Aankoopbedrag paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Aankoopbedrag paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:15

Maar dat zijn toch juist van oorsprong trekkers en geen gewichtdragers?

Plus dat ik dan aan het feit zit dat ik als ik over inrijden kan gaan nadenken, ik al in de 50+ zit. Ik zie mijzelf ook niet met mijn 65+ en rikketik nog op een paard zitten, dat is de hoofdzaak dat ik niet aan een veulen zal beginnen

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:22

Ik loop tegen hetzelfde aan TS. Ook een beetje aan het rondkijken, maar de prijzen die worden gevraagd zijn echt bizar!

Paarden met kapotte benen, kissing spines of artrose en gerust 3000 of 4000 euro vragen? Ik schrik er een beetje van dat een dier, bijna rijp voor de slacht, überhaupt nog wordt verkocht.. En al helemaal voor dat geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:34

Dat was ook mijn eerste gedachte Tallie1979. Heb zelfs een ex manege paard van 18 jaar voor 4500 er op zien staan.

Daarom begon ik ook te denken dat mijn prijsindicatie dus helemaal niet zo goed was ingeschat, maar ik hoor hier toch gelukkig anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:41

ohjajoh6 schreef:

Plus dat ik dan aan het feit zit dat ik als ik over inrijden kan gaan nadenken, ik al in de 50+ zit. Ik zie mijzelf ook niet met mijn 65+ en rikketik nog op een paard zitten, dat is de hoofdzaak dat ik niet aan een veulen zal beginnen

Dan kun je ook gewoon een goed beleerd iets ouder trekpaard nemen. Vanaf een jaar of 8 gaan ze rond de 1500 - 2000 euro.

Het zijn van oorsprong trekkers inderdaad, maar met de correcte training is dat absoluut geen probleem om mee te rijden, ik zelf rij dressuurmatig en spring / sprong zelfs een tijdje de springles mee. Mijn oudste is nu 20 en topfit. De jongste is er 7.

Hangt natuurlijk wel een beetje af van je gewicht, maar als we gewoon uitgaan van de 10 % regel kan een trekpaard van 1000 kilo gemakkelijk een ruiter van 100 kilo dragen. Hangt er uiteraard ook wat vanaf wat je er precies wil mee doen, maar ik vermoed dat je geen 3 jachtritten per week gaat rijden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:46

Voor een gezond, eerlijk en goed gereden paard wat ook nog groot is en goed gebouwd is betaal je rustig 5000+. Dat lijkt me ook niet zo raar eerlijk gezegd.
Juist leerpaarden verkoop je binnen een dag zo ongeveer.

Ga je op zoek naar een "weideongelukje" die niet moeder mooiste is dan kom je een stuk lager uit.
Ook al op de pagina gelderse paarden te koop gekeken?
Staar je niet blind op de hoogte trouwens. Hoe minder lange botten hoe robuuster.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:47

ohjajoh6 schreef:
Nou heel banketstaaf gezegd misschien: maar aan kneusjes kan ik ook wel komen gratis en voor niets, maar dat is nu juist het hele punt: ik heb 10 jaar met alle liefde voor 2 zieke/kapotte paarden gezorgd en had dit dolgraag nog 10 jaar gedaan, maar wel alleen voor hun 2. Alles leuk en wel maar ook ik doe geen afstand (ja naar de dood als er geen andere optie meer opzit) van een dier en dan komt er bot gezegd ook niets van sparen meer terecht want dat soort paarden kosten ook bijna altijd een godsvermogen.

En dees je hebt gelijk hoor: ieder gezond paard zal uiteindelijk een Z proef kunnen lopen, het is maar wat jij als eigenaar daar in wilt investeren .

Geef ik je dus groot gelijk in! Dat is mijn idee ook. Buiten de tijd, zorg en geld zie het je kost zijn het voor mij ook echt de zorgen die je hebt wanneer je paard ziek is. Dat hakt er zo in... Maar goed, we hebben elkaar lang genoeg meegemaakt in het Cushing topic om die mening te delen. Begin met iets leuks, de ellende komt vanzelf wel.

