Paarden en relatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:23

Bizzybijtje schreef:
Hij verbiedt het haar toch helemaal niet :? ? Ik kan het best begrijpen hoor, dat hij geen paard aan huis wil. Precies om de bovenstaande argumenten. Ik zou serieus overwegen om gewoon een paard in volpension te zetten, als ie daar nog problemen mee heeft wordt het wellicht een ander verhaal.

Hij maakt het haar wel zo onplezierig mogelijk. "eist" halvelinge dat ze snel terug is van de paarden....

Ik zou met zo iemand niet willen of kunnen samen zijn. :) Hij hoeft mijn hobby niet te delen (mijn man doet dat ook niet) maar me op zijn minst plezier gunnen vind ik wel een beetje nodig. Als ik naar mijn hobby ga wil ik geen "ben je snel terug?" maar een "amuseer je lieverd" zoals ik ook bij hem doe. Als iemand je plezier niet gunt dan zit er IMO iets niet goed tussen jullie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:24

Doriendr schreef:
Het is gewoon anders, ik wil dit echt... wakker worden naar buiten gaan, paardje zien, eten geven, er bijgaan wanneer je maar wilt. Fantastisch toch. Ik ben mij zeer bewust van de negatievere kanten, paarden houden is niet iets 'nieuws' voor mij.

Ik heb inderdaad ook een beetje het gevoel dat hij het mij niet gunt omdat ik er veel tijd wil insteken. Hij zeurt ook altijd en zegt eerder: 'kom je gauw thuis?' in plaats van 'hopelijk maak je veel plezier'. Zeer frustrerend.

Uiteraard koop ik er een gezelschapspaaard/pony bij, dit weet ie wel nog niet...

Het is nog al iets groots en ingrijpends op andermans leven wat je vraagt..
Dat heeft niets meer met gunnen te maken, maar met een levenstijl waar beide partners zich in moeten kunnen vinden..

als een niets met het platteland heeft en er niet dood gevonden wil worden, ga je immers ook niet op een boerderij wonen..

je hebt het over dat hij het je niet gunt.. Maar omgedraaid zou je ook kunnen zeggen dat jij hem een leven in het buitenland niet gunt.

idem met kom je gauw thuis, dat zegt toch niet dat hij je geen plezier gunt? alleen dat hij je zal missen en graag tijd met je doorbrengt?

Als je persee paarden aan huis wilt hebben en een man die helemaal hoteldebotel is met dat je dagdelen wandelt en met paarden bezig bent, zodat hij tijd en ruimte heeft om alleen van het huis te genieten of eigen tijdrovende hobbies te doen.. Dan denk ik dat je de verkeerde partner hebt.. In een relatie is het geven en nemen.. Van beide kanten water bij de wijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:24

Ik wil helemaal nooit meer een partner, juist omdat ik mijn paarden aan huis heb en gewoon het belangrijkste in mijn leven vindt.
ik heb twe ekeer te mken gehad met partners die gewoon zitten te zeuren over de tijd die ik doorbracht met de paarden, ook al bracht ik dat tot een minimum terug.

Maar goed, als je niet de keus hebt om je vent aan de kant te zetten, zal ik niet snel gaan voor een paard aan huis.

Aan de andere kant kán hij er natuurlijk helemaal ingroeien en het zelf ook leuk gaan vinden.
Valt soms slecht in te schatten.

Voordeel van een paard aan huis kan zijn dat hij weet waar je bent en ook bij je kan zijn als hij dat wil, terwijl je met de paarden of stallen bezig bent.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:26

Ik vind dat je in een relatie moet geven en nemen en daar samen uit moet komen.
Zo heeft mijn man een hobbie die veel ruimte in beslag neem en ik ook. Ik de paarden en hij zijn auto's! Hij heeft er 7. En 1 ervan is betrouwbaar ;) De rest is lekker om te prutsen en de klooien.
Zo heeft hij zijn ding en ik de mijne. Vind ik die auto's op de oprit leuk? Nee, maar hij vind het geweldig. En ik heb de paardjes aan huis, hij zijn oud ijzer op wielen. :D
Ik denk wel dat je er samen achter moet staan / eruit moet komen. Anders krijg je ergernissen.
Gelukkig heb ik een partner die mij help met de paarden. En hij is het zelfs steeds leuker gaan vinden om ze een aai over de bol te geven, verzorgen etc nu ze aan huis staan! Ze horen er helemaal bij. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:34

Lusitana schreef:
Ik wil helemaal nooit meer een partner, juist omdat ik mijn paarden aan huis heb en gewoon het belangrijkste in mijn leven vindt.
ik heb twe ekeer te mken gehad met partners die gewoon zitten te zeuren over de tijd die ik doorbracht met de paarden, ook al bracht ik dat tot een minimum terug.

Maar goed, als je niet de keus hebt om je vent aan de kant te zetten, zal ik niet snel gaan voor een paard aan huis.

Aan de andere kant kán hij er natuurlijk helemaal ingroeien en het zelf ook leuk gaan vinden.
Valt soms slecht in te schatten.

Voordeel van een paard aan huis kan zijn dat hij weet waar je bent en ook bij je kan zijn als hij dat wil, terwijl je met de paarden of stallen bezig bent.

Uhm dit is weer het andere uiterste. Paard aan huis en partner kan gewoon hoor. :+
Partner die niks (meer) met paarden heeft (er nooit meer aan wilde beginnen) die je gewoon steunt en bij staat kan ook gewoon. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:39

Ayasha schreef:
Bizzybijtje schreef:
Hij verbiedt het haar toch helemaal niet :? ? Ik kan het best begrijpen hoor, dat hij geen paard aan huis wil. Precies om de bovenstaande argumenten. Ik zou serieus overwegen om gewoon een paard in volpension te zetten, als ie daar nog problemen mee heeft wordt het wellicht een ander verhaal.

Hij maakt het haar wel zo onplezierig mogelijk. "eist" halvelinge dat ze snel terug is van de paarden....

Ik zou met zo iemand niet willen of kunnen samen zijn. :) Hij hoeft mijn hobby niet te delen (mijn man doet dat ook niet) maar me op zijn minst plezier gunnen vind ik wel een beetje nodig. Als ik naar mijn hobby ga wil ik geen "ben je snel terug?" maar een "amuseer je lieverd" zoals ik ook bij hem doe. Als iemand je plezier niet gunt dan zit er IMO iets niet goed tussen jullie.

Nooit begrepen dat dat betekend dat je partner je hobby niet gunt.
Mijn man zegt dat zo vaak en ik wel tegen hem...
Maar blijkbaar komt dat over als eis en niet als... ik ga je missen.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:40

Ik ben 33 en mijn relatie van bijna een jaar toch is hier voor een groot deel door de paarden afgesprongen, door hem beëindigd ...

Anderhalf jaar geleden, voor ik hem leerde kennen, heb ik een huis gekocht met grond. Dat ben ik momenteel aan het renoveren en ooit wou ik er ook echt zelf gaan wonen. Momenteel woon ik nl. boven mijn ouders (met een 60 uren werkweek, een eigen zaak en twee paarden is dat genoeg). Maar eens hij in de picture kwam wilde ik daar wel een woning samen met hem zetten (ik heb ook nog een bouwgrondje aanpalend).
Dat werd hem niet, dat zag hij niet zitten. Echter de optie samen iets nieuws kopen met grond nadat we alles zouden verkopen op termijn (en mijn vader de paarden de komende jaren voor een groot deel onder zijn hoede nam) was ook geen optie ... Dus ik bleef pendelen, durfde niet definitief verhuizen want dan liet ik de paarden "voor altijd" bij mijn ouders achter ...

Dus voor mij draaide het absoluut niet positief uit ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:43

_Dominique schreef:
En dat allemaal omdat hij als ventje van 4 'gebeten' was, had ie zn hand maar plat moeten houden toen hij een snoepje gaf aan dat dier. :') :=

:') :')

Ik zou niet met zo iemand samen kunnen zijn hoor :')
Mijn vent hoeft niet persee mee naar stal maar ook geen afkeer van paarden hebben of ongeinteresseerd zijn.
Maarja ik ben zo'n dierenmens, ze zouden uit zichzelf al gillend wegrennen bij mij :')

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:44

nou zit ik gelukkig niet in zo'n situatie, maar stel ik had het geld om een paard te kopen en te onderhouden...en ik zou zelfs plek hebben om 2 bij huis te houden.......dan nog werd het 1 paard die gewoon op pension ging.
Waarom?
Simpel; mijn vriend heeft niks met paarden, weet niet hoe met ze om te gaan en is stiekem ook wel bang van paarden. En nope; hij gaat dus ook nooit mee naar stal, in totaal in 5 jaar ong 3 keer mee geweest.
Dus als ik zo ziek ben dat ik de paarden aan huis niet zelf kan doen, zit ik al, want het hem laten doen is niet vertrouwd.
Zomaar even een weekend weg gaan is er idd niet meer bij. Ook al heb je een verzorger of een betrouwbaar iemand; die hebben namelijk ook hun eigen leven met verantwoordelijkheden, dus die moeten ook maar net kunnen.
Het extra werk moet je ook zeker niet onderschatten; ruwvoer, krachtvoer en strooisel moet je allemaal zelf regelen en halen..idem met mestafvoer. Dan heb je nog weideonderhoud en onderhoud van de afrastering, onderhoud van je stal...
Nee dan zet ik m'n paard liever op pension; heb je ook meer tijd om paard en vriend goed in te delen, want met al die extra klusjes zal je niet veel thuis meer zijn (als in in huis gezellig met vriend), je kunt nog eens spontaan een dagje samen weg, of langer zelfs. Ben je doodziek hoef je je niet slap en misselijk je bed uit te slepen want er moeten 2 paarden gedaan worden etc etc.

Vroeger was het ook mijn droom hoor; paard aan huis, maar nu heb ik toch zoiets; als ik geld zou hebben voor een paard, dan gaat die op pension.

Ik denk dat je vriend daar ook veel minder bezwaar tegen zou hebben, omdat dat toch een veel minder grote impact op jullie leven gaat hebben dan een paard aan huis...en 1 wil hij al niet, hoe wil je die 2de gaan brengen bij hem?

Het argument van ik ga nu niet om jou naar het buitenland, dus jij geen paard, is gewoon smerige manipulatie en zou ik persoonlijk negeren (na hem uitgekaffert te hebben over die smerige manipulatie, maar dat ben ik dan; zoiets maakt mij witheet van woede)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 15-07-16 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:47

Je partner "blijft niet voor jou" in Nederland. Nee, hij kiest in Nederland te blijven omdat hij met jou samen wil zijn. Om je eigen keuze kun je een ander niet vragen ook iets op te offeren. Blijkbaar voelt hij het als een opoffering en niet als eigen keus en dus iets positiefs...

schirocco24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:47

Ts... >;) Begrijp ik nu goed dat je nog helemaal geen eigen paard hebt??

Begin daarmee, zet hem eens vlakbij op een doe het zelf stal.. 4x per dag erheen, voeren binnen buiten zetten, beweging geven, mesten, poetsen etc. Hoe zit het met werk? Kan je dat combineren? Of dan toch maar half pension.?

Laat de droom van het paard aan huis even varen.. Laat dat los. Koop een eigen paard en stal hem in pension, als jij en je partner echt bij elkaar horen dan volgt de rest van zelf. Maar blijf niet bij hem zeuren om het gene wat "jij" wilt.
Laat zien hoe sterke band jij en je paard hebben. Hoe enthousiast je bent als jullie weer wat bereiken. Misschien gaat je vriend wel wat interesse tonen, en misschien gaat hij zeuren dat je veel te veel weg bent. Dan zie je vanzelf wel waar het schip strand.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:48

Ayasha schreef:
Uhm dit is weer het andere uiterste. Paard aan huis en partner kan gewoon hoor. :+
Partner die niks (meer) met paarden heeft (er nooit meer aan wilde beginnen) die je gewoon steunt en bij staat kan ook gewoon. :+

Ja het kan, maar ik heb geen zin in onderhandelingen en verantwoording afleggen over wat dan ook dus ik begin er gewoon niet aan. Ik vind een vent "hebben" gewoon volkomen onbelangrijk en zelfs eigenlijk onnodig en lastig. Maar dat ben ik.;) Het is een persoonlijke keuze, geen advies.

Ik heb (zo) gereageerd omdat diversiteit in meningen (en onderbouwing daarvan) het beste helpt om een eigen mening te vormen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 12:49

Waarom zou die niet naar de manege kunnen? Dan kun je ook dezelfde band opbouwen.
Dit is voor mij ook de reden om een man te zoeken die ook van paarden houdt of achter mijn plannen staat(wil mijn eigen fokkerij/pension), dat zou ik anders alleen niet kunnen... Ik ben de ware nog niet tegengekomen, ik heb dus nog even :D

MarjanB

Re: Paarden en relatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:02

Moet trouwens wel zeggen dat als je een goede pensionstal hebt het echt ook wel gezelliger is dan paard bij huis. Miste aanspraak en kletsen enorm toen ik paard thuis had.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:06

Dat ook nog eens; gezellig met een groep een buitenrit maken is vaak al een stuk lastiger met een paard aan huis.
Of je moet net de pech hebben dat je op een stal staat waar niemand graag een buitenrit maakt

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:06

Vind ik ook, ik zit er over na te denken om 's winters een of twee van de paarden op een pensionstal te zetten, omdat ik toch in de winter ook zo vaak mogelijk wil rijden, maar ook omdat het gezelliger is...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:09

Mijn man had niets met paarden.
Kwam op een zeldzame keer ook maar kijken op wedstrijd of op pension.
Hij ging liever met de motor op pad. En lag concours dan net op de route voor een colaatje dan kwam hij langs :)

Toch wonen we al weer een hele tijd met de paarden aan huis.
En hij zet hij ze buiten of binnen of geeft ze eten als ik aan het werk ben.
Hij heeft er vorig jaar zelfs 1 gekocht, waar hij vervolgens niets mee doet, maar hij vond die wel bij een ander passen :+

Hij vind het buiten wonen heerlijk.
Met mij gaat het de laatste tijd niet zo goed en toen ik opperde om het huis te verkopen en er weer 1 op pension te zetten keek hij me erg verdrietig aan of ik dat wel echt meende.

Dus dat kan ook :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:13

Zelfs al ben je beide paardenliefhebber, dan kun je nog prima kiezen om je paarden niet aan huis te hebben. Ik heb 3 pony's en vriendlief heeft een aantal jaren een paard gehad. Zou hij in de toekomst wel weer een willen. Nou, prima, maar ze komen niet aan huis.
Nadelen zijn groter dan de voordelen voor ons.

Als mijn partner (zoals ook mijn ex) niets met paarden zou hebben; ook prima. Ik mijn hobby's, hij de zijne. En dan pas ik me heus wel een beetje aan; bijv. gelijk douchen na thuiskomst en geen paardenspullen door het hele huis. Anders zou het voor mij worden als hij geen dierenvriend is.

Al heeft mijn huidige vriend een hekel aan mijn cavia's en roept hij dat die met samenwonen de kelder in kunnen :+
Maar dat trekt wel bij, ik betrapte hem er laatst op dat hij ze gevoerd had :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:21

Ik heb mijn pony inmiddels 6 jaar, waarvan hij 3 jaar aan huis staat en daarvoor in (half)pension. Het is echt heerlijk dat hij meteen buiten de achterdeur staat, en je 's avonds nog even een kriebel kan brengen of 's ochtends vroeg alvast even kan rijden. Sinds hij thuis staat is de band tussen ons ook wel veranderd, ik kende hem al goed, maar hem de hele dag zien (ik 'werk' thuis) en zijn ritme leren kennen is toch echt anders dan wanneer je 2 uurtjes per dag op een pensionstal staat.
Een heleboel pluspunten dus, maar dan zeker ook omdat zowel mijn ouders, als mijn zusje (haar paard staat hier ook) als ikzelf kunnen inspringen en het werk verdelen. Want ja, sommige dagen ben je met een uurtje uitmesten klaar, maar er zijn ook dagen dat er veel meer tijd in gaat zitten. Als hier iemand een weekendje weg wil, ziek is, op vakantie gaat, of spontaan een middag van huis wil is het altijd even overleggen, maar lukt het wel. Met drie partijen die elkaar allemaal wat gunnen gaat dat dus goed.

Alleen, of met een partner (of die het nu ziet zitten of niet) zou ik dit echt niet kunnen, of willen. De paarden aan huis hebben is heerlijk, maar zonder dat vangnet wat dagjes weg, ziekte of extra werk mee kan opvangen, zou het mij teveel benauwen. De verantwoordelijkheid zou me echt te groot zijn.

Dus denk er nog echt even goed over na TS. De meeste dagen is het echt heerlijk en ik snap dat dit je droombeeld is, maar er zitten ook wel serieuze nadelen aan. Als je dan ook nog een partner hebt die het helemaal niks vind word het wel erg zwaar.
Of zijn redenen terecht zijn of niet, daar kan je over in discussie. Natuurlijk moet je elkaar wat gunnen :j Maar dit is wel zoiets groots, dat je er naar mijn mening wel echt allebei achter moet staan wil het werken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:23

Citaat:
Dus denk er nog echt even goed over na TS. De meeste dagen is het echt heerlijk en ik snap dat dit je droombeeld is, maar er zitten ook wel serieuze nadelen aan. Als je dan ook nog een partner hebt die het helemaal niks vind word het wel erg zwaar.
Of zijn redenen terecht zijn of niet, daar kan je over in discussie. Natuurlijk moet je elkaar wat gunnen :j Maar dit is wel zoiets groots, dat je er naar mijn mening wel echt allebei achter moet staan wil het werken.

Hier ben ik het wel helemaal eens.
Als je er beide niet achter staat lijkt mij het erg moeilijk.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:26

Persoonlijk zou ik mijn paarden niet kunnen opgeven voor een man. Zo zijn er in het verleden bij mij al relaties stuk gelopen en heb ik bewust een partner in het paardenwereldje gezocht.

Paarden staan aan huis en ik kan je verzekeren dat als je het goed wil doen, je hier veel geld en tijd in steekt. En ja, ik heb mijn man nodig om balen hooi en stro te halen, de weide te onderhouden, een mooie stal te bouwen... Als vrouw alleen is dat niet zo makkelijk.
Toen ik nog alleen was stond mijn paard op een pensionstal en dat vond ik toch heel handig. Ook toen had ik een hele goede band met mijn paard. Later had ik mijn paard alleen op een weide en moest ik alles alleen doen en wat was dit soms fysiek zwaar. Soms moest ik toch aan mannen hulp vragen.

Bedenk dit toch eerst voor je er aan begint. Het idee van de paarden zien als je 's ochtends wakker wordt is mooi en romantisch maar de medaille heeft ook een andere kant.

Praat met je vriend en probeer een gulden middenweg te vinden waar jullie beiden zich kunnen in vinden... Anders vrees ik dat als jouw paardenpassie zo groot is, dit misschien niet de meest ideale relatie is voor jou.

Succes!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:28

Als mijn partner het niet had zien zitten om de paarden bij huis te hebben dan had ik ze lekker op pension gelaten. Het is echt ontzettend veel werk een stel paