Paardrijden niet diervriendelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:19

kimmylhh schreef:
onbarefeet schreef:
Maar TS, eet jij vlees, draag je leer, etc.? Ik vind dat namelijk schokkender dan een band opbouwen met een paard die je dan op zijn rug laat. Je dwingt hem helemaal niet, als hij jou er echt van af wilt hebben zal je gewoon gaan zandhappen hoor :=. Er zit toch iets van vertrouwen, of zelfs een vriendschap tussen mens en paard, zelfde met andere (huis)dieren. Zonder allerlei voorwerpen (zweep bijvoorbeeld) kunnen wij bijna helemaal niks. Als jij kan samenwerken met je paard zonder al die dingen, denk je dan echt dat het nog onder dwang is?

Ja, ik eet vlees (alleen biologisch trouwens, ik hoef echt geen vlees te hebben van dieren die de hele dag opgesloten zitten). Ik draag alleen nepleer, maar heb jij wel eens nagegaan waar een zadel of hoofdstel van gemaakt wordt? :P (no hate)
Ik vind vlees eten toch iets anders, want paardrijden doen we voor ons plezier, en vlees eten doen we om te overleven. Ik weet dat ik waarschijnlijk nu heel veel reacties krijg van vegetarische mensen die zeggen dat je geen vlees nodig hebt, en hier kan je een urenlange discussie over houden, maar in mijn mening zit er in vlees belangrijke voedingsmiddelen en stoffen in die je nodig hebt om gezond te blijven.

Natuurlijk weet ik dat zadels en hoofdstellen van leer zijn, ik heb echter niet de keuze om bijv. biothane hoofdstellen te gebruiken voor de paarden waar ik op rijd, simpelweg omdat ze niet van mij zijn. Als ik ooit zelf een paard zou hebben zou ik geen leren spullen voor ze kopen.
En eh, daarover kun je wel een mening hebben, maar er zijn genoeg feiten over :'). Je hebt het niet nodig, het is niet om te overleven want je kan gewoon zonder (tenzij je een ziekte hebt of iets, maar dit geldt voor een 'gezond' iemand), ik leef immers ook gewoon en ook prima gezond :'). Niet dat dat echt een geweldig argument is, maar die zijn er wel, gewoon even zoeken op Google ;).
Maar het is al top dat je biologisch vlees eet hoor, ik bedoel het niet aanvallend!

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:21

bruintje123 schreef:
Maar het is ook best dier onvriendelijk als ik hem wel laat lopen waar hij wil.

*splatsh dat was de vrachtwagen met 80 km per uur*

Precies _O-
In de huidige samenleving kunnen ze niet echt meer 'wild' leven, tenzij in natuurgebieden of iets maar dan wordt er nogsteeds vanalles aangepast door de mens.

Change3x

Re: Paardrijden niet diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:24

Als jij paardrijden dieronvriendelijk en dus zielig vindt, dan ga je er toch gewoon niet meer op zitten. >;) :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:27

TS, je hebt zeker wel een punt. :j
Toch zie ik dat de meeste van onze paarden echt genieten als ze mee mogen op buitenrit.
Het rijden in de bak doen we om ze soepel en gezond in hun lichaam te houden.
Ik zou niet genieten als ik op buitenrit ging en ik de enige was die genoot. :)

Vind je dat deze paarden er ongelukkig uit zien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ellebel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:33

Ik vind het anders beter dat er op een paard gereden word dan dat hij naar de slager gaat. Zo zielig is het niet, de meeste paarden zij zo opgevoed en vinden het prima. Ik ga er van uit dat het diervriendelijk is zolang je op de juiste manier gebruikt maakt van het bit, spoortjes, zweep etc.

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:35

Dieren houden op zich is al egoïstisch als je het zo bekijkt.
Aan de andere kant, hebben we überhaupt nog wel ruimte om dieren in het wild te laten rondlopen?

