Ik weet niet wat ik wil

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelijn

Re: Ik weet niet wat ik wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:12

en hoeveel weet jouw vader van paardrijden?

Het is juist als je onzeker bent niet aardig van je vader om zo bot uit de hoek te komen. Daar kan je als kind juist faalangst van krijgen...dus voortaan je vader even links laten liggen als je je onzeker voelt en met iemand anders erover kletsen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:14

Ik zou inderdaad hoop putten uit het feit dat de eigenaar zei "...maar dat komt met oefenen wel goed". Als hij niets zag in jullie als combinatie had hij wel gezegd 'Ze is wel moeilijk voor jou, ik denk niet dat het verstandig is dat je haar blijft rijden'. Zeker als het zo'n recht door zee persoon is als je zegt! Wat dat betreft dus geen zorgen maken. Lekker bezig gaan met het paard, les nemen (al dan niet van de eigenaar?) en dan komen jullie er vast.
En ik kan uit ervaring vertellen dat het erg prettig kan zijn als je paard (af en toe) gereden word door iemand die beter is als jij zelf. Die kan het beest even herinneren aan hoe de verhoudingen ook al weer zaten, er net iets meer knopjes op maken, iets scherper aan de hulpen zetten, of zoals hierboven ook werd gezegd iets gerichter werken aan bespiering en houding. Allemaal dingen waar jij alleen maar baat bij hebt!

En wat overigens mij en al mijn vriendinnen die zijn begonnen op een manege en daarna een eigen danwel verzorgpaard zijn gaan rijden is gebeurd, is ergens in de eerste tijd we tijdens of na de les in tranen zijn uitgebarsten omdat we het gevoel hadden dat we niet meer konden rijden en dat het nooit meer goed zou komen. En weet je, dat bleek allemaal niet waar ;) we zijn er allemaal beter uit gekomen, hebben meer geleerd, zijn verfijnder gaan rijden en konden daarna weer nieuwe moeilijke dingen beginnen :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:34

Jullie hebben beide lange tijd niet gereden, logisch dat het dan niet vlekkeloos gaat... Jou onzekerheid gaat niet verdwijnen door het nu af te kappen, die verdwijnt enkel als je met die onzekerheid aan de slag gaat.
Ik herken je gevoel wel. Ik heb het soms ook moeilijk als ik "kritiek" krijg, heb dan heel erg de neiging in mijn schulp te kruipen, te denken dat ik niks goed doe of niks kan, enz. Maar ik laat het dan even bezinken en pep mezelf weer op. Van die "kritiek" kan je onwijs veel leren en kom je steeds weer een stapje dichterbij je uiteindelijke doel. Leren moet iedereen en fouten maakt ook iedereen. Het is maar wanneer je weet wat je "fout" doet en hoe je daar iets aan kan veranderen dat je iets kan leren.

Natuurlijk maakt ook de manier waarop je dingen zegt een verschil. Als ik paardrijlessen geef aan kinderen waarvan ik weet dat ze onzeker zijn (merendeel van de kinderen waaraan ik les gegeven heb), dan ga ik telkens heel goed letten op wat en hoe ik de dingen zeg. En dan merk je gewoon een enorm verschil en zie je hun zelfvertrouwen groeien, terwijl je eigenlijk hetzelfde zegt als wanneer je het op een andere manier zou brengen.

Zoek iemand die jou kan helpen bij het rijden met het paard (een lesgever), dat zal jou wellicht ook zekerder maken. Als je je goed voelt bij het paard, wat mijn indruk wel is, dan zou ik dit laten primeren op mijn onzekerheid als ik jou was.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:56

Dit is al de derde keer dat ik dit ga schrijven omdat het elke keer opeens weg is :')

@Evelijn
Mijn vader heeft vroeger ook eigen paarden gehad, maar nu al jaren niet meer bezig met paarden.
Ik zoek wel heel erg zijn goedkeuring mede daarom denk ik.

