Nieuwe Tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amiraanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 08:50

JiskaVV schreef:
Ik zeg helemaal NIET dat het goed is, maar ik wil gewoon zeggen: wij zijn niet de enige die dat niet echt helemaal wisten. Verder lees ik hier ook topics van mensen die een maatje ook niet echt nodig vinden. En ik ben trouwens niet zo voor shetlanders, dus ja :? Ze heeft helemaal geen super saaie dag hoor. Dat zou ik raar vinden want juist omdat ze geen maatje heeft proberen we ook zoveel mogelijk met haar om te gaan en haar aandacht te geven :( En we hebben ook dankzij alle leuke en minder leuke reacties gekeken naar een maatje. Ik snap helemaal dat je zo'n reactie schrijft, daar niet van, maar ik heb nu echt geen zin meer in al die oordelen enz :n ;( Snaps? Ik probeer gewoon het beste voor onze pony te doen, meer niet. Maar toch bedankt voor je reactie :)

Dat snap ik, ben blij om te horen dat je een maatje zoekt. Ik snap dat je dan extra lang bij d'r bent. Maar wat als je straks naar school gaat en wat als jij thuis aan het eten bent of ligt te slapen?

Verder kun je misschien kijken naar een kleine Welsh als je het niet zo op shetlanders hebt? Misschien een paard dat geblesseerd is en niet bereden kan worden, die kan je soms gratis ophalen. Ondanks dat je dan niet kan rijden kun je vaak wel met ze een wandeling maken. :)

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 10:30

Laura12 schreef:
Zoals al wel vaker werd verteld is het niet handig om eerst een pony te kopen en dan pas dingen op te gaan zoeken over paarden en pony's houden...
Maar goed dat werd al vaak genoeg nu gezegd en ik denk dat TS dat nu ook al wel snapt...

Lieve ts,
weet je al wel hoeveel tijd en geld een pony is?
Zo ja ... Oke super!!!

Paar tips:
Geef haar een weide maatje erbij.

Is ze ingereden? Rij paar keer in de week met haar en als je zelf niet kan rijden is het misschien leuk om samen met haar les te nemen.
Is ze niet ingereden? Longeer haar paar keer en ga lekker met haar wandelen en vrijheidsdressuur doen!
Ik zou nog wel aan de dierenarts vragen of ze drachtig is en als dat zo is wat je dan in de gaten moet houden.

Verder wens ik je heel veel plezier met je leuke tinker!!
Een foto van haar zou ook leuk zijn :D

We hebben al heel veel info opgezocht VOOR we haar kochten, dat heb ik nu al duizend (bij wijze van spreken) gezegd >;) Ja, dat weten we, anders hadden we haar niet gekocht hè :) We proberen iedere dag (met mooi weer) met haar een rondje te wandelen in de straat. Ze is hier nog maar 2-3 weken, en in die tijd hebben we al redelijk veel op haar proberen rijden :) Dat van de dierenarts moeten we inderdaad nog doen. Ik ga proberen straks er wat foto's van haar op te zetten :)

amiraanouk schreef:
JiskaVV schreef:
Ik zeg helemaal NIET dat het goed is, maar ik wil gewoon zeggen: wij zijn niet de enige die dat niet echt helemaal wisten. Verder lees ik hier ook topics van mensen die een maatje ook niet echt nodig vinden. En ik ben trouwens niet zo voor shetlanders, dus ja :? Ze heeft helemaal geen super saaie dag hoor. Dat zou ik raar vinden want juist omdat ze geen maatje heeft proberen we ook zoveel mogelijk met haar om te gaan en haar aandacht te geven :( En we hebben ook dankzij alle leuke en minder leuke reacties gekeken naar een maatje. Ik snap helemaal dat je zo'n reactie schrijft, daar niet van, maar ik heb nu echt geen zin meer in al die oordelen enz :n ;( Snaps? Ik probeer gewoon het beste voor onze pony te doen, meer niet. Maar toch bedankt voor je reactie :)

Dat snap ik, ben blij om te horen dat je een maatje zoekt. Ik snap dat je dan extra lang bij d'r bent. Maar wat als je straks naar school gaat en wat als jij thuis aan het eten bent of ligt te slapen?

