4 shetlanders en 1 shire haalbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:00

Youri123 schreef:
Misschien zijn alleen maar shetlanders ook wel goed. De stal waar ik nu 2verzorg shetten heb (door deze verzorg shetten ben ik shetlanders nog leuker gaan vinden dat ik ze al vond). Vragen ze volgens mij 90 euro aan stalingsgeld per maand voor een shetlander (90x4=360 per maand aan stalingsgeld) dat moet denk ik wel haalbaar zijn. Want rond die prijs vragen ze op de meeste stallen ook om een paard te stallen.

90 euro all in, of moet je zelf nog hooi,stro krachtvoer kopen? Moet je zelf stallen mesten?

ik betaal 90 € per paard per maand, hiervoor heb ik een grote schuilstal (met water en elektriciteit), een betonpaddock, een zachte paddock en ong 1 - 1.5 hectare weide. Dit totaal delen we met drie paarden (2 van mij en nog een ander paard erbij). We moeten zelf ons weidebeheer doen en alle verzorging zoals voeren en uitmesten. Hooi stro en voer dienen we daar aan te kopen. dus zo kom ik op mijn 200 euro per maand per paard gemiddelt. En ik sta erg goedkoop.
jouw 4 shets kunnen dan wel voor 360 staan, maar je vergeet je shire, die alleen ook zeker die prijs zal kosten ;)

Arabier

Re: 4 shetlanders en 1 shire haalbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:09

iedereen is hier wel over geld, wat onbetaalbaar is, maar nog belangrijker zijn de pony's, als je een goed betalende baan hebt dan moet je vast ook veel werken, en 5 paarden hebben is echt super veel werk, 1 is soms al super veel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:17

Ik zou voorlopig nog even lekker blijven dromen, wat toekomstplannen maken is altijd leuk en die zul je vast en zeker in de loop der tijd weer wat gaan aanpassen, maar daar zijn plannen voor :D
Voorlopig lekker sparen voor later, en goed je best doen op school, zodat je later een goede baan met een mooi salaris hebt :D
Dan huur je ergens een wei met uitloopstallen.. Shires en shets staan nog lekker dicht bij de natuur en staan veel liever dag en nacht buiten dan in een stal op een manege :j En dan vallen de kosten enorm mee en kun je rustig verder sparen voor een huis met wei :D

BrechtCarlos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 19:24

Lekker dromen joh! Nu al goed sparen en je inzetten voor school. En als je er hard voor werkt, is het mogelijk. Geloof het of niet, maar ik ben 13 en onderhoud nu 1 shetlander zelf, en over een tijd ook nog en grote pony erbij. Maar het is ook net hoe je ze wil stallen. Die van mij lopen 24/7 buiten en we hebben niet iets van een bak. We rijden in het weiland en buiten. ze krijgen behalve onbeperkt hooi ook niet zoveel. Het hangt dus ook van je prioriteiten af.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 20:17

Hier is het kuil bij de prijs inbegrepen. Ze staan hier in een hit actief stal. Dus zelf mesten enzo hoeft niet. Wat betaal je zo ongeveer voor een grote shet (een meter of hoger) die voor de kar is beleerd? Of kan je dat makkelijk zelf doen? Ik wil nu alvast gaan sparen voor later. Ook al heb ik dan misschien andere plannen. Dan heb ik wel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 21:10

Ik zou denken aan een bedrag van 800 euro. Maar het is maar wat de gek ervoor vraagt. Overhaast niets, kijk als het zover is op je gemak eens rond.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-16 21:50

Rond die prijs dacht ik ook al. Ik wil wel bonte. Is dat duurder of maakt dat niet uit? Als ik nu een beetje weet wat het aankoopbedrag voor de shetten word zorg ik dat ik dat vol die tijd gespaard heb. En als me plannen dan nog veranderd heb ik in ieder geval geld zat. Ben zelf niet zo van het rijden. Maar mennen lijkt me echt super leuk!! En ik vind shetten echt leuk.

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 22:14

ik denk voor een onbeleerde shet 100/200, maar gehechte baasjes vragen wel meer inderdaad 600,700,800. beleerde zijn meestal ook 800 zoiets

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:02

Nee, bonte zijn zeker niet duurder. Bonte komen namelijk onwijs veel voor. Maar als je een leuke shet tegenkomt die bij je wensen past en niet bont is, dan laat je die toch niet staan? Op kleur rijd je niet (of men je niet ;))

Ik denk dat het nog best een paar jaar kan duren voor je een pony hebt. Misschien zijn je wensen tegen die tijd wel weer aangepast of wil je helemaal geen pony meer! Heb je het eigenlijk al met je ouders overlegd of heb ik daar overheen gelezen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:19

Goed paard heeft geen kleur.

