Jong paard lange tijd stil laten staan, goed of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:18

Een stuk van het beleren zul je idd even moeten opfrissen maar dat pikken ze snel weer op. Ze vergeten niets! Ook de opgebouwde conditie verdwijnt maar dat komt wel terug. Ik zou wel aandacht blijven geven.

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 12:28

Ik denk dat je hem niet gelukkiger kunt maken dan lekker op de wei te laten staan :D

Gewoon doen ! +:)+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 22:07

Bedankt voor jullie meningen! Dat hij anders zal zijn na een tijdje stil staan, ben ik me van bewust. Wanneer ik er weer op wil gaan doe ik dit met mijn lesgeefster en dan nog even niet alleen.

Als het allemaal lukt, gaat hij thuis staan bij mijn vriend. Dat is helemaal handig want daar ben ik bijna dagelijks, dus aandacht geven is dan geen probleem. Ik denk dat dit voor een klein tijdje een fijne verlichting zal zijn om even bij te komen!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:17

Princesj schreef:
Ik heb het voorbeeld in bezit. Mijn merrie is graag in de wei, maar op het moment dat ik niet kom om met haar te gaan werken (tijdens vakantie bijvoorbeeld) vind ze dat verschrikkelijk. Iedereen die de wei in komt word zowat aangerand voor aandacht := . Ik geef haar dus geen echte vakantie meer, maar zoek iemand die haar bezig houd en aandacht geeft. Ze heeft dat nodig.

Dat herken ik wel. Wij hebben er vier (3 pony's, 1 paard; 3 merries, 1 ruin) samen in een PP staan. Ze kunnen elkaar de hele dag vermaken, maar als ze niet met enige regelmaat iets doen, worden ze strontvervelend. Klooien met elkaar, mensen pesten, kruiwagens aanranden enz. Iets is in ons geval ook gewoon een rondje wandelen door het bos, 10-20 minuten longeren, een rondje naast de fiets voor de kleine pony's, of wat denkopdrachten tijdens clickertraining, enz. Echt rijden hoeft dus niet eens, maar af en toe even geestelijk aan het werk zetten vinden ze vaak wel fijn.

Mijn ruin en de merrie van een vriendin hebben in de winter 2014 (oktober) - 2015 (maart) zo goed als stil gestaan wat rijden / mennen betreft. Toen we ze in het voorjaar van 2015 weer rustig aan het werk zetten, merkten we bij allebei dat er in de winter wat kwartjes waren gevallen. Ineens vonden ze bepaalde oefeningen makkelijker, alsof alle eerder geleerde dingen even moesten bezinken.

Mungbean

Re: Jong paard lange tijd stil laten staan, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:22

Ik heb er nu 1 die ik niet stil kan zetten zonder dat ze daarna vergeten is dat ze zadelmak is (al na enkele weken).
Maar voor de meeste paarden is het inderdaad geen enkel probleem en laten zich weer heel goed oppakken.

Batlow

Re: Jong paard lange tijd stil laten staan, goed of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-16 13:36

Dat weer oppakken zie ik als geen probleem, als dat even wat extra moeite kost. Ik heb er voor gekozen om hem nu toch een tijdje op de wei te gaan zetten. Ik heb nog een pony maar deze heeft meer zorg nodig dan 24/7 buiten staan. Hij zal naar een all-in stal gaan waar hij zorg krijgt die hij nodig heeft. Zo heb ik even wat meer rust

Bedankt iedereen!