Ik vind, dat wanneer je kijkt naar het belang en welzijn van het paard en je streeft naar een goed leven voor het dier, dat iets niet perse als niet diervriendelijk aanschouwt hoeft te worden.
Ik vind paardrijden niet perse dieronvriendelijk. Wat ik me soms wel eens afvraag is waarom we op een paard gaan zitten. Ik doe er zelf net zo goed aan mee, maar theoretisch gezien zijn ze er niet voor gemaakt.
De romp hangt tussen een paar spieren en pezen en banden los tussen de voorbenen en vervolgens gaan wij er nog op zitten.

Dat is dan ook de reden dat ik het onwijs belangrijk vindt dat een paard zijn lijf goed gebruikt en als het ware leert om de ruiter te dragen. Het is dieronvriendelijk als je je niet bewust bent van wat 'zomaar' rijden met een paardenlijf kan doen en er vervolgens niets mee doet.

En tja, singel om de buik, bitje in.... Ik heb liever dat ik het paard met een lichte correctie aan een bitje zijn lijf goed kan laten gebruiken. En ik heb liever dat een zadel mijn schokken absorbeert en dat ik stabiel op zijn rug zit, dan dat ik bonk op de rug, snel uit balans kan raken, enzovoort.
En daarbij, als je de singel zo strak doet dat je gevoel al zegt dat het misschien te strak is, vraag ik me af of je wel goed singelt. Als het goed is zit de singel net aan en blijft het zadel door de goede pasvorm en jouw juiste balans alsnog wel op zijn plek ;)

Ik ben overigens niet tegen bitloos en zadelloos rijden, maar sommige hulpen komen net wat makkelijker door met behulp van een bitje en ik vind dat ik zelf net wat stabieler zit met een zadel :)

Mijn mening :D

Ellebel123 schreef:
Ik vind het anders beter dat er op een paard gereden word dan dat hij naar de slager gaat. Zo zielig is het niet, de meeste paarden zij zo opgevoed en vinden het prima. Ik ga er van uit dat het diervriendelijk is zolang je op de juiste manier gebruikt maakt van het bit, spoortjes, zweep etc.

Wat jij hier nu zegt is wel degelijk een puntje van een andere duscussie.
Is naar de slager gaan zielig voor het dier of voor ons?

Ik vind persoonlijk dat als een paard geen goed leven kan krijgen hier op de levende aarde, niet meer paard kan zijn of zich onwijs beroerd voelt, dat het vaak (voor het dier) een betere keuze is om er gewoon maar niet meer te zijn.

Het is voor ONS heel vervelend. Wij hechten waarden aan leven. Natuurlijk, een paard kan de dood ruiken bij een slager en een paard is geprogrammeerd om te overleven, maar een paard denkt, naar mijn mening, niet na over wat hij allemaal achterlaat.... Snap je wat ik bedoel?

Een paard is een vluchtdier en kan behoorlijk in paniek zijn (soms niet zichtbaar) wanneer hij wéét dat hij niet meer kan vluchten. Is het dan eerlijk dat wij hem in leven houden omdat we hem anders zo missen? Terwijl hij dat waar hij op ingesteld is niet meer kan doen?
Zou jij serieus rijden en een stalletje verkiezen boven het geluk van het paard?

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:39

Jeika schreef:
Citaat:
Alle dieren houden is niet diervriendeijk als je dan toch bezig bent.
Vogels horen vrij te vliegen en niet in de kooi.
Honden zijn zo doorgefokt voor het plezier van de mens.
Katten zijn vaak onbegrepen.
Kleine hokjes voor konijnen en cavias.
Koeien zitten vaak te lang in de stal en niet vaak buiten bij sommige boeren.
Varkens worden in kleine hokken gepropt en staarten afgeknipt. Soms pletten ze hun biggen.
Kippen zitgen vaak ook alleen maar opgesloten.

Zo kan je op elk dier wel wat noemen.
De een laat het paard beter wennen aan het rijden en de anderen pleirt er bij 2 jaar een zadel op en gaat intensief rijden.

daar is een logische reden voor: de boeren knippen de staarten af/laten de staarten afknippen omdat sommige varkens andere varkens hun staart afbijten. dan gaat dat ontsteken en dat wil je ook niet. dus uit voorzorg knippen ze de staarten af. voor de rest ben ik het met je eens :)

En dat doen ze voornamelijk omdat ze in te kleine hokjes zitten.
Dan is er veel frustratie en gaan ze elkaar bijten

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:44

Het is per individu verschillend of het dieronvriendelijk is!

