cynthia5 schreef:TS, heb je al wel eens eerder een paard zadelmak gemaakt?
Het is niet erg als dit niet het geval is, maar het is wel belangrijk om er iemand bij te hebben die het al wel eerder heeft gedaan.
Voor het zadelmak maken vind ik namelijk niet dat je een handleiding hebt die je even kan bekijken.
Elk paard is anders, voor de een is hangen al teveel en moet je dit dagen lang oefenen. Een ander paard kan weer net doen alsof hij het al jaren doet.
Ik heb zelfs een 3 jarige thuis gehad, die zoveel vertrouwen had en waar ik al zoveel mee had gedaan aan de hand dat ik die niet eens meer hoefde in te rijden. Dat was opstappen en gaan.
Maar ik heb ook een paard onder mijn kont gehad, die het zo overweldigend vond dat hij heel braaf was totdat je er vaker op ging zitten. Dat paard heeft mij 5 operaties opgeleverd, en 4 maanden lang een zwaar gekneusd lichaam.
Begin eerst bij de basis, een krukje naast het paard en daar steeds van af en opstappen.
Geeft ie daar niets om dan ga je op het krukje naast het paard staan en aai je hem met je arm aan de andere kant van het lichaam. Als een soort been. Gaat dat goed dan kan je gaan hangen en begeven moment erop gaan zitten.
Ik deed nooit heel lang rijden, maar wel heel vaak. Het is echt niet erg als je een jong paard 3 keer per dag even pakt en even een rondje mee rijd in de bak en dan weer afzadeld. Dat vind ik nog altijd beter dan in 1 keer een half uur.
Succes TS!
Dankje voor de tips!