Is het slecht om je paard te laten eten met een bit in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HopeDreamer

Re: Is het slecht om je paard te laten eten met een bit in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 01:05

Af en toe wen snoepje, maar dit gaat wat lastiger van het bit af als ik het weer schoonmaak... Ik heb liever geen gras als ze het bit in hebben... Zoals al eerder daarover was gezegd het wikkelt zich om het bit heen.. (bij mij dan ;) )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 03:41

Ts vraagt of het slecht is of niet, niet of jullie paarden mogen eten met bit in.
Mijn pony kan dus niet met bit en neusriem eten, dan is het wel erg veel gestuntel.
Ik heb eens snoepjes of eten teruggeduwd die ik een soort zag zitten van buiten, dan zat het in zijn wang ergens.
Hij kan met met losse neusriem redelijk, maar alsnog goochelt hij er goed mee. :+
Ik heb het idee dat hij uberhaupt weinig gewend is, hij kende bijvoorbeeld geen slobber en hij zoekt nooit naar eten in je zakken.
Een snoepje ofzo zie ik geen kwaad in als een paard goed kan eten met bit, maar die van mij was kan het niet goed.
Gras vind ik vooral niet erg praktisch maar slecht is het denk ik niet.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 09:58

Ik denk dat het paard afhankelijk is en met wat voor hoofdstel en bit je rijdt. Die van mij heeft een westernhoofdstel (dus zonder neusriem) en een enkel gebroken bitje en die kan alles wat los en vast zit naar binnen werken zonder problemen :D

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:07

Inderdaad Siesjuh, ik denk dat het probleem daar vooral in zit. Ik wil niet weten hoe strak een neusriem aangesnoerd moet worden om een paard geen simpel snoepje meer te kunnen laten wegwerken.

Enne, voor de mensen die zeggen dat er gras om het bit kan wikkelen waar een paard dan in kan stikken: dat is, neem ik aan, toch alleen met enorm lang gras? Het bit zit nogal een eindje van de keel af namelijk.

Als ik met bit rij gebruik ik geen neusriem, en de mijne eet dan gerust van alles en nog wat. Met een bitloze neusriem kan ze alsnog prima gras eten. Veel neusriemgebruikers weten niet wat het effect van die neusriem is op de mond van het paard, jammer.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:10

Ik heb de sperriem van mijn gecombineerde neusriem er standaard vanaf en het bovenstuk van de neusriem zit ook vrij los, dus als mijn paard een snoepje eet of wat gras plukt van de grond met haar bit in dan krijgt ze dat prima weg, ik zie er dan ook geen gevaar in.
Wel geef ik haar altijd even de tijd om het achter haar bit te krijgen, in plaats van dat er net eten in zit en ik haar meteen weer aan het werk zet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 12:07

ik zie regelmatig als argument 'als het paard aan het werk is'.

Maar hoezo werk? ik neem aan dat er geen gras in de bak groeit? of op het crosparcours?

Ik rijd met mijn stalgenote heerlijke ontspannen buitenritten. Onze paarden genieten net zo hard mee.
als ze mogen, dan duiken ze op bepaalde paden om de drie passen met hun snoet in het gras.. Heerlijk toch? een enkele keer is mijn pony zo aan het hamsteren dat hij vervolgens minuten lang met een soort modieuze grassnor van 20 centimeter dik rondloopt.. Hij loopt er dan vergenoegd op te sabbelen, meestal laat hij het daarna weer vallen en als ik mijn twijfels heb of het niet rondgewikkeld zit, dan haal ik het hoofd naar mij toe en haal het uit zijn mond (laat hij zonder enig ongenoegen toe).

Zijn het onuitstaanbare snaaiers? (meestal) Nee, halve ophouding en been bij is duidelijk dat het even geen tijd voor eten is maar om door te stappen.. Natuurlijk heb je heel af en toe wel eens dat het 'schatje' er anders over denkt en koppig nog enkele pogingen onderneemt, soit.. dat is mijn eigen schuld omdat ik hem toesta om her en der te grazen.. dan kan ik verwachten dat hij af en toe de kont tegen de krib zal gooien als ik mijn toestemming intrek.

draf of galop onderbreken ze nooit om te eten.. in stap stellen ze hele gemengde salades samen.. leuk om te zien dat ze verschillende voorkeuren hebben, maar ook volgordes waarin ze bepaalde soorten gras of bladeren eten.

