Hoeveel paarden zien tot kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:45

horsies5 schreef:
Bij mij was het de eerste bezichtiging.. niet eens gekeurd, zo meegenomen.. nu bijna 11 jaar geleden en hij is nog steeds mijn beste maatje ;)

Ja zo ging het bij mijn huidige paard ook.
Ik kwam eigenlijk voor een ander paard daar, maar dat was het niet.
Toen kwamen ze nog met een merrie, waar voor mij eigenlijk alles klopte.
Na bezichtiging en proefrijden zo mee naar huis genomen, ook niet gekeurd.
En ik heb haar nu al 7 jaar, en ze is nooit ziek of 1 pas kreupel geweest.

Maar het is niet iets wat ik een ander zou aanraden om het zo te doen.
Het was wel een grote gok natuurlijk, om zo ongekeurd een paard mee te nemen.
Maar bij mij gelukkig goed uitgepakt. :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:47

Alle vier bij de eerste bezichtiging gekocht, maar..

Paard nr 1 kende en reed ik al twee jaar, dus wist wat ik kocht.

Paard nr 2 kende en reed ik al 8 jaar, dus wist wat ik kocht.

Paard nr 3 kende en reed mijn zus al een half jaar, dus wist wat ze kocht.

Enkel paard nr 4 kende ik op voorhand niet. Maar ik had hele specifieke wensen qua leeftijd, ras, gangenaanleg, etc. Een vriendin die heel erg in het wereldje zit heeft voor mij rondgekeken en zag mijn merrie te koop staan. Omdat ze zo aansloot bij mijn eisen kon het eigenlijk bijna niet misgaan. Ik ben wel drie keer gaan kijken en 2 x gaan rijden voor 'k haar effectief gekocht heb.

ksjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:47

al drie keer gekozen voor de eerste zonder andere te bekijken!
van de eerste 5 jaar lang genoten maar verkocht omdat hij tocht echt te klein was (overgang naar paarden)
de andere zijn we nu al 3 en 5 jaar lang enorm gelukkig mee!

troi

Re: Hoeveel paarden zien tot kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:48

8 paarden bekeken en ong 6 maand gezocht.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:50

Ik heb mijn paard gekocht, omdat het veulen is van mijn lievelingsmerrie (oud verzorg paard).
Ik was helemaal niet op zoek. Kwam op kraambezoek en ja dan smelt je he..

Gewoon blijven zoeken, totdat het goed voelt!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:51

Mijn eerste pony kende ik al en zodoende overgenomen. De tweede pony was tweede bezichtiging, maar allebei de ponies kwamen via een vriend die veel paarden in omgeving inreed en veel leuk jong spul wist te staan. Mijn paard was 1ste bezichtiging. Het rijden ging zo lekker ondanks dat ze twee maand zadelmak was. Was al gekeurd, heb haar niet over laten keuren. Na alle schrikverhalen op bokt zou ik dat de volgende keer wel doen! Gelukkig heb ik er alweer 7 jaar en mooi echt medische problemen gehad op een peesschede ontsteking na.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:54

Ik ben bij 1 paard wezen kijken, en dat is m geworden. :) Als je niet weet wat je zoekt is het natuurlijk goed dat je bij veel paarden gaat kijken maar ik had bij dit paard gewoon meteen een vertrouwd gevoel en dat was genoeg!

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 09:56

Nu de economie weer aantrekt is er veel vraag naar paarden,en zal het zoeken gemiddeld langer duren. Paarden worden sneller verkocht. Toen ik mijn paardje kocht was het crisis, moeilijke tijd om paarden te verkopen en dus veel aanbod voor een leuk prijsje.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:05

dat is toeval geluk en persoonlijk...
Ga gericht zoeken dat bespaart je een hoop heen en weer

Bij de eerste pony was het 1x
bij de 2e was het 3x ongeschikt, afgekeurd en gewoon een fout karakter.
bij de 3e was het 1x

dan heb ik het over een periode van 25 jaar!