@Indy_Mouse_9
Ik hoop ook dat stalgenoten haar misschien weleens kunnen rijden, daar wordt het paard ook alleen maar blijer van. Geruststellend om te zien dat andere mensen ook een moment weleens nul vertrouwen hebben :o

@pateeke
Jouw opmerking over aan de slag gaan met onzekerheid zal ik zeker onthouden. Ik ga proberen om kritiek iets minder als iets negatiefs te zien en meer als tips.

____
Verder heb ik gepraat met mijn vader. Hij snapt waarom ik het niet leuk vind als hij zulke dingen zegt. We hebben het hele geval besproken en hij zegt nu ook, je steekt er sowieso wel wat van op en kijk het nog een tijdje aan. Dus wij begrijpen elkaar ook weer wat betreft deze situatie

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:21

He meid, het hoeft helemaal nog niet vlekkeloos te gaan! Dat is het leuke aan een paard leren kennen en aan dat jullie beide een jaar niet gereden hebben. Je moet maar denken, zowel ik en het paardje hebben nu beweging en oefening, en als we beide weer weten hoe alles werkt, kunnen we kijken waar dit heen gaat.

Tot die tijd, geniet van de paardensfeer. En zoals al gezegd, de eigenaar zou je nooit laten rijden als hij er geen vertrouwen in had. En wat fijn dat hij opbouwende kritiek op je heeft! Hij wil je dus graag iets bijbrengen en er zo voor zorgen dat je beter wordt dan standaard manegeruiter en al wat ervaring voor wanneer je ooit een eigen paard hebt. Helemaal top. Dus positief opnemen wat hij zegt!

Je vader zal misschien ook wel wat bang zijn voor zijn dochter, wat spookt ze nu allemaal uit. Maar je mag je onzeker voelen en het is niet fijn dat hij zo reageert. Je mag hem op zo'n moment wel zeggen dat je je even onzeker voelt maar dat dit niet altijd zo is en je er vertrouwen in hebt dat het goed komt. Als je je zo voelt natuurlijk ;)

Dus, lekker genieten zou ik zeggen! En als je je echt onzeker voelt, bespreek even met de eigenaar welke oefeningen je met het paard zou kunnen doen om terug vertrouwen te krijgen. We nemen allemaal soms een stapje terug om daarna weer verder te kunnen.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 16:36

Aria_zz
Dankjewel, dat is inderdaad het beste en dat ga ik ook proberen.
En mijn vader is niet bang voor wat ik doe maar hij wordt geirriteerd als ik bang ben om dingen te doen of onzeker ben.
Iedereen bedankt voor jullie moeite en tijd! Heeft me geholpen :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 16:52

Het ligt er ook een beetje aan wat de eigenaar zoekt... ik heb ook wel eens een 'stalruiter' nodig - en dan ligt het wel erg aan het paard hoe ik daarmee om ga. Als het gewoon gaat om 'leuk rijden' vind ik het allemaal prima als het niet vlekkeloos gaat, maar als het paard presteren moet vind ik het wel lastig worden. In het laatste geval betaal ik meestal ook, dus dan ligt het wat anders.
Het uitspreken van verwachtingen naar elkaar toe vind ik erg belangrijk. Als iemand eerlijk en gemotiveerd is kan er bij ons heel veel... maar dan verwacht ik ook dat de ruiter duidelijk aangeeft wat hij/zij kan en welke hulp (bv. les) nodig is.

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 17:14

Kendra schreef:
Het ligt er ook een beetje aan wat de eigenaar zoekt... ik heb ook wel eens een 'stalruiter' nodig - en dan ligt het wel erg aan het paard hoe ik daarmee om ga. Als het gewoon gaat om 'leuk rijden' vind ik het allemaal prima als het niet vlekkeloos gaat, maar als het paard presteren moet vind ik het wel lastig worden. In het laatste geval betaal ik meestal ook, dus dan ligt het wat anders.
Het uitspreken van verwachtingen naar elkaar toe vind ik erg belangrijk. Als iemand eerlijk en gemotiveerd is kan er bij ons heel veel... maar dan verwacht ik ook dat de ruiter duidelijk aangeeft wat hij/zij kan en welke hulp (bv. les) nodig is.