Een goed, gezond paard kost nou eenmaal wat meer in aanschaf. Maar volgens mij moet het voor je budget heus wel lukken. Ik zal mijn oren en ogen voor je open houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:55

Duhelo schreef:
ohjajoh6 schreef:

Dan kun je ook gewoon een goed beleerd iets ouder trekpaard nemen. Vanaf een jaar of 8 gaan ze rond de 1500 - 2000 euro.

Het zijn van oorsprong trekkers inderdaad, maar met de correcte training is dat absoluut geen probleem om mee te rijden, ik zelf rij dressuurmatig en spring / sprong zelfs een tijdje de springles mee. Mijn oudste is nu 20 en topfit. De jongste is er 7.

Hangt natuurlijk wel een beetje af van je gewicht, maar als we gewoon uitgaan van de 10 % regel kan een trekpaard van 1000 kilo gemakkelijk een ruiter van 100 kilo dragen. Hangt er uiteraard ook wat vanaf wat je er precies wil mee doen, maar ik vermoed dat je geen 3 jachtritten per week gaat rijden.

:D Nee daar hoef je idd niet aan te denken; het zou al mooi zijn als ik 3x in de week er zo wie zo eens op zou zitten voor een ritje van 10/15 km.
Maar ook de volwassen trekpaarden die ik te koop zie staan, staan voor 4.000 en hoger te koop.

Gelders en Gronings vind ik ook prachtig, net als dat ik eigenlijk nog steeds kan kwijlen van een Tuiger, maar juist omdat Lona, mijn overleden paard een Tuigpaard was, vraag ik mij af of ik wel terug kan naar dit soort type paard...
En ik ben gewoon een groot wijf, vind het gewoon geen gezicht op een paard onder de 1.65

Nou idd Jessix! Want wat een zorgen en verdriet heb ik erom gehad. Zelfs tijden gehad dat ik elke ochtend eerst voorzichtig om de hoek ging kijken, of ze nog wel stonden, om het zo maar eens te zeggen.
Maar nog geen duppie gespaard hoor, ben eerst nog aan het bekomen van hun laatste rekening...
Het is echt om nu eens te kijken of ik het nu zo verkeerd zie allemaal wat de prijzen voor paarden betreft.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 31-07-16 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:57

Tallie1979 schreef:
Ik loop tegen hetzelfde aan TS. Ook een beetje aan het rondkijken, maar de prijzen die worden gevraagd zijn echt bizar!

Paarden met kapotte benen, kissing spines of artrose en gerust 3000 of 4000 euro vragen? Ik schrik er een beetje van dat een dier, bijna rijp voor de slacht, überhaupt nog wordt verkocht.. En al helemaal voor dat geld.

Die laatste categorie paarden horen niet meer te koop te staan. Daar zorg je als eigenaar goed voor en anders moet je ze die laatste weg gunnen. Dat is je verantwoordelijkheid nemen. Je houdt toch van zo'n dier? Die gun je toch niet een ellendig traject met onwetende ruiters en probeer-rijderij alvorens ze uiteindelijk alsnog richting dood gaan?

Dat gezegd hebbende - 3.000 euro is echt te weinig geld voor een prettig gereden, gezond rijpaard van enig formaat welke nog enkele jaren leuke rijderij voor de boeg heeft. Dat was 3 jaar geleden ook al te weinig geld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:59

Er staat een 16 jarige gelderse voor 2000 euro op de kwpn site. Volgens advertentie gezond.

Freibergers zijn goede gewichtsdragers en zeer veelzijdig, maar alles behalve goedkoop als ze goed gereden zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:06

ohjajoh6 schreef:
Duhelo schreef:
ohjajoh6 schreef:

:D Nee daar hoef je idd niet aan te denken; het zou al mooi zijn als ik 3x in de week er zo wie zo eens op zou zitten voor een ritje van 10/15 km.
Maar ook de volwassen trekpaarden die ik te koop zie staan, staan voor 4.000 en hoger te koop.

