[VOLG] Onze nieuwe aanwinst Fleur (friesxtinker)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanda1980

Re: Onze nieuwe aanwinst Fleur (friesxtinker)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:36

Bij Fedde heb ik geen papier, maar ik heb een kopie van de papieren van vader meegekregen. Ik zat er destijds aan te denken om hem op te laten nemen in een stamboek (bonte paarden of barock pinto), maar uiteindelijk toch niet gedaan.
Jazeker mooie veulens en best aan de maat ja. Vooral die merrie lijkt al erg aan de maat. Fedde is nu een jaar en meet 1.48- 1.50 ongeveer. Schat dat hij de 1.64 wel gaat halen (touwtjestechniek).
Tegen die tijd maar een topic openen, dan ga ik wel volgen :D
Er zal iig een fijn karakter in zitten.

Hoe is het nu met Fleur? Al een beetje gewend? Heb je nog iets met haar gedaan? (Niet nieuwsgierig ofzo :+ )

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:42

wat een mooie merrie zeg! en leuk dat er ook al direct een zoon opduikt!

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 08:46

Lusitano schreef:
wat een mooie merrie zeg! en leuk dat er ook al direct een zoon opduikt!

Ja wat een kleine wereld hè? Het was ook bij toeval dat ik dit topic las, moest zeker zo wezen :j

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 09:39

Sinds dinsdag niet weer wat met haar gedaan. We zijn in tussentijd twee dagen met de andere paarden naar het strand geweest. Gisteren wel de wei in geweest om te aaien. Ze komt dan meteen naar je toe. Onze shet is de baas over haar . Daar gaat ze telkens voor aan de kant. Aankomend weekend wil ik haar weer gaan poetsen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 09:59

Gatver, ik vind het wel heel erg dat de merrie zomaar bij haar veel te jonge veulen wordt weggetrokken. Dat vind ik van de fokker een grote fout, maar ook van jou, TS. Je had beter kunnen aanbieden de twee eerst nog even bij elkaar te houden, bijvoorbeeld door het veulen een tijdje mee te nemen...
Leuk dat je een leuk paard hebt gevonden, maar de manier waarop... niet OK

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-16 22:41

Even voor de goede orde ik heb de fokker gevraagd mag het veulen er al af. Hij zei van ja. Later kwam ik pas achter de datum waarop het veulen geboren is en dat het wat te vroeg was. Helaas kunnen we het niet meer terug draaien en ik wil het wat betreft dit discussie punt nu bij laten..

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-16 16:51

Even een update:
Het gaat ontzettend goed met fleur( inmiddels omgedoopt naar Femke) ze ligt steeds beter in de groep. Onze shet blijft nog steeds de baas en ze gaat netjes aan de kant voor hem. Als je in de wei aan Ger werk bent komt ze meteen naar je toe even neuzen ( en in de weg staan ) vandaag hebben we haar voor de tweede keer gelongeerd en voor het eerste met hoofdstel op en singel om. Hier gaf ze helemaal niks om. Ze is zo vreselijk cool in haar koppie. Na het longeren hebben we voor het eerst haar benen afgespoten. De voorbenen vondt ze prima de achterbenen vondt ze iets minder. Ze ging rondtjes lopen. Na 5 rondtjes vondt ze ook dat prima. We willen nu het longeren verder oppakken. Als dat zo goed blijft gaan paar keer met dubbele longe. En dan een keertje het zadel erop. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 21:50

Wat leuk dat het zo goed gaat ! En ik heb er nog een naamgenoot bij :D

denisetaheri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 22:10

Wat een leuk dier zeg!!!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-16 20:14

haha je femke mooie naam! Vinden we toch iets makkelijk met roepen dan een naam met maar 1 lettergreep. Het past goed bij de rest en we vinden het een leuke naam.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-16 21:18

het begin van zadelmak worden is gemaakt. Vandaag Femke gelongeerd en dacht laat ik het zadel eens opleggen kijken hoe ze daarop reageert. Op het opzadelen kwam totaal geen reactie ze was meer bezig met dat weidemaatje Lobke over het erf liep. Richting de longebak, we moesten even wachten omdat totdat de draden los waren en mevrouw schudde zich even uit (ivm de vele *** blinzen) het klepperde behoorlijk maar weer totaal geen reactie erop. Even stappen en draven en daarna ook de beugels naar beneden maar ze bleef gewoon lekker relax. Toen even een stoel erbij gepakt en erop gaan staan om de hoogte te oefenen, overal klopjes geven en eroverheen buigen en tenslotte nog erop hangen. En ze vondt het allemaal wel best. Toen maar gestopt mede doordat ik geen cap bij me had, de begeleider te jong is om haar te kunnen houden stel ze schiet een keertje weg. En het was ook wel genoeg voor de 1e keer. Ben benieuwd of ze zo super braaf blijft. Maandag gaan we er verder mee.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:46

