Waarom vaste ritme voor het welzijn van het paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:35

tamary schreef:
_Ezra schreef:
Dieren vervelen zich niet. Saai vinden ze het dus nooit. Regelmaat geeft zekerheid, en daar houden ze van. Onregelmatigheid betekent onzekerheid, onzekerheid betekent stress, en stress is nooit goed voor dieren.

Als er in zo'n routine iets afwijkt schieten ze juist in de stress. Wat variatie in tijden, etc. helpt een hoop om paard meer stressbestendig te maken en dus beter om te kunnen gaan met die rare tweebeners die vroeg of laat altijd weer iets anders verzinnen.

Exact dit!

Als je stalondeugden wilt ontwikkelen, houdt je dan vooral heel strak aan je schema. Hoe strakker het schema hoe sneller het resultaat!

Paarden die buiten staan en te eten hebben, hebben helemaal geen mensen nodig en dus ook geen ritme.

ruitje

Re: Waarom vaste ritme voor het welzijn van het paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:57

Ik denk dat je onderscheid moet maken: qua stalmanagment een vast ritme. Qua arbeid niet.

Op die manier hebben ze een veilig ritme en de nodige afwisseling.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:27

Eileen_ schreef:
Denk je dat ja? Paarden hebben gevoel en kunnen zeker weten iets saai vinden. En ze kunnen zich zeker wel vervelen. Zoals in een stal of altijd maar rijden in de bak. Wil je een paard goed trainen, moet je het interessant voor je paard houden. Als je alleen maar rondjes in de bak rijdt, gaan ze zich zeker wel vervelen. Waarom denk je dat een paard die altijd in een box wordt gehouden, gewoontes als weven en luchtzuigen ontwikkeld?
Dat ze van regelmatigheid houden en alles op een bepaald tijdstip is bullshit.. Dat is een paard vermenselijken. Denk je echt dat ze regelmatigheid hebben in het wild? Ga eens paarden bestuderen die 24/7 buiten staan. Eens kijken of ze echt elke dag op hetzelfde tijdstip eten, slapen, rondrennen, spelen etc. Ik weet t antwoord al ;)
Mensen vermenselijken dieren veel te veel..

Goed, ik heb het een beetje té algemeen neergezet, wat ik bedoel is dat (de meeste) dieren zich niet vervelen als iets eentonig is. Natuurlijk, altijd op stal staan is niet goed, maar dat is meer om lichamelijke redenen, niet om psychische. Een paard komt heus niet in een sleur als hij iedere dag hetzelfde doet, mits er op die dag voldoende (vaste) afwisseling is. Heb je ooit gehoord van een paard met een midlife crisis? Volgens wikipedia schijnt het wel bij sommige apen voor te komen.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:43

_Ezra schreef:
Dieren vervelen zich niet. Saai vinden ze het dus nooit. Regelmaat geeft zekerheid, en daar houden ze van. Onregelmatigheid betekent onzekerheid, onzekerheid betekent stress, en stress is nooit goed voor dieren.

Paarden hebben helemaal geen ritme, alleen gewenning. Als ze horen dat er iemand aankomt die voer komt brengen vertonen ze bepaald gedrag. Het maakt verder weinig verschil hoe laat je komt. Ook slapen paarden niet s'nachts zoals veel mensen denken. Paarden slapen de hele dag door in korte periodes. In principe zouden ze ook dag en nacht eten, niet op bepaalde tijden :)
Ik denk dus vooral dat regelmaat rust brengt bij de mens. Zo weet je wat je kan verwachten en zijn trainingen goed te plannen. Ik neem aan dat de meesten niet intensief zullen trainen met een paard dat net gegeten en gedronken heeft.

kikkerdril4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:48

Ik heb een paard dat erg nerveus is van zichzelf en ik merk echt heel veel verschil met een vast schema of niet. op mijn vorige stal was er namelijk totaal geen vast schema en toen was ze altijd zo onrustig. Op deze stal gaan ze altijd om dezelfde tijd naar buiten en om dezelfde tijden gevoerd en dat heeft haar zoveel meer rust gegeven :j
Om nou te zeggen dat ze hier 'dood' en minder levendig van wordt vind ik een aparte benaming.. Merk gewoon dat ze beter in haar vel zit en er zit alsnog genoeg pit in hoor :D

Trainen doe ik overigens niet echt op vaste tijden, maar gewoon wanneer me dit uitkomt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:09

Hier komt het wel vaak op hetzelfde neer. Tussen 20.00 en 21.00 krijgen ze meestal eten. Ze staan 24/7 buiten op de wei en krijgen alleen in de avond iets bij. Heel soms wil ik ze in de ochtend ook nog wat geven. Merk wel dat de paarden wel een beetje een indeling hebben. De kans is hier vrij groot dat als je tussen 9.30 en 10.30 op stal komt ze hun rust moment hebben(en liggen, soms helemaal plat.). Soms allemaal, of met 3 of maar eentje en de rest staat dan op wacht. Verder hebben ze hier heel de dag door eten. Meestal wordt er 's avonds gereden. In de ochtend liever niet omdat ze dan hun rustmoment hebben en ik daar toch wel wat rekening mee wil houden.
Denk dat het ook voor ieder paard verschillend is en zeker de manier van houden zal daarin van belang zijn maar of dat dan ook met ritme te maken heeft is weer wat anders.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 12:22

Mijn pony's krijgen wisselend 's ochtends hun voer, dat kan om 8 uur zijn, maar ook om 11 uur. Ze hebben wel onbeperkt hooi. Verder pak ik gewoon 1 van beiden als ik er zin in heb.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 17:48

Een vaste structuur geeft vaak meer rust. Zeker bv paarden die opgewonden raken als ze buiten mogen, als je iedere dag op een ander tijdstip ze gaat buiten zetten, kan je paarden krijgen die constant nerveus zijn omdat ze denken dat ze straks buiten mogen. Op vaste uren zie je vaak dat ze rond dat uur nerveus zijn, maar de rest van de dag vrij rustig.

Ikzelf hou me niet aan vaste tijden, maar de mijne lopen 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer. Ze hebben wel een regelmaat, nl als mijn auto op het erf komt dan zal ik bij ze gaan, iets verwachten van ze (van een knuffel tot les gaan rijden en alles ertussenin) krijgen ze voer en ga ik weer weg. Ik merk dat ze mijn auto heel goed kennen en herkennen, en hoor dat ze de rest van de tijd gewoon lekker rustig zijn.