Dat is zeker haalbaar. Mijn 20 jarige loopt nu nog gemakkelijk 25 km (in haar jongere jaren zelfs een trektocht van 96 km in twee dagen, zonder problemen en kwam topfit aan)
(en die heeft al arthrose) en die jongste gaat gemakkelijk een uur dressuurles of 30 km mee.
Trekpaarden vind je ook wel op de paardenmarkt, afgelopen markt stond er een 4 jarige, barslechte hoeven maar anders prima op de benen, erg zacht karakter, niet te groot maar wel stevig, vroeg die 1100 euro voor. Met wat afdingen krijg je dat zeker naar 800 euro.
Ook particulier vind je ze goedkoper, maar moet je even zoeken, op facebook passeren er vaak dat de eigenaars ze niet meer kunnen betalen, dergelijke dieren haal je voor een prikkie op.

http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... 45185.html
http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... 41266.html
http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... 41141.html
http://www.2dehands.be/paardensport/paa ... 40994.html

Zoeken bij merries die ietsjes ouder zijn (rond de 10-11 jaar, dan worden ze te oud voor de keuringen ...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:10

Als je voor een trekpaard gaat, vooraf bij je stal informeren. Niet iedere stal neemt trekpaarden.
En uiteraard heeeeeeel goed de benen inspecteren op mok.
Ik kan me echter ook niet voorstellen dat een makkelijk te rijden trekpaard goedkoop is.
Gezonde paarden vind je heus wel voor minder, maar gezond EN goed gereden is een ander verhaal.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:17

Bij de merrie's kun je eigenlijk niet zo heel veel missen. Bij trekpaarden moet je niet kijken hoe goed ze gereden worden, want het gros van de gereden paarden worden een beetje op jan boerefluitjes stijl gereden met een goed stangbit erin, dus die dieren kunnen stoppen en naar links en rechts, en daar stopt het.
Ik zou kiezen voor een dier dat enkel op het land of voor de koets gewerkt hebben, die zijn vaak zoveel gewend op hun rug dat eropstappen echt geen punt is, en die krijg je heel fijn rondgewerkt op een gewoon bitje onder het zadel met een beetje werk erin.
Veel trekpaardmerrie's zijn wel beleerd, maar hebben dan gewoon jaren als fokmerrie gediend, dus die zijn niet verklooid en kun je goedkoop kopen. Een trekpaard van 4000 euro waar 'intensief' mee gewerkt wordt zou ik net niet willen, deze zijn meestal niet correct gereden.
CPL is inderdaad een heel goed punt, maar bij de trekpaarden kun je daar helaas niet onderuit. Preventieve zorg en dan krijg je ze er prima oud mee.
Informeren bij je stal is inderdaad een heel goed punt, voor de cpl en de benen is een 24/7 buiten het ideaalste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:25

Trekpaard heeft niet mijn voorkeur, vind ze leuk hoor, maar zou mij altijd zorgen maken, of ik het dier wel met goed fatsoen in een stal kwijt kan, juist door hun immense gewicht, zou ik altijd bang zijn dat ze door de vloer heengaan ( die waar een gierput onder zit uiteraard) of dat ze de stallen slopen in het begin, als je ze nog niet hebt kunnen opvoeden naar jouw normen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:30

Als zadelpasser van meerdere trek en werkpaarden wil ik ook even zeggen dat een groot deel heel slecht ruggebruik heeft onder de man omdat ze veel te makkelijk met de voorhand compenseren.
Met 2x per week flierenfluiten zonder gymnastiserend werk op de andere dagen liggen rugproblemen wel op de loer.
(Al geldt dat voor andere rassen ook, met 2x per week heb je te weinig onderhoudstraining).
Ook zijn ze niet allemaal erg lang in de rug en dan zit je alsnog met een probleem als er maar een 17 inch zadel op kan.
Idem met grote warmbloeden. Ik kom soms bij warmbloeden van 1.80 die hooguit plek hebben voor een slanke ruiter van 1.65. Kijk daar goed naar!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:36

Bij mij op stal komt binnenkort een paard te koop wat binnen jou wensen valt.
Daarnaast is het een super lief dier, poepie mak en netjes gereden.
Ik dacht dat hij een jaar of 10 a 12 is.

Hun vraagprijs ligt ook rond de 5000.