Oh wat fijn zo'n koel paard ! Heel veel mensen zouden jaloers zijn ! Wees er maar zuinig op :D

Ben je ook van plan om haar ooit voor de kar te zetten ?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:52

Oh wat leuk, heb ook naar de advertentie gekeken. Veel plezier met haar :)

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 21:50

_Femkeeex schreef:
Oh wat fijn zo'n koel paard ! Heel veel mensen zouden jaloers zijn ! Wees er maar zuinig op :D

Ben je ook van plan om haar ooit voor de kar te zetten ?

Ja we zullen haar in de toekomst ook voor de kar beleren. We gebruiken al onze paarden heel veelzijdig en willen ze graag alles leren. Is de bedoeling dat ze op den duur in het tweespan gaat lopen met onze andere kruising. Maar nu eerst even goed onder het zadel beleren en veel de weg op dat scheelt weer wat werk als ze voor de kar loopt.

Afgelopen maandag was mijn man mee dus we konden een stapje verder gaan. Met longeren was ze weer ontzettend braaf dus al gauw zijn we over gegaan naar het hangen. Ze bleef mooi ontspannen dus ook paar passen voorwaarts gezet. Dit deed ze ook braaf daarna nog helemaal erop en 1 rondje gestapt en toen vonden we het wel genoeg.
Vandaag zijn we er weer mee verder gegaan. We hadden alleen vandaag een totaal ander paard. Toen we met de andere 2 paarden aan het rijden waren in de bak was ze al hele tijd aan het rond rennen in de wei langs de bak op en lekker jolig. Het was vandaag ook ineens een stuk kouder en wind. Na het rijden heeft mijn man haar uit de wei gehaald en op de poetsplaats gezet. De andere paarden brachten we toen net weer na de wei en dat vond ze niet zo fijn om alleen achter te blijven. Ze was wat gespannen maar gewoon door gegaan met poetsen en opzadelen. Toen richting de longeerbak, de eerste paar rondjes was ze lekker fris :) Maar op een gegeven moment begon ze zich mooi te ontspannen en liet ze haar hoofd zakken. Eerst weer begonnen met hangen 1 ronde en dat ging goed toen er op en hebben we rond gestapt en paar keer het halthouden en weg stappen geoefend. Dit deed ze braaf. Maar ik krijg nog niet zo goed hoogte van haar of er nog een keer een uitbarsting komt of dat ze het goed vind zo. Ken haar natuurlijk nog niet goed dat ik haar karakter al goed ken. Ik wil nu op de dagen dat mijn man niet mee kan haar op de dubbele longe doen en paar keer los in de bak even weten wat we aan elkaar hebben.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:57

Leuk paard!

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 19:28

En wat ik de vorige keer vermoede is dus vandaag gebeurt. De uitbarsting is er geweest net of ze vandaag pas besefte dat er iemand op haar rug zat.

Zaterdag heeft mijn man haar opgezadeld en gelongeerd in de rijbak. Omdat er zoveel blinzen waren hadden we deze keer gekozen voor de rijbak en dan kon ze daar ook al vast mooi even wennen omdat we straks als het losrijden goed gaat de overstap naar de grote bak willen maken. Maar mevrouw was niet echt onder de indruk van de grote bak. We hadden haar ook een vliegendeken opgedaan omdat ze zo gevoelig is voor de dazen en je dan niet fijn kunt werken doordat ze constant afgeleid is. De deken vond ze ook prima.

