) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
elenaMM77 schreef:ik zie regelmatig als argument 'als het paard aan het werk is'.
Maar hoezo werk? ik neem aan dat er geen gras in de bak groeit? of op het crosparcours?
Ik rijd met mijn stalgenote heerlijke ontspannen buitenritten. Onze paarden genieten net zo hard mee.
als ze mogen, dan duiken ze op bepaalde paden om de drie passen met hun snoet in het gras.. Heerlijk toch? een enkele keer is mijn pony zo aan het hamsteren dat hij vervolgens minuten lang met een soort modieuze grassnor van 20 centimeter dik rondloopt.. Hij loopt er dan vergenoegd op te sabbelen, meestal laat hij het daarna weer vallen en als ik mijn twijfels heb of het niet rondgewikkeld zit, dan haal ik het hoofd naar mij toe en haal het uit zijn mond (laat hij zonder enig ongenoegen toe).
Zijn het onuitstaanbare snaaiers? (meestal) Nee, halve ophouding en been bij is duidelijk dat het even geen tijd voor eten is maar om door te stappen.. Natuurlijk heb je heel af en toe wel eens dat het 'schatje' er anders over denkt en koppig nog enkele pogingen onderneemt, soit.. dat is mijn eigen schuld omdat ik hem toesta om her en der te grazen.. dan kan ik verwachten dat hij af en toe de kont tegen de krib zal gooien als ik mijn toestemming intrek.
draf of galop onderbreken ze nooit om te eten.. in stap stellen ze hele gemengde salades samen.. leuk om te zien dat ze verschillende voorkeuren hebben, maar ook volgordes waarin ze bepaalde soorten gras of bladeren eten.
voor ons niets zo ontspannend dan een paard onder je dat zijn natuurlijke gedrag volgt en eet on the move.. Mijn pony is nog niet zo handig, die van mijn stalgenote die kan van alles mee happen zonder ook maar een fractie van een seconde de pas in te houden.
zolang ze van het gras en andere beplanting afblijven als wij dat verlangen, dan hebben wij er geen bezwaar tegen dat ze op de heerlijke slenterstukken er op los happen. Scheelt ook weer wat gras op de wei die dan niet genuttigd hoeft te worden haha.
, dat is immers geen ontspannen lekker ritje, maar dan vraag ik z'n aandacht bij wat we doen