Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

butengeweun

Re: Kopen van een veulen? Of toch later een driejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:03

Hier heb ik nu mijn eigen dame van veulen tot mama en haar dochter mag ook blijven.

Moeder hier gefokt met haar moeder maar keuze gedaan om de kleine te houden. Ik kan haar door en door en alles gaat op een pink. We zijn nu rustig begonnen met inrijden en waar ik zij ik stap er niet als eerste op stap ik nu rustig 1x per week door de weide om het sturen te leren.

Haar veulen mag ook lekker blijven omdat ik er een volwassen dier voor verkocht heb (mag er maar 2 van mezelf hebben)

Ze lopen wel in eigen weide dus de opfokkosten heb ik niet. Alleen tijdens het spenen.

Dus heb je de ruimte in de buurt zou ik het doen en niet als je dadelijk 100 km enkele reis moet doen naar de opfok dan maak je toch minder mee met z'n dier.

mijn 2 dames nu.
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:16

Je kunt ook een simpel rekensommetje maken. Afhankelijk welke richting je op wil gaan een goed dressuur of springveulen. Kost tussen de 3500 en 5000 euro. Maar dan komen de kosten, opfok is gemiddeld 125 euro per maand. Extra kosten smid/enten/tandarts/ontworming 300 per jaar. Blijft je veulen goed gezond dan heb je dus een leuke driejarige voor 8500 euro. Indien je echt een goede kijk op veulens hebt is dat het waarschijnlijk waard. Maar voor die 8500 kun je een ook een goede drie of vierjarige kopen. Mensen die echt kijk hebben op veulens en voor een specialiteit een dier zoeken, prima want die halen vaak het geld er wel weer uit(geen vereiste) maar wil je zelf gewoon een leuk recreatiepaard, koop dan gewoon een driejarige. Heb je zelf grond en stallen is het een heel ander verhaal maar moet het in de opfok en zo goedkoop mogelijk dan zit je al snel richting Friesland en dan rijd je ook niet elk weekend op een neer.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:20

Toen het voor mij eindelijk zo ver was dat ik voor een eigen paard kon gaan, heb ik een 2-jarige gekocht. Dat is ondertussen alweer 11 jaar geleden.
Het voordeel van een 2-jarige was dat je al wel behoorlijk zicht had op het karakter en hij ook gewoon gezond die leeftijd al had bereikt.
Tot die tijd had hij in een opfokgroepje gestaan, speciaal voor hem opgericht door zijn fokkers (die een pensionstal hadden).
Toen hij naar mij toe kwam is hij gecastreerd en heeft hij sindsdien niet meer in een opfok gestaan. De eerste jaren vooral 24/7 buiten in wisselende groepen, dat is mij prima bevallen. Toen hij 4,5 jaar was heb ik hem ingereden (wel eerder begonnen met grondwerk en lange lijnen). Voordeel was ook dat hij mij tegen die tijd al goed vertrouwde en ik zo op kon stappen :)

Een van de belangrijkste redenen dat ik voor een onbeleerd paard ben gegaan is dat ik zelf een geschiedenis had/heb in het corrigeren van verreden paarden. Er gaat/ging nog steeds zoveel mis met inrijden, dat moeten corrigeren kost altijd veel werk en is gewoon te voorkomen.
Bij een eigen paard wilde ik dat gewoon zelf netjes doen en dat is zeker gelukt :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 20:02

Wat leuk om die verhalen te lezen :)

Voor mij staan een aantal dingen vast:
- doorrijden wil ik sowieso zelf. Ik heb teveel verpeste paarden gezien.
- het zien opgroeien en opvoeden vind ik een geweldig onderdeel.
- ik vind het niet erg om de eerste periode niet te rijden, als ik maar wel iets opbouw met mijn paard.