Klopt, hij heeft hier niet zoveel over gezegd, alleen dat het paard beweging nodig heeft. Het is wel een paard met goede afstamming en daarom snap ik ook als hij eigenlijk wil dat een ruiter het paard dus hogerop brengt. Het probleem is daarbij wel dat het paard voorheen ook vooral in het bos heeft gereden en toen stilgestaan. Dus als hij die verwachtingen heeft (wat ik nu niet weet) zal de ruiter ook wel verwachtingen hebben van het paard of inderdaad betaald krijgen.
Ik moet een bijdrage betalen wat voor mij als scholier best veel is (betaal het zelf) en krijg daarvoor ook geen paard waar je even lekker mee kan rijden omdat dat paard ook nog een lange weg te gaan heeft.
Ik ga wel zien wat de komende tijd brengt en wie weet wordt het steeds leuker en zo niet dan is het voor ons beiden verder zoeken.

Forgive

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 19:56

Als ik dit zo lees herken ik mezelf erin van een jaar terug (soms nog wel). De negatieve gedachtes en het naar beneden halen van jezelf kan je uiteindelijk gek maken van onzekerheid. Natuurlijk weet je ergens wel dat je de dingen niet zo persoonlijk op moet vatten, maar je doet het eigenlijk toch wel. Nu weet ik niet of je in het dagelijks leven ook zoveel last hebt van je onzekerheid, maar probeer het eens vanaf de kant van de eigenaar te bekijken. Als jij de eigenaar was, en je zou naar jezelf kijken als ruiter, dan zou je toch ook niet meteen oordelen en zeggen dat je niet kan rijden?.
Ik krijg zo zegmaar het idee dat je de gedachtes van anderen invult zonder die te weten. Bijvoorbeeld; 'De eigenaar vindt vast dat ik niet kan rijden, ik verpest alles'. Dat is heel vervelend want vaak is dan juist het tegenovergesteld waar.

Ik denk, net zoals vele anderen hier, dat een praatje maken met de eigenaar zeker zal helpen. Zolang hij niet weet dat jij zo onzeker bent (want echt, zulke dingen hoeven niet perse op te vallen) weet hij ook niet waar hij rekening mee moet houden. Het kan heel erg opluchten :)
En inderdaad; als de eigenaar bij voorbaat al geen vertrouwen in je had gehad dan had hij je echt niet op zijn paard laten rijden;)

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 23:24

Dankje voor je reactie Forgive.
Mijn ouders zeiden dit ook al tegen me, ik zit al wel dingen in te vullen van mijn eigen ervaringen maar eigenlijk weet ik dat dus niet. Ik zal volgende keer met de eigenaar praten, het is best een aparte man maar zal mijn best doen om mijn gevoel zo duidelijk mogelijk uit te leggen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:42

De eigenaar laat je rijden, dus hij vindt je goed genoeg of denkt dat je met oefenen 'goed genoeg wordt'. Je klinkt heel serieus, hebt zelfreflectie, doet je best. De eigenaar helpt je met tips. Meer kan je niet doen. Dus lekker genieten. :) Dan zie je wel wat er van komt.
Paarden zijn voor de lol. Niemand is ooit uitgeleerd. Dat hoort erbij, maar zou je niet in de weg mogen staan. Gun jezelf wat tijd. :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 14:50

En voor je gesprek: probeer je voor te stellen hoe die man er in staat en bekijk het een beetje vanuit zijn standpunt. Ik heb wel eens aan een ruiter gevraagd: 'Hoe vind je dat het gaat?' ... en vervolgens kwam er een relaas van 15 minuten, inclusief zorgen over eigen rijkunst, dat ze het jammer vond dat ze vaak alleen moest rijden, dat het paard ook niet de makkelijkste was, enz. Ik wist niet wat me overkwam, het was echt een neutrale vraag. Kind mee naar binnen genomen en na een uur was alles klaar en zijn we samen verder gegaan. Maar mijn echtgenoot was toen al hééélemaal afgehaakt :+ :+ :+ .

Yiruma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 18:59

Dankje voor jullie reacties, ik zie wel wat er gaat gebeuren, hopelijk wordt het wat!