Paard niet functioneel -> Verkopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:52

Wat is er eigenlijk zo erg aan verkopen?
Is de enige goede plek op je eigen stal of kunnen andere dat ook bieden?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:52

Amable schreef:
Eens, het verbaasd me wel eens dat mensen koste wat het kost een paard houden omdat ze er ooit voor gekozen hebben. Bloed, zweet en tranen, enorm veel instructeurs en genezers en nog steeds een drama. En dan denk ik, wat heeft het paard hieraan? Hoe fijn is het voor een paard om iedere keer weer te moeten gaan rijden met iemand die bijvoorbeeld zoveel angst heeft opgebouwd dat als 'ie maar 1 tactfout maakt de ruiter al van z'n rug springt, bij wijze van dan he. Ik denk dat zo'n paard dan eigenlijk beter af is bij iemand anders en dat je als ruiter ook beter af bent met een ander paard. Soms past het gewoon niet, en dat accepteren is ook dapper!

Vind ik heel goed omschreven!!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:53

Het zou een prachtige wereld zijn als meer ruiters hun beperkingen konden toegeven en paarden die niet bij hun passen zouden verkopen aan mensen die er wel mee om kunnen ipv wat ik nu veel te vaak zie gebeuren (en natuurlijk is het paard dan fout bij dat type ruiters) om nog maar te zwijgen over paarden die over hun mentale/fysieke grens gepushed worden om te 'bewijzen' dat ie het wel kan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 11:57

Eline91 schreef:
Mijn trainer gaf me onlangs deze stelling:

"Een paard wat voor jou niet functioneel is moet je gewoon verkopen"

Met andere woorden, als een paard niet geschikt is voor wat jij er wil mee doen, of om andere reden niet meer gebruikt kan worden moet hij weg.

Dat dit wel geldt voor iemand die professioneel een stal runt kan ik begrijpen, maar moet ik er als recreant ook zo over denken?

Wat vinden jullie van deze stelling?

Helemaal eens. Maar dit is toch ook helemaal niets bijzonders? Iedereen die om welke reden dan ook geen plezier meer aan zijn paard beleefd verkoopt het toch?

Anoniem

Re: Paard niet functioneel -> Verkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:00

Ik ben het volkomen met de stelling eens. Een dier heb je voor jouw plezier en daarnaast probeer je zoveel mogelijk te voldoen aan de 'wens' van je dier.
Als daar om welke reden dan ook geen match is dan moet je je dier gewoon kunnen verkopen. Ik vind overigens dat dat voor elk dier geldt. Niet omdat een dier een gebruiksvoorwerp is maar omdat elk dier recht heeft op een 'tevreden' eigenaar.

Als het niet matcht met je partner ga je ook uit elkaar.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:02

Ik heb hetzelfde meegemaakt... Mijn eerste paardje, geweldig eerste paardje... Ik heb met veel pijn in mijn hart een goed huisje voor hem gezocht... en gevonden!

Nu ben ik helemaal gelukkig met mijn nieuwe paardje... die net zo graag als ik keihard zijn best doet met dressuurmutsen :-) en mijn andere maatje... staat bij een super baasje... waar hij er alleen maar mee op uit gaat... en die super voor hem zorgt...

Heb ik ook nog het geluk dat ie maar een uurt bij me weg staat en ik altijd welkom ben en we een heel leuk contact hebben...

Win-Win!!! dus ja ik ben het ook eens met de stelling van je trainer...

