Eigen paard wat nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pillow

Re: Eigen paard wat nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 22:39

Hier zijn al zoveel topics over, ga eens wat zoeken en lezen

BlackHallows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 09:43

Daphara schreef:
Ik mis de "verzorgingsproducten"

- Koffer, borstels, kammen, hoevenkrabber en andere hoefverzorgingsproducten, zalfjes en smeerseltjes, EHBO kit, shampoo en dergelijke.

Daarnaast nog vervoer en het onderhoud daaraan(auto die trailer kan trekken en eventueel een trailer) tenzij je dat gaat huren of kunt lenen als je het nodig hebt.

Eventueel startkaart of verenigingsbijdrage

De koffer heb ik nog staan, met daarin alle nodige spullen. Shampoo etc wil ik pas gaan halen als het zover is :) ( ben bang dat het anders over de datum gaat :') ) Onze auto heeft nu geen trekhaak, maar we zijn opzoek naar een andere auto ( met trekhaak )

Dat van de startkaart en/of verenigingbijdrage is een goede ik zet het erbij dankjewel!

@Pillow

Vragen staat vrij, vandaar ook mijn topic :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:13

Een leuk hoofdstel heb je voor 30 euro (Decathlon, goede kwaliteit!) Ik zou eerder een goed merk tweedehandszadel kopen!

Aninja_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 10:50

ik zo eens zitten lezen en ik heb al 15 jaar paarden en ook geregeld particulier wat aangekocht. dus zal het 1 en ander voor je op een rijtje zetten.

-je budget voor het paard is normaal als je een gezond paard wilt. heb geduld en ga niet bij het eerste beste paard akkoord. sommige mensen hebben het qua prijs in hun bol en willen er meer voor hebben dan nodig is.

- ik las over de dierenarts dat dat veel kost. DIT is NIET waar! ik heb echt in die 15 jaar tijd maar 10x de dierenarts gezien! en de hoogste rekening was 150 euro! dat is ook waar je doorgaans op moet rekenen.

dat kan je denken aan een keer koliek , slokdarm verstopping , ontsteking in de benen , hals , lijf of organen , enting , echo , kies trekken in geval van nodig en de tandarts geen tijd heeft , incl medicijnen.

kijk als je paard echt wat onder leden heeft ben je meer kwijt maar die duizenden euro's waar iedereen het altijd maar over heeft dat heb ik nog niet gezien , dan praat je over kliniek werk en dat zijn uitzonderingen want niet elk doorsnee paard heeft daar mee te maken , dat is helaas pech hebben :-(

- wat je vergeten bent en ik zelf wel belangrijk vind is de osteopaat en om het jaar de tandarts. de osteopaat laat ik 2x per jaar komen en kost 90 euro incl reiskosten ( joyce vijverberg osthopatie omgv rotterdam) en de tandarts betaal ik vaste prijs 90 euro ongeacht wat er aan de hand is. ( dat kan wel verschillen maar genoeg tandartsen in de buurt ;-) )

- over het zadel.. tsja smaken verschillen.. ik vind jou prijs heel reeel! ik heb nooit meer dan 900 euro voor een zadel betaald , er altijd plezier van gehad en nog een goed merk ook. als je geen grand prix ruiter bent heb je dat allemaal niet nodig.

- je stalling vind ik ook heel normaal , tegenwoordig wil iedere stal dik aan je verdienen maar je hebt de goede er nog zeker tussen zitten die hun brood eraan verdienen en geen hoofdprijs vragen. jou paard is immers 200% gelukkiger als die lekker in de modder staat en elke dag of 24/7 buiten staat , want dan kan die paard zijn. het zijn meestal de baasjes die er niet gelukkiger van worden :P

- de keuring zou ik aanraden om rug foto's te laten maken. dit kost tussen de 75 en de 150 euro maar je moet vantevoren een prijsopgave vragen want anders rekenen ze lucht , ik spreek uit ervaring ;)

- vervolgens je vraag waar je op moet letten als je een paard koopt en er gaat kijken?

1: ziet het paard er gezond uit , glanzende vacht - gezonde hoeven/onderhoudende hoeven.
2: zijn omgeving waarin hij gehouden word kan je al vaak aan afzien hoe gezond het paard kan zijn , dit hoeft natuurlijk niet negatief te zijn maar je kan er al gauw aan uit opmaken.
3: als je de stal binnenkomt hoe het paard op jou reageert en hoe de eigenaar met het paard omgaat zie je al of het verhaal met de advertentie klopt.
4: als je gaat rijden kijk ik altijd of het paard zuiver loopt , goed aan de hulpen is en of het goed beleerd is. dat hij aan de teugel loopt en zn kunstjes kan dat interesseert me niet , hij moet goed lopen en gezond zijn , de rest kan je aanleren want dat doe je toch op je eigen manier ;)

voor de rest neem ik zelf altijd iemand mee die er ook verstand van heeft en die neemt ook altijd haar dochter of hond mee om te kijken of het paard niet angstig is ( tenzij je dat zoekt) en drukte gewend is. bij uitproberen rijd ik ook altijd een stukje buiten als er in de advertentie staat dat het paard verkeersmal of zelfs pomproof is en dat test ik dan ook.

ik hoop dat je hier wat aan hebt , en ik wens je veel succes met het kopen van een leuk paardje in de toekomst :D

BlackHallows

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-16 12:31

MaVie schreef:
ik zo eens zitten lezen en ik heb al 15 jaar paarden en ook geregeld particulier wat aangekocht. dus zal het 1 en ander voor je op een rijtje zetten.

-je budget voor het paard is normaal als je een gezond paard wilt. heb geduld en ga niet bij het eerste beste paard akkoord. sommige mensen hebben het qua prijs in hun bol en willen er meer voor hebben dan nodig is.

- ik las over de dierenarts dat dat veel kost. DIT is NIET waar! ik heb echt in die 15 jaar tijd maar 10x de dierenarts gezien! en de hoogste rekening was 150 euro! dat is ook waar je doorgaans op moet rekenen.

dat kan je denken aan een keer koliek , slokdarm verstopping , ontsteking in de benen , hals , lijf of organen , enting , echo , kies trekken in geval van nodig en de tandarts geen tijd heeft , incl medicijnen.

kijk als je paard echt wat onder leden heeft ben je meer kwijt maar die duizenden euro's waar iedereen het altijd maar over heeft dat heb ik nog niet gezien , dan praat je over kliniek werk en dat zijn uitzonderingen want niet elk doorsnee paard heeft daar mee te maken , dat is helaas pech hebben :-(

- wat je vergeten bent en ik zelf wel belangrijk vind is de osteopaat en om het jaar de tandarts. de osteopaat laat ik 2x per jaar komen en kost 90 euro incl reiskosten ( joyce vijverberg osthopatie omgv rotterdam) en de tandarts betaal ik vaste prijs 90 euro ongeacht wat er aan de hand is. ( dat kan wel verschillen maar genoeg tandartsen in de buurt ;-) )

- over het zadel.. tsja smaken verschillen.. ik vind jou prijs heel reeel! ik heb nooit meer dan 900 euro voor een zadel betaald , er altijd plezier van gehad en nog een goed merk ook. als je geen grand prix ruiter bent heb je dat allemaal niet nodig.

- je stalling vind ik ook heel normaal , tegenwoordig wil iedere stal dik aan je verdienen maar je hebt de goede er nog zeker tussen zitten die hun brood eraan verdienen en geen hoofdprijs vragen. jou paard is immers 200% gelukkiger als die lekker in de modder staat en elke dag of 24/7 buiten staat , want dan kan die paard zijn. het zijn meestal de baasjes die er niet gelukkiger van worden :P

- de keuring zou ik aanraden om rug foto's te laten maken. dit kost tussen de 75 en de 150 euro maar je moet vantevoren een prijsopgave vragen want anders rekenen ze lucht , ik spreek uit ervaring ;)

- vervolgens je vraag waar je op moet letten als je een paard koopt en er gaat kijken?

1: ziet het paard er gezond uit , glanzende vacht - gezonde hoeven/onderhoudende hoeven.
2: zijn omgeving waarin hij gehouden word kan je al vaak aan afzien hoe gezond het paard kan zijn , dit hoeft natuurlijk niet negatief te zijn maar je kan er al gauw aan uit opmaken.
3: als je de stal binnenkomt hoe het paard op jou reageert en hoe de eigenaar met het paard omgaat zie je al of het verhaal met de advertentie klopt.
4: als je gaat rijden kijk ik altijd of het paard zuiver loopt , goed aan de hulpen is en of het goed beleerd is. dat hij aan de teugel loopt en zn kunstjes kan dat interesseert me niet , hij moet goed lopen en gezond zijn , de rest kan je aanleren want dat doe je toch op je eigen manier ;)

voor de rest neem ik zelf altijd iemand mee die er ook verstand van heeft en die neemt ook altijd haar dochter of hond mee om te kijken of het paard niet angstig is ( tenzij je dat zoekt) en drukte gewend is. bij uitproberen rijd ik ook altijd een stukje buiten als er in de advertentie staat dat het paard verkeersmal of zelfs pomproof is en dat test ik dan ook.

ik hoop dat je hier wat aan hebt , en ik wens je veel succes met het kopen van een leuk paardje in de toekomst :D

Wauw, hier heb ik zeker iets aan :D Heel erg bedankt! Ga je tips opslaan, en zeker gebruiken in de toekomst!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:14

MaVie schreef:

ik hoop dat je hier wat aan hebt , en ik wens je veel succesmet het kopen van een leuk paardje in de toekomst :D

Ik denk dat jij eerder geluk hebt gehad qua dierenartskosten.. Rekeningen van duizenden euro's komen gelukkig minder vaak voor. Maar het kan wel gebeuren, als je daar geen rekening :') mee houdt kan je met een beetje pech je paard niet behandelen.. Maar vaak krijg je wel te maken met meer kosten dan jij hebt gehad. Al is dat ook afhankelijk van de kennis die je zelf hebt en hoe snel je een dierenarts voor je paard laat komen..

