder). Buiten werden ze wel altijd gezet (of inloopstal)

Op sommige stallen werd daar inderdaad heel dom over gedaan, alsof je je paard verwaarloosde ofzo, terwijl het dier er echt niet om gaf. Heel naar.

Nu vol-pension en elke dag buiten en binnen gezet dus ik sla gerust een dag over. Of twee. Hier vinden ze het niet erg gelukkig!

M_nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 16:38

Vertrouw mijn stal helemaal maar toch ga ik elke dag erheen.
Gewoon even een aai, knuffel of wortel en weer weg.
Als ik een keer niet kan dan is dat ook geen probleem, maar ga toch liever elke dag erheen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:00

VSW -> PP

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:04

Ik heb 2 paarden op 2 verschillende pensionstallen staan, beide in volpension. Bij de een kom ik 4 dagen in de week en bij de ander 5. Beide stallen vertrouw ik blindelings en worden mijn paarden perfect verzorgd. Als ik dat vertrouwen niet heb, doe ik geen oog dicht en ging ik rap op zoek naar een andere stal. Ik vind het vertrouwen in de pensionstalhouders een eerste vereiste!

Als dat niet kan, kan je toch ook nooit een weekendje weg of op vakantie?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 17:14

Ik sla ook wel eens een dag over hoor :j (randstad). Hij krijgt z'n natje en droogje, worden 's zomers de hele dag in de wei gezet en swinters in de paddock. En ze worden gemest :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 19:58

Als het paard gewoon verzorgt wordt vind ik het geen probleem. Bij vol pension is dit meestal het geval, dus..

Angela

Re: Dag niet naar paard bij vol pension stalling, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 06:52

Is sta ook volpension met mijn paard, en kan met een gerust hart zelfs een week overslaan zonder dat ik me daar vervelend bij voel. Ze houden bij ons op stal echt alle paarden goed in de gaten en zullen zeker bellen als er iets zou zijn. Ik weet ook zeker dat ze dat opmerken, alle medewerkers daar kennen de paarden waarschijnlijk nog beter als dat de eigenaren ze zelf kennen. Juist doordat ze dagelijks in de hand komen met binnen/buiten zetten, en ze ze de hele dag zien kennen ze de paarden erg goed.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 08:54

Ik heb er hele wisselende ervaringen mee. De stal waar onze huidige paarden staan (en gestaan hebben sinds ze we hebben) is werkelijk de fijnste stal waar ik ooit gestaan heb. Ze staan 24/7 buiten in de groep, maar gaan overdag wel op de wei. Dat wordt gewoon geregeld. Er wordt netjes bijgevoerd, de conditie van de paarden wordt goed in de gaten gehouden. Als er paarden te dik of te dun worden wordt er gekeken of ze in een andere groep kunnen of bijvoorbeeld minder lang op de wei dan rest (of juist eerder). Er wordt meteen gebeld als er wat aan de hand is, maar ze zijn wel in staat dit te beoordelen dus je wordt niet gebeld omdat je paard lekker in de zon ligt te slapen ofzo...

Om heel eerlijk te zijn, ik kom ook weleens twee weken niet. Soms is het gewoon zo druk met werk en andere dingen dat ik blij ben dat ik 's avonds onderuit kan zakken. Dan hoef ik niet eens iets te proberen om met mijn paard te doen, die is zo sensibel dat het dan toch voor geen meter loopt. Het paard van mijn man is dan juist weer te flegmatisch en kost me dan teveel energie. Maar dat is gewoon geen probleem. Gelukkig is het ook zo kleinschalig (12 paarden van 5 eigenaren/koppels) dat er onderling ook geen geneuzel over is, wat je op die grote stallen vaak wel hebt. Voor mij ook nooit meer een grote pensionstal hoor.

Maar ik heb ook anders meegemaakt. Paardje wat ik niet meer reed stond vrij ver weg. Ook volpensioen. Toen ik vaker langskwam stond ze duidelijk wel op de wei, maar toen dat minder werd stond ze elke keer 'toevallig' op stal als ik kwam. Ik zag haar gewoon verpieteren. Die heb ik dus ook verhuisd, dan ben ik het vertrouwen kwijt en wil je idd het liefst twee keer per dag komen kijken of alles wel goed gaat. Of een stal waarbij de boer zelf voerde, maar altijd het hooi op was als ik kwam. Bleek dat ie gewoon veel te weinig in de ruif deed elke keer, 'want anders verspillen ze zoveel'. Dat zijn dus geen paardenmensen, en dat zie je heel veel helaas.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:04

