Compleet vastgezet? Of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 05:51

Ik krijg meer het idee dat het paard gewoon moe is als ik zo je schema bekijk en zeker met de leeftijd van je paard. Die van mij is 5 en ik rij 2x dressuur en 1x buiten, rest van de week grondwerk/longeren/rust afhankelijk van hoe zij is. Die is vooral mentaal niet toe aan meer rijden.

Een 'sukkelige' ruiter hoeft helemaal geen probleem te zijn. Mijn vriend reed lichte tour terwijl zijn beide ouders rond hobbelden op datzelfde paard. Ja tuurlijk krijg je dan af en toe 'grapjes' maar als goede ruiter kun je daar vlug doorheen prikken.

Ik ben zelf minder kundig en laat dus inderdaad niemand op mijn paard waarvan ik weet dat die niet ongeveer op mijn niveau of hoger zit.

Ik vind het redelijk dat je stiefvader mag rijden: ze betalen er genoeg voor. Wat ik persoonlijk WEL op tafel zou gooien, is het wisselen van instructie. Je ziet weinig vooruitgang, misschien is deze combinatie van ruiter/paard/instructeur gewoon niet goed. Zegt in principe niks over de instructeur, maar soms werkt het gewoon niet. Je kunt dan samen opzoek gaan naar een ander, zo maak je alles ook goed bespreekbaar en het kan zelfs leuk zijn.

Daarnaast zou ik eens proberen aan je schema te sleutelen. Wat gebeurt er als je even een stapje terug doet?

Zou in ieder geval niet, zoals hieronder voorgesteld, het paard 'uit de richting verhuizen'. Dat vind ik persoonlijk echt laag: het is wel je familie en ook hun paard! Daar mag je dan ook wel een beetje dankbaarheid voor tonen door in ieder geval eerlijk te zijn.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:21

Is je paard medisch gecheckt? Een paard dat met zo weinig werk al spierpijn laat zien, zou ik door de veearts laten checken en bespreken of hij alle goede voedingsstoffen binnen krijgt.

Paard is 6 jaar en zou een uurtje werk per dag met gemak aan moeten kunnen.
Juist een dagje met je stiefvader is fijn voor het paard. De dingen die jij doet met hem doet, doet hij juist niet met hem en anders om. Afwisseling is goed voor het lichaam van het paard en voor de afwisseling in zinn koppie.
Als jij iets verkeerd doet, dan kan jouw stiefvader dat weer verbeteren.

We laten onze paarden ook door andere trainen. Dat maakt ze juist flexibel, gemakkelijker op wedstrijden etc.

Van een uurtje werk wordt een paard niet moe, ga lekker op de rustdagen met je paard buiten rijden. Gewoon lekker elke dag aan het werk zetten, veel afwisseling. En niet vechten met je paard, maar lekker spelenderwijs opleiden.

mickey75

Re: Compleet vastgezet? Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 06:32

Ik lees het zo dat als stiefvader rijd dan doet het paard vaak zijn eigen zin en als ze er dan zelf weer opstapt moet het paard weer luisteren en dat daar het probleem zit.
Paard heeft dan een pomtididom tralalala dag gehad en is daardoor dwarser bij haar,klopt dat?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:38

RoyceMack schreef:
Lastig, ik ken de situatie wel.
Ik heb ook 4 jaar een ruin gereden, die heerlijk liep.. toen zijn eigenaar 3 maanden niet kon rijden ivm operatie.
De keren dat eigenaar het paard ook reed (zon 2/3 keer per week) kon ik niks beginnen met het paard. Beetje vergelijkbaar verhaal/schema als het jouwe.

Alleen betaalde ik niets voor het paard en was die beste man gewoon de eigenaar.

Wat ik denk ik zou doen, is opzoek gaan naar een goedkopere stalling.
Liefst eentje die uit de richting is van je stiefvader. Misschien heel nasty, en ik ben niet op de hoogte van jullie gemaakte afspraken. Maar nu lees ik dat je verplicht bent om die 100 euro te betalen, terwijl jij eigenlijk niet kunt trainen met het paard door hem.
Ik zou dan als enige uitweg nog zien om het paard goedkoper te stallen, en dan zou ik gewoon als bijkomstigheid een stalling zoeken die wat verder weg ligt. Zodat je stiefvader het misschien opgeeft om elke week te rijden, omdat het te ver weg is. Is dat slecht van mij?