Ik moet eerst uitzoeken waar ze zou komen te staan. Bij mijn oiders in Deventer in de buurt heb ik een fijne stal gehad, maar als het echt een jong dier wordt vindt ik het zonde om geld te betalen voor een stal waarbze niet in staat. Ik zoek dan alleen weidegang. Voor de inrijperiode is die stal dan weer wel super :)

Ik neem altijd mijn oude instructrice mee, die heeft een hele goede kijk op paarden. Ik was zo zielsgelukkig met mijn oide paard, die eerst van haar was.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 20:22

In het voorjaar 2014 ben ik op zoek gegaan naar een jong dier, althans, ik wilde een jong dier aanschaffen nadat ik terug zou komen na 2 maanden Afrika die zomer. Net als jij wilde ik een jong, hooguit zadelmak dier, vanaf ongeveer 2,5 jaar oud. Beleren en doorrijden wilde ik zelf doen. Ik hield de markt altijd al in de gaten, maar dat moet je dus niet doen met het idee dat je over een paar maanden echt op zoek gaat. Ik zag op bokt dat voorjaar dus een advertentie kruising New Forest hengstje van 8 maanden oud, grote D of kleine E, stevig model, en zijn uitstraling sprak me op de foto's zo aan dat ik hem niet meer uit mijn hoofd kreeg. Dus toch gaan kijken, en het was hem gewoon. Stoer en eigenzinnig karakter wat ik graag wilde, juiste maat, juiste uitstraling etc. etc. Ondanks dat het iets te vroeg was, en hij ook een stuk jonger was dan ik had bedacht.

Geen seconde spijt gehad. Hij is twee weken geleden drie geworden, en ik heb onwijs veel lol met hem. ik vind het echt geweldig om zo'n jong dier te zien opgroeien. Hij heeft de eerste maanden bij de Eiffel Opfok gestaan. Super plek! Wat mij betreft had hij daar mogen blijven tot afgelopen voorjaar, maar meneer is van de kleuterschool verwijderd. Hij vond het niet nodig om in de weilanden te blijven daar, en ging gewoon naar naastgelegen velden en nam soms ook wat vrienden mee. Hij is als jaarling dus weer terug naar Nederland gekomen. Sinds die tijd staat hij in een fijne, stabiele, gemengde kudde vlak bij huis. Ook wel heel erg leuk om hem al die tijd in de buurt te hebben gehad. Hij heeft vooral met zijn vrienden en vriendinnen mogen spelen, maar ik kon wel spelenderwijs wat met hem aan de slag. Ik ken hem inmiddels door en door, en hij mij ook volgens mij. Met 2,5 heeft hij een periode gehad dat hij meer op twee benen stond dan ik acceptabel vond, maar nu is hij weer zijn gezellige stoere zelf.

Ik kan het je alleen maar aanraden! Het is zo leuk om al die ontwikkelingen van dichtbij mee te maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 22:05

Haha, echte liefde dus! Dan heb je hem veeeel eerder dan je verwacht maar het geluk is het waard :)

Leuk dat mensen zo positief reageren. Bij het openen van het topic was ik wel een beetje bang _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 22:33

Ik heb echt tot nu toe alleen maar pech gehad met veulens.
Nr.1 : zie onderschrift
Nr.2 : was gevaarlijk als volwassen paard (voor zichzelf en mens)
Nr. 3: werd atactisch
Nr. 4 : eigenlijk een goed en gezond paard maar heeft veel meer beweging nodig dan ik kan geven (geen goede match dus).

Toch zal ik waarschijnlijk in de toekomst wel weer zo 'dom' zijn om toch weer aan een veulen te beginnen :')

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:20

Ik zelf heb een shetland veulen gehad. Ik vind het mooi om het beestje zo te zien opgroeien. Nu ben ik van plan om ook een veulen te kopen en die in de opfok te plaatsen. Later als hij 4 jaar is in te laten rijden door een professioneel iemand. Nu heb ik een 6 jarige new forest d-pony ruin. Ik kocht hem toen hij vier was. Hij was licht aangereden en kan hem nu zelf naar mijn eigen hand zetten. Ik heb wel hulp gehad en heb hem door laten rijden. Het positieve is dat je het precieze karakter al weet. Dit was een zeer rustig en lieve ruin en dat is hij nu nog steeds. Met een veulen lijkt het me toch wel wat moeilijker om het karakter zien. Tenzij je er erg veel kijk op hebt. Overigens blijft Sam de new forest pony gewoon bij mij :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:58

Pancake93 schreef:
Een veulen kopen en t te zien opgroeien is super gaaf en je krijgt dan ook een bijzondere band. Maar ja je kan er dan nog niet op rijden...

Maar dat geldt lang niet voor iedereen.
De beste band die ik met een paard had, was een paard die ik gekocht heb (5 jarig).
Heb zelf 2 veulens gehad, maar toch was de band met dat paard beter.
1 veulen als jaarling verkocht, de ander als 31/2 jarige (goed zadelmak).
Die was voor mij onder het zadel toch te flegmatiek.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 17:58

Hm ja, daar ben ik idd ook een beetje bang voor... dat het minder klikt onder het zadel dan je hoopt. Dat lijkt me met een tweejarige bijvoorbeeld alweer beter in te schatten dan met een veulen?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:57

Tja ik vind dat persoonlijk een beetje onzin. Als ik een paard fijn vind in de omgang, vind ik het onder het zadel ook een fijn paard. Het is niet zo dat het karakter anders is als er toevallig een zadel op ligt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:09

Maar goed. Het verschrikkelijke gebeurt.
Hij is niet het rij paard wat je wilde.
Het is geen verplichting een paard te houden tot zijn dood.
Als jij er dan een goed huis voor zoekt heeft hij bij jou er fijne opgroei plek gehad en dat neemt ook niemand meer af.
En ga je op dat moment op zoek naar een rij paard. Ook geen man overboord.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 19:20

Die tijd tot ze zover zijn dat je er op kan rijden, gaat snel genoeg en het groeiproces volgen van een veulen vind ik ook ontzettend leuk, leuk genoeg dat ik daarom alleen al zo weer een veulen zou kopen. Wat ik ook leuk vind (dat is natuurlijk niet van belang om te weten maar leuk is het wel ;-)) is dat ik vanaf veulen af aan exact weet wat er met mijn paard is gebeurd. Hoe hij opgegroeid is, hoe hij zadelmak gemaakt is, hoe hij doorgereden is etc. Ik heb mijn veulen gekocht op basis van de merrie. En op basis van het aankoopbedrag de gok durven nemen. Naar gelang hij ouder werd, wist ik dat hij mijn maatje kon worden omdat je weet hoe hij reageert op nieuwe situaties en hoe hij zich gedraagt in een groep. Nog steeds in mijn achterhoofd hebbende dat hij wel eens een draak zou kunnen worden onder het zadel of wellicht helemaal niet op goed op de foto...

Bij mij heeft het goed uitgepakt maar ik besef me ook dondersgoed dat ik vreselijk veel geluk heb gehad.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 20:08

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 11 maanden oud was. Ik zag een heel kalm, rustig maar toch ook wel een dier met een eigenwijs randje. Reageerde goed op mij, maar erg jong en weinig ervaring. Ik kocht hem en heb hem al veel basis dingen geleerd. Hij heeft een deken op gehad, hoofdstel, peesbeschermers, dekjes, ik kan hem helemaal poetsen, hoeven krabben, staart borstelen en inspuiten met spray. Maakt m allemaal niks uit. Maar dat randje eigenwijsheid is wel wat groter geworden. Als meneer geen zin heeft, gaat meneer niet met je mee. Hij staat nu ook in de opfok, hij is bijna 2,5 nu en ik wil hem van de winter een beetje op gaan pakken met longeersingel om doen, deken erop vaker oefenen, leren vast staan, afspuiten met tuinslang,.. Dat soort dingen.
Ik zag hier iemand die zei dat het geen zin heeft om een band op te willen bouwen met een jong veulen dat in de opfok staat. Dat is echt klinkklare onzin en die persoon zou voor de gein eens moeten kijken hoe mijn hengst op mij en mijn vriend reageert. Echter zijn wij wel minimaal een keer per week in de kudde te vinden en soms zelfs vaker. Je kunt bij sommige opfokken gewoon gaan wanneer je wilt. Ik heb het geluk dat mijn opfok ook een pension stalling is waarbij alles in overleg mogelijk is.