Ik kon ook rustig een dag overslaan.
Paard werd goed verzorgd en kwam niks te kort.
En ook onderling tussen de stalgenoten kon altijd wel wat geregeld worden als iemand langere tijd weg zou zijn. (vakantie bijvoorbeeld)

Nu heb ik ze aan huis dus moet ik verplicht iedere dag. :D

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:07

Ik ga standaard op maandag niet, dan werk ik een lange dag dus ik red dat gewoon ook niet. Soms heeft ze nog een dag extra vrij, zeker met dit warme weer. Ik moet een half uur in de auto, dus vind ik het eerlijk gezegd ook zonde om voor een kwartiertje langs te gaan als ze gewoon gezond en blij is.

Mijn paard gaat vroeg in de ochtend naar buiten en komt pas laat weer naar binnen. Ze staat lekker in een groep en ze mist mij echt niet als ik niet kom.

Als ze dood ligt te gaan dan hoor ik dat wel van de stadhouder of stalgenootjes :') nee maar even serieus, ik maak me geen zorgen als ik niet ga.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:07

In mijn beleving is een stalling pas volpension als binnen/buiten zetten ook inbegrepen is :j is dat het niet, ga ik op zoek naar wat anders want dan is het voor mij al werkende (zelfs parttime) niet te doen. :)

Ik sla nu rustig een dag over, ik rij een uur naar werk en vanuit huis een ruim halfuur naar stal (randstad) dus soms is het gewoon niet haalbaar. Voor een jonkie sowieso helemaal niet erg zo'n dagje vrij. Nu staat hij 24/7 buiten, worden ze 2x per dag gecheckt en hebben we een fijne club eigenaars die op elkaars paarden letten. In de winter staat hij op de paddock en verder op stal, dan vind ik het wel lastig om meer dan 1 dag niet te komen maar ik heb de volste vertrouwen in stal en hij komt niks tekort. Één dagje 's avonds binnen blijven overleeft hij ook wel, mocht ik een aantal dagen achter elkaar niet kunnen schakel ik wel iemand in om hem even te checken en / of te laten lopen. Voor mijn gemoedsrust en in eerlijkheid naar het paard.
Hem zelf binnen / buiten moeten zetten gaat hem echter echt niet worden voor mij. Ik zit om 7 uur in de auto naar mijn werk. Dan zou ik echt op zoek gaan naar een andere stal, gezien ik binnen een straal van 5km rond mijn huis (hartje Den Haag) toch niets zou vinden om het wél haalbaar te houden. :D maar goed, daarom staat hij nu ook zo ver weg..

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:09

Op mijn stal wordt ook alles geregeld, ontzettend fijn!
Ga in principe elke dag. Maar als we eens een dagje weggaan en ik ben laat thuis, dan hoef ik niet perse. Paard wordt goed verzorgd en dat geeft een fijn gevoel!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:15

In de zomer lopen ze hier 24/7 in het land, dan ga ik rustig 1 of 2x per week. In de winter 4x per week

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:17

Ja hoor ga regelmatig 2 dagen niet.
Ze word goed verzorgd dus maak me daar geen zorgen om.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:20

Mijne staat op een kleinschalige pensionstal maar ik kan niet een dag overslaan puur vanwege mijn eigen gevoel :') ik doe dat alleen als ik echt niet anders kan vanwege ziekte maar dan regel ik dat iemand anders hem 'doet'. Voeren, binnen en buitenzetten moet ik zelf doen tenzij ik ervoor betaal (£2 per handeling), maar dan nog kom ik iedere dag. Als ik geen tijs of zin heb dan poets ik alleen. Hij staat nu 24/7 buiten en in de winter snachts binnen.

Speel wel vals: vreemden kunnen mijn paard in de wei niet te pakken krijgen :+ erg he! Dus ik moet wel!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:22

Wij hebben al meermalen ervaren dat er juist en adequaat wordt in gegrepen als er wat mocht zijn, en wij worden dan ook direct gebeld. Wij komen ook rustig een dag of soms 2 dagen niet. Hij heeft sowieso gemiddeld 1 dag per week vrij.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:33

Toen ik nog in het westen woonde "moest" ik van mezelf iedere dag.
Sinds ik hier in het Noorden woon (alweer 9 jaar) "moet" ik niet meer zo.
Ik heb een geweldige bijrijdster al 8,5 jaar voor 2 dagen per week.
Hij is meestal de donderdag vrij en voor de rest kom ik wel maar heb ik geen zin of geen tijd dan is het ook prima.
Nu met die warmte kan ik hem gerust een week vrij geven, zet bakjes met zijn muesli klaar en dan weet ik zeker dat hij deze krijgt.