voor ons niets zo ontspannend dan een paard onder je dat zijn natuurlijke gedrag volgt en eet on the move.. Mijn pony is nog niet zo handig, die van mijn stalgenote die kan van alles mee happen zonder ook maar een fractie van een seconde de pas in te houden.

zolang ze van het gras en andere beplanting afblijven als wij dat verlangen, dan hebben wij er geen bezwaar tegen dat ze op de heerlijke slenterstukken er op los happen. Scheelt ook weer wat gras op de wei die dan niet genuttigd hoeft te worden haha.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 13:53

elenaMM77 schreef:
ik zie regelmatig als argument 'als het paard aan het werk is'.

Maar hoezo werk? ik neem aan dat er geen gras in de bak groeit? of op het crosparcours?

Ik rijd met mijn stalgenote heerlijke ontspannen buitenritten. Onze paarden genieten net zo hard mee.
als ze mogen, dan duiken ze op bepaalde paden om de drie passen met hun snoet in het gras.. Heerlijk toch? een enkele keer is mijn pony zo aan het hamsteren dat hij vervolgens minuten lang met een soort modieuze grassnor van 20 centimeter dik rondloopt.. Hij loopt er dan vergenoegd op te sabbelen, meestal laat hij het daarna weer vallen en als ik mijn twijfels heb of het niet rondgewikkeld zit, dan haal ik het hoofd naar mij toe en haal het uit zijn mond (laat hij zonder enig ongenoegen toe).

Zijn het onuitstaanbare snaaiers? (meestal) Nee, halve ophouding en been bij is duidelijk dat het even geen tijd voor eten is maar om door te stappen.. Natuurlijk heb je heel af en toe wel eens dat het 'schatje' er anders over denkt en koppig nog enkele pogingen onderneemt, soit.. dat is mijn eigen schuld omdat ik hem toesta om her en der te grazen.. dan kan ik verwachten dat hij af en toe de kont tegen de krib zal gooien als ik mijn toestemming intrek.

draf of galop onderbreken ze nooit om te eten.. in stap stellen ze hele gemengde salades samen.. leuk om te zien dat ze verschillende voorkeuren hebben, maar ook volgordes waarin ze bepaalde soorten gras of bladeren eten.

voor ons niets zo ontspannend dan een paard onder je dat zijn natuurlijke gedrag volgt en eet on the move.. Mijn pony is nog niet zo handig, die van mijn stalgenote die kan van alles mee happen zonder ook maar een fractie van een seconde de pas in te houden.

zolang ze van het gras en andere beplanting afblijven als wij dat verlangen, dan hebben wij er geen bezwaar tegen dat ze op de heerlijke slenterstukken er op los happen. Scheelt ook weer wat gras op de wei die dan niet genuttigd hoeft te worden haha.

Ik heb gras in mijn bak groeien, in de hoeken. :j

Maar het gaat in dit geval niet alleen om gras, ook om snoepjes geven als je langs de bakrand staat ofzo.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:18

snoepjes krijgt die van mij vrijwel nooit.. vind het niet nodig om m onder het zadel suikergoed te geven.
voor het rijden krijgt hij al een lekker hapje muesli met een appeltje of banaantje erdoor.

na het rijden krijgt hij vaak ook nog een klein handje muesli voor het lekker.
snoepjes wat dat betreft zijn voor mij gewoon pure geldklopperij lol, heb een klein emmertje maar negen van de tien keer vergeet ik er een paar in mijn zak te steken.. af en toe krijgt ie wat als ik m van het land af haal.

in het geval van gras in de bak.. dan moet hij het niet in z'n hoofd halen :'), dat is immers geen ontspannen lekker ritje, maar dan vraag ik z'n aandacht bij wat we doen

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:31

ik lees hele tijd 'enten' ipv 'eten' ... :+

Lizzy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 14:45

Mijn vorige verzorgpaard liet ik nooit met een bit in eten, puur omdat ze door een hapje gras al gigantisch groen aan het kwijlen was, ze kreeg het vaak ook niet weg. Voor je het wist zat je zelf onder..
Mijn paardje nu eet ook eigenlijk nooit met bit in. Hij heeft ook altijd geleerd om stil te blijven staan op het moment dat er een bit in z'n mond zit dus een uitstapje naar de hooibaal of gras doet ie gelukkig niet :o