Ervaring gezocht hoe om te gaan met vraagprijs paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:12

Maar waarom ga je kijken? Je had het geld niet toen hij voor minder werd aangeboden. Heb je nu het geld wel? Mijn paard is pas ook verkocht, door een andere partij (dus verkocht in opdracht) voor meer dan ik er voor vroeg toen ik hem aanbood. De vraagprijs werd hoger omdat hij een maand goed is doorgetraind op een professionele stal door een goede ruiter.

Toen ik hem zelf nog te koop aanbood kreeg ik ook steeds mensen over de vloer die het geld niet hadden en dus een laag bod deden en dan ook nog verwachten dat al zijn spullen erbij zaten. Ik werd daar niet goed van en heb hem toen door een ander laten verkopen.

NatasjavE

Re: Ervaring gezocht hoe om te gaan met vraagprijs paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 08:16

De verkoper bepaald de vraagprijs. Al heeft ie het dier gratis gekregen hij mag er nu weet ik wat voor vragen.
Of hij het krijgt is iets totaal anders.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:02

Anoniem schreef:
Polly schreef:

Nog nooit 'geen klik' gehad met een paard? Als het niet klikt dan wil dat toch niet zeggen dat het met een ander ook niet klikt?

nee nog nooit gehad. Wel paarden die ik minder leuk vind, maar die koop ik dan ook niet.
Meestal zijn niet klik paarden gewoon een mooie omschrijving van stront vervelend. Dus bokken, stijgeren, rennen enz. Als de TS daar dan nog aan toevoegt dat het paard een paar maanden geleden ook al te koop stond en dat het paard nu te slim is voor de dochter van de eigenaar. Dan wijst alles er op dat het gewoon geen fijn paard is.
En voor 4000 euro kun je waarschijnlijk echt wel wat beters vinden.

Goed van je dat je dat na een (paar) proefritje(s) altijd meteen feiloos weet maar helaas heeft niet iedereen die gave.
Je bent overigens wel een mooi voorbeeld van mensen die op basis van een advertentietekst meteen oordeel klaar heeft.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:33

Mijn paard was een braaf paard, als jong paard wel een boktsessies weg gegeven maar daar bleef het bij. Kon er iedereen op zetten en er bij wijze van spreken op de kop onder hangen.
Toch is er iemand die mij het advies gaf om hem naar de slager te doen omdat hij levensgevaarlijk zou zijn. Zij zou hem voor mij rijden en hij stond kaarsrecht omhoog na het opstijgen en is bokkend weg gerend.. Zij mocht hem dan ook niet meer rijden.. Is trouwens de enige keer dat hij gesteigerd heeft onder het zadel.

Een paard kan dus heel braaf zijn bij een duidelijke consequente ruiter en zich heel anders gedragen bij iemand anders. Hoeft met het paard niks mis te zijn dus.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:56

Esther schreef:
Mijn paard was een braaf paard, als jong paard wel een boktsessies weg gegeven maar daar bleef het bij. Kon er iedereen op zetten en er bij wijze van spreken op de kop onder hangen.
Toch is er iemand die mij het advies gaf om hem naar de slager te doen omdat hij levensgevaarlijk zou zijn. Zij zou hem voor mij rijden en hij stond kaarsrecht omhoog na het opstijgen en is bokkend weg gerend.. Zij mocht hem dan ook niet meer rijden.. Is trouwens de enige keer dat hij gesteigerd heeft onder het zadel.

Een paard kan dus heel braaf zijn bij een duidelijke consequente ruiter en zich heel anders gedragen bij iemand anders. Hoeft met het paard niks mis te zijn dus.

Toch is zo'n paard dan niet echt dood braaf en kun je er dus niet iedereen op zetten anders had hij het het bij die ene persoon ook niet gedaan. ;)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:59

flappie28 schreef:
Esther schreef:

Toch is zo'n paard dan niet echt dood braaf en kun je er dus niet iedereen op zetten anders had hij het het bij die ene persoon ook niet gedaan. ;)

Dat hoef je niet te weten als verkoper als het paard bij jou en jouw familie altijd braaf was. Eens is de eerste keer dat een paard wat raars doet.

Ik ben er van overtuigd dat dieren ook zo hun voorkeuren aan mensen hebben en sommige lui echt niet mogen.

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:01

Het is ook mogelijk dat de verkoper bij de oorspronkelijke vraagprijs ook nog de extra kosten heeft opgeteld die hij heeft betaald, zoals keuring, vervoer en wat al dan niet. Hij zegt dat hij 4000 euro heeft betaald voor het paard, wat niet hoeft te betekenen dat hij 4000 euro heeft betaald aan de verkoper.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:11

je kunt voordat je gaat kijken vragen of de prijs discutabel is....zoniet moet je die 4000 euro betalen als je hem echt wil.Dus ik zou,mocht de prijs niet discutabel zijn en jij er geen 4000 voor wilt betalen ,nieteens gaan kijken.Dan pijnig je jezelf alleen maar.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:39

geerke schreef:
je kunt voordat je gaat kijken vragen of de prijs discutabel is....zoniet moet je die 4000 euro betalen als je hem echt wil.Dus ik zou,mocht de prijs niet discutabel zijn en jij er geen 4000 voor wilt betalen ,nieteens gaan kijken.Dan pijnig je jezelf alleen maar.