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:02

Ik ben ook van mening dat je een paard koopt voor het leven, je geniet het meest van de dingen die je allebei leuk vind en zo groei je naar elkaar toe. Tuurlijk kan het gebeuren dat de klik er echt niet is en ook echt niet gaat komen, maar met kopen lijkt het mij dat je al wat voor het dier moet voelen en dat je niet alleen maar af gaat op dat mooie koppie of die supergangen. Professioneel ligt dit wel anders, maar voor een ieder die toch nooit boven de Z uit gaat komen, en dat is den zo'n 95% van de nederlanders is dit mijn mening

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:06

Ik ben het wel eens met de stelling.
Ikzelf heb trekpaarden, rij recreatief dressuur en recreatief buitenritjes. Ik train mijn paarden dressuurmatig zo en probeer ze te pushen naar hun grenzen en die grenzen te verleggen, om ze lichamelijk zo lang mogelijk ok te houden.
Maar mijn paarden gaan nooit grand prix rijden en ook geen parcours 1.20 gaan springen. (nou, erdoorheen misschien wel :D)

Daar ben ik mij van bewust en ik stel mijn eisen dus bij, dus wél pushen en grenzen verleggen, niet willen dat ze dingen doen die simpelweg niet kunnen.
Het moment dat ik perse 1.40 internationaal wil springen, dan moet ik eerlijk zijn tegenover mijn paarden en kiezen tussen hun of die wens, maar niet die wens proberen te vervullen met deze paarden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:07

Ik vind een paard te duur om aan te houden als ik er geen plezier van heb. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat het dier ook voelt als ik met tegenzin kom.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:07

Ik heb het 2 keer meegemaakt... Mijn eerste pony had ik gekocht als recreatiepony. Gewoon lekker in de bossen. Zo hebben we ook 1,5 jaar rondgehobbeld. Daarna toch eens gaan horen bij de LRV voor wedstrijden want op 10 min van mijn stal was er een club waarbij ik me kon aansluiten.
Enkele wedstrijden meegereden maar mijn pony had er duidelijk geen geniet van. Ik vond wedstrijden wel leuk, dus ik heb ervoor gekozen om ze weg te doen. Ze is uiteindelijk verkocht naar een gezinnetje die met haar ook buitenritjes gingen doen. Ik blij, pony blij.
Mijn eerste paard, ja, kwaliteiten genoeg maar doordat ze heet en sensibel was (en merrie :+ ), lukte het rijden echt niet. Ik had er na enkele maanden echt bang op en ik hield haar tegen waardoor ze nog meer ontplofte. Na een dik halfjaar te koop gezet en ze was vrijwel meteen verkocht. Ze is dan naar een vrouw gegaan die dit paard wel kon rijden en de kwaliteiten die ze had er kon uit rijden. Heb enkele foto's gezien en wauw, wat deed ze het goed daar. Dit had ik nooit kunnen bereiken met haar, omdat ik haar daarin belemmerde.

Als het echt niet lukt, ja, dan moet je keuzes gaan maken die eerlijk zijn naar het paard toe maar ook naar jou. Het is voor mij een hobby en een hobby moet leuk blijven :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:08

Ik denk dat dit heel erg van je ingesteldheid afhangt. Ik zit op dit moment in dezelfde situatie..
Heb mijn paard destijds als recreatiepaard gekocht, tot ik 5 jaar later interesse kreeg in wedstrijden. Tot op zeker niveau ging het supergoed met mijn paard, maar heb nu wel het gevoel dat hij zijn "limiet" bereikt heeft, hij wordt ook een dagje ouder én hij heeft zijn bouw ook niet bepaald mee om dressuur mee te rijden.
Mijn lesgever, wie ons als combinatie tevens nooit heeft benadeeld, zei onze laatste les ook dat ik toch eens voor mezelf moet uitmaken in hoeverre het nog eerlijk is naar mijn paard toe om nog verder de sport in proberen te geraken. Mijn droom is om verder de dressuursport in te kunnen, maar ik weet dat ik mijn droom met dit paard nooit zal kunnen waarmaken.
Tijd en geld is er niet voor een extra paard, dus dan is mijn enige optie verkopen. Ik heb altijd gezegd dat ik mijn eerste paard tot zijn dood bij me houd, maar ik betrap mezelf er steeds meer en meer op dat ik toch aan verkoop aan het denken ben.. Moest er nu iemand zich aanbieden waarvan ik met zekerheid weet dat hij goed gaat staan en behandeld zal worden én zijn ouwe dag er mag uitslijten, waarom wel niet? Het zou dan een win-win voor beiden zijn.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:12

