Staken tijdens rijden; zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:36

Umeo schreef:
Ik zou ze ook eens goed laten onderzoeken door een dierenarts.
Als je aandraaft, maakt ze dan een 'hupje' om het zo maar te zeggen?

Heeft de osteopaat ook de knieën en kaak nagekeken?

Jaa ze maakt een hupje, dat stuurde ik net in een ander bericht hihi! ;)
Umeo schreef:
Mijn osteopaat heeft mij vertelt dat als een paard dat doet ze 9/10 keer een vastzittende rib hebben :j Mijn paard heeft het ook gehad en stampte ook naar haar buik :)

In dat geval bedankt!

Laurapalmer schreef:
Hoe is ze met opzadelen?

Rustig, niet boos. Is af en toe wat geïrriteerd met aansingelen.

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:38

Al is gedacht aan een(beginnende) maagzweer?geirriteerd met aansingelen,boos als je aandrijft?mijn paard was ook boos met aansi gelen,hield ze lijf vast waardoor hij ook een hupje maakt met aandraven..

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:46

Laurapalmer schreef:
Al is gedacht aan een(beginnende) maagzweer?geirriteerd met aansingelen,boos als je aandrijft?mijn paard was ook boos met aansi gelen,hield ze lijf vast waardoor hij ook een hupje maakt met aandraven..

Bedankt!
Ik wil echt even zeggen dat ik onwijs blij ben met de ervaringen en tips van iedereen.

Iemand vroeg mij om de voorgeschiedenis van haar:
Ze heeft van 3 tot 4,5 jaar op de renbaan gelopen, daarna is ze beleerd en ingereden. Een hele korte periode dus ;(

Umeo

Re: Staken tijdens rijden; zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:52

Een beginnende maagzweer lijkt me inderdaad ook mogelijk.
Als ze een hupje doen willen ze iets ontlasten :j

Wat heeft jou osteopaat allemaal nagekeken? Het volledige paard of enkel de rug?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:55

Umeo schreef:
Een beginnende maagzweer lijkt me inderdaad ook mogelijk.
Als ze een hupje doen willen ze iets ontlasten :j

Wat heeft jou osteopaat allemaal nagekeken? Het volledige paard of enkel de rug?

Ik ben er niet heel kundig mee, dus ik zal het in kindertaal even uitleggen:
Ze zette eerst haar ene voet op of over de andere voet. Ze keek dan naar de reflex van het paard.
Ze heeft in de nek gevoeld, geduwt/gedrukt, ze heeft de rug nagekeken en de hele achterhand. Ze heeft heel wat losgemasseerd achterin en haar vingers steeds over de rug laten gaan.
Ik moest tussendoor steeds met haar stappen.

Ze zei ook dat ze nog eens terug moest komen voor een vervolgbehandeling

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 10:58

Niet slecht bedoeld maar op het eerste zicht lijkt me dat een vrij beperkte behandeling. Waar woon je ergens?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:01

Umeo schreef:
Niet slecht bedoeld maar op het eerste zicht lijkt me dat een vrij beperkte behandeling. Waar woon je ergens?

Ze ging ook steeds duwen en na een tijdje reageerde het paard en dan stapte ze weg. Dat werkte in mijn zicht wel goed, maar ik heb er geen verstand van hihi.
Ik woon in Noord-Holland :)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:12

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:18

Een hupje bij het aandraven is meestal een goede aanwijzing voor een probleem (meestal vastzitten) in het schoftgebied.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:19

Lees eens op internet over het CTO gebied van een paard en wat een blokkade daarvan met je paard doet. Mocht je het paard daarin herkennen dan is het wellicht fijn voor het paard om losgemaakt te worden door een goede chiropractor. Er zijn niet veel osteo's, en ook niet alle chiro's, die dat los kunnen maken.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:20

Hilary schreef:
Een hupje bij het aandraven is meestal een goede aanwijzing voor een probleem (meestal vastzitten) in het schoftgebied.

Dat dus :-) het CTO gebied :-)

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:22

Ja inderdaad. Een kundige osteopaat is heel belangrijk!

Ik heb eerst ook een andere gehad. Mijn paard liep na de behandeling slechter ipv beter. Ze was er echt veel slechter aan toe dan voordien.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 11:27

Hier kan ik zeker wat mee, bedankt allemaal!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:35

Ik denk ook aan een maagzweer. Stress van het verhuizen, op de baan gelopen.. En dan moeilijk doen op beenhulpen en singels. :j

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 11:40

Zal me ook niets verbazen als het vastzitten in CTO-gebied voortkomt uit de pijn van de maagzweer...

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:07

Wat krijgt ze aan voer?

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 12:11

Bedankt Sokje_6 en Hilary !! :o

Laurapalmer schreef:
Wat krijgt ze aan voer?

Als het goed weer is: heel de dag de wei op, 's avonds een hooinet vol en 750 gr biks en 250 gr muesli.
Als het slecht weer is: 's ochtends een hooinet vol, 's avonds een hooinet vol en 750 gr biks en 250 gr muesli (mocht ze haar hooi nou wat sneller op hebben krijgt ze 's middags nog erbij)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:26

Biks en muesli zitten vaak vol suiker.dat werkt ook niet helemaal lekker met een maagzweer(als dat het geval is uiteraard)hebben jullie haar voer zelf aangepast?of kreeg ze dit al?ik zou het voer zowiezo wat meer verdelen..dus wat meer eetmomenten verdeeld over de dag.liefst onbeperkt hooi uit een slowfeeder..ook op de wei.

Umeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:56

Wat zijn de symptomen van een maagzweer als ik vragen mag?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 12:57

Havens Gastro+ is speciaal ontwikkeld voor maagproblemeb.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 13:01

Laurapalmer schreef:
Biks en muesli zitten vaak vol suiker.dat werkt ook niet helemaal lekker met een maagzweer(als dat het geval is uiteraard)hebben jullie haar voer zelf aangepast?of kreeg ze dit al?ik zou het voer zowiezo wat meer verdelen..dus wat meer eetmomenten verdeeld over de dag.liefst onbeperkt hooi uit een slowfeeder..ook op de wei.

Op de weide eet ze heel de tijd gras, ik weet niet of de eigenaren hooi op het land willen hebben.
Het hooi in de hooinetten is zo goed als onbeperkt.
Krachtvoer kreeg ze eerst 2x per dag, maar het is nu makkelijk om het 's avonds te geven als ze de paddock op gaat :) .

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 14:13

Ik weet geen algemene symptonen maar alleen de dingen die ik meemaakte bij mijn ruin.maak wat ik begreep van de kliniek,is dat je pas verschijnselen opmerkt als de maagzweer al verder gevorderd is.btw mijn ruin is een flinke luchtzuiger!

Sagerijnig met zadelen,vooral aansingelen.

Hupje met aandraven.doordat hij last van zijn maag had,zat zijn lijf vast.

Boos met aandrijven.

Gestressed,dus constant bakspoken/last van vrachtwagens zichzelf weinig rust geven.zocht elke keer een reden om weg te rennen.dus erg gespannen.

Vaak koliek achtige verschijnselen.kijken naar ze buik of trappen.

Gewichtsverlies.

Ik heb er alles bij gehad.tandarts osteopaat zadelmaker veearts.in de wei had hij nergens last van.(mijn paard had meerdere andere problemen)
Ik heb toen zonder gastroscopie hem toch op de omeprazol gezet.flinke kuur van 4 weken.jeetje wat is hij toen opgeknapt!weg boosheid,weg verzet tegen het zadel.zocht geen uitvluchten meer om te gaan rennen.loopt ontspannen..hij heeft nu nergens meer last van en is een superblij dier...

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 15:00

Als ik het goed begrijp heeft jouw vriendin het paard dus een aantal maanden. Behalve dat er lichamelijke klachten zouden kunnen zijn, sluit ik ook niet uit dat de merrie inmiddels feilloos door heeft, hoe begaan jullie met haar zijn.

Met andere woorden mogelijk zijn jullie veel te bang dat er iets met haar is, waardoor het opvoeden.. Lees duidelijk opvoeden... ( niet: hup aanpakken, straffen of iets dergelijks) Een beetje achterwege blijft en zij misschien wel wat met jullie speelt. Dit is een bekend gegeven wanneer paarden eenmaal door hebben wie jij bent en hoe je op zaken reageert.

Geloof me, Bin there!!

Vaak helpt het om iemand je te laten helpen met grondwerk en rijlessen. Zo een iemand kan met jullie meekijken, helpen en advies geven.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 13:35

De zadelmaker is vandaag langsgeweest. Het zadel was rechts iets ingezakt en er zat een klein deukje in, dus ze heeft alles weer netjes opgevuld. Het zadel ligt dus weer prima. Ze heeft ons verteld dat zij ons probleem (natuurlijk) verder ook niet op kan lossen.

Dinsdagmiddag komt de dierenarts, helaas zit ik dan op school. Ik hoop dat we vanaf dan meer te weten komen. Duimen jullie mee? :)

Laurapalmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 18:56

Heel veel succes!!