Is het een trekpaard, is het een pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:41

Sodeknetter! Die laatste twee foto's.... Moet je bijna extra steunwielen voor onder de buik kopen...

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 14:46

Yep. De vorige verzorger had mij gecontacteerd omdat hij wegging, en vertelde me via mail dat ze "Beweging nodig had." Het zou niet... ik dacht dat ze een blonde vleeskoe was :')

Ze is gechekt door de hoefsmid en de DA - nooit hoefbevangen gestaan, gelukkig. M'n dierenarts verschoot zich wel toen hij het checkte. De hoefsmid wist me ook te vertellen dat ze heel kleine hoeven heeft en dat zijn dus geen trekpaardvoetjes die een halve ton aankunnen. Ze moet terugkomen naar 450-500 kilo. Ze is wel dichtbij gekomen bij HB, want er stonden énorme lijnen in haar hoefwand. Maar toch niet hoefbevangen, en heeft ook nooit mank gelopen, behalve voor een blein toen ik erbij was. Het ergste was dat ze dan ook enorme verticale scheuren in haar voorhoeven had, die de eigenaar dacht op te lossen met hoefijzers. Hoefijzers onder kleine hoeven die dus niet kunnen uitzetten onder al dat gewicht. Ik heb hem proberen duidelijk te maken hoe dat zat en ging over op een andere smid die natuurlijk bekapt. Ijzers eraf, nu al drie maanden zonder, en op dat vitaminedieet. wonder boven wonder gaan de scheuren weg....

Jorika, je zegt het. _O- Galopperen kon ze toen ook niet. Buik zat zodanig in de weg dat ze ook amper kon draven.

Anoniem

Re: Is het een trekpaard, is het een pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:52

:oo

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 14:52

Pff, dat mag een wonder heten TS.

Hard gezegd: Dit is minstens even zoveel 'mishandeling en verwaarlozing' als extreem te magere paarden.
Petje af voor je harde werk al.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-16 14:59

Ik ben dat wonder ook heel erg dankbaar! Ik denk dat ik ze op het juiste moment heb leren kennen. Een jaar later en ze was er niet meer, denk ik.... Bedankt! Ik hoop het werk verder te kunnen zetten mits de koop doorgaat. Een vriendje in de weide na zeven jaar alleen staan (waar ze ook mee overeenkomt), een kleiner weitje, en de eigenaars van de weide gebruiken stripbegrazing.

En niets hard gezegd; Je hebt gelijk. Ik heb mezelf vaak vervloekt in het begin, waar begin ik mee, want ze was niet beleerd onder het zadel. Maar nu ben ik toch blij dat ik het gedaan heb.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:15

Wat een prachtige oud type haflinger heb je daar. Zoals de laatste twee foto's heb ik mijn eerste haf ook gekocht; niet geënt, niet beslagen, geen tandarts en 150 kg te vet. Zoveel vet bij de schouders dat ze zich niet kon omrollen. Na een jaar was er al 80 kg af. Aandacht, ander voer en bewegen heeft geholpen. Het gaat je wel lukken om haar rond 500 kg te krijgen. Hoe zwaar is ze nu volgens jouw lint?

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 10:18

Momenteel is ze 552-537 kilo (Ik meet na het rijden ook). Het is inderdaad nogal een struggle. De slanke foto's zijn haar na een jaar bij mij. Nu is ze terug aangekomen vanwege teveel weide en te weinig hooi, gok ik. Ze staat nog bij haar vorige eigenaar (ik was de verzorgster tot voor kort) en ik kan ze pas overkopen wanneer onze eigen weide in orde is. Nu heb ik ook enorme miserie met haar hoeven. Al dat gras doet haar geen goed... Ze krijgt nu extra vitaminen bij, maar hoewel het uitzicht van de hoeven erop vooruitgaan, blijft ze veel te gevoelig lopen op stenen/grind/kasseien/...

CurlyCoat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 10:38

JoyCiej007 schreef:
Ik zie een prachtig ouderwets type haflinger. De echte Oostenrijkse, zoals ze, naar mijn mening, bedoeld zijn.

Uitstervend ras helaas.......... de haflinger van nu heeft hier niets meer van weg; groter, ieler, hoger op de benen, ranker...... ieder z'n ding, maar DIT is een Haflinger in mijn ogen. En al het andere, zijn voor mij (sorry bokkers) 'echte nepperds'.
Haflingerstamboek heeft haar eigen graf gegraven. eeuwig zonde. Had dan 2 secties gemaakt met type ouderwets en type modern.

Sluit ik me helemaal bij aan!
Vindt het oude type haflinger echt machtig mooi, helaas zie je ze inderdaad steeds minder. :\

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:28

Als ze gevoelig blijft lopen is ze dan toch hoefbevangen geweest zonder dat je het gemerkt hebt? Ik vind wel dat ze al veel beter eruit ziet dan op de andere foto s.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 14:40

Gezien de ribbels op dr voeten denk ik ook aan HB. Denk dat TS bekend is met deze materie.
Paard schraal zetten, misschien iets geven wat de oudjes ook krijgen dus zonder suiker.
Wat betreft een goede smid.
Ik weet een goede maar die zit in Nederland (van Nassau)

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-16 14:36

Voor iedereen die denkt dat het om HB gaat - Neeee (sorry, ik heb het al herhaaldelijk gezegd, niet om jullie te viseren maar dat wordt je een klein beetje beu) ze is niet hoefbevangen. Nieuwe DA zegt eveneens dat ze niet hoefbevangen is. Zo'n paarden lopen volledig anders. Dit is puur gevoeligheid omdat ze nog maar 5 maanden zonder ijzers staat en ze het zelf terug gewoon moet worden. Eelt kweken. Ze is ook nooit hoefbevangen geweest. Heeft twee keer op het randje gestaan, maar ze is het niet. Puur blootvoets overgang. Voor de rest, tja, ze staat op de weide zonder gezelschap. Om zichzelf bezig te houden eet ze zich ook gewoon vol.

Joelle1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-16 14:44

woow wat een mooie haflinger!! Lijkt heel erg op mijn oude haflinger die helaas overleden is! Maar dit was ook een oude type haflinger! Ze zijn geweldig! Voor mij geld hetzelfde als ze hierboven zeggen. De echte oosterijkse zijn de echte haflingers in mijn ogen.