Verder kun je misschien kijken naar een kleine Welsh als je het niet zo op shetlanders hebt? Misschien een paard dat geblesseerd is en niet bereden kan worden, die kan je soms gratis ophalen. Ondanks dat je dan niet kan rijden kun je vaak wel met ze een wandeling maken. :)

Ehm, ik ga niet naar school maar doe thuisonderwijs :P Maar ik begrijp inderdaad dat een maatje voor haar ook wel leuk is :) Hier in de buurt is er een soort van paardenopvang waar ze verwaarloosde paarden enz opvangen, dus we zullen daar eens kijken :)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd en 5 foto's in link geplaatst zodat het topic voldoet aan regels en richtlijnen van opsporing verzocht

Ellebel123

Re: Nieuwe Tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 18:23

Hallo, leuk dat je een paard hebt gekregen! Ik las dat de manege ver is. Zorg dat het paard een weidemaatje krijgt! Je doet het paard geen goed als je haar alleen laat staan, hoevaak je ook langskomt.
Ik heb gelezen dat het paard wel ingereden is, maar nog niet heel veel weet. En ik begreep ook uit de tekst dat je nog niet goed kunt rijden. Het is wel belangrijk dat je een goede (prive) instructrise neemt! Anders kan je haar behoorlijk verpesten!

Krijgt ze nog extra voor en niet allen hooi en gras?
Heeft ze een goede schuilstal?
Kan je het betalen als je paard opeens ziek word?

Ik snap dat het leuk is om een paard te hebben maar zorg alsjeblieft voor de juiste begleiding, je weet nog niet helemaal waar je aan begonnen bent.

kimmylhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:10

JiskaVV schreef:
Voor alle duidelijkheid: Wij hebben geprobeerd om zoveel mogelijk informatie op te doen VOOR we deze schat kochten. We weten heel goed wanneer ze te dik worden EN we hebben al heel veel boeken over paarden dus hou er alsjeblieft mee op ons zo te veroordelen. Denk je soms dat al deze soort reacties leuk zijn???

Oke dus als je wel weet wanneer een een paard te dik wordt, waarom vraag je het dan?
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote weggehaald daar dit een quote is van een verwijderd bericht

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 14:15

Een paard is een kuddedier, daar heb je je antwoord of het alleen kan staan, niet dus. Natuurlijk kán het wel maar je paard wordt er niet gelukkig van.
Verder zijn de antwoorden wbt voer al gegeven, goed dat je voor lint kiest en niet voor prikkeldraad.
Drachtig kan je niet zien aan de buitenkant, tenzij het er over een paar maanden naast staat. iervoor moet je echt bij de dierenarts zijn.

Heb je een leuke foto van je tinker?

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-16 17:19

Heerlijk zo'n (s)tinker!
Ja een foto, leuk!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 10:53

Hoi!

Sorry dat ik zo laat ben met posten!!
Dus, ten eerste: ze kan dus NIET alleen staan. Ok, prima, dan zoeken we een maatje :)

En ten tweede: hier zijn dan eindelijk wat foto's van haar:
Ok, heel mooi zijn ze niet, maar goed.

Eum, zien jullie de foto's? Want volgens mij werkt het niet.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten in paar minuten geplaatst samen gevoegd en 5 foto's in link geplaatst zodat het topic voldoet aan regels en richtlijnen van opsporing verzocht

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 11:15

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ah kijk, nu heb ik het door :)
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten kort na elkaar geplaatst samengevoegd en twee foto's gelaten en overige in link zoals moet volgens regels en richtlijnen van OV.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:37

Moderatoropmerking:
Dit topic ga ik verplaatsen naar de jeugdafdeling van Bokt. Tevens heb ik enkele nare persoonlijke gerichte reacties c.q. reacties die de serieusheid van dit topic in twijfel trekken verwijderd. TS is 13 jaar en daar mag wel wat meer rekening mee gehouden worden!

OPG → YRT

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 11:44

Mooi paard hoor. En wat leuk, niet alleen een snor (nooit weghalen) maar ook nog haar in de neus...
Als ze naast andere paarden staat heeft ze in elk geval contact. Maar samen met een maatje is leuker als kuddedier zijnde.
Wij doen aan stripbegrazing in onze wei, en onze paarden krijgen onbeperkt hooi. Als er nog genoeg gras op de wei staat kan ze daarmee toe, maar een slowfeeder met hooi is altijd goed.
Bij 24/7 buiten zou een schuilstal in de wei behoren om te kunnen schuilen voor zon, regen en insecten.
Wij hebben een mini Paddock Paradise gemaakt. Onze weide is te klein voor een echte, maar het volstaat. Ze hebben dus een paddock met schuilstal, 2 hooiplekken, een waterbak en een track met stripbegrazing. Uitmesten doen wij elke dag. Je paard hoeft niet veel extra, behalve een goede vitaminebrok omdat ze drachtig is. Tinkers zijn sobere paarden die eerder slechter worden van veel voer dan beter. Alleen hooi is een must, dat is de basis.
Het ligt er maar aan hoe je je paard wilt houden. Zo natuurlijk mogelijk? Dan kun je veel informatie vinden als je zoekt op Paddock Paradise.
https://www.paddockparadise.eu/nl/
De meeste Tinkers zijn erg braaf, maar het kan een tijd duren voordat je hun vertrouwen hebt gekregen. Als ze dat aan je geven, dan heb je een wereldpaard. Voor die tijd kunnen ze nogal eens wat koppig doen, iets niet willen, terugdeinzen en dergelijke. Dat is meestal onzekerheid en voor jou een teken dat je beter de leiding moet nemen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 06-08-16 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote weggehaald daar dit een quote is van een verwijderd bericht