Stiekum vind ik hem zelf ook erg leuk maar ik moet een gangenpaard als ik weer wil rijden.

tweetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:36

Wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem, prijzen vielen tegen en een groot paard is ook lastig. uiteindelijk een tuigen merrie gevonden van 1.75 van 8 jaar, braaf maar wel een karakter voor 3500 , stond voor meer te koop. Ze is volledig gekeurd met foto's en al. Ze zijn er echt wel maar je moet goed zoeken en hopen dat je de juiste klik vind dat is het belangrijkste en dan kan het een heel ander paard worden dan waar je naar zocht. succes met sparen ;)

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:46

Op Facebook groepen komt nogal eens wat voorbij. Meld je daar eens voor aan. En rondvragen of zelf een oproep plaatsen kan je misschien ook op weg helpen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:52

Voor 3000 tot 5000 mowt je echt wil wat vinden. Fijn dat je toch weet weet ander paard wil. Zal je goed doen. Hoop dat je een leuk paard tegenkomt wat een goed huis zoekt en waar het mee klikt zodat je snel daarmee verder kan.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:53

Ik ben het wel met je eens. De prijzen liggen soms best hoog, terwijl aan de andere kant ik ook meemaak dat een toekomstige koper voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten. ( bedoel ik jou niet mee).
Voor een bedrag van 3000 tot 5000 euro moet je echt wel een leuk paard kunnen vinden. Je hebt de tijd, kijk om je en vergelijk wat je allemaal ziet. Een kennis van mij heeft net een prachtige Gelderse zwarte grote ster merrie van 1.70m verkocht. Voor een normale prijsklasse. Doodbraaf paard. Dus zo iets komt voor jou ook weer voorbij. Geniet van je zoektocht van alle mooie paarden die voorbij komen, tot je bij die ene komst die op jou staat te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:09

Wat de zadels betreft heb je een goed punt sizzle, is mij bekend, maar ik zal daar tzt zeker rekening mee houden.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:28

Ach ik heb lang gezocht naar een ruin van een jaar of 10 die alleen met mij naar het bos kon, degene die in mijn prijsklasse vielen matchte niet onder het zadel. Uiteraard kocht ik precies het tegenovergestelde, een merrie van 1,5 en die heb ik op karakter uitgezocht. Ze is inmiddels 4 en wordt morgen weg gebracht om zadelmak gemaakt te worden en dan gaan we langzaamaan beginnen met de bosritjes. Ondanks dat ik haar niet kon rijden heb ik al 2,5 jaar plezier van haar. Je kunt erover nadenken of je het rijden echt mist of juist de omgang met paarden. Als het toch het laatste blijkt te zijn kun je misschien toch iets jongers uitzoeken die qua bouw en karakter bij je past, persoonlijk vind ik dat er meer keus is in 'goedkope' 2 jarigen. En jong staat natuurlijk niet gelijk aan staatsgevaarlijk. Kijk idd eens naar een fuchs ( of een fjord x fries zoals ik haha ) die hebben zo'n fijn karakter.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:58

En een draver?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:05

Ik denk dat je tussen de 3000 en 5000 best zou moeten kunnen slagen hoor. Maar idd. goede betrouwbare paarden zijn niet goedkoop. En met een beetje maat al helemaal niet. Dan zit je echt in de "courante" categorie. Gelders / tuiger zou ik naar kijken. Groningers zijn vaak al weer wat duurder (ivm schaarste en liefhebbers).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:18

Even op sporthorses gekeken, maar er staan er inderdaad niet veel op die aan jouw eisen voldoen. Zoek je op "recreatiepaard" dan geen enkel resultaat. Iedereen noemt zn paard liefst "sportpaard" maar B/L niveau is nog steeds recreatie :D :D :D
Maar goed: niet bomproof, maar wel braaf
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... /t-k-.aspx
Leuke ruin, mooi papier voor een oke prijs. Heeft korte periode stil gestaan, dus goed keuren (+ pezen scannen)
Deze is mss wat te heet/vlug; Kennedy staat niet bekend om zn makkelijke karakter.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... nethy.aspx
En deze: sensibel, maar wel eerlijk.
http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... isdom.aspx
Ook niet uit het makkelijkste bloed gefokt.

Wel verbazend flinke prijzen voor paarden met alleen BL niveau.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:22