ik zou graag zonder zadel op mijn shetlander zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 11:32

En wat voor een zalfje is dat dan?
Wat zou het moeten doen?

lovenouky

Re: ik zou graag zonder zadel op mijn shetlander zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 11:34

Ik weet het niet goed ik moest nouky laten lopen terwijl de dierenarts keek en ik zie hem niet vaak om de ponys in de wei van mijn nicht staan en daar kom ik nooit

Bananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 15:29

Als je dus al bijna nooit bij je pony komt, heeft het dan nog zin om hem te houden? Een zalfje op de benen tegen hoefbevangenheid... voor zover ik weet heeft dat niet zoveel zin... in je profiel staat dat je pony veel te vet is met een smiley erbij... vind je dat leuk?! ( waarschijnlijk ook de reden van hoefbevangenheid) wil je hem snel laten afvallen? dan moet je hem rustig aan minder eten ( geen vers jong gras!) geven tot je een goede verhouding hebt met een normaal gewicht voor zijn grootte en bouw. Vraag dit aan een goede dierenarts.

Waarom wil je op je shetlander zitten die hoefbevangen is?

Waarom wil je op je shetlander zitten als je geen tijd hebt om te rijden? Dit snap ik even niet :?

En in je profiel staat dat je pony bij je tante staat en dat je tante hem heeft betaald, moet zij er dan niet voor zorgen en niet jij?

Veel succes met je pony :j

lovenouky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 15:36

Nee maaar dat rijden gaat al niet door en mijn nichtje geeft redelijk veel aandacht aan hem maar als hij bij oma staat heb ik meer tijd en geef ik hem beweging en hij gaat op een kleinere weide staan maar hij is altijd al dik geweest dus dat is niet de reden

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:34

Je moet 't gewoon niet doen. Eerst paard laten controleren of hij/zij gezond is en dan verder kijken. Zonder zadel moet je niet doen. Helemaal voor een shet ben je al snel een 'probleem' omdat die niet groot zijn en zonder zadel rijden is nogeens heel slecht. Ik weet helaas niet waar deze quote weg komt, maar er staat veel info in over het zonder zadel rijden en waarom je dit beter niet kunt doen.

Citaat:
De stelling: Is zonder zadel rijden slecht?

Eén groep zegt van wel omdat onze elegante zitbeetjes in de rug duwen, groep twee zegt dat dat wel meevalt en dat ze al heel hun paardencarriëre zonder zadel rijden zonder klachten van het paard af. Maar hoe kan dat dan? Hebben zij iets wat andere niet zien? Voor eens en voor altijd wil ik deze discussie uitbannen door een volledige uitwerking te laten zien van het paarden en mensenlichaam. Ik weet het, dat heeft de wetenschap al eerder gedaan. Maar zij deden het voor een andere doelgroep. Mijn doelgroep zijn jullie, heel HPS, mijn doel is om duidelijkheid te krijgen voor iedereen.

De paardenrug algemeen: Over het midden van de rug loopt hun 'snelweg'. Deze 'snelweg' is de plaats waar zenuwen de prikkels doorgeven van ledemaat naar hersenen en terug. Bloedvaten kun je er ook vinden, net zoals de kraakbeenringen, die de ruggengraat bewegelijk houden. Tevens lopen daar de spieren. Zodra één of meerdere van deze zojuist opgenoemde onderwerpen in de verknelling of verdrukking komen is het foute boel. Dit kan even duren, maar het kan ook direct schadelijke gevolgen hebben.

De paardenrug zonder ruiter of zadel. Ik ben niet perfectionistisch, dus niet alles zit perfect op zijn plaats.
*floep, afbeelding helaas weg*

Maar wat gebeurt er dan als het zadel er op komt? Je zou denken dat die de hele boel in verdrukking brengt. Verassing: als je een goed passend zadel heb, wordt de druk op andere plaatsen gelegd, niet op de 'snelweg'.
*afbeelding verdwenen, te oud*
Oke, dus zadels zijn niet alleen gemaakt voor het comfort van de mens, maar er is blijkbaar ook rekening gehouden met de atonomie van het paard. Discussiepunt 1 gesloten.

Nu de mens. Helaas, tot de teleurstelling van vele ruiters, is de mens niet speciaal gebouwd om paarden te berijden. Kijk nu naar onze achterste: rond, lijkt het. Maar wat zit er onder al het huid en vet en spieren? Juist, bot. En daar zit volgens meeste zadelrijders het probleem. Je hebt twee zitbeentjes, deze zouden op de snelweg drukken als je zonder zadel ging rijden. We hebben het over deze botjes:
*afbeelding bestaat niet meer maar het zijn te botjes die je voelt als je op je handen gaat zitten*

Zodra wij zonder zadel op ons paard springen, en we zouden alleen maar uit botten bestaan, gebeurt er dit:
*is er niet meer*
Oef, arm paard! Wanneer er een persoon van 60 kg op het paard gaat zitten, leunt er op iedere rugspier daar 30 kg! En dan nog verlangen dat het paard ontspant? Dat gaat hem niet worden.

