Pony kopen van 24 jaar, advies?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

J00P

Re: Pony kopen van 24 jaar, advies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:30

Voor het doel dat je voor ogen hebt vind ik de pony niet direct té oud.
Mocht ik ooit weer een paard kopen zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een wat ouder paard die niet meer dagelijks gereden 'moet' worden.
Toch vind ik 20 of 24 jaar bijvoorbeeld op latere leeftijd een groot verschil.
ik denk dat het heel verstandig is om te gaan kijken, je ziet dan in levende lijve of de pony nog wat jaartjes mee kan (rustig gebruik) of eigenlijk al "op" is.
Waar ik wel het fijne van zou willen weten is de blessure die genoemd wordt in de advertentie. Tenminste als ik de goede advertentie voor me heb?

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:43

Ik heb zelf een paard van 25. Paard is nog ontzettend jong van geest en loopt nog 4-6 keer per week. Alleen springen doen we niet meer met hem. Ook buitenritten van 2-3 uur doen we met hem. Het enige is dat ik hem moeilijk op gewicht kan houden. Dus extra dekentje en wat extra voer is hetgeen wat misschien wat extra tijd/geld kost.
15 jaar geleden heb ik een pony gekregen van mijn ouders. Beestje mankeerde nooit wat tot dat hij koliek kreeg. Helaas moeten laten inslapen toen hij 14 was.

Het is toch een kwestie van geluk hebben. Voor het doel waar je hem/haar voor wilt, zou ik geen reden zien om hem niet te kopen. Je dochtertje kan lekker mee helpen en mocht ze het leuk vinden straks op hem zitten/rijden. Zelfs een pony van 28 is naar mijn idee niet te oud om op te rijden. Maar dat is natuurlijk per paard verschillend.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 19:48

J00P schreef:
Voor het doel dat je voor ogen hebt vind ik de pony niet direct té oud.
Mocht ik ooit weer een paard kopen zou mijn voorkeur ook uitgaan naar een wat ouder paard die niet meer dagelijks gereden 'moet' worden.
Toch vind ik 20 of 24 jaar bijvoorbeeld op latere leeftijd een groot verschil.
ik denk dat het heel verstandig is om te gaan kijken, je ziet dan in levende lijve of de pony nog wat jaartjes mee kan (rustig gebruik) of eigenlijk al "op" is.
Waar ik wel het fijne van zou willen weten is de blessure die genoemd wordt in de advertentie. Tenminste als ik de goede advertentie voor me heb?

Het gaat om ossie de haflinger hier op bokt. Ik heb net verteld dat ik wil komen kijken. Het was even een grote stap om direct te kiezen voor een ouder paard maar inderdaad, voor mijn doeleinden zou het, mits hij is zoals verteld, goed passen. Ben benieuwd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:48

kijk het gaat ook om hoe zie jij het rijden:
bosritten van 3 uur
trainingen en bak werk
of gewoon wandelen met een kindje op de rug en zelf wat stap ritjes?
dat maakt een wereld van verschil!
maar juist dat nachtje er over willen slapen getuigd wel van een overwogen besluit en daar doe je goed aan!!!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:50

Met wat je ermee wil doen zou ik hem echt niet laten staan hoor.
Je hebt geen wilde carrière voor hem uitgestippeld maar iets waar hij juist wel geschikt voor is.

Mijn eerste shet liet ik inslapen wegens ziekte.
Hij was 2. De tweede heb ik recentelijk laten inslapen en die was stokoud en heb ik meerdere jaren gehad.
Dus het zegt helemaal niets.

Je moet je alleen bedenken of je het erg vind dat je bijvoorbeeld sneller niet meer kan rijden dan wellicht bij een jongere pony.
Is hij nu momenteel nog aan het "werk"?

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:53

Mijn eerste verzorgpony(fulltime)was olaf,28 jaar oud.wat een wereld dier!zoveel plezier meebeleeft,hij heeft me verschrikkelijk veel geleerd.ik heb 4 jaar voor hem gezorgd,daarna is hij met pensioen gegaan..uiteindelijk nog 34 geworden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 19:57

Ik vindt sneu dat zo oud dier nog verkocht wordt.

Ik denk dat beestje prima kan voldoen als gezelschap en poets pony. Maar om te rijden zal ik echt niet zo oud diertje kopen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:03

Tobbes schreef:
Ik vindt sneu dat zo oud dier nog verkocht wordt.

Ik denk dat beestje prima kan voldoen als gezelschap en poets pony. Maar om te rijden zal ik echt niet zo oud diertje kopen.

Wat is daar sneu aan?

Misschien staat het dier nu veel op stal en komt het bij ts lekker veel buiten.
Beter het dier naar TS verkopen dan naar de slager of handelaar.

Ik heb ook een haflinger van 25, vol energie nog en je zou hem die leeftijd echt niet geven. Nog erg mooi in de bespiering en vacht. En dat terwijl hij al 10 jaar met pensioen is (ik kan zelf niet meer rijden dus vandaar pensioen)
Okay hij is wat stijf maar met een schepje glucosamine kan hij nog prima bewegen.
Ik had zelf noit verwacht dat hij er op deze leeftijd nog zo bij zou staan en ik krijg ook van iedereen complimenten.