Mijn voorkeur gaat echt uit naar een veulen.
Ik heb ook een driejarige ingereden en stond op het punt om het dier te kopen, want die band is echt uniek.. Maar de band tussen jou en een jong veulen is echt geweldig om het te zien opgroeien. Man ik was in het begin al trots als ie n appel doorbeet hahaha. Stom is dat hoor, echt van die moeder gevoelens. Als ie een wondje had kreeg ik moordneigingen welk paard mijn scheetje had gemold.. Haha hartstikke onzin natuurlijk. En komen nog wel meer schrammen bij.. Maar dat heb je echt met een dier waar je mee opgroeit.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:00

Het rijden heeft ook te maken met de opvoeding die je het veulen heeft. Mijn paarden leren om direct te reageren vanaf de grond, dit doen ze ook onder het zadel. De paarden die dit vanaf de grond niet doen, doen het ook niet onder het zadel..

Daarbij, bij een tweejarige kun je toch ook niet inschatten of je een klik hebt tijdens het rijden? Tenminste, ik mag hopen dat je een tweejarige niet al wilt (klaarmaken voor het) rijden ;)

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 21:13

Je kan een geweldige band opbouwen met een veulen, maar net zo goed met een ouder paard.
ik heb ruim 2 jaar geleden twee veulens/jaarlingen gekocht. Zelfde vader, andere moeder.
We hebben ze thuis gehad met andere paarden en ze kwamen iedere dag in de hand. We deden echt alles met ze. Uiteraard poetsen, voetjes bijwerken , wandelen. Maar ook over zeiltjes lopen , aan paraplu's laten wennen enz.

1 paard is een gouden paardje geworden dat echt alles durft en doet en een echt mensen paard.
de andere is schichtig, bang en vertrouwde ons maar matig. Kon ineens helemaal in paniek raken bij gewoon poetsen of voetjes vragen. Was bijna nooit te " vangen" in de wei, enz.....

dus een jong paard opvoeden is geen garantie voor een goede band of het ideale paard.

ik heb nu sinds 3 maanden een 4 jarige die een lotje uit de loterij is. Komt altijd om aandacht,, is zeer braaf met alles, hinnikt altijd als je roept. Daar heb ik nu al, een zeer goede band mee.

ik zou toch voor een 3 of 4 jarige gaan. Kun je beter zeggen hoe het karakter is en of het bij je past.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 11:58

Nies_ schreef:
Tja ik vind dat persoonlijk een beetje onzin. Als ik een paard fijn vind in de omgang, vind ik het onder het zadel ook een fijn paard. Het is niet zo dat het karakter anders is als er toevallig een zadel op ligt.

Dat geldt mss voor jou, maar dat is absoluut geen regel.
Ik had tot vorig jaar 3 paardjes, waaronder 1 Fjord.
Super makkelijk en fijn in de omgang, maar voor mij onder het zadel?
Nee, dat had absoluut niet mijn voorkeur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 12:50

Het kan gewoon alle kanten op.
Als je dat accepteerd dan is dat in principe geen probleem.
Heb je precies in je hoofd wat je wilt dan kan dat tot teleurstellingen komen.
Ik heb bijv. meegemaakt dat een springgefokt veulen uit een toplijntje enorm bang bleek voor het hout en doodsbang bleek voor overwachte situaties.
Dat is dus nooit een wedstrijdpaard geworden en daar was het wel voor gekocht.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-16 18:41

Dat is ook geheel afhankelijk van je verwachtingen en ambities denk ik. Ik heb de mijne pas relatief laat in mijn leven gekocht (twee jaar geleden toen ik 34 was), nadat ik als tiener redelijk fanatiek springruiter ben geweest, jarenlang recreatief heb gereden, wat met jonkies heb gewerkt, en nu in opleiding ben tot gedragstrainer.

Ik weet inmiddels wel wat ik wil, en ik weet ook dat ik geen wedstrijdambities meer heb. Ik wilde een leuke uitdaging en een stoer en zelfstandig exemplaar om lol mee te hebben en flinke buitenritten en trektochten mee te maken. Voor mij was karakter en maat (niet idioot groot) het belangrijkste. De grootste uitdaging zat in zijn leeftijd (8 maanden). Hij is nog nu nog niet onder het zadel, maar qua karakter kon ik dat wel inschatten toen ik hem met 8 maanden kocht (Een brutaal geval dat zonder enige moeite het erf af wandelt alleen wordt volgens mij niet ineens een angsthaas) en qua maat ook. En nu hij drie is, is hij nog steeds zoals hij toen was. Verkeersmak geboren, wil graag op avontuur en is voor de duvel niet bang. Hij heeft zeker geen speciale gangen, dus wordt absoluut geen dressuurtopper. Ook dat was al wel een beetje te zien toen ik hem kocht. Als hij het leuk vind om te springen gaan we dat zeker ook oppakken als hij eenmaal ond het zadel is. Wordt dat niets, dan niet. Wie weet ga ik hem ooit inspannen, wie weet ook niet. Oftewel, ik deal gewoon met wat ik straks zie als ik hem ga beleren, en ik vind dat ook leuk.

