paard met pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

antje_vip

Re: paard met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 15:18

Gezien het verhaal denk ik dat je een goede keuze maakt, top! +:)+

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:03

VEGASS schreef:
..... maar ik denk niet dat een paard het rijden gaat missen. Nu kan hij iedere dag doen wat hij wil en hoeft niet de kunstjes te doen die iemand van hem vraagt. Ook staat hij de hele dag lekker buien wat hij graag wil....maken wij ruiters het rijden niet fijner als dat die paarden eigelijk vinden? Zou er een paard zijn die zich verheugd op een dressuurlesje??

Nee, dat denk ik niet, dat een paard graag dressuur wil rijden of springen. Tuurlijk kunnen ze het wel leuk vinden, eenmaal aan de slag, en kan je het ook leuk voor ze maken. Maar ze verlangen er zelf niet naar.
daarom vind ik het ook altijd zo raar als mensen hun pony verkopen omdat " hij het goed zou doen in de sport, en dat gunnen ze hem"....
Fijne beslissing die je neemt!

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 16:54

dank jullie wel voor de positieve reakties, wil hem idd geen ellende aandoen, een z1 paard ben je zo kwijt als leerpaard, maar ik ben ook heel bang dat hij de handel inkomt....afschuwelijk, zou ik niet van kunnen slapen. Ga id bij van der kruis kijken en hoop dat het voelt zoals k het bedoel. Ook ff googelen op vrijhoeve

NoTwixLeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:55

Met die extra info zou ik zeggen: lekker het land op en kijken of hij het fijn vind! Desnoods eerst in de buurt, om te kijken of hij er inderdaad gelukkiger van wordt voor je hem verder weg op pensioen stuurt. Hem verkopen zou ik ook zeker niet doen in dit geval.

En een paard kan zeker de aandacht en het werk missen, heb ik zelf gezien bij een van mijn merries. Ze kwijnde weg op het land, extra poetsbeurten etc hielpen niet, vanwege een blessure zat rijden er niet meer in. Voor haar heb ik toen de keuze inslapen gemaakt.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-16 19:50

ja ieder paard is anders, maar de mijne moet je poetsen en zelf een harnas aan trekken hihi, nee daar wordt hij niet blij van. En nu staat ij ergens waar ze overdag op het land staan en s avonds naar binnen gaan. Als al die paarden naar binnen gaan kijkt hij ff en denkt...ök nu sta ik dus alleen, vertrekt dan geen spier en eet lekker door....

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:00

Ik denk dat je een hele eerlijke beslissing neemt tegenover je paard. Gewoon lekker paard laten zijn.

Onze paarden staan momenteel aan huis (24/7 buiten) en zijn al in geen maanden bereden wegens ons tijdgebrek. En ondanks dat het paarden zijn die altijd plezier hadden werk zien ze er hier heel gelukkig uit. Sowieso zijn ze sinds ze zoveel buiten staan en de ruimte hebben veel rustiger geworden in hun koppie. Als jij je paard dus kan geven door hem op pensioen te zetten kan ik dat alleen maar toejuichen.

Dus TS +:)+

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:07

chapeau, ik zou willen dat ieder paard een eigenaar als jouw paard had.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:13

Klinkt goed doordacht en ik vind het top van je +:)+ . Net als Lizy hebben wij ook onze paarden een jaar niet kunnen rijden. Ze werden wat dikker :o , maar dat is alles. Ze bleven net zo aanhankelijk als het om ons gaat en nu inmiddels rijden we ze weer en dat is ook OK. Maar ze hebben het rijden echt niet gemist.

Als jouw paard in een groep lekker buiten komt en daardoor veel beweging krijgt, dan roest zijn rust helemaal niet zoals hierboven werd gesuggereerd. Paarden spelen, rennen en bewegen buiten, zeker als de weides wat groter zijn. Je bent een lieverd voor je paard en je integriteit siert je :))

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 20:15

Vegass, ik ken je paard een beetje uit het verleden inderdaad geen onbeschadigd zieltje om zo maar weg te doen naar een andere ruiter / handel in. Zie je nog (NIET) opstappen in het begin :+ :D :Y) . En hij heeft niet alleen wat littekens op zijn ziel ook in zijn lijf die het maken dat je daar toch ook rekening mee moet houden met rijden.
Denk dat Vegas zich prima zou vermaken als hij lekker hele dagen met vrienden de wei op mag, dus daar zou ik me in jouw geval geen zorgen over maken.

Denk dat je zelf wel een wijs besluit gaat nemen en je hoeft het niet deze minuut te beslissen toch?
Zou het wel deze zomer bedenken ivm dat je hem dan in ieder geval niet geschoren hebt en hij lekker nu nog kan gaan wennen aan de groep.

Veel wijsheid toegewenst.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 05:37

Oh kijk Vegass, het stuk aanvulling dat je vlak na mijn eerste bericht geschreven hebt geeft het verhaal inderdaad een heel andere wending. Uit je openingspost las ik dat het paard nog wel zin had om te lopen, alleen niet meer omhoog kon qua niveau. Maar alles eromheen stel ik mijn mening bij en dan is het inderdaad veel fijner voor jullie allebei om hem lekker op een weide te zetten. Geniet er maar lekker van!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 06:28

Ik heb toevallig dit weekend 2 paarden bij van der Kruis gebracht. Eigenaresse kan al een tijd niet rijden door lichamelijke klachten en de paarden stonden niks te doen op een pension stal.
Nu staan ze in de natuurwei en ik denk dat ze het er prima naar hun zin gaan krijgen. Ze zijn 17 en 18 en nog prima gezond.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-16 19:35

hallo iedereen, inmiddels knoop doorgehakt, wat een knal hihi. Stal opgezegd en volgende week ga ik kijken bij van der Kruis en de beslissing nemen of het de groepsstalling wordt of op de natuurwei....ik hou jullie op de hoogte. Denk dat hij het heerlijk gaat hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 09:12

Super zeg!
Ik hoop dat je paardje straks lekker kan genieten van zijn pensioen, kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen hoe jij met je paard omgaat!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:23

Goede beslissing TS ik denk dat het je paard goed zal doen :)
Hopelijk vind je de stal wat als ne gaat kijken en krijgt die het naar zijn zin.

Ik heb een paar maanden terug ook mijn 19 jarige met pensioen gedaan. Wegens blessure maar paard gad nog mega veel looplust (liep ook z). Ik wilde eerst ook een rusthuis maar daar hadden we geen fijn gevoel bij dus nu hebben we een semi-rusthuis voor hem haha ;) zomer 24/7 wei in een groepje, winter alleen snachts op stal en paard is daar zo bekomen en nog rustiger en liever geworden daar staan wij van te kijken. Hopelijk gaat de jouwe het ook zo leuk vinden en fijn dat je dit voor hem wil doen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-16 19:25

VEGASS schreef:
hallo iedereen, inmiddels knoop doorgehakt, wat een knal hihi. Stal opgezegd en volgende week ga ik kijken bij van der Kruis en de beslissing nemen of het de groepsstalling wordt of op de natuurwei....ik hou jullie op de hoogte. Denk dat hij het heerlijk gaat hebben

Vegass dus met pensioen, heeft ie ook wel verdiend, paard van 12 steden 13 ongelukken geloof ik.