En de verkoper, die er ook weer tijd en moeite in steekt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:44

Polly schreef:
Anoniem schreef:

nee nog nooit gehad. Wel paarden die ik minder leuk vind, maar die koop ik dan ook niet.
Meestal zijn niet klik paarden gewoon een mooie omschrijving van stront vervelend. Dus bokken, stijgeren, rennen enz. Als de TS daar dan nog aan toevoegt dat het paard een paar maanden geleden ook al te koop stond en dat het paard nu te slim is voor de dochter van de eigenaar. Dan wijst alles er op dat het gewoon geen fijn paard is.
En voor 4000 euro kun je waarschijnlijk echt wel wat beters vinden.

Goed van je dat je dat na een (paar) proefritje(s) altijd meteen feiloos weet maar helaas heeft niet iedereen die gave.
Je bent overigens wel een mooi voorbeeld van mensen die op basis van een advertentietekst meteen oordeel klaar heeft.

Een paard veranderd niet zomaar ineens. Dus als je na 2 a 3 keer rijden er nog goed mee door een deur kunt kun je dat een aantal maanden later ook nog. Maar dan moet je wel realistisch kijken. En evt nog iemand laten mee kijken. Maar wat vaak gebeurt is dat mensen het paard met de meeste kwaliteit dat binnen het budget past zoeken ipv het paard dat het beste bij de ruiter past. En daar gaat het vaak mis.

Waarom ik een "niet klik" paard laat staan is omdat daar altijd behoorlijk wat correctie werk aan is. En niet klik paarden zijn vaak paarden met een sterk karakter. Dat is niet erg en juist heel leuk. Maar zulke paarden corrigeren vraagt wel een bepaalde handigheid die de meeste ruiters niet hebben.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:48

Misschien hebben ze toen het paard verkocht werd nog tegen andere mensen moeten opbieden. Niet meteen denken dat je door hen om de tuin geleid wordt ;) Kan goed zijn dat ze er effectief 4000 voor betaald hebben omdat er nog andere geïnteresseerden waren die meer dan 3500 gaven.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:52

Heleennn schreef:
Misschien hebben ze toen het paard verkocht werd nog tegen andere mensen moeten opbieden. Niet meteen denken dat je door hen om de tuin geleid wordt ;) Kan goed zijn dat ze er effectief 4000 voor betaald hebben omdat er nog andere geïnteresseerden waren die meer dan 3500 gaven.

Daar dacht ik ook aan. :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 10:58

Of misschien willen ze er gewoon niet bij inschieten, het blijft gissen hè

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 11:07

Het is de basis van iedere handel: goedkoper inkopen en duurder verkopen. Denk je echt dat de winkel waar jij dat leuke truitje koopt, echt 69,95 aan inkoop heeft betaald? Waarom maak je daar dan geen probleem van?

Het doet er gewoon niet toe wat de huidige eigenaar er ooit voor betaald heeft en het doet er ook niet toe wat hij allemaal aan kosten heeft gehad sinds zijn aankoop.

Feit is dat het paard nu een vraagprijs van € 4.000 kent. De vraag is dus nu of jij dat paard nu wilt en of jij dat paard nu voor een voor jou betaalbaar bedrag in eigendom kunt krijgen.
Het is eigenlijk zo simpel.

Een prijs van € 4.000 voor een gezond paard met enige uitstraling waar je leuk op kunt rijden, dat is een koopje. Zonder enige twijfel absoluut onder kostprijs. Fok ze maar eens :D

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 14:37

Ik ga sowieso kijken hoor :) Heb nu het budget wel, alleen ik hou gewoon heel erg van eerlijkheid. Wat je tegenkomt wanneer je naar een paard gaat kijken is dat mensen veelal de hoofdprijs vragen. En daar ben ik een beetje klaar mee. Er wordt vaak gezegd, genoeg leuke paarden voor 3500. Maar die kom ik persoonlijk niet veel tegen. Veel paarden hebben iets/gebreken oid.
Mocht ik het nu juist hebben van die vorige vp, en hij geeft aan dat hij hem voor 4000 gekocht heeft, dan liegt deze meneer, of hij liegt niet. Ik heb alleen maar gevraagd wat zijn vraagprijs was, en indd misschien had ik niet moeten zeggen dat ik het paard eerder had gezien op MP. Maar toen gaf hij aan dat hij er 4000 voor betaald heeft, het lijkt dan net dat hij dit zegt omdat hij dit er ook weer voor terug wil hebben. Ik heb voor mezelf besloten dat mijn max 3500 is. Ik ben niet op zoek naar een hoog opgeleid paard, ik doe alleen horsemanship, dus geen bak/dressuur/wedstrijd rijden, wil gewoon een leuk paard waarmee ik lekker aan de slag kan. Ik denk dat dat voor 3500 moet kunnen.