Ga lekker sparen en leren voor de korte termijn en zeker als je wil gaan mennen is goed les (werk/stage/groom ergens) wel zo handig. Met een aanspanning heb je minder mogelijkheden om in te grijpen als het mis gaat en meer massa die ellende geeft.

Meer dieren = meer kosten = meer werk voor bijbehorend inkomen = minder tijd voor de dieren. Bedenk je wel dat elk individueel dier een bepaalde hoeveelheid tijd, training en aandacht van jouw nodig heeft en die hoeveelheden zijn vrijwel gelijk als je er hetzelfde mee wil kunnen. 5 dieren kosten dus ook 5x zoveel tijd en dat gaat niet over 5x5 minuten.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 12:39

Just_Sannee schreef:
Tsja, of het qua geld haalbaar is, zou je bij jezelf moeten kijken.
Waarom niet eerst gewoon beginnen met 1 of desnoods 2 shetjes?

En een Shire kan prima bij kleintjes, alleen vind ik altijd wel dat ieder paard een kriebelmaatje moet hebben. Dat zie ik niet zo 1 2 3 voor me bij die hoogteverschil.

Om op het hoogteverschil in te haken. Mijn Shire en Shet kroelen heel vaak :) Ze hebben een akkoordje dat de Shet de sokken van de Shire kriebelt en dan wordt de Shet zijn rug onder handen genomen :D Maar de alleen de KWPNer kan de Shire zijn schoft kriebelen. Dus het heeft wel zijn beperkingen.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 16:42

Pichu als ik een leuke zie waar ik verlieft op word en verder aan me wensen voldoet en niet bont is laat ik die zeker niet staan (heb nu ook 2verzorg shetlanders. 1zwarte en 1 bruin bonte. En heb met de zwarte een betere band dan met de bonte) Ook al heb ik een zwarte bonte en een bruin bonte en een bruine en een zwarte shet. Leuk 4span dan. Kleur voor in het span maakt me niet uit. Wil er toch geen wedstrijden mee gaan doen. Nee niet met me ouders overlegt. Maar dit zijn toekomstplannen voor als ik rond de 20 ben. (ben nu 15 sorry stond verkeerd in Me post en weet niet hoe te veranderen. Dus ik heb nog 5 jaar om te sparen en van plan te veranderen. Je hebt toekomstplannen nodig)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 16:51

Als je een goede baan wil dan ben je op je 20e nog volop aan het studeren als het goed is ;)
En als je dan ergens op kamers woont dan is een pony niet zo gemakkelijk. Ik zou er vanuit gaan dat je vanaf je 25e ongeveer aan het werk bent en tijd en geld genoeg hebt voor de aanschaf en het onderhoud :)

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-16 17:03

Weten mensen hier ook of 4 Shetlanders van rond de meter in een omgebouwde 2paard trailer kunnen? En hebben mensen foto's van zo een omgebouwde trailer?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:19

madhatter schreef:
als je geen eigen stal aan huis wilt, maar wel 5 paarden, gaat dit erg duur worden. zo'n 5000 euro per maand of meer, de meeste mensen verdienen nog niet eens 5000, en je moet jezelf natuurlijk ook onderhouden, eten, electriciteit (hoe schrijf je dat? :P) enzo... als jij (en misschien je man?) een erg goede baan krijgen, kan je dit misschien wel bereiken! maar dan kan je duure vakanties ook wel vergeten, bovendien kosten 5 paarden ook ontzettend veel tijd, je hebt al erg veel tijd voor een paard nodig, dus ga maar uit van niet veel dingen behalve werk en paarden, ook moet je werk hebben dat goed verdient, en dat niet fulltime is, want je moet dus ook tijd hebben voor de paarden!

gewoon een gok gedaan en een hoog getal erin gegooid?

denk dat een gemiddeld volpension in Nederland 225 euro kost (buitenbak, basic facaliteiten) rond het af op 250 als je zelf krachtvoer moet kopen.. rond dat af naar zo'n 300 euro voor de standaard medische dingen (hoefsmid, enting, tandarts) en kleine aankopen.. 300 x 5 kom ik rond de 1500 euro uit..
En dat is heel ruim genomen, want over het algemeen kun je echt wel korting bedingen als je met meer paarden tegelijk ergens gaat staan.. dus die 225 zal wellicht 200 p.p worden.. de hoefsmid zou wellicht van 25 naar 20 p.p gaan als je tegelijk laat doen etc..

