Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 21:47

Ik zou eerder kiezen voor een vast bedrag per maand. Dan 15 euro en de hoefsmid.

Stel dat het paard in de toekomst rondom ijzers moet hebben en die elke 6 weken vervangen moeten worden. Dan ben je ineens wel een hele klap geld kwijt.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:02

IsaCalixa schreef:
Vriendin vraagt wel of we om en om de hoefsmid kosten betalen :) En de 15 euro. De rest is dan aan haar.

Hoefsmid is wel wat meer dan die 15 euro, helemaal als het paard op ijzers staat.
Dan moet je wel afspreken alleen bij 'normale' kosten van de hoefsmid.
Anders zit je weer met onverwachte hoge kosten als er wat aan de hand is.
Het is jouw paard niet, dus alle medische kosten waaronder eventueel hoefsmid zijn toch niet voor jou.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:03

Oke de situatie is dus zo, als ik ermee zou beginnen zou ik er in ieder geval een jaar aan vast zitten (qua kosten). Tot aan die tijd zal die vriendin genoeg gespaard hebben om zelf het paard te onderhouden, dan kan ze ook weer werken en heeft weer meer inkomsten etc..

Dan kan ik er wel in principe 24/7 heen, alles met het paard doen enzo :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:10

Niet doen. Als ze een paard wil moet ze maar zorgen dat ze alles zelf kan betalen. Jij zit er een jaar aan vast, jij mag geld ophoesten (en smid loopt snel op naar 75€/keer) en na dat jaar dan? Vlieg je er dan uit omdat het dan afbetaald is?

Het is NIET de taak van een bijrijder om geld aan te vullen waar de eigenaar dat te kort heeft.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:12

IsaCalixa schreef:
Oke de situatie is dus zo, als ik ermee zou beginnen zou ik er in ieder geval een jaar aan vast zitten (qua kosten). Tot aan die tijd zal die vriendin genoeg gespaard hebben om zelf het paard te onderhouden, dan kan ze ook weer werken en heeft weer meer inkomsten etc..

Dan kan ik er wel in principe 24/7 heen, alles met het paard doen enzo :)

Als ze voor die paar honderd euro van jou afhankelijk is dan kan ze beter wachten met een paard kopen.

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:13

Dus ... `vriendin` die niet echt je vriendin is heeft geen werk , niet genoeg geld om een paard te onderhouden en de rest blijft ook nogal vaag ..
Ben ik nou de enigste die hier niet veel toekomst in ziet ?
Jij zit er voor een jaar aan vast zodat zij kan sparen ?

Als je `vriendin` nu eens eerst een jaar gaat werken en sparen dan kan ze zelf misschien een paard onderhouden en jou als bijrijder vragen :+ .

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:14

Varekaj schreef:
Niet doen. Als ze een paard wil moet ze maar zorgen dat ze alles zelf kan betalen. Jij zit er een jaar aan vast, jij mag geld ophoesten (en smid loopt snel op naar 75€/keer) en na dat jaar dan? Vlieg je er dan uit omdat het dan afbetaald is?

Het is NIET de taak van een bijrijder om geld aan te vullen waar de eigenaar dat te kort heeft.

Dit dus idd :j

Urbanus

Re: Paard kopen en gedeeltelijk mee betalen. Goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:17

Neeneenneenee. Ik zou echt alleen een paard delen als je familie bent (en zelfs dan gaat het nog regelmatig mis) en niet zo. Want stel dat zij verliefd wordt op een paard en jij vindt het niks? Ketst het dan af? En je kunt van alles op papier zetten maar dat heeft de waarde van een papieren servetje.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:21

Ah, Varekaj kon gewoon kort opschrijven wat ik ook bedoelde. :)

Het eerste jaar dat wij ons paard hadden was het duurst. Doet je 'vriendin' handig. :+
Overigens klinkt het mooi hoor, dat over een jaar heeft ze wel genoeg geld en werk enzo, maar helaas laat de toekomst zich echt slecht voorspellen (ben zelf ook al iets langer ziek dan ik 5 jaar geleden had bedacht). Ik zou als ik TO was er niet aan meedoen en als ik de vriendin was, zou ik het hele plan nog maar een jaartje uitstellen. Eerst zekerheid en dan pas verantwoordelijkheid over een luxe-goed als een paard.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:37

Klinkt als het perfecte recept voor ellende waarbij als het een beetje tegenzit het paard uiteindelijk de dupe wordt.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:43

Daar ben ik ook wel een beetje bang voor hoor, goeroe.

Nu twijfel ik heel erg, gemengde reacties :P

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:46

Ik zie geen gemengde reacties, ik zie een meerderheid die dit niet verstandig vindt.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:47

Eigenlijk ben je altijd aan het sparen voor een paard. Niet alleen een jaar. Er kan altijd wat gebeuren waardoor je ineens veel geld moet ophoesten.
Een maand of 2 terug 2 keer de dierenarts erbij gehad voor koliek. 300 euro kwijt en dat vond ik eigenlijk nog meevallen. 1 keer kon ik de voorrijkosten delen met een stalgenoot. De staleigenaar heeft een keer duizenden euro moeten betalen voor een paard dat in de kliniek stond. Paard is later nog doodgegaan ook.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:48

goeroe schreef:
Klinkt als het perfecte recept voor ellende waarbij als het een beetje tegenzit het paard uiteindelijk de dupe wordt.