Een stalling waar je paard in de modder staat beter? Ik denk dat dat juist meer dierenartskosten gaat opleveren.. Maar inderdaad, elke dag naar buiten is wel belangrijk.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 13:18

Het valt mij op dat in dit soort topics veel over maandbudgetten gesproken wordt, maar niet over jaarplannen. Spijtig, want een maandbudget opstellen kán alleen met een jaarplan.

Voorbeeld van mijn eigen situatie:

Jaar 1: aankoop paard en uitzet:
- paard: €1500-2000 (onder max. budget gebleven)
- keuring en transport: €400
- paardenuitzet, waaronder halster, touw, dekens, verzorgingsproducten, kast, vliegenmasker etc. €500 (te zuinig, 400 over budget, kon uit ivm aankoopprijs paard)
- zadel, tweedehands boomloos goede kwaliteit, drukverdeling incl dekje, budget €500, werkelijke prijs €700, wederom kon uit ivm aankoopbedrag paard.
- overige trainingshulpmiddelen zoals hoofdstel, kaptoom, bitten, lijnen etc. Budget: €600 hier heb ik geld uit mijn eigen potje bijgelegd voor leuke extra's (ten koste van uitgaan, films en andere hobbies)
- weidegang: €1500 per jaar. Zit iets goedkoper.
- les €500 per jaar
- hoefsmid: €200 per jaar bekappen, door relatief trage hoefgroei bijgesteld naar €150.
- Dierenarts vast €400 per jaar. Incl. tanden en wormen, jaarlijkse check-up (mini klinische keuring) en entingen.
- Krachtvoer €150 per jaar. Valt met 450 veel duurder uit (winter speciaal voer bijvoeren).
- aanvullen potje voor onverwachtse kosten €1000 per jaar (plus reeds aanwezige buffer).

Deze kosten tel je op, deel je door 12. Dan kom je op een goede schatting vd maandlasten. Alles wat je niet uitgeeft zet je op de spaarrekening voor een volgende "dure maand".

Nog een belangrijke tip: ga meerdere keren kijken voordat je een paard koopt! Een fokker of particulier die je daartoe de kans niet wil geven zou ik niet vertrouwen. Of je moet het geluk hebben, zoals ik, dat je het paard al kende.

BlackHallows

Re: Eigen paard wat nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 09:17

Ik heb alle tips opgeslagen, hartelijk bedankt voor alle goede tips :D Ga er zeker wat meedoen :)

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:10

Ben het hier mee eens, maar ben toch ALTIJD voorbereid op onverwachte kosten.
Je zult maar net zien dat je net dat ene paard koopt wat iedere x wel wat heeft...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 19:42

Aanschaf van het paard is niet echt het probleem en de maandelijkse vaste kosten kun je je ook op voorbereiden. Juist de (goede) spullen en onverwachte kosten zijn cruciaal.

Dierenarts kosten hoeven helemaal niet veel te zijn, zolang je paard niks heeft betaal je enkel een enting (a 22.50 excl aanhuis toeslag) en een wormenkuurtje 2 keer per jaar ofzo. Mestonderzoek zit er meestal bij in.

Hoefsmid meestal dezelfde prijscatagorie, 22 euro voor bekappen rondom. Excl aanhuis toeslag. per drie maanden

Ik zou eerder wat geld besteden aan een zadelpasser die jou goed advies kan geven over wat je nodig hebt qua zadel en daar dan gericht op gaan zoeken, maar denk dat je inderdaad een budget van 600 - 900 euro uit moet gaan als je een goed zadel wilt dat goed past.
Dekjes, dekens, peesbeschermers, hoofdstellen, halsters. Je kunt alles van marktplaats en facebook afhalen en hou vooral de aanbiedingen en acties bij verschillende paardenshops in de gaten. Dat hoeft allemaal niet zo duur te zijn.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 00:17

Afhankelijk van de stal waar je gaat staan moet je misschien ook rekening houden met het voer dat je moet geven of naast het voer van de pensionstal moet bijgeven. In de maand zijn wij voor voer zon 40 euro kwijt (40 kilo sportbrok, 20 kilo muesli, lucerne (weet uit me hoofd niet hoeveel kilo dat is.) daarnaast geven wij ook nog een supplement bij dat ook 40 euro in de maand is, dus dat tikt ook aan

Realiseer je dat elke kostenpost die hoger uitkomt uit je eigen zak komt en dus betekend dat je op iets anders moet besparen (uitgaan, kleding, uit eten, dat soort dingen).

Edit; denk ook aan een bit in je hoofdstel, evt teugels, borsttuig etc. En beugelriemen, stijgbeugels en een singel bij je zadel ;) zadels worden niet altijd incl. Geleverd

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 01:48

geld ,tijd en inspanning.
Bezuinig niet teveel op duurzame zaken zoals goed harnachement en een goede stal /weide omgeving.