Vandaag weer naar de longeerbak gegaan en eerst even gelongeerd. Het is mooi om te zien hoe snel ze het longeren al oppakt. Waar ze de eerste keer er nog totaal niks van snapte, loopt ze nu lekker rond en reageert ze meteen op je stem. Daarna nog weer even gehangen waar totaal geen reactie op kwam. Toen paar rondjes erop maar nog wel aan een kort touw. Alleen omdat ze dan zo vreselijk plakt aan degenen op de grond stelde ik voor dat ze Femke iets meer ruimte gaf. Een soort van longeren maar dan met 1-1,5 meten touw. Een halve volte ging het goed en toen begon ze haar hoofd te kantelen en zo ineens gingen we toink toink. Ik snel tegen degene op de grond gezegd: pak haar korter. Ik dacht echt even oh daar ga ik. Maar toen degene haar bij het hoofd weer vast had was het ook weer goed. Ik heb haar toen beloond en ben erna afgestapt. En het het versturen eerst zelf geoefend dat ze op 1-1,5 meten vanaf je wil lopen. En daar lag het probleem dat vondt ze heel vreemd en kwam een keer met de beentjes hoog. Heb dit beide kanten op paar keer geoefend tot dat ze rustig werd en zich ontspande. Ondanks dat ze dan spanning opbouwt reageert ze heel goed op stem en bij ho staat ze ook zo stil. Daarna heb ik haar vanaf de grond overgenomen en de begeleider heb ik laten hangen en toen heb ik haar ook weer van me af gestuurd. Dat deed ze allemaal braaf en uiteindelijk heeft ze zo paar voltes aan een langere lijn gelopen.

Had ik het de vorige keer toch goed aangevoeld dat er nog iets ging gebeuren. Ene kant ben ik er wel blij mee want nu weet ik waar we aan moeten werken en waar het probleem ligt. Morgen gaan we weer vrolijk verder en kijken hoever we dan komen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 19:40

sjanien schreef:
Ze komt uit kerkenveld als ik het goed heb. Het zou ook niet mijn keus zijn om zo vroeg al te beginnen met fokken. Het is ons doel ook helemaal niet om te gaan fokken. We weten nog niet wat we met het veulen doen mocht alles goed gaan. Eerst maar eens zien waarschijnlijk verkopen we die wel.

Wat leuk om zo haar eerste veulen te zien! Hij zei dat die bont was maar dat valt nog wel mee. Leuk veulen! Ze is nu idd weer drachtig van zijn Friese hengst.

Het gaat heel goed met haar. Dinsdag heb ik haar even uit de wei gehaald en even gepoetst. Dit deed ze super braaf en bles netjes staan. Even wat antiklit in de manen Gespuit en daar gaf ze ook helemaal niks om. Daarna voor het eerst een vliegendeken om gedaan (die over de hals moest) ook hier gaf ze helemaal niks om. Wat ik zo van haar zie is het een hele eerlijke brave merrie. Benieuwd hoe het verder zal gaan.

Dit veulen met die 2 witte vlekjes is genetisch toch echt bont.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:41

Nog 2 foto's. Ene is van afgelopen zaterdag en onze kudde bij elkaar.

Afbeelding
Afbeelding

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 20:42

janderegelaa schreef:
sjanien schreef:
Ze komt uit kerkenveld als ik het goed heb. Het zou ook niet mijn keus zijn om zo vroeg al te beginnen met fokken. Het is ons doel ook helemaal niet om te gaan fokken. We weten nog niet wat we met het veulen doen mocht alles goed gaan. Eerst maar eens zien waarschijnlijk verkopen we die wel.

Wat leuk om zo haar eerste veulen te zien! Hij zei dat die bont was maar dat valt nog wel mee. Leuk veulen! Ze is nu idd weer drachtig van zijn Friese hengst.

Het gaat heel goed met haar. Dinsdag heb ik haar even uit de wei gehaald en even gepoetst. Dit deed ze super braaf en bles netjes staan. Even wat antiklit in de manen Gespuit en daar gaf ze ook helemaal niks om. Daarna voor het eerst een vliegendeken om gedaan (die over de hals moest) ook hier gaf ze helemaal niks om. Wat ik zo van haar zie is het een hele eerlijke brave merrie. Benieuwd hoe het verder zal gaan.

Dit veulen met die 2 witte vlekjes is genetisch toch echt bont.

