Vraag ik dan zoveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Re: Vraag ik dan zoveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:55

Als de pony al geen makkelijke (kinder)rijpony is dan vrees ik dat een manege ook niets is voor hem.
En als kinderpony verkopen in feite ook niet, want dan moet hij echt heel braaf zijn (ook onder het zadel).
Mocht je hem toch naar een manege doen, ga dan wel eerst na of hij helemaal gezond is.
Op zich is niks tegen een manege, er zijn er die het heel goed doen. Maar als de pony al iets mankeert dan moet je dat niet willen.

Lastig hoor, ik vraag me echt af of een pony die gewend is in handen te komen, regelmatig te worden gepoetst etc de rest van zijn leven in een kudde gelukkig zou zijn.
Ik hoop dat je een leuk baasje kunt vinden. Zal niet gemakkelijk zijn.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:32

Juist wel, ook op de manege heb je goede ruitertjes die het juist fijn vinden een wat pittiger paardje te treffen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:54

Goede ruiters op een manege bestaan niet, want ik geen enkele manege Wi-Fi goed les gegeven. Ruiters die een pittige pony leuk vinden, die raggen ze gewoon hard af net zolang tot hij wel doet wat ze willen en dan vinden ze zichzelf helemaal geweldig want zij mochten op de moeilijke pony en die hebben ze 'voor elkaar gekregen'. Bah. Nee, geen hoge pet op van maneges. Ik haat maneges. Ik heb teveel leed gezien. Dus kom niet met 'sommige maneges zijn wel goed'. Ik heb tientallen maneges in mijn leven gezien door het hele land en niet 1 goede. Die zijn er niet of haast niet. Dus de kans dat je pony op een goede manege komt is nihil.

Vriendin van mij had een pony van jouw maat, al wat ouder ook, en geen makkelijke kinderpony. Maar ze moest hem wel verkopen. Dus gedaan. Heeft heel lang geduurd, maar een leuk plekje gevonden voor een 12 jarig meisje. Hij is daar niet lang geweest. Toch te lastig. Werd verkocht. Volgende baasjes verkochten hem ook en dat ging een paar keer zo. Ze was hem ook kwijt geraakt ondertussen. Jaren later vond ze hem toevallig op een manege. Als het vuur uit zijn ogen. Een slecht passend zadel op, zwaar kreupel en zware gebitsproblemen, maar hij werd nog altijd in de lessen gebruikt. Ze vroegen een belachelijke prijs voor hem en dus kon ze hem niet terug kopen. Een jaar later waarschuwde een manege meisje haar. De pony was verkocht naar een slacht handelaar en morgen zou hij op transport naar het buitenland. Ze heeft alles op alles gezet en snel van alles geregeld qua plek en vervoer. Die ochtend is ze heen gegaan en heeft ze hem gekocht van de handelaar net voordat hij op transport ging.

Hij was mager, stokkreupel, had rug problemen, slecht gebit en van alles nog wat. Het heeft haar heel wat geld gekolfd om hem weer op de been te krijgen. En ook psychisch was hij compleet afgemat. Pas veel later kwam de oude pony eens weer naar boven en nu leeft hij nog altijd happy bij haar genietend van zijn pensioen.

Hij had een kinderformaat, maar was pittig en een 'probleempony' waardoor hij niet geschikt was voor kinderen. Daarom werd hij keer op keer verkocht. Op de manege werd hij zo afgeragd en had hij zoveel pijn dat zijn verzet op den duur wel verdween.

Een waarschuwing. Hij kan een prachtige plek krijgen, maar als hij nier geschikt is voor kinderen, dan is de kans groter dat hij niet goed terecht komt uiteindelijk.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 31-07-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 12:58

Pauline schreef:
Juist wel, ook op de manege heb je goede ruitertjes die het juist fijn vinden een wat pittiger paardje te treffen.

Een enkel handig ruitertje zou er misschien best mee weg kunnen, maar als manegehouder koop je liever een pony waar je iedereen op kan zetten. Als manegehouder zit je niet te wachten op ongelukken met alle verantwoordelijkheden (aansprakelijkheid) van dien.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:09

Waarom is de pony niet geschikt voor kinderen? Te pittig met rijden, of in de omgang? Bij ons (ik sta bij Samy en ga helemaal met haar post mee) is er altijd hulp bij het opzadelen tijdens de ponyuren (en ook bij volwassen beginners) en een goede manege heeft voor elke ruiter een geschikte pony. Dus voor de kinderen die wat verder zijn, heb je ook pittigere pony's nodig. Niet gevaarlijk, maar wel pittig.
Als reactie op de post van Babootje, wij hebben pony's die niet in de gevorderde lessen (meer) mee mogen lopen en andersom, lijkt me helemaal niet zo gek eigenlijk? Een paard is nou eenmaal niet geschikt voor élk type ruiter, daar kun je prima rekening mee houden..