Het is anders als je op zoek bent naar een flinke maat (risico op klein blijven) of wedstrijdambities hebt in een bepaalde tak van sport en echt verder wilt komen. Dan kan het goed zijn dat een paard dat je koopt als veulen niet voldoet aan de verwachtingen of niet klikt onder het zadel. Dan moet je wellicht wat kritischer kijken dan ik heb gedaan of een ouder dier aanschaffen. Of accepteren dat je na een paar jaar tot de ontdekking komt dat het niet klikt onder het zadel en het proces van opgroeien en opleiden zien als een avontuur om een zo prettig mogelijk dier af te leveren aan een toekomstige ruiter.

Floor_maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 09:53

Ik heb zelf een driejarige gekocht (een maand geleden), en daar ben ik erg blij mee! Hij is nu een half jaar onder het zadel en moet dus nog erg veel leren. Het bevalt me erg goed samen alles leren, samen het eerste buitenritje maken, samen voor de eerste keer op wedstrijd, ect.
Ik zou persoonlijk niet voor een paard gaan dat nog niet beleerd is, ik heb vorig jaar een 2 jarige tinker gekocht, een schat van een paard in de omgang maar met rijden absoluut niet!!

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:01

Toen ik mijn oude vriend op pensioen ging zetten ben ik op zoek gegaan naar een opvolger.
ik heb bewust voor een veulen gekozen, je moet gewoon echt goed opletten of de klik er is. Daarom ben ik ook 3x gaan kijken voor ik hem meenam naar huis.
Afbeelding
Siebert is als 6 maanden oud hengstveulen meegekomen naar huis. Ik had ook niet meteen haast om te rijden , ik wou liever eerst een band opbouwen met mijn nieuw paard. Hij stond hierbij ook 7/7 buiten samen met mijn andere paarden, zodat hij van zowel mens als paard opvoeding kreeg.
Ik kon niet meer tevreden zijn als dat ik nu ben , dit paard is echt alles waar ik van durfde dromen.
Siebert gaat ondertussen naar de 3.5 jaar , hij is nog steeds hengst en staat nog steeds 7/7 buiten met mijn andere paarden.
Ik had het niet anders gewild <3
Afbeelding

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:32

Nies_ schreef:

Een paard kan in de omgang fijn zijn maar onder het zadel tegenvallen. Niet in zijn reageren maar wel in hoe die zit.
Ik heb op veel paarden heel erg moeite met doorzitten, was zo blij toen bleek dat de mijne als een zeer relaxte stoel zit.
Dat was een gok toen ik haar als veulen kocht die goed uit is gepakt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 10:40

Dat is wel het voordeel van een net zadelmk paard: je weet hoe hij reageert en toont onder het zadel. Ik heb wel wedstrijdambities, dus dat is wel belangrijk voor mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 10:42

Een brutaal en intelligent veulen is in eerste instantie prettig in de omgang omdat het veel makkelijker is om contact mee te leggen dan met eentje die spoken ziet. Voor mensen met ervaring ook geen probleem met inrijden maar kan een hel worden voor mensen die onzeker zijn.
Dan kan het ook zo uitpakken dat hij op oudere leeftijd in alle rust de hele trucendoos op zijn ruiter loslaat.

Er is gewoon een grote onzekerheidsfactor als je een jong groen beest koopt. Maar dat kan ook juist een uitdaging zijn.
Het is dus maar net wat je leuk vind.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-16 10:46

Als ik verliefd ben op een paardje heb ik er alles voor over en komt het ook goed :) Maar ik vind werkwilligheid en gevoeligheid wel twee hele grote pluspunten bij een paard. Vooral die gevoeligheid lijkt me nog wat lastig te zien bij een veulen, omdat ze in zijn geheel wat onzekerder zijn dan oudere paarden.