En als je slim bent huur je gewoon ergens een flink stukje grond met schuilstal.. zit je voor stalling op zo'n 1500 grof weg voor het hele jaar.. moet je alleen alles zelf doen, gedeeld door 5 paarden en 12 maanden is het ineens nog maar enkele tientjes per paard per maand.

het is met name de tijd die je er mee kwijt bent als je naar 5 paarden wilt.. vooral als je de stalling goedkoop wilt houden en dus een weide huurt ben je gewoon veel tijd kwijt met verzorgen + aanvoer voer/afvoer mest etc

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 19:31

Het was eigenlijk een veel te hoog getal zie ik nu, gok gewaagd :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:08

Elena, wow ik doe echt iets niet goed. Ik huur stallen en grond. Maar ben iedere maand net zo duur uit als dat ze in volpension zouden staan.
Hooi, brok, kruiwagen hier, loonwerker daar.. Ik wou dat het een paar tientjes was voor 4 paarden :)

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 22:24

Youri123 schreef:
Misschien zijn alleen maar shetlanders ook wel goed. De stal waar ik nu 2verzorg shetten heb (door deze verzorg shetten ben ik shetlanders nog leuker gaan vinden dat ik ze al vond). Vragen ze volgens mij 90 euro aan stalingsgeld per maand voor een shetlander (90x4=360 per maand aan stalingsgeld) dat moet denk ik wel haalbaar zijn. Want rond die prijs vragen ze op de meeste stallen ook om een paard te stallen.

Qua stalling ben je dan misschien voor 4 shets even duur uit als voor 1 paard maar daar houdt het bij op.
Alles wat erbij komt gaat wel x4 en dat kan aardig oplopen. 4X hoefsmid, inenten, tandarts. Als ze alle 4 ijzers nodig hebben is dat elke 2 maanden 4x 90 euro.

Ik heb 1 paard en 2 shetlanders. Mijn ene shetlander kost nog meer aan voeding dan mijn paard.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:15

madhatter schreef:
Het was eigenlijk een veel te hoog getal zie ik nu, gok gewaagd :')

Dat getal heeft een gemiddeld gezin samen niet eens aan loon :)) zou gekkenwerk zijn

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 08:23

Selka schreef:
Elena, wow ik doe echt iets niet goed. Ik huur stallen en grond. Maar ben iedere maand net zo duur uit als dat ze in volpension zouden staan.
Hooi, brok, kruiwagen hier, loonwerker daar.. Ik wou dat het een paar tientjes was voor 4 paarden :)

de grond zelf sprak ik over :), niet de aanvullende kosten.
dus 200-225 p.p.p.m v.s. 1500 euro per jaar, grof genomen afhankelijk van grootte en ligging.
stallen en grond is vaak alweer een stuk duurder dan puur een weide natuurlijk.

dan kun je met zo'n 5 paarden aardig wat per maand nog besteden aan grondwerk, hooi, brok en onderhoud voor je aan de prijs komt van dezelfde dieren in volpension. Als de kosten gelijk zouden zijn in de regel genomen, zou een pensionhouder toch niets kunnen verdienen?

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:29

Wat ben je kwijt aan aanschaf van materiaal? Denk hierbij echt aan alles wat nodig is om te mennen. Maar ook gewoon voor longeren en voor wandelen (dus halsters).

Zouden jullie als jullie een beetje de prijzen willen plaatsen voor 2 en 4 Shetlanders. Een prijzen lijstje willen maken.

Alvast bedankt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:48

Een goed merkzadel kost al snel 1000 euro, en een goed mentuig volgens mij minstens zo veel. Nu zal dat voor shets iets goedkoper zijn, maar je kan beter te ruim rekenen dan te krap.
En dan nog alle bijkomende spullen.. Verzorgingsartikelen, dekens, hoofdstel, rijkleding.. En een kar als je wil gaan mennen. Ik zou zo'n 2000 euro per paard rekenen, zonder de kar.

Youri123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 09:52

8nnemiek. Ik hief er geen zadel voor. Ga er niet op rijden hoor.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 09:57

je kan 2dehands genoeg leuke spullen vinden voor een stuk minder geld.
je hoeft heus geen 1000 euro te rekenen voor bv mentuig e.d.
als je tijd hebt en overal wat rondkijkt,vind je heus leuke 2de hands voor max de helft.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 10:35

Even nog een tip, ik zou Shetlanders en een Shire niet op een stalling zetten waar ze zoveel uur per dag in een box staan. (De meeste Shires passen ook niet in een standaard box en ze zijn niet op elke stal welkom door hun afmeting)

Voor deze rassen (winterhard) zou ik lekker een groot weiland met flinke schuilstal huren, daar worden je dieren veel gelukkiger van en scheelt jou flink wat geld ook.