Maar ja, op bokt heerst het eeuwige vooroordeel dat álle maneges slecht zijn. En die maneges zijn er inderdaad, maar wat heeft een eigenaar daaraan? De dieren op het bedrijf zijn de broodwinning, zonder die dieren heb je geen bedrijf. En ik denk dat daar steeds meer manegehouders echt wel van doordrongen raken.
Wij hebben op stal inderdaad een heel aantal paarden en pony's van particulieren overgenomen. En weet je wat ik daar nou zo bijzonder van vind? Die mensen mogen altijd langs komen, ze beloven dat ook grif te doen, want het wegdoen van hun paard is zo moeilijk en het is zo verdrietig allemaal, maar zien we vervolgens nooit.. Elk verhaal heeft twee kanten, dat van de eigenaar, maar ook dat van maneges.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:31

Dreamybol schreef:
Elk verhaal heeft twee kanten, dat van de eigenaar, maar ook dat van maneges.

Jazeker. En ik heb ook niks tegen manege's hoor. Ik sta ook op een manege waar veel kinderlessen worden gegeven. En waar ze het ook goed doen met de pony's.
Maar de paarden en pony's moeten wel geschikt zijn voor het manege werk. Ook hier rijden handige kinderen, maar als pony's echt heel vervelend zijn, dan gaan ze gewoon weer weg. Het moet veilig zijn en blijven voor de kinderen. Daarom zijn ook bodyprotectors verplicht en is er kort geleden ook geinvesteerd in veiligheidsbeugels.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 31-07-16 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:33

Waarom zet je hem dan niet in een permanente gemengde opfokgroep als je begrazing wel ziet zitten?
Of kan je hem financieel niet houden?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 13:37

Helemaal met je eens Babootje! (Misschien had ik duidelijker erbij moeten zetten dat alleen die laatste zin van alinea 1 over jouw post ging.)
Waarschijnlijk scheelt het ook dat wij een behoorlijk grote manege zijn, dan heb je ook al gauw meer handige ruitertjes rondlopen dan wanneer je wat kleinschaliger bent. Maar soms ben ik echt wel jaloers op die ukkies die vanaf hun 5e rijden en op hun 7e dus al beter zijn dan ik ooit nog zal worden. :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:35

Ik zou mijn pony nooit te nimmer naar een manege doen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:34

piezze schreef:
Nee het is meer dat je geen zeggenschap heb over het einde. Zo bekijk ik het. Als hij te oud is om te werken zou ik mijn paard graag het enkeltje italie of de paardemarkt willen besparen. Waarom zou een vreemde dat willen met een paard waar hij weinig emotionele binding mee heeft?

Ik snap de redenering, maar het gaat hier om een 15 jarige. Niet om een oud paard wat niet meer kan werken.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 22:42

Sorry dames voor de late reactie! Druk druk vandaag.

ik probeer iedereen even te beantwoorden :)

@ zonnetje en pauline
ik begrijp jullie punt helemaal hoor.
Ik ga er ook niet van uit als hij ergens staat, waar het goed mee klikt hij zomaar doorverkocht word.
En zowel, vertrouw ik zijn nieuwe eigenaar er ook wel op dat hij weer goed terecht komt..

En dat ik niet als enige de perfecte baas voor hem ben, opzeker niet.
Het lijkt me geweldig om te zien, als hij bij een ander baasje het geweldig naar zijn zin heeft!
Maar dan moeten we wel eerst de juiste match vinden, en dat is best lastig denk ik.

Manege gaat het voor hem echt niet worden. Ik weet dat hij veel kinderen om zich heen verschrikkelijk vind.
Laat zich ook niet zomaar door iedereen pakken ect.
En dat is niet omdat ik zo "perfect" ben, maar omdat ik hem wel door en door ken..

@ Samy, ik ben het er zeker mee eens dat niet alle maneges zo zijn.
Dusty is ooit als manege pony geweest, en dat was nou niet echt een succes....
Dus vandaar dat ik dit niet meer voor hem wil :)

Het belangrijkste vind ik dat hij gelukkig word, al is dat als circus pony bij wijze van haha.
Als hij gelukkig is, ben ik dat ook.. En dan zou ik het ook zeker los kunnen laten, zal het me ook heel veel rust geven denk..