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:21

Ik heb de tweede gelijk gekocht :)
Het eerste paard dat ik bezichtigde was eigenlijk al aan iemand anders toegezegd en er was ook totaal geen klik.
Het tweede paard was diezelfde avond en ja haar vond ik wel leuk :+
Twee dagen later werd ze al gebracht

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:23

Pffft nummer 6 gekocht na ook wat afgekeurde paarden. Uiteindelijk weer verkocht omdat hij en ik echt niet happy waren samen en daarna nummer 1 gekeurd en gekocht. Gevalletje liefde op het eerste gezicht.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:26

Hercule ruin → 1ste bezichtiging → keuring die top was → dus gekocht → inmiddels 20 jaar <3
Polie merrie → 1 ste bezichtiging uit de kudde gepikt → geen keuring, wel gecheckt of zij met Hercule een setje kan zijn → inmiddels 9 jaar <3 bij ons en Hercule vind haar ook echt gaaf.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:27

Ik heb meteen de eerste pony waarbij ik ben wezen kijken gekocht. Het voelde goed en ik was helemaal weg van hem. Nu, 2 jaar later, ben ik nog altijd heel blij met hem :) Ik heb nog wel mailcontact gehad met iemand anders die ook een pony te koop aanbood, maar daaruit bleek al snel dat dat hem niet ging worden.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:37

Ook ik heb (samen met moeder en zusje) het 1e paard gekocht wat wij zagen.
Miek zag er in het echt heel anders uit dan op de foto (foto: mooi slank, echt: moddervet := )
en tijdens het proefrijden heb ik letterlijk alle hoeken van de bak gezien (moeder durfde in 1e instantie er niet op omdat ze bleef rennen en steigeren). en toch zo gek geweest om haar een week later op te halen :') afgelopen 9 jaar genoeg frustratiemomenten gehad, maar nog steeds ontzettend blij met haar <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:37

Mijn merrie werd spontaan verliefd op mij toen ze mij de eerste keer zag. Ik heb haar toen laten staan omdat ik niet op zoek was en eigenlijk niet onder de indruk was van haar :')
Toen wij een tijd later elkaar voor de tweede keer troffen was het weer dikke mik en week ze geen pas van mijn zijde. En weer heb ik haar een blauwtje laten lopen. Totdat mij gevraagd werd, toen ik inmiddels wat om me heen aan het kijken was voor eventueel een paardje, of ik haar niet wilde kopen.

Inmiddels vormen wij, sinds 3,5 jaar, een paar *\o/*

Dus eigenlijk 1 bezichtiging en koop :-)

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:40

Ik heb het 2de paardje waar we gingen kijken gekocht. Had dan ook niet veel eisen ( leuke en rustige fries). Maar het eerste paard was er zo slecht aan toe dat we na het kijken gelijk 144 hebben gebeld. Dat we daarna bij mijn ruin gingen kijken was ik gelijk verkocht <3 Mijn tweede paard kwam per ongeluk uit een merrie rollen hier op stal(beestje stond hier pas net en was dus al 11 maanden drachtig, nooit gezien :o ), had al zoveel met haar mee gemaakt dat ik haar na een half jaar heb gekocht.

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:43

Mijn eerste pony kende ik al dus ik ben niet eens wezen bezichtigen. :+ Dat was een 9 maanden oud veulen.
Daarna zochten we nog een pony, de eerste werd het gelijk. Ik mocht haar wel op proef voor een paar weken. :)

Beide pony's zijn ook nooit gekeurd, al zou ik als ik nu een nieuw paard zou kopen denk ik wel laten keuren. Daar heb ik toen niet eens over nagedacht.

iw2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:57

_Dominique schreef:
Hallo Bokt!

Omdat ik mij aan het oriënteren ben tot de koop van mijn eerste pony zat ik met een vraag.
[knip]

Is het altijd nodig om meerdere paarden te bezichtigen als je na de eerste al verliefd bent? Én klinisch is goedgekeurd uiteraard.

Hang van jezelf af,hoe raar het ook klinkt. Meestal uit persoonlijk ervaring moet je onderbuik zeggen: Dit is 'm. Meestal zit je dan goed, Uiteraard wel alles controleren maar meestal is dat ene goede raadgever. Oh en dat kan soms al bij de tweede zijn die je ziet/bezoekt.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:03

Ik heb in 1 weekend 5 paarden bekeken.
En op 3 van hun een stukje gereden.

Uiteindelijk gevallen voor degene waarvan ik het niet verwacht had.
En duurde ook 2 dagen voor ik de ingeving had dat ik haar wilde.
Ondertussen staat ze al 3,5 op stal en ondanks opstart probleempjes wil ik haar nooit meer kwijt.