Ik sta vol pension en alles wordt gedaan voor me, van op het land zetten tot in de molen.
Nu met die warmte wil ik hem gewoon rond de middag binnen hebben omdat zijn stal heerlijk koel is met 2 buitenluiken en een bult hooi dat wordt geregeld.
Daar betaal ik ook wel voor (al is het goedkoper dan in het westen) maar dat heb ik er graag voor over.

Er wordt naar ieder paard gekeken... zodra ze uit het land komen zie je gelijk of er iets goed of niet goed is en in de winter loopt hij altijd enige malen langs de boxen om te checken.
Ideaal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:42

Ik hoorde ooit mijn stalbaas glashard liegen tegen en stalgenoot dat de paarden buiten geweest waren die dag. Dan is het vertrouwen dus echt weg. Ben gauw op zoek gegaan naar iets anders. Ik moet daar wel op kunnen vertrouwen omdat ik echt niet alle dagen kom. Ik vind het normaal als je niet alle dagen komt als je paard natje droogje en weidegang heeft.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 09:55

Op mijn vorige stal moest ik dagelijks alles gaan controleren, daar was de stalbaas zo laks in dingen.

Nu staat mijn paard op een kleine pensionstalling aan de overkant van de straat. Echt een halve minuut wandelen, en toch ga ik niet dagelijks, de staleigenaar weet Perfect met mijn paard om te gaan en ik kan in alle rust een avondje thuis blijven. Hemels!

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:07

ik kom echt niet elke dag. Zaterdag ga ik op vakantie voor twee weken en dan vertrouw ik erop dat de stalbaas goed op hem let. Door de weeks heeft hij zeker wel drie dagen vrij, meestal het weekend en dan kom ik meestal ook niet. Helemaal niet erg met zo'n jonkie :) Maar vertrouwen in de stalbaas is wel belangrijk!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:19

kking schreef:
Ten tijde van mijn deeltijdopleiding 4 dgn werken 1 dag stage en 2 avonden naar school gezocht naar een vol pension stal waar alles wordt gedaan voor me.
Als ik tijd heb ben ik er iedere dag en doe ik alles zelf zoals in de vakantie.
Als ik werk worden de stallen wel gemest. In het weekend doe ik het dan zelf.
Ik sla 's winters makkelijker over dan zomers.

Ik inderdaad ook :j ik werk dan 4 dagen heb op de vrijdag school. Ben onder andere daarvoor op zoek gegaan naar een stal waar meer gedaan wordt zodat ik niet altijd heen hoef.
Daarbij zie ik hoe gelukkig mijn merrie op deze stal is en hoef ik me ook echt niet schuldig te voelen als ik niet kom (sla ook wel eens 2/3 dagen over, niet dat ik me er prettig bij voel, maar dat is iets anders :+ )
Als er wat is weet ik 100% zeker dat ik op de hoogte gehouden word, dus dat zit wel goed :j

Op_zoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 17:14

_Anneruth schreef:
Ik heb 2 paarden op 2 verschillende pensionstallen staan, beide in volpension. Bij de een kom ik 4 dagen in de week en bij de ander 5. Beide stallen vertrouw ik blindelings en worden mijn paarden perfect verzorgd. Als ik dat vertrouwen niet heb, doe ik geen oog dicht en ging ik rap op zoek naar een andere stal. Ik vind het vertrouwen in de pensionstalhouders een eerste vereiste!

Als dat niet kan, kan je toch ook nooit een weekendje weg of op vakantie?

Op de stal waar ik het meeste ervaring mee heb, moet je dus altijd iets regelen als je een weekendje weg gaat of op vakantie.

Ben het met je eens dat vertrouwen in de pensionstalhouder erg belangrijk is. Ook als je wel zelf iedere dag langs komt, kan er natuurlijk iets gebeuren op momenten dat je er niet bent.

Fijn in ieder geval om te lezen dat er een hoop mensen zijn die dat vertrouwen hebben. Sommige die zelfs met een gerust hart op vakantie gaan. Het is voor mij iets voor de toekomst, maar ik weet nu wel zeker waar ik dan naar op zoek moet :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:25

Ik sta ook volpensioen en laat met een gerust hart mn paard een dag met rust! Ik weet gewoon dat er goed voor hem wordt gezorgd dus wat zou ik dan moeten gaan checken? :)