Zo hebben mijn ponys niks te klagen. Staan 24/7 buiten te vreten. Heb 10.000m grond voor ze.
Staan gewoon paard te zijn in hun vrijetijd en uit hun neus te vreten. En soms gaan ze mee op pad wat ze ook nog eens leuk vinden! Of dat nou aan de hand of onder zadel is. Ze vinden zon wandeling fijn!

Maargoed. Nu spreek ik alleen over mijn beestjes.
Er zijn echt zat paardjes die hele dagen binnen staan en alleen eruit komen om te rijden en dus geen vrije beweging hebben. Dat is een heel ander verhaal. En dat vind ik dieronvriendelijk.
Maar dat heb je met alle dieren! Er zijn vogels die nooit mogen vliegen. Maar er zijn ook vogeld die een geweldig grote voliere hebben met soortgenoten.
Honden die niet uit gaan. Zo hadden onze buren een duitse herder die nooit verder kwam dan de eerste lantarenpaal.
Onze herder gaat overal mee naar toe en maakt kilometerd lange wandelingen.

Dus tja het gaat niet alleen om het paardrijden opzich, vind ik.
Het gaat er om hoe mensen met hun dier om gaan! En dan maakt de soort niet uit. :)

samanthaaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 09:46

Citaat:
Alle dieren houden is niet diervriendeijk als je dan toch bezig bent.
Vogels horen vrij te vliegen en niet in de kooi.
Honden zijn zo doorgefokt voor het plezier van de mens.
Katten zijn vaak onbegrepen.
Kleine hokjes voor konijnen en cavias.
Koeien zitten vaak te lang in de stal en niet vaak buiten bij sommige boeren.
Varkens worden in kleine hokken gepropt en staarten afgeknipt. Soms pletten ze hun biggen.
Kippen zitgen vaak ook alleen maar opgesloten.

Zo kan je op elk dier wel wat noemen.
De een laat het paard beter wennen aan het rijden en de anderen pleirt er bij 2 jaar een zadel op en gaat intensief rijden.

daar is een logische reden voor: de boeren knippen de staarten af/laten de staarten afknippen omdat sommige varkens andere varkens hun staart afbijten. dan gaat dat ontsteken en dat wil je ook niet. dus uit voorzorg knippen ze de staarten af. voor de rest ben ik het met je eens :)

En dat doen ze voornamelijk omdat ze in te kleine hokjes zitten.
Dan is er veel frustratie en gaan ze elkaar bijten

Om met dit bericht even terug te komen bij de paarden...
Ik vind het vreselijk dat mensen iets doen, een probleem ervaren, een oplossing voor het probleem verzinnen en de eigenlijke oorzaak achterwege laten.

Kippen:
Een kip zit op 1 vierkante centimeter, ervaart stress en gaat een andere kip kaalplukken. Vervolgens wordt de snavel gekortwiekt, zodat hij niet meer kan plukken. Het eigenlijke probleem zit hem in de ruimte, dus de kip ervaart nog steeds stress, maar kan het niet meer uiten.

Paarden:
Laat ik het voorbeeld nemen van de sperriem...
Een paard doet zijn mond open, omdat het bit misschien niet helemaal lekker past, in zijn gehemelte prikt, of hij heeft stress of bijvoorbeeld last van zijn rug.
Vervolgens zien wij dat hij zijn mond open doen, plaatsen en sperriem om en doen hem indien nodig nog wat gaatjes strakker want dan zijn ze 'braver'.
Probleem opgelost, mond blijft dicht, maar het paard ervaart nog steeds de pijn, het ongemak of de stress. De oorzaak is dus niet opgelost.
Wie zijn wij om dát weg te nemen van het paard wat voor hem helpt om iets te verwerken of te laten zien?

Mensen:
Als jij ergens pijn hebt en je roept AU, pak ik dan een rol duktape om je mond dicht te plakken, zodat ik niet meer hoor dat je pijn hebt? Is het probleem dan opgelost?
Voor mij wel, inderdaad. Maar met de gevolgen van dien voor de persoon zelf....