Dit dus. Dit kan haast niet goed aflopen en het dier is altijd de dupe :(

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:55

lieveli schreef:
Ik zie geen gemengde reacties, ik zie een meerderheid die dit niet verstandig vindt.

Ik bedoel niet alleen van Bokt, maar ook van buiten bokt. :)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:57

goeroe schreef:

+1 Paarden kosten geld en ga er maandelijks maar vanuit dat als je op voorhand €15,00 te kort komt dat dit gat maandelijks enkel groter wordt. Om en om de hoefsmid, maar ook de Tandarts, entingen, wormenspuiten kosten gemiddeld meer dan €15,00 te kort.

Ik zou m'n vingers er niet aan branden, ik zie in de toekomst de vraag reizen of je ook hierin kan mee financieren omdat de totale kosten iets hoger zijn dan het potje kan financieren. Je geeft aan dat ze over een jaar weer werk, wellicht voor haar een punt om er ' dan' over na te denken.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:03

:+ het klinkt als een zeer ongeloofwaardig verhaal.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:04

Ojee.. niet doen hoor..
Je kan er volledig vanuit gaan dat als je vriendin nu al met een krap budget aan een paard begint, jij flink zal gaan bijspringen. Een paard kost altijd meer dan je denkt. En de uitgaven zijn met een klein beetje pech zowel onverwachts als erg hoog..

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 23:11

En wat als ik gewoon weiger om onverwachtse/hogere kosten te betalen? Want dat spreken we dan ook af, wat ik precies wel en niet betaal. :) Vriendin heeft op dit moment wel spaargeld, dus zij zou het kunnen betalen, maar heeft over een jaar wat meer zekerheid ivm werk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:27

Sta je stevig genoeg in je schoenen om te weigeren om extra te betalen als vriendin blut is, maar paard écht een dierenarts oid nodig heeft? Wat als er dure medicatie nodig is ergens voor? Stalgenoot had laatst iets 'onbenulligs' als een ontstoken oog bij haar paard, geloof dat ze al 150 euro kwijt was. Had ze de DA niet gebeld, dan had het flink verkeerd kunnen gaan.
Mensen die krap bij kas zitten, willen nog weleens te lang afwachten, kun jij dat handelen? Helemaal als je weet dat door jouw toezegging van 15 euro en om en om de hoefsmid het paard er is gekomen..

En ja, dat schrijf ik heel manipulatief op, maar als het op gevoel én geld komt, kun je voor heel beroerde keuzes komen te staan. Iemand die geen 15 euro per maand heeft om een paard te kunnen stallen, heeft ook geen geld voor een DA.

En hoezo over een jaar zekerheid met werk? Echte zekerheid is er in de huidige maatschappij nauwelijks, helemaal niet als het zo vaag is dat het nu misschien lastig is, maar over een jaar niet? Dat vind ik lastig om te geloven..

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:34

Buiten het hele financiele plaatje om zou ik sowieso nooit een paard 'delen'

Nu liggen jullie ambities misschien op een lijn, maar uit ervaring weet ik dat dit met de loop der tijd nog al kan veranderen.
Straks wil een van jullie ineens elk weekend op dressuurwedstrijd terwijl de ander's ambities daar totaal niet liggen en liever gaat buitenrijden. Dan gaan jullie elkaar in de weg liggen omdat de een dan in het weekend niet het bos in kan en de andere niet (of moeilijker) die goede verfijnde hulpen erin kan krijgen omdat het paard twee verschillende ruiters heeft.
Of de een wil met hulpteugels gaan rijden en de ander vind dat verschrikkelijk oid.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:35

Niet doen TS, als je vriendin jou voor 15 euro pm om het weiland te kunnen betalen wat gebeurd er dan als ze een nieuw halster nodig heeft (20 euro), een deken voor in de winter, een zak voer. Ongelooflijk dat ze die verantwoording aandurft. wat als het paard in elkaar zakt of kreupel wordt? Dan moet ze een jaar wachten voor de dierenarts kan komen voordat ze dat kan betalen? Ze heeft jou alleen nodig voor het geld en dat is een hele verkeerde insteek om een paard te gaan verzorgen. Dan mag jij het voorschieten zeker?

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 23:42

Ik ga eerst even goed om tafel met die vriendin, alle punten die ook hier zijn genoemd goed bespreken. Nu hebben we alleen via de app contact gehad. Ik begrijp jullie reacties ook :) Ik weet nog niet op alles een antwoord. Daarom moet het in het echt even goed besproken worden, voordat er überhaupt maar iets gebeurt.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:48

Ik vind het een heel leuk aanbod van je vriendin.
Maar, gezien de kosten die een paard houden met zich mee brengt vind ik een tekort van 15:euro per maand wel een laag bedrag.
Lastig als er ineens tal van andere kosten (da, osteopaat, zadelpasser ed) bij komen. Wie gaat die dan betalen?
Alles op papier zetten. Contractje voor een jaar opstellen. En misschien hebben jullie het heel fijn samen.
Of je kunt meer bijdragen en dan ook meer inspraak en meer rijden?

Lastig hoor. Denk er goed over na. Succes.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:53

IsaCalixa schreef:
En wat als ik gewoon weiger om onverwachtse/hogere kosten te betalen? Want dat spreken we dan ook af, wat ik precies wel en niet betaal. :) Vriendin heeft op dit moment wel spaargeld, dus zij zou het kunnen betalen, maar heeft over een jaar wat meer zekerheid ivm werk.

Ja dan is dat paard dus de dupe.