Noor17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:06

Ik denk dat ik er wel 40 heb gezien (wel voor het internet tijdperk dus je ging alleen af op een korte omschrijving). Voor ik mijn huidige paard heb gekocht heb ik er denk ik 15 gezien. Filmpjes werden er toen nog nauwelijks bijgezet dus veel vielen of vanwege tegenvallende beweging.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:08

Ik ben nog nooit op meerdere paarden afgeweest. Dit komt vooral omdat ik nul eisen stel. Ik doe het voor de paarden, niet omdat ik zelf persee wat zoek.

Ervaring in bemiddelen wijst op het feit dat bijna niemand thuis komt met een paard dat voldoet aan hun eisen en dat ze toch meestal vallen voor het eerste paard dat ik ze aanbied, ongeacht hoeveel paarden ze gaan zien. Dat komt omdat je de andere toch vergelijkt en die moeten dan dus op meerdere punten veel beter zijn wil je van die eerste afstappen.

Oftwel, het heeft weinig zin om naar andere paarden te gaan kijken als je al een hebt waarvan je denkt "dit is het".

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:08

Mijn eerste paard heb ik een jaar geleased voordat hij mijn eigendom werd en mijn tweede paard kende ik als veulen en heb ik zien opgroeien. In beide gevallen was het liefde op het eerste gezicht met een directe wederzijdse klik. Ik vind dat laatste heel belangrijk dus ik zou je willen adviseren daar niet aan voorbij te gaan! Je wordt tenslotte een hecht team en samenwerken geeft dan een beter gevoel en resultaat.

sannxxelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:10

Één. :+

Ik zou je wel aanraden om meerdere paarden te bekijken en niet direct op het eerste paard met die mooie blauwe (in mijn geval) ogen verliefd te raken. Dan kun je nog een beetje vergelijken en relativeren.

Succes met de zoektocht! *\o/*

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:14

Bij mij was het de 8e denk ik, misschien de 9e of 10e kan ook haha. Bij de eerste was het ook meteen raak maar die eigenaar was niet reeël in wat ze vroeg en onbetrouwbaar over wat ze over hem vertelde. Ik gok ook dat hij afgekeurd zou worden. Bij de pony die ik uiteindelijk heb gekocht was het ook gelijk raak en hij werd goedgekeurd *\o/*

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:18

iw2015 schreef:
_Dominique schreef:
Hallo Bokt!

Omdat ik mij aan het oriënteren ben tot de koop van mijn eerste pony zat ik met een vraag.
[knip]

Is het altijd nodig om meerdere paarden te bezichtigen als je na de eerste al verliefd bent? Én klinisch is goedgekeurd uiteraard.

Hang van jezelf af,hoe raar het ook klinkt. Meestal uit persoonlijk ervaring moet je onderbuik zeggen: Dit is 'm. Meestal zit je dan goed, Uiteraard wel alles controleren maar meestal is dat ene goede raadgever. Oh en dat kan soms al bij de tweede zijn die je ziet/bezoekt.

Ben ik het wel mee eens.. ik kan vaak van een foto al zien of dat het paard mn maatje gaat worden of niet.. gewoon afhankelijk van de blik van het paard en mijn gevoel.. en als ik dan ga kijken wordt mijn gevoel bevestigd en dan neem ik hem mee..

Ik denk dat het anders is als een paard zoekt met een specifiek doel.. Bijvoorbeeld dat je dressuur wil gaan rijden oid.. dan moet je naast je gevoel ook het rationele mee laten spelen..

Ik koos mijn doel uit aan de hand van het paard.. Dus mijn droom om eens de cross te proberen heb ik laten varen omdat mijn paard springen gewoon heel eng vindt.. ik zou mijn paard echter nooit weg willen doen dus moet ik mijn doelen bijstellen..

En beide is overigens even goed hoor.. je doel aanpassen aan t paard of een paard zoeken bij je doel.. zolang je het maar eerlijk richting je paard en jezelf houdt :)

Luisteren naar je gevoel kan iig heel nuttig zijn.. en zeker als je twijfelt zou ik nog een keer extra gaan kijken..
En daarnaast dus idd verstand.. past dit paard bij wat ik zoek of ben ik bereid dingen te varen voor dit ene paard