Weer; mijn mening :o

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:04

Paard2014 schreef:
Ik denk dat veel niet paardenmensen en sommige paardenmensen deze vraag zich naar de proeven/ springen van op het os hebben gezien ook afvragen. Gister las/zag ik weer dat een springruiter even zijn agressie kwijt moest omdat het paard voor de 2de keer weigerde. De dressuur was ook om te huilen...open monden, erg veel spanning en dan nog dat overmatig spoorgebruik....Dan ga je inderdaad denken waar zijn we mee bezig? En is het inderdaad wel diervriendelijk??

We houden nu eenmaal dieren, maar denk dat menig mens wel graag wilt dat een paard paard kan zijn (zo ver dat nog kan in deze wereld waar niet veel ruimte meer overblijft) Je moet doen wat goed voelt en als jij denk dat je goed bezig bent en je hebt een blij paard dan doe je het vast goed!

Betreft de OS ben ik het met je eens. Maar ik denk dat dat niveau over de max is. Het springen te hoog, de dressuur willen ze te perfect wat lijkt tot onperfectie, cross te zwaar.
Paardensport van de OS zou niet zo'n verkeerd idee zijn.
Paardenrijden is geen sport, het is meer dan een sport.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:05

Ik denk dat wij mensen nogal de neiging hebben dieren te vermenselijken.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:06

Ik heb het idee dat een aantal mensen hier het onderscheid tussen natuurlijk en diervriendelijk niet maakt. Een paard houden zoals wij dat doen is niet natuurlijk, maar dat maakt het toch niet per se dieronvriendelijk?
Wanneer je je paard goed verzorgt, zorgt dat hij genoeg ruimte heeft en hem zonder al te veel kunstgrepen weet te rijden, hoeft er toch niets mis te zijn met het houden van een paard? Zolang het dier zonder pijn, honger, angst of verveling kan leven, denk ik dat een paard in gevangenschap prima gelukkig kan zijn :j

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:19

Yunomi schreef:

Dieren hebben gevoel, dieren kunnen lijden, dieren kunnen verdriet hebben. Het enige wat mensen anders maakt is het hebben van toekomstperspectief. En misschien hebben dieren dat ook wel, maar weten we het gewoon nog niet.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:28

Riraito schreef:
Yunomi schreef:

Dieren hebben gevoel, dieren kunnen lijden, dieren kunnen verdriet hebben. Het enige wat mensen anders maakt is het hebben van toekomstperspectief. En misschien hebben dieren dat ook wel, maar weten we het gewoon nog niet.

Ik schrijf te vermenselijken. Bewust. Want ik begrijp heus dat ze gevoel etc hebben. Maar we hebben snel de neiging dingen voor dieren in te vullen op onze manier van denken.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:33

Ik vind het juist ontzettend goed dat hier zo over wordt nagedacht :) We mogen best wel eens stil staan bij onze gewoontes. Ik vind het in ieder geval een heel lastig iets, wij hebben ook huisdieren en proberen hen het aller beste te geven. Ook rijd ik paard, maar dat doe ik ook op een zo vriendelijk mogelijke manier. Ik denk daarom dat het belangrijk is om keer op keer kritisch naar jezelf en eigen daden te kijken.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 10:35

En dat betekend? Mogen we niet denken dat iets zielig is? Mensen zijn dieren, alleen denken wij dat we zo anders zijn.

Ik rij sinds kort ook weer paard, maar nooit meer die manege waar het alleen om het geld gaat. Geen zwepen meer, geen paarden 24/7 in de stal.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 11:05

paardrijden is pas diervriendlijk als je correct met het paard om gaat en het dier in z'n waarde houd.
dan heeft het dier ook meer plezier om te werken voor je en is met een correcte zachte hand zeer fijn te rijden.
dit ook alleen als je zelf de moeite neemt om het dier zo goed mogelijk te leren begrijpen.
helaas zijn er mensen die het maar onzin vinden en dwang gaan gebruiken om een paard te laten luisteren waar ze veel grove materialen gaan gebruiken zoals zware bitten zwepen en sporen in combinatie met zagende handen. dat is wat ik dieronvriendlijk noem.
het is ook hoe je met zo'n paard en middelen om gaat.