Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
ohjajoh6 schreef:Maar dat zijn toch juist van oorsprong trekkers en geen gewichtdragers?
Plus dat ik dan aan het feit zit dat ik als ik over inrijden kan gaan nadenken, ik al in de 50+ zit. Ik zie mijzelf ook niet met mijn 65+ en rikketik nog op een paard zitten, dat is de hoofdzaak dat ik niet aan een veulen zal beginnen
ohjajoh6 schreef:Nou heel banketstaaf gezegd misschien: maar aan kneusjes kan ik ook wel komen gratis en voor niets, maar dat is nu juist het hele punt: ik heb 10 jaar met alle liefde voor 2 zieke/kapotte paarden gezorgd en had dit dolgraag nog 10 jaar gedaan, maar wel alleen voor hun 2. Alles leuk en wel maar ook ik doe geen afstand (ja naar de dood als er geen andere optie meer opzit) van een dier en dan komt er bot gezegd ook niets van sparen meer terecht want dat soort paarden kosten ook bijna altijd een godsvermogen.
En dees je hebt gelijk hoor: ieder gezond paard zal uiteindelijk een Z proef kunnen lopen, het is maar wat jij als eigenaar daar in wilt investeren .
Duhelo schreef:ohjajoh6 schreef:Maar dat zijn toch juist van oorsprong trekkers en geen gewichtdragers?
Plus dat ik dan aan het feit zit dat ik als ik over inrijden kan gaan nadenken, ik al in de 50+ zit. Ik zie mijzelf ook niet met mijn 65+ en rikketik nog op een paard zitten, dat is de hoofdzaak dat ik niet aan een veulen zal beginnen
Dan kun je ook gewoon een goed beleerd iets ouder trekpaard nemen. Vanaf een jaar of 8 gaan ze rond de 1500 - 2000 euro.
Het zijn van oorsprong trekkers inderdaad, maar met de correcte training is dat absoluut geen probleem om mee te rijden, ik zelf rij dressuurmatig en spring / sprong zelfs een tijdje de springles mee. Mijn oudste is nu 20 en topfit. De jongste is er 7.
Hangt natuurlijk wel een beetje af van je gewicht, maar als we gewoon uitgaan van de 10 % regel kan een trekpaard van 1000 kilo gemakkelijk een ruiter van 100 kilo dragen. Hangt er uiteraard ook wat vanaf wat je er precies wil mee doen, maar ik vermoed dat je geen 3 jachtritten per week gaat rijden.
Nee daar hoef je idd niet aan te denken; het zou al mooi zijn als ik 3x in de week er zo wie zo eens op zou zitten voor een ritje van 10/15 km.Tallie1979 schreef:Ik loop tegen hetzelfde aan TS. Ook een beetje aan het rondkijken, maar de prijzen die worden gevraagd zijn echt bizar!
Paarden met kapotte benen, kissing spines of artrose en gerust 3000 of 4000 euro vragen? Ik schrik er een beetje van dat een dier, bijna rijp voor de slacht, überhaupt nog wordt verkocht.. En al helemaal voor dat geld.
ohjajoh6 schreef:Duhelo schreef:ohjajoh6 schreef:Maar dat zijn toch juist van oorsprong trekkers en geen gewichtdragers?
Dan kun je ook gewoon een goed beleerd iets ouder trekpaard nemen. Vanaf een jaar of 8 gaan ze rond de 1500 - 2000 euro.
Het zijn van oorsprong trekkers inderdaad, maar met de correcte training is dat absoluut geen probleem om mee te rijden, ik zelf rij dressuurmatig en spring / sprong zelfs een tijdje de springles mee. Mijn oudste is nu 20 en topfit. De jongste is er 7.
Hangt natuurlijk wel een beetje af van je gewicht, maar als we gewoon uitgaan van de 10 % regel kan een trekpaard van 1000 kilo gemakkelijk een ruiter van 100 kilo dragen. Hangt er uiteraard ook wat vanaf wat je er precies wil mee doen, maar ik vermoed dat je geen 3 jachtritten per week gaat rijden.
Nee daar hoef je idd niet aan te denken; het zou al mooi zijn als ik 3x in de week er zo wie zo eens op zou zitten voor een ritje van 10/15 km.
Maar ook de volwassen trekpaarden die ik te koop zie staan, staan voor 4.000 en hoger te koop.