Anyway, moeilijke situatie.

Op dat voorstel zou ik als ouder zeggen dat ts dan alle kosten op zich mag nemen. Volgens mij betaald ts 'maar' €100 aan de stalling en de rest van de stalling word betaald door moeder en stiefvader.

Verder ga ik mee met LBLGypsyCobs

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:07

Ach, 2 maanden geleden open je nog een topic over hoe geweldig het allemaal gaat en hoe trots je bent op hoe ze verbetert. Je kan niet verwachten dat het 1 rechte lijn naar boven is, je hebt goede periodes en mindere. Nu zit je waarschijnlijk in een mindere omdat je paard het allemaal even lichamelijk en geestelijk moet verwerken wat ie de afgelopen tijd heeft geleerd. Pieken en dalen, zo werkt het met jonge paarden. Heeft je stiefvader denk ik heel weinig mee te maken. Doorzettingsvermogen daar gaat het om. Puzzelen hoe je uit het dal komt ipv de schuld op een ander te schuiven...heb je dat niet, kun je beter niet aan het opleiden van een jong paard beginnen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 09:54

Polly schreef:
RoyceMack schreef:
Lastig, ik ken de situatie wel.
Ik heb ook 4 jaar een ruin gereden, die heerlijk liep.. toen zijn eigenaar 3 maanden niet kon rijden ivm operatie.
De keren dat eigenaar het paard ook reed (zon 2/3 keer per week) kon ik niks beginnen met het paard. Beetje vergelijkbaar verhaal/schema als het jouwe.

Alleen betaalde ik niets voor het paard en was die beste man gewoon de eigenaar.

Wat ik denk ik zou doen, is opzoek gaan naar een goedkopere stalling.
Liefst eentje die uit de richting is van je stiefvader. Misschien heel nasty, en ik ben niet op de hoogte van jullie gemaakte afspraken. Maar nu lees ik dat je verplicht bent om die 100 euro te betalen, terwijl jij eigenlijk niet kunt trainen met het paard door hem.
Ik zou dan als enige uitweg nog zien om het paard goedkoper te stallen, en dan zou ik gewoon als bijkomstigheid een stalling zoeken die wat verder weg ligt. Zodat je stiefvader het misschien opgeeft om elke week te rijden, omdat het te ver weg is. Is dat slecht van mij?

Anyway, moeilijke situatie.

Op dat voorstel zou ik als ouder zeggen dat ts dan alle kosten op zich mag nemen. Volgens mij betaald ts 'maar' €100 aan de stalling en de rest van de stalling word betaald door moeder en stiefvader.

Verder ga ik mee met LBLGypsyCobs

en hoefsmid, dierenarts, wormenkuur. las ik ergens.
Nouja ik weet niet wat die stalling kost totaal maar wellicht is het een optie om die kosten op zich te nemen. Wellicht niet, dan is een goedkopere stalling een optie.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:11

Ik weet ook niet wat ze per jaar kwijt is aan die andere kosten maar ik denk dat structurele kosten als die moeder en stiefvader bijdragen ook niet onderschat moeten worden.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 17:39

Even denken waar ik moet beginnen :Y)

Zoiezo bij het feit dat ik er gister even doorheen zat, dat ik er zo van baalde dat het plezier tussen mij en mijn paard weg is, dat mijn ouders me niet begrijpen.

Ik heb natuurlijk al eerder met mijn ouders overlegd dat ik er last van heb dat S ook rijdt, ik merk het niet alleen in het rijden, in de algemene dingetjes, stilstaan, eten met bit in, die dingen die hij dan ook weer bij mij probeert.

Op een of andere manier lijkt Farome iedere x mij weer opnieuw te proberen of hij het bij mij ook even kan doen. Ik heb het met geduld en lief geprobeerd, wat strenger. Maar hoe dan ook, steeds opnieuw.

Natuurlijk komt dat vechten vanuit frustratie van mij, ik krijg hem al steeds sneller weer fijn en moet zelf rustig blijven.
Ik overschat mezelf in het rijden zeker niet, ik weet wat ik wel en niet kan en waar ik de fouten maak, en dat is vanuit mij vaak boosheid.