Ik ga dus kijken en zie dan wel weer verder, of we het gaan hebben over prijzen of niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:51

Maar waarom is voor jou belangrijk wat de verkoper er voor heeft betaald? Daar heb je niks mee te maken. Ik snap ook niet dat je durft te vragen voor hoeveel het paard is aangekocht.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 14:53

WoW, jij bent wel vlug om iemand als leugenaar te bestempelen... Mss heeft die man het paard met extra's gekocht (bv gedeelde keuring, zadel, paard heeft nog even bij de vorige eigenaar gestaan op kosten van de nieuwe)... Of het paard heeft ondertussen een paar behandelingen ondergaan (tandarts, fysio,oid) en hij vindt dat het paard hierdoor in waarde gestegen is. Het gaat "maar" om 500 euro, je hoeft echt niet overal spoken te zien. Mss heeft zijn dochter een ander paard op het oog van 4000 en moet het daarvoor dienen... Kan allemaal en eigenlijk zijn het jouw zaken niet :-)...

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 15:35

Als iemand 3500 euro voor een paard heeft betaald. En het paard heeft laten keuren a 150/500 euro net of er met of zonder foto's gekeurd is. Dan nog naar de tandarts geweest a 100/125 etc. Dan is het niet vreemd toch.

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:20

chevax schreef:
Maar waarom is voor jou belangrijk wat de verkoper er voor heeft betaald? Daar heb je niks mee te maken. Ik snap ook niet dat je durft te vragen voor hoeveel het paard is aangekocht.

Ik heb dat ook niet gevraagd, dat heeft hij zelf verteld. Ik heb gevraagd naar de vraagprijs, aangezien die niet in de advertentie stond

GerardaLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-16 16:21

maximuss schreef:
WoW, jij bent wel vlug om iemand als leugenaar te bestempelen... Mss heeft die man het paard met extra's gekocht (bv gedeelde keuring, zadel, paard heeft nog even bij de vorige eigenaar gestaan op kosten van de nieuwe)... Of het paard heeft ondertussen een paar behandelingen ondergaan (tandarts, fysio,oid) en hij vindt dat het paard hierdoor in waarde gestegen is. Het gaat "maar" om 500 euro, je hoeft echt niet overal spoken te zien. Mss heeft zijn dochter een ander paard op het oog van 4000 en moet het daarvoor dienen... Kan allemaal en eigenlijk zijn het jouw zaken niet :-)...

Ik bestempel hem niet als leugenaar, ik zeg of hij liegt of hij liegt niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 16:30

Ik vraag mij wel eens af hoe het komt dat ik soms 10 kijkers heb bij een paard waarvan ik na een kwartier al weet dat het 'm niet word. Maar dit topic maakt een hoop duidelijk.

Als je sowieso niet de VP wil betalen, zelfs niet als hij perfect bij je past? Of stel jij bied 3500 en de verkoper zegt 3750 en je doet het niet omdat er 'wel meer staat' , dan heb je denkt ik nog niet een reëel beeld van de markt en van verkopers.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 17:36

Als je 4000 te veel vind of je kan er echt niet mee leven dat hij er misschien (!!) 500 minder voor heeft betaald dan koop je het paard toch gewoon niet?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 20:43

Je maakt mij niet wijs dat iedereen braaf de vraagprijs betaald.Ik in ieder geval niet en zal altijd proberen om er iets af te krijgen.
Gewoon gaan kijken bij het paard en kijk of je het bevalt en dan kijk je of je qua prijs kan overéén komen.Als ik een advertentie zet vraag ik ook gewoon net iets meer als dat ik denk ervan te kunnen vangen en dat doet deze meneer waarschijnlijk ook .
Ik bied alleen de volle prijs alsik iets heel graag wil en de vraagprijs redelijk vind.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:29

Als mijn max 3500 is en de vraagprijs 4000 zou ik niet de moeite nemen te gaan kijken.
Tuurlijk hoop ik op een lagere prijs dan de vraagprijs uit te komen maar als de verkoper niet wil zakken en ik het niet kan betalen houdt het op.
Als het paard dan mijn droompaard zou zijn zou ik bij elk volgend paard wat ik dan bekijk balen dat het niet mijn droompaard is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 22:59

Hoe weet je zo zeker dat deze man hem van die verkoper heeft die jij op marktplaats hebt gezien? Misschien heeft er nog wel een koper (handelaar bv) tussen gezeten...

Hoe dan ook het maakt verder geen hol uit wat hij er wel of niet voor betaald heeft het gaat erom voor hoeveel hij hem kwijt wil en of je tot elkaar komt als je een tegenbod doet.