Denk dat het op zich wel een goede stelling is.
Want dat zal toch de voornaamste reden zijn, dat mensen hun paard/pony te koop zetten :)
Kijk, nu ben ik recreant, die best eens wedstrijden wil doen, maar mocht mn paard t niet willen, ook goed :P Dus wat dat betreft pas ik mij aan, aan de functie van mn paard. :')
Maar niet iedereen is daar zo makkelijk in. Voor mij is niets een must en ik ben wat paarden betreft erg flexibel. We zien wel waar t schip naar toe gaat als we eenmaal echt aan t rijden zijn, ben benieuwd wat we gaan beleven :)

Maar als je echt een paard met een "doel" zoekt, als buitenrijden/dressuur/western/springen en je paard daar niet geschikt voor blijkt, tja..dan is t of zelf aanpassen, of een ander paard zoeken denk ik :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:12

ja en nee... ik heb ook weleens een paardje verkocht wat niet bij mij paste en ze was daar beter op haar plek dan hier bij mij!
maar de mensen die een ziek paard hebben verkopen hem dan ook weer wegens geen klik, ongeschiktheid etc en dat vind ik een misselijk staaltje verantwoording afschuiven.....

Evenals de eceem paarden die je vaak hier aan de kust tegenkomt....ze hebben er dan jaren voor gezorgd en plots kan het zo niet langer... het is niet gezegd dat het dier hier beter af is. Maar is het wurg contract of de koop eenmaal gesloten dan zitten ze veilig op afstand en vergeten ze hun maatje....Maar owee als de koper verzorger er dan niet goed voor kan zorgen, maar terugnemen ho maar.
Deze vorm zie ik zo vaak voorbij komen en dat vindt ik gewoon gemeen naar het dier toe en naar de wel willende mensen -O-

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:15

barbar schreef:
Ik ben ook van mening dat je een paard koopt voor het leven, je geniet het meest van de dingen die je allebei leuk vind en zo groei je naar elkaar toe. Tuurlijk kan het gebeuren dat de klik er echt niet is en ook echt niet gaat komen, maar met kopen lijkt het mij dat je al wat voor het dier moet voelen en dat je niet alleen maar af gaat op dat mooie koppie of die supergangen. Professioneel ligt dit wel anders, maar voor een ieder die toch nooit boven de Z uit gaat komen, en dat is den zo'n 95% van de nederlanders is dit mijn mening

Maar wat als dat niet gebeurd?
Stel je wilt een bospaard en bij aankoop lijkt hij echt ideaal.
Helaas gebeurd er wat en gaat je paard telkens met je aan de dros in het bos.
Na 3 jaar gaat het nog steeds niet; ondanks alle lessen/hulp enz wat je hebt ingeschakeld.
Je angst wordt niet minder en je plezier is helemaal weg.

Wat dan?
Paard maar in de wei zetten en een ander erop laten rijden bij wie het wel goed gaat?
Of het paard verkopen aan degene die er wel plezier aan beleeft en zelf voor een ander paardje gaan kijken?

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:32

Ik vraag mij af hoe lang een paard de kans krijgt zich te bewijzen? Bijvoorbeeld een paard met weinig balans, een stout paard of een onzeker paard? Wanneer is voor jullie de maat vol?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 12:41

nikilover schreef:
Paard gelukkig - Ik gelukkig, wij genieten nu lekker op zijn tijd van een heerlijke buitenrit.

Maar dan geniet je er dus nog wel van, en is je paard in die zin 'functioneel'.

Ik ben het ook wel met de stelling eens. Mijn pony is mijn hobby, natuurlijk hoeft het niet 100% van de tijd goed te gaan, maar het idee is wel dat ik (én hij!) er lol in hebben. Natuurlijk pas je je wat aan elkaar aan, maar als plezier hebben echt niet meer lukt is het voor ons allebei beter om een passendere combinatie te gaan vormen met een ander paard/andere ruiter.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:38

Brainless schreef:
barbar schreef:

Maar wat als dat niet gebeurd?
Stel je wilt een bospaard en bij aankoop lijkt hij echt ideaal.
Helaas gebeurd er wat en gaat je paard telkens met je aan de dros in het bos.
Na 3 jaar gaat het nog steeds niet; ondanks alle lessen/hulp enz wat je hebt ingeschakeld.
Je angst wordt niet minder en je plezier is helemaal weg.