Ik heb een paar x voorbij zien komen om mijn paard volledig zelf te betalen, dit is voor mij financieel haalbaar, maar dit willen mijn ouders niet omdat S per se wilt rijden (op Farome) begrijpelijk...

Mijn paard heeft een verlamming aan de rechterkant van zijn hoofd, dit zit ook deels in zijn nek en rechterbeen... Hij heeft hier geen pijn aan, maar belangrijk is hierdoor wel dat hij goed zijn lichaam gebruikt. (fysio komt hier regelmatig voor).
S rijdt hem niet door zijn lichaam, nageeflijk of een beheerst tempo. Gewoon maar wat rondrijden.
Dat is natuurlijk voor mij ook weer een irritatie punt, ik wil dat hij goed zn lichaam gebruikt.

Dat is natuurlijk lastig want S is gewoon nog niet op dat niveau, en dat duurt ook nog wel even, daar kan hij niks aan doen en het is ook oneerlijk dat ik mezelf daar boos over maak.

Daarnaast ben ik nu al ruim 1,5 jaar serieus aan het rijden ik gooi echt niet zomaar het roer om is langzaam steeds serieuzer geworden, inzichten die ik nu heb en steeds meer krijg had ik nog niet toen ik begon. Toen ik begon wilde ik ook dat hij nageeflijk liep maar met hele andere intenties (penny dus gewoon).

Ik wil mijn paard helemaal niet verkopen, ik heb een supergoede band met dit paard...
Ik weet het niet zo goed en moet eerst nog maar eens wat langer gaan nadenken wat ik nou écht wil.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 17:42

Ohja, en bij vechten heeft iedereen natuurlijk weer andere opvattingen, het is niet dat ik als een mongool in zijn mond loop te hangen en loop te stampen.
Hij tast steeds nadat simon heeft gereden af wat wel en niet kan en waar de grens ligt.
Het kost me steeds moeite om het hem duidelijk te maken, en ik baal daar enorm van...
Dit is natuurlijk niet de enige irritatie, buiten het paard om zijn die er ook genoeg maar dat is privé.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:08

Farome schreef:
Hij tast steeds nadat simon heeft gereden af wat wel en niet kan en waar de grens ligt.

Doet die van mij ook :D En dat is juist wat 'm zo leuk maakt :D

Zulke paarden heb je nou eenmaal. Die elke keer, bij iedereen, opnieuw en opnieuw en opnieuw kijken waar de grenzen liggen. Als je dat niet leuk vindt of kunt leren waarderen heb je denk ik niet het juiste paard.

Daarnaast, als je een handige ruiter bent zul je merken dat hij er na een tijdje mee ophoudt. Althans bij jou. Hij weet dan dat jij het bent. Zo'n paard is allerminst achterlijk.

Farome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 18:42

Koper schreef:
Farome schreef:

Doet die van mij ook :D En dat is juist wat 'm zo leuk maakt :D

Zulke paarden heb je nou eenmaal. Die elke keer, bij iedereen, opnieuw en opnieuw en opnieuw kijken waar de grenzen liggen. Als je dat niet leuk vindt of kunt leren waarderen heb je denk ik niet het juiste paard.

Daarnaast, als je een handige ruiter bent zul je merken dat hij er na een tijdje mee ophoudt. Althans bij jou. Hij weet dan dat jij het bent. Zo'n paard is allerminst achterlijk.

Ik kan het niet waarderen nee :o
Er mag best wat karakter inzitten maar dit irriteert me zo enorm, niet dat hij het doet eigenlijk, maar meer dat S hem wél door die grenzen heen laat gaan.
Voor Farome is het denk ik ook niet fijn de ene keer een nee te krijgen en dan een ja.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 18:59

Jij en je stiefvader komen simpelweg niet overeen wat de opvoeding van jullie paard betreft. Je kan je stiefvader daarin niet veranderen, hij rijdt zoals hij is en bedoelt het goed. En jij, jij ziet het anders en bedoelt het even goed. Hier is niemand fout of goed, enkel anders van aanpak. En zo lang je stiefvader en jij samen dat paard hebben, zal jij toch water in de wijn moeten doen. Woon je straks apart, ligt de situatie anders maar nu even niet ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:02

Farome schreef:
Ik kan het niet waarderen nee :o
Er mag best wat karakter inzitten maar dit irriteert me zo enorm, niet dat hij het doet eigenlijk, maar meer dat S hem wél door die grenzen heen laat gaan.
Voor Farome is het denk ik ook niet fijn de ene keer een nee te krijgen en dan een ja.

Aan jou de schone taak om ervoor te zorgen dat hij dat bij jou voortaan uit zijn hoofd laat. Kennelijk vindt hij het nu nog het proberen waard.

Voor jezelf is het ook handiger om te proberen de humor er van in te zien. Niet dat je daarmee de situatie verandert maar dat doe je met frustratie ook niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:29

Een paard kan heel goed onderscheid maken tussen jou en jouw stiefvader.

Mijn paard loopt ZZ dressuur mennen, maar loopt ook 1 x per week met mijn nichtje van 10 jaar op bixie niveau.
Mag zij dan dingen, die ze bij ons niet mag. Natuurlijk. Ze spelen en mijn paard heeft de leiding. Ze hebben lol samen, prima toch.
Bij mijn nichtje hoeft ze niet stil te staan. Terwijl bij ons 1 regel is, onvoorwaardelijk stilstaan.
En ze weet heel goed met wie ze aan het werk is. Bij mij zal ze geenstap zetten voordat ik zeg dat het mag.

Dus gewoon .... lekker allemaal genieten van het paard en het paard is slim zat om te weten bij wie ze wat wel kan doen en bij wie niet.

Net als leerlingen op school prima weten bij welke leraar je rotzooi kan trappen en bij wie je zo stil en onopvallend mogelijk moet zijn

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:34

Imho kom je een beetje verwend over TS. Je hebt je eigen paard, hoeft er maar een klein deel voor te betalen, alleen je vader die er ook graag zn plezier eruit wil halen. Het is niet zo dat als jij de enige bent die je paard nog rijd dat ze dan niet meer de grenzen gaat opzoeken, denk dat het vooral tussen je koppie zit en dat je al naar stal gaat met het gevoel oliebol mijn vader heeft er weer opgezeten, dat voelt je paardje ook aan hey ...

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:43

Dat jij je paard telkens weer moet corrigeren met ook kleine dingen hoeft niet perse aan S te liggen. Je paard is pas 6, niet al 6
Mijne is 13, van mij sinds ze 10 maanden is en die denkt ook nog af en toe dat zij de regels mag bepalen.
Ongeacht wie er met haar bezig is geweest. Bij mijn eerdere bijrijder bleef ze perfect stil staan met opstappen. Bij mij niet omdat ze weet dat het mij niet interesseert.
Bij mij loopt ze buiten los naast me mee. Hoef haar niet beet te houden. Bij een ander duikt ze dan weer gelijk het gras is.

Snap dat je frustraties hebt, maar denk niet dat S er zo een grote bepalende factor in is als je zelf denkt.
Je paard heeft medische klachten, denk dat je beter je schema nog eena goed kan bekijken.
Hoe longeert je moeder trouwens. Correct longeren is behoorlik lastig.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 19:56

TS, je bent zeer waarschijnlijk gewoon niet duidelijk genoeg tegen je paard. Dat kan komen door je frustratie, of door weinig ervaring met zulk gedrag. Probeer niet boos te worden, dan ben je onduidelijk en snapt je paard het niet met als gevolg dat hij zo blijft doen.

Moet goed komen als jij gewoon je best doet. :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 20:08

Ik kan me verder ook aansluiten bij wat Janouk zegt hoor. Gelijkaardigs meegemaakt. De vorige menpony van mijn man was een verdomd felle pony in de marathon. Zodra hij het fluitje hoorde, ging hij er vandoor. Toen ik hem voor't eerst op wedstrijd reed, die felle geroutineerde wedstrijdpony, kreeg ik hem amper vooruit ! Om maar te zeggen dat ze verdomd goed weten wie met hen rijdt.

En wat ik verder wilde aanvullen is dat je mss de problemen of ergernisjes die je op privévlak met je stiefpapa ondervindt, doortrekt naar jullie paard toe, alsof je daar eea wil corrigeren in de relatie ...

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 21:58

Ik roep maar wat he! Maar zou je niet een tijdje je stiefvader 'les' kunnen geven? Als er iets gebeurt, uitleggen hoe jij dit zou aanpakken.