@ babootje, opzich word er nu ook niet gek veel met hem gedaan,
Hij krijgt elke dag z'n eten en een schone stal, staat elke dag van sochtends tot savonds met zijn vriendjes buiten..
En af en toe huppelt baasje even langs om een knuffel te brengen, en thats it.
Ongelukkig is die hier mee zeker niet.
Maar ik vind wel dat hij een baasje verdient die er meer tijd in kan stoppen als ik..

@ elines, en dat is precies waar ik bang voor ben idd.
Het is echt een schat van een pony, maar ik denk voor een kind te pittig.
Niet dat hij gemeen is, maar hij is heel snel.
Vind het lastig om ontspanning te vinden, je moet hem echt aan het werk zetten om lekker door de bak door te kunnen komen.
En dan nog maak je hem er niet gelukkiger mee..
Terwijl als je met hem naar buiten gaat, is het totaal het omgekeerde!
Maar goed, vind maar is een kind die meer buiten wil gaan rijden haha.

Dreamybol, hij is super lief in de omgang, maar onder het zadel heel pittig. En dat vooral in het voorwaartse, hij is gewoon ontzettend lastig om in ontspanning te krijgen. En vind in de bak rijden ook 10 keer niks.
Dus als je een kind er op zet, wat hem niet netjes terug kan rijden, is het echt een racepony..
Heb er al eens jongere kinderen opgehad hoor. En een leuk staprondje gaat prima, en dan houd het ook op..

@ sizzle, dit word inderdaad ook mijn volgende optie. Ik heb toevallig al een hele leuke paddock paradise gevonden. Waar ik van het weekend wil gaan kijken.
Mocht verkopen op korte termijn niet gaan lukken, dan is dat de volgende optie.
Het scheelt voor mij heel erg in de kosten, zo krijg ik ook zelf meer de ruimte om op m'n gemakje de juiste eigenaar te vinden..

Ik had van de week wel contsct met mensen die hem graag vrijdag op wouden komen halen.
Maar dit zonder kennis te maken, dus komen kijken en gelijk meenemen.
Is dit zo raar dat ik dit liever niet wil?
Het ging voor om een meisje van 10.
Ze wouden niet 2 keer heen en weer rijden ( half uurtje weg )

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:55

Ik denk dat in de eerste plaats jouw gevoel goed moet zijn bij het verkopen van je pony. Ik kreeg de indruk dat een aantal dingen al werden afgeschoten voor ze echt eerlijk overdacht waren, dat is dus niet zo.
Dan is het of geduld hebben tot de juiste koper voorbij komt, of je neerleggen bij een minder goed gevoel. Voor mij is het een geruststelling dat mijn paard op zijn huidige plek (als manegepaard) kan blijven als wij hem niet meer zouden kunnen verzorgen, ik snap ook wel dat dat niet voor iedereen, en dan misschien wel vooral voor elk paard en voor elke manege zou gelden.
Ons paard kwam bijvoorbeeld net voor zijn 4e 'verjaardag' bij ons op stal, als manegepaard, toen was hij al in minder dan één jaar tijd van de fokker naar een handelaar, naar een vrouw en weer naar een andere handelaar gegaan. Het geeft mij rust dat als het zo mocht zijn dat wij hem niet kunnen houden, hij niet wéér in vreemde handen zal komen. :)

Bij je verhaal van de pony voor kind van 10, maar zonder goed kijken meteen mee willen nemen, krijg ik toch het idee dat iemand er makkelijke handel in ziet. Dat zou mijn aangeboren wantrouwen kunnen zijn, maar zou voor mij niet werken. Snap dus ook dat dat voor jou niet goed voelt.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 23:49

Ben toch wel een beetje nieuwsgierig naar de pony nu, zou je mij een pb met linkje naar de advertentie kunnen doen?

Hoe groot ben jij zelf als ik vragen mag?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:01

Ik weet niet of die van jou geschikt is voor de kar maar als ik bij mij op stal kijk.
Er staan 8 shetlanders waarvan er maar een aangekocht is voor een kind. Een die zolang het gaat nog bereden wordt door een bijrijdster en voor de rest zijn het volwassenen die er mee mennen, vrijheidsdressuur en verder lekker bezig met ze zijn.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:04

ik heb een paar maand geleden een 3 jarige welsh a pony verkocht.
met 3 goede gangen en licht ingereden.
kreeg er 300 voor meer kreeg ik er niet uit...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 00:17

lolotjeh schreef:
ik heb een paar maand geleden een 3 jarige welsh a pony verkocht.
met 3 goede gangen en licht ingereden.
kreeg er 300 voor meer kreeg ik er niet uit...