Ja weet ik. Maar verkoper zei dat het een bont veulen was met veel wit. In mijn ogen valt dit wel mee. Ik zie het meer als een zwart veulen met 2 vlekjes

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:35

Ja :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 21:44

meschien moet je een lesgeefster erbij halen en haar onder begeleiding in rijden

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 16:21

Vandaag weer verder gegaan met het beleren. Eerst heb ik haar eventjes gelongeerd. Daarna het wegsturen weer geoefend en dat ze paar meter van je af blijft lopen. Dit deed ze meteen netjes, daarna mijn man even uitgelegd hoe hij dat moet doen en ze even laten oefenen. Dat deed ze ook netjes dus maar weer verder gegaan met het hangen. Dit ging heel netjes toen er helemaal op en mijn man haar weg gestuurd en dat ging ook goed. Uiteindelijk liep ze aan een lijn met 2 meter tussen haar en mijn man. Dus zeer tevreden over haar hoe ze het deed. En toen zijn we ook gestopt ze heeft zo goed haar best gedaan. <3 Volgende keer gaan we weer verder.

nanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:05

Leuk om te lezen hoe je het met Femke oppakt. Ze is volgens mij erg leergierig en er zit een prima karakter in (niet gemeen).

En ja, ik zag Fedde in het begin als een Fries met 4 witte benen en 2 witte vlekjes, maar nu komen er steeds meer witte haren haha, wie weet wordt hij toch ooit nog heel erg bont :D

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 15:19

Klopt! ze pakt de dingen heel snel op. Zoals met longeren dat ze al zo snel zo netjes naar de commando's luistert. En ze heeft een super karakter als ze iets doet dan is niet uit gemeenheid maar puur onzeker en niet snappen. We geven haar mooi de tijd en kijken hoe ze overal op reageert. Liever wat meer tussenstapjes dan te snel gaan. Immers is ze niks gewend behalve eten. Femke heeft nu ook op de schouder dat er witte haren doorheen komen.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-16 21:50

Van de week haar voor het eerst met de dubbele longe gelongeerd. De lijn achter haar kont langs vond ze wel prima. Ze liep mooi rond op de volte een ook het naar buiten draaien om op de andere hand over te gaan deed ze allemaal heel netjes. Daarna haar op de lange lijnen gehad en het sturen vindt ze nog wat lastiger. Maar opzich deed ze dat wel braaf alleen moet ze nog heel erg aan de druk op het bit wennen.

Vandaag zijn we weer verder gegaan met het onder het zadel beleren. Eerst heeft mijn man haar even gewoon gelongeerd. Daarna heeft hij weer geoefend om haar te leiden maar dan vanuit de longeer positie. Omdat als je haar gewoon mee neemt ze achter je kont gaat lopen en we haar daar niet weg krijgen. En als ze achter de leider loopt let ze totaal niet op wat er allemaal gebeurt. Toen ze het goed door had heb ik eerst weer paar rondjes gehangen dit ging heel goed. Toen ben ik erop gaan zitten en heeft mijn man haar weer rondgeleid door de longeerbak. Uiteindelijk liep hij op 2 meter afstand van haar en hebben we paar keer het halthouden geoefend. Ben zeer tevreden mee hoe ze het nu doet. *\o/* Is alleen nog even een dingetje dat ze vreselijk snel afgeleid is en we weten niet zo goed wat we daar van moeten denken. Of ze vindt het allemaal prima en de omgeving interessanter of ze is zo snel afgeleid dat ze het niet goed doorheeft dat ik op haar rug zit. Ik denk eigenlijk het eerste want opstappen op het zadel kloppen met je hand, overal met je hand belonen daar geeft ze allemaal niks om en dan let ze nog wel op. Maar zodra we gaan stappen gaan de oortjes naar voren en zijn de paarden van de buren interessant en de kinderen die achter thuis spelen.
Om haar aandacht wat meer op ons te focussen wil ik haar aan de hand mee nemen naar verschillende plekken en langs 'enge' dingen. Toen we klaar waren is mijn man nog even met haar aan de hand langs de paarden van de buren gestapt. Die waren de hele tijd heen en weer aan het racen in de wei maar daar geeft ze helemaal niks om, ze kijkt er nauwelijks naar. Ik denk dat ze gewoon een vreselijk makkelijk paard is zoals ze van het begin af aan al is met alle vreemde nieuwe dingen en zich er niet druk om maakt.