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 13:46

@Floorts Heel erg bedankt voor je leuke reactie :) Ja, de snor, daar hebben we al veel commentaar door gekregen :P _O- Maar ja, ik vind het erg schattig :) Wij moeten nog een schuilstal maken, bedankt voor de link :) Nou, die van ons heeft haar koppigheid al aardig laten zien: steigeren bij de hoefsmid, bokken en weglopen als we haar van de wei met gras halen... _O- :P Achteraf vind ik het eigenlijk lachwekkend :P Maar goed, ze is ook wel echt een schat hoor, alleen iemand met karakter :) Doei!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 13:57

Het zal vast wel goed komen meid, ik kreeg mijn eerste Tinker net voor ik 10 jaar oud werd. Om het nog "erger" te maken een veulen van 6 maanden oud dat vanaf geboorte zonder moeder was opgevoed, flessenveulen dus. Als jaarling heeft ze zelfs een tijdje alleen gestaan, als onkundige mensen leerden we vanzelf bij. We zijn nu 16 jaar verder en ze doet het prima hoor, ik heb haar uiteraard nog steeds. Heb zelfs een 9 jarige en jaarling dochter van haar. Je gaat nog tegen veel dingen op lopen en nog veel leren maar zoek begeleiding en blijf vooral veel verder lezen en vragen aan mensen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 14:04

Die snor gaat er door het grazen af hoor. Dua snor mag je gewoon weghalen. Mijn tinker had incde winter ook een snor en nu niet meer door het grazen de hele dag

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 15:30

Ik zie dat op een foto allemaal vliegjes bij haar oog zitten. Houd dit goed in de gaten dat het daar niet open word gebeten of dat ze een dik oog krijgt. Dan zou ik namelijk even een vliegenmasker aanschaffen!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 17:31

Hey iedereen!

@chimello Bedankt :) Je stelt me gerust :)
@JoycexEnya Nou nee, wij laten haar snor lekker zitten, dat staat juist zo schattig :D
@thoranLOVE We hebben een vliegenmasker, maar voor de foto's had ik het er even afgehaald :)

Doei!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 17:35

P.S.: bedankt dat jullie allemaal zo aardig voor mij zijn :)

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:13

Heel veel plezier met je tinker. En heel goed dat je een maatje voor haarr zoekt. Idd veel hooi geven en rustig aan met gras. Denk je er ook aan dat je haar steeds optijd laat bekappen door een goede hoefsmid? Dat is ook heel belangrijk. En ik vind je paardje echt leeuukk.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 18:28

Hey HOrse_Roos! Bedankt :) Nu is ze pas bekapt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:30

Waarom koop je een paard als je geen antwoord kan geven op deze simpele vragen? Misschien had je je er eerst in moeten verdiepen.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 20:49

JiskaVV schreef:
Hey iedereen!

@JoycexEnya Nou nee, wij laten haar snor lekker zitten, dat staat juist zo schattig :D
@thoranLOVE We hebben een vliegenmasker, maar voor de foto's had ik het er even afgehaald :)

Doei!

Die snor schuurt ze af door het grazen maar die groeit evt aan in de winter

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 09:22

Heb je eigenlijk al Door een dierenarts laten nakijken of ze zwanger is? Als je het niet zeker weet zou ik het wel even laten checken want dat maakt veel uit qua voer, beweging enz. En dan kan je je goed voorbereiden op een veulen.

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 09:24

Pichu schreef:
Waarom koop je een paard als je geen antwoord kan geven op deze simpele vragen? Misschien had je je er eerst in moeten verdiepen.

Dat heb ik ook heel erg gedaan hoor. Anders kochten we haar toch niet?!

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 09:25

JoycexEnya schreef:
JiskaVV schreef:
Hey iedereen!

Doei!

Die snor schuurt ze af door het grazen maar die groeit evt aan in de winter

Aha :=

JiskaVV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-16 09:26

H0rse_Roos schreef:
Heb je eigenlijk al Door een dierenarts laten nakijken of ze zwanger is? Als je het niet zeker weet zou ik het wel even laten checken want dat maakt veel uit qua voer, beweging enz. En dan kan je je goed voorbereiden op een veulen.

Zullen we doen! Bedankt voor de tips +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 13:57

JiskaVV schreef:
Pichu schreef:

Dat heb ik ook heel erg gedaan hoor. Anders kochten we haar toch niet?!

Ik vind het wel een beetje verontrustend. Heb jullie er wel echt goed over nagedacht?