Maar dat is toch totaal niet te vergelijken met de pony van TS? Die is 15 en braaf maar pittig.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 09:49

Kijken en gelijk meenemen hoor je vaker maar als jij dat niet wil moet je dat gewoon aangeven. Om het makkelijker te maken voor de eventuele koper kan je aanbieden om hem te brengen als je besluit hem aan hun te gunnen.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 10:26

Ik denk ook inderdaad teveel met mijn emotie dan met verstand misschien haha.
Ook laat ik een ander iemand objectief meekijken.

Hij is niet voor de kar beleerd,zou er wel een hele geschikte pony voor zijn.

Dit is de advertentie
lieve b-pony te koop!
http://link.marktplaats.nl/m1074118663

Ik ben zelf 1.52.. En met 23 jaar al behoorlijk uitgegroeid haha.
Dus lengte is hier nooit een probleem geweest.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:38

Onder het zadel is hij wat voorwaartser maar zet geen stap verkeerd. Ik kom kijken, zet mijn dochter erop en die verongelukt met die pony. |o bij wijze van spreken.
Je advertentie is wel heel eufemistisch met wat je hier beschrijft. Ik zou hier zeker naar gaan kijken ket mijn onervaren kind en je zegt hier dat dat niet kan.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:38

Knappe pony om te zien. Ik vind wel dat je hier in het topic veel duidelijker bent in je mening dat hij geen pony is voor beginnende kinderen. In je advertentie zeg je dat hij geen stap verkeerd doet maar wel wat voorwaartser is onder het zadel. Ik zou dan denken dat hij geschikt is voor kleinere kinderen.
Als je aangeeft dat hij geschikter is voor kinderen met enige ervaring heb je misschien al wat minder ongeschikte reacties.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 10:45

Ga ik er gelijk weer even bijzetten.
Ben hem toevallig net aan het wijzigen, had een hele lap tekst er instaan, was hem een beetje aan het inkorten haha.

Had er instaan dat het een leuke rijpony is, maar wel met begeleiding.
En dat is ook zo, het is niet dat je er nooit een kind op kan zetten.
Bij mij op stal rijd er ook eens een meisje van 8 op,
Eerst er naast, dan aan de longeerlijn, en dan langzamerzeker los..

Maar vaak willen ouders ( wat ook logisch is ) waar ze hun kind zonder moeite en poespas er op kunnen zetten.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 10:50

Dusty is een lieve pony, zet geen stap verkeerd aan de hand.
Onder het zadel is dusty voorwaarts,
Het is een leuke rijpony, maar heeft wel wat begeleiding nodig.
Zeker met wat jongere kindjes die wat onervaren zijn.

Zeg ik dit zo netjes?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:01

Angeliquee18 schreef:

Zeg ik dit zo netjes?

Nee. Je zegt hier dat hij met een onervaren ruiter erop een racepony is die bovendien een hekel heeft aan bakwerk. Dat haal ik hier niet uit hoor...

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:04

Angeliquee18 schreef:

Zeg ik dit zo netjes?

Persoonlijk vind ik dat je hiermee een totaal ander beeld geeft dan in dit topic. Uit de bovenstaande tekst zou ik afleiden dat het een geschikte pony is voor een meisje van 10 die een jaartje manegelessen heeft gehad en van 'snelle' pony's houdt.
Uit je topic blijkt dat de pony eigenlijk niet voor kids geschikt is. Ik vrees dat je met de bovenstaande tekst andere kijkers krijgt dan waar je naar op zoek bent.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 11:08

je zou kunnen investeren in een eerste les voor de kar. Als je een menner vindt van wie je denkt dat die het op de juiste manier aanpakt. Dan kan je zien of aangespannen rijden iets voor jouw pony is. Indien dit positief uitvalt kan je dit vermelden in je advertentie en heb je hopelijk meer kans bij de menners.
Of de pony leases/uitlenen aan iemand die je vertrouwt. Bv. redelijk ervaren kind. Eens het kind er uit gegroeid komt de pony bij jou terug, dan heb je intussen geen kosten gehad. Anderzijds, ls je hem verkoopt als kinderpony heeft hij toch ook wel veel kans daar tot het eind van zijn dagen te mogen blijven. Bij sommige mensen is het uitgegroeid=verkopen, maar er zijn er best ook wel veel waar ieder dier een blijvertje is.