Wat dan?
Paard maar in de wei zetten en een ander erop laten rijden bij wie het wel goed gaat?
Of het paard verkopen aan degene die er wel plezier aan beleeft en zelf voor een ander paardje gaan kijken?

Zie zin er onder, maar het gebeurt om mij heen veel te veel dat dat naar elkaar toe groeien geen kans krijgt, en paardlief na een paar maanden maar weer verruild word voor een ander exemplaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 13:54

Ligt dat ook niet aan de situatie en het paard? Ik kocht op mijn 18e mijn eerste eigen paard, een licht zadelmakke vierjarige. Soms lag ik er 20 keer op een dag naast. Altijd weer opgestapt en verder gestunt want in se was het geen stout paard en ik had erg veel te leren. Ik heb er acht jaar veel plezier van gehad en heb hem naar het M gereden als manegedroppie zijnde.

Inmiddels zijn we 20 jaar verder. Ik heb veel paarden gereden, veel geleerd, zadelmak gemaakt, correctiewerk gedaan en ik ben geen sterruiter maar ik voel paarden goed aan. Tot dusver ben ik er altijd uitgekomen. Maar : stel ik begin over 2 jaar aan mijn jonge hengst en die blijkt me een maatje te groot, hij smijt me 20 keer op een dag ernaast..? Het spijt me zeer, maar ik ben single moeder met 3 kinderen, hoop tegen dan een goede baan met perspectief te hebben. Ik heb verantwoordelijkheid. Hij gaat er zonder met mijn ogen te knipperen uit.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:01

Absoluut, het is wel een hobby en als je geen lol aan je hobby kan hebben is het geen bezwaar om te kijken naar een ander paard.

Als ik nu een paard in de wei zou hebben die erg voorwaarts is en fris en super energiek en uithoudingsvermogen waar je u tegen zegt, dan zou ik er niets mee kunnen. Zou paard dan niet aanhouden "omdat het zo hoort".

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:03

Ik ben het er mee eens.
Zelf in zo'n situatie gezeten en uiteindelijk de knoop doorgehakt.

Mijn vorige paard kende ik van veulen af aan en heb hem zelf opgeleid van groen tot Z1.
Maar in de loop der jaren is voor mij de lol van het wedstrijd rijden eraf gegaan, terwijl hij juist een paard was wat graag wou lopen en werken wou ik het rustiger aan doen.
Ik vond het ten opzichte van hem oneerlijk om zo door te gaan.
Inmiddels staat hij Noorwegen, heeft FEI junioren mogen starten met succes en is nu leerpaard voor een 16 jarig meisje.
En ik heb na 1,5 jaar zelf een haflinger en een welsh Mountain pony gekocht.
Die sluiten nu meer aan bij wat ik wil in de paarden.
Wil niet zeggen dat Wedge niet gemist wordt, het is en blijft een kanjer, en wat dat betreft vind ik het jammer dat hij in Noorwegen staat, want even langs gaan om te kijken zit er nu niet aan. :n

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:09

Eens met deze stelling.

Wij hebben twee merens paarden. Ze zijn onze vrienden, we rijden recreatief en ze staan aan huis. Ze kunnen veel recreatief, zijn zeer fijn in de omgang en voor ons dus super. Dus deze gaan er nooit meer uit want we zijn verknocht. Aangezien ze niet zoals onze kinderen na hun 20 ste op kamers gaan, blijven ze tot de dood ons scheidt.