Maar gelukkig zijn wij mensen niet alleen bot, dan waren wij heel wat minder fraai. Gelukkig hebben wij spieren en vet. vooral dat laatste zit bij ons achterste. Zou dat de zitbeentjes dan niet verzachten? Nee. Want hoewel het wel zo is als we staan, geldt dat niet als we zitten. Er is dan zo'n dun laagje, met eigenlijk enkel huid, dat dan nog steeds de zitbeentjes er flink inderukken. Geen optie dus.

En de spieren dan? Dat is een goed punt. Want een beetje goede kont heeft toch wel een spiermassa? Hoe zijn we anders bereid om onze heupen, en bovenbenen te laten werken? Ik moet je teleurstellen, voor een gedeelte dan. Ik lees vaak in deze discussie's dat je een beetje achterover moet leuenen zodat je niet bonkt. fout, fout, fout. Juist dán prik je lekker met je zitbeentjes in de spieren, of zenuwen van je paard. Niet doen dus!

Ik zie de zonderzadelrijders al beteuterd kijken. Maar ik stop mijn zoektocht niet. Want hoewel er op de achterkant van onze bips geen spieren zitten, betekent het niet dat er op een andere plaats ook geen spiermassa zit. Hierbij gooi ik dus een nieuwe methode zitten in mijn post. Want het is mogelijk, zie ik nu, om zonder zadel te rijden. Kijk maar eens naar de volgende afbeelding:
*afbeelding is er helaas niet meer*

Het vergt veel oefening, maar ik denk dat het mogelijk is om zonder schade toe te brengen toch te rijden.

Hopelijk heb ik hiermee veel dingen verklaard en uitgelegd, maar mochten er dingen niet kloppen: Be kind, ik heb hier meer dan twee uur aan gewerkt.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 13:30

Er zijn een flink aantal dingen die ik niet snap.

1. Van wie is de pony
2. hoever staat ie bij je vandaan
3. Je bent 12 hoe druk ben je werkelijk of mag je niet?
4. De pony is hoefbevangen (zeg je) dus is het logisch dat ie niet blijft staan als er gewicht op hem komt
5. 1,60 is sws te groot voor een shet (al weet ik niet hoe groot ie is maar aangezien het arme ding te dik is is dat sws geen goed idee.
6 Hoe groot en zwaar ben je nou want daar krijgt niemand antwoord op
7 Als de pony hoefbevangen is is dat vast wonderzalf dus die wil ik ook wel.

En waarom wil je persee rijden? Dan kan je beter een grotere pony kopen. Je kan toch ook met m fietsen leren mennen, kunstjes leren, wandelen, hardlopen, longeren, lange lijnen etc.. of eventueel een fotoshoot houden of wat dan ook

Mijn verzorgpony is momenteel (wel) hoefbevangen en daar ga ik toch ook niet opzitten? Hoefbevangenheid duurt heel erg lang en doet verschrikkelijk veel pijn. Als ie beter is moet je sowiezo eerst zorgen dat ie op conditie komt en afvalt voor je er uberhaupt op kan gaan zitten als je niet indd te lang en te zwaar bent

lovenouky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 15:03

@0407tamar
Hij is half van mij en half van mijn tante.het is een kwartier rijden maar mijn opa verzorgt hem goed maar niemand daar borstelt hem.ik heb geen tijd en als ik hier ben zijn mijn nochtjes er ook dus dan gaat het niet.hij is nog niet lang hoefbevangen en ik heb het daarvoor geprobeert maar ik ga hem op een andere manier beweging geven.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

xniieeenke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:04

Alsnog gewoon niet doen, je vertelt ni wel een verhaaltje maar accepteer je de adviezen ook?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:06

Maar als je pony hoefbevangen is, mag ze dan wel in zo'n volle wei staan?

Als een pony hoefbevangen is, dat doet heel erg zeer.
Daar moet je helemaal niet op willen zitten.

lovenouky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 15:23

Ja ze staat nu op een kleine wei en accepteer de adviezen.ik heb hem net gezien en het begint te beteren.al die adviezen zijn echt handig

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:25

Persoonlijk zou ik als ik jou was even goed lezen over wat je kunt doen om hoefbevangenheid minder zwaar te maken voor je pony. Ik heb hier zelf helaas weinig ervaring mee, maar weet wel dat het net als vele andere kwaaltjes echt heel veel voorzichtigheid en aardig wat verstand van zaken vergt. Mijn verzorgshetlanders zijn rond de 1m, een daarvan iets kleiner, en ik kan al als ik er zelf naast ga staan zien dat ik veel te groot ben voor ze. Ik heb er ook nog nooit opgezeten, en heb hier totaal geen behoefte aan. Ik ben wel rond de 10cm groter dan jij, maar ik denk toch dat mijn ene verzorgshetlander wat robuuster is en meer aan zou kunnen dan die van jou. Nogmaals, ik moet er niet aan denken op haar te gaan zitten. Als ik het materiaal en de mogelijkheid (ze heeft nu een veulentje) zou hebben zou ik inderdaad veel liever aan leuk grondwerk en lange lijnen beginnen.

_fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:31

Sorry ik mis iets, je zegt dat je ziet dat hij al beter wordt door de adviezen, maar welke adviezen zijn gegeven waardoor het zo snel al beter word?

lovenouky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-16 15:32

Nee ik bedoel dat zijn hoefbevangenheid al beter gaat door de zorg van mijn nonkel

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:38

overdrijf allemaal niet zo, meisje bedoeld het goed.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:39

Maar hij staat hoefbevangen en al nog wel in de wei (met gras dus)?! Even beter inlezen over hoefbevangenheid; gras is dan echt uit den boze.

Rijden zou ik idd niet doen; anderen hebben al goeie tips gegeven over wat je wel kunt doen.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:46

Nu weten we sws nog niet je lengte en gewicht :n
Als je typt denk aan correct taalgebruik en punten. Niet te lezen dit. Nogmaals een hoefbevangen pony kan je geen beweging geven. Die paarden hebben al zo'n pijn. En dat beterd wel snel bij jou zeg. :?

Tip: als je te weinig tijd hebt laat je opa of ouders dan zorgen dat er iemand bij komt om hem te poetsen en zeg dan tegen je nichtjes dat jullie aparte dagen moeten zorgen voor de pony. Hij is toch half van jou. Dan laat je toch niet zomaar hun ervoor zorgen? Misschien kan je dit soort dingen beter met je ouders overleggen.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:50

Het is inderdaad eerst zaak dat je zeker weet dat de hoefbevangenheid over is alvorens je weer iets gaat ondernemen met je pony. Ik zou eerst zorgen dat ie niet meer op de wei staat. Liever een goede stevige bodem, en zorgen dat ie vooral niet aankomt. Benen strekken is dan denk ik erg belangrijk, dus als je uitloop hebt met een harde ondergrond zou dat ideaal zijn. Als ik er naast zit moet iemand anders me even verbeteren, maar ik geloof dat mijn kennis alweer een beetje opgefrist is. :)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 15:59

Maanoogje over de bodem heb je gelijk. Het liefst zo weinig mogelijk tot geen gras (paddock) maar dat ie wel de ruimte heeft om rond te wandelen. Een rijbak kan ook. Wat betreft de bevangenheid dit komt door het hoge fructaangehalte in het gras. Wat je krijgt als het regent en dan koud word en dan plots warm. (veel warmte verschil dus) Valentijn (mijn verzorgpony) is hoefbevangen en krijgt daar medicijnen voor, die heeft ook een hele tijd op het zan gestaan. Nu staat het gras op het land hoog en is het heel droog dus nu op de wei. Maar ik doe momenteel ook weinig bewegen met haar omdat ze echt heel kreupel loopt. (het breekt echt je hard een pony zo te zien)
Er is behalve de medicijnen en de ondergrond weinig wat je zelf kan doen..

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:02

Oh dat met dat moeilijk lopen begrijp ik goed! Wij hebben ooit een mokvirus gehad op stal (waar het trucje ook net andersom was; wei ipv zand) en toen liep mijn vp ook erg moeizaam, terwijl ze normaal gesproken een paard was die zo 2 uurtjes voor de kar kon draven en het goed naar haar zin had. Mok was gelukkig nog wel wat doorheen te lopen, maar ik denk dat ik hoefbevangenheid onderschat heb. Aangezien ik misschien over een tijdje zelf een shet overneem zal ik me daar nog even goed in moeten verdiepen, volgens mij zijn die daaf om de manier waarop ze vaak gehouden worden ook iets vatbaarder voor helaas.. :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:11

Hoefbevangen pony's juist op een zachte bodem, zandpaddock of rijbak dus. Het afwikkelen van de voeten doet zeer, dus dat moet je zo makkelijk mogelijk maken. Mijn hoefsmid maakt altijd even een 'mustang roll'; hij maakt de teen iets ronder, waardoor het afwikkelen makkelijker gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:23

Maar wat is die wonderzalf nou? :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 16:28

Hilary schreef:
Hoefbevangen pony's juist op een zachte bodem, zandpaddock of rijbak dus. Het afwikkelen van de voeten doet zeer, dus dat moet je zo makkelijk mogelijk maken. Mijn hoefsmid maakt altijd even een 'mustang roll'; hij maakt de teen iets ronder, waardoor het afwikkelen makkelijker gaat.

Zachte bodem inderdaad!
Los zand dat tegendruk geeft verlicht de pijn.
Zorg voor een natte plek, bijvoorbeeld rond de drinkbak, waar de pony verkoeling voor de voeten zal zoeken, hij zal je er dankbaar voor zijn!

_Dominique schreef:
Maar wat is die wonderzalf nou? :D

Ben ik ook benieuwd naar!