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:06

Urion dan heb ik de goede gezien!
Weet je al wat de blessure precies inhoud?
Het zou zonde zijn als ze na een misstap meteen kreupel is, een blessure is toch een gevoelige plek. Dat zou mij eerlijk gezegd meer zorgen baren dan de leeftijd.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:11

Ik zou ook eerder oordelen op basis van de blessure dan leeftijd.
Maar als de blessure meevalt en verder is de pony alles wat je zoekt, dan zou ik het er ook op wagen. Je kent de risico's, dus je kan met je inschatting een beslissing maken. En idd, een zeker risico is er natuurlijk altijd.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:18

Ik zou zo'n pony niet laten staan vanwege zijn leeftijd!

Mijn leerpony was 21 toen ik haar kreeg... Inmiddels zijn we 20 jaar verder en ze is er nog steeds :D Weliswaar niet meer geschikt om te rijden, maar ze geniet nog erg van aandacht en onze dochter van bijna 4 kan er echt alles mee. Koekjes geven, poetsen, wandelen en ze houd haar vast bij de hoefsmid :+ Pony blijft anders gewoon los staan, maar als onze dochter er bij is dan word ze vast gehouden...

Ik vind het trouwens wel een heel wijs besluit dat je gaat kijken en er dan nog een nachtje over gaat slapen :) Veel succes!

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:20

Ik zou het persoonlijk niet doen. Misschien in die pony dan wel zo oud dat die niks meer kan.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:24

Daarvoor ga je toch eerst bij de pony kijken? :')
Hoeveel blessure jonkies worden overigens wel niet aangeboden als weide maatje of recreatie paard. Das hetzelfde

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:24

Mijn pony is nu 24, loopt minimaal 1 x per week een rit van 3 uur in een redelijk pittig tempo. Daarnaast loopt hij meerdere keren een uurtje dressuur en nog een les met een autistisch meisje.
Voor de afwisseling wil ik het springen weer op gaan pakken.

Mijn vorige pony kreeg ik met 23 jaar, voor een bos bloemen en een doos sigaren, heb daar nog tot zijn 28e mee gereden daarna een jonger en lichter meisje tot 32 jaar, toen ging hij nog mee als hand paard tot 37 jaar. Met 41 jaar brak hij zijn been op het land tijden een lente uitbarsting. Toen hij ingeslapen werd was mijn dochter erbij, ze merkte vooral mijn verdriet, maar weet nog wel iets van de pony, ze was toen ruim 2 jaar.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:25

om de pony een goed tehuis te geven zou ik het doen...maar om nu voor je kind van 1.5 al een pony te kopen?Nee,dat zou ik niet doen..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:38

...maar ze koopt hem niet voor het kind...

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 20:41

Inderdaad koop het niet voor kind. Het is afwachten. Ik zie namelijk de advertentie niet meer en krijg geen gehoor via app en Bokt. Zie ook geen profielfoto meer op whatsapp dus vind het maar raar.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:43

Dat duid op blokkade .. komen je berichten aan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:49

Tieneke schreef:
...maar ze koopt hem niet voor het kind...

oh...ik dacht te lezen dat als het kind op een leeftijd is dat ze kan ponyrijden de pony dan 28 is...dan begrijp ik het verkeerd of lees andersom :+

J00P

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 20:55

Ik zie de advertentie wel nog..
Pin je er niet op vast, het is graag of niet. Er zijn veel oudere pony's die staan te trappelen om een 2de kans, waar ze niet meer zo hard hoeven te werken. :*

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 20:56

Lukiebradly ik krijg 1 vinkje te zien. Ze postte wel telkens pas na half 10 foto's en gisteren appte ze om half 12 foto's door. Misschien geen internet buiten de deur, kan ook. Maar de advertentie is er dus nog, ik kan hem alleen niet meer vinden dan haha.

Geerke dat was ter illustratie. Om rekening te houden met dochter moxt ze paardrijden interessant gaat vinden. Ik kan niet in de toekomst kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:00

Urion schreef:
Lukiebradly ik krijg 1 vinkje te zien. Ze postte wel telkens pas na half 10 foto's en gisteren appte ze om half 12 foto's door. Misschien geen internet buiten de deur, kan ook. Maar de advertentie is er dus nog, ik kan hem alleen niet meer vinden dan haha.

Geerke dat was ter illustratie. Om rekening te houden met dochter moxt ze paardrijden interessant gaat vinden. Ik kan niet in de toekomst kijken.

nou ik wel hoor :+ noem mij een klein meisje wat met paarden opgroeit die het niet leuk vind

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:05

Haha ik hoop dat je gelijk hebt! En we kunnen altijd nog eens op een manege gaan kijken. We zijn niet rijk, eigen ponys zijn hier niet vanzelfsprekend dus tegen die tijd zien we wel hoe het loopt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-16 21:07

wat voor pony is het (ras) sommige kunnen echt wel ouder worden >30 +
Indien nu gezond en voldoet zou ik hem (of haar) niet om de leeftijd laten staan.

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-16 21:20

Het gaat om een nu nog goed ronde haflinger. Ik wacht het vanavond even af of ik nog bericht krijg. Ik heb nog gezocht maar de advertentie lijkt echt weg.