Maar zou zijn gebleken dat we een foute keuze hadden gemaakt, dat een van onze paarden zou slaan, of zou bijten, hoe erg ik het ook zou vinden, maar dan waren ze eruit gegaan.
Beperkingen met gezondheid, met beperkte mogelijkheden van mennen, dressuren, springen, mag allemaal, zeker als dit nu zou gaan spelen (23 en 14 jaar oud en speelt nu totaal niet). Maar de vriendelijkheid jegens ons en anderen moet gewoon top zijn, want daarvoor zijn wij te onervaren en te recreatief bezig en komen hier teveel familie (klein) kinderen en gasten.
Ook al mogen onze gasten in principe niet bij de paarden en zeker niet de kinderen, het kan niet zo zijn dat als dit verbod overtreden wordt ze dit moeten bekopen met hun leven om dat er een vals kreng in de wei zou staan.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:09

In mijn geval is de situatie omgekeerd. Mijn gouden paardje mankeert niets, maar ik heb het laatste anderhalf jaar zo'n last gekregen van mijn reuma, dat ik haar niet meer kan bieden wat zij nodig heeft en dat is werk en aandacht. Werken is voor haar ontspanning en aandacht vindt ze heerlijk. In dit geval ben ik degene die niet functioneert. Ik heb dat sinds kort eindelijk tegenover mezelf toegegeven. Mijn Bridie staat nu dus te koop en ik hoop op een nieuwe eigenaresse die net zo'n klik heeft met haar als die ik heb en die haar wel kan bieden wat ik niet kan. Zuur maar het is niet anders. Dus ook in dit geval vind ik dat het paard moet worden verkocht. Andersom sowieso ook. Paardrijden is een hobby en als je daar niet (meer) van kunt genieten omdat je geen match bent met het paard, dan moet je op zoek naar een nieuwe eigenaar. Het is niet anders.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:11

barbar schreef:
Zie zin er onder, maar het gebeurt om mij heen veel te veel dat dat naar elkaar toe groeien geen kans krijgt, en paardlief na een paar maanden maar weer verruild word voor een ander exemplaar.

Ik ken daarin tegen juist ook een aantal mensen die een ongeschikt (of zelfs onbetrouwbaar of ongezond) paard aan hebben gehouden en daar echt jaren mee blijven doorworstelen om daar toch mee te doen wat ze wilde. Tot op het punt dat het gevaarlijk is voor beide of sneu voor het paard. Ik denk dat je beide kanten op wel extremen hebt.

Ik zou een paard wat niet geschikt is voor mijn eigen doeleinden maar waarschijnlijk wel geschikt is voor een boel andere mensen denk ik wel verkopen. Ik heb in mijn omgeving toch wel verschillende keren gezien dat paarden die niet zo heel geschikt waren voor de eigenaar beter op de pootjes kwamen bij een ander en daardoor juist ook vooral het paard beter af was.
Hoeveel moeite je er in moet steken om het wel te laten lukken lijkt me ook helemaal afhankelijk van de aard van het probleem. Als je een chronische schijter bent en je paard dat leuk spiegelt is het natuurlijk veel meer een probleem in de aard van je karakters dan wanneer je een paard hebt wat heel geschikt is voor je doel, goed matcht bij je karakter, maar wat bij de vorige eigenaar wat minder goed is opgevoed waardoor je er wat werk aan hebt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:19

Eens met je Liedje. Chronische schijterd :=

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 14:29

Zeker eens, 2 jaar terug kocht ik mijn droompaard (dacht ik) en was ik stapel.
Het was een z2 merrie met veel power. Helaas na een paar weken vielen er al gaten in en bedacht ik dat ze toch niet zo goed bij mij paste.
Ze was te hevig.
Gelukkig waar ze gestald stond wouden ze haar graag hebben en loopt ze nog steeds. Vrouw was meer ervaren.

Mijn haflinger heb ik verkocht omdat ik haar niet meer kon bieden wat ze nodig had. Ging gewoon echt niet meer, gelukkig is de nieuwe eigenaresse 1 van mijn beste vriendinnen geworden.

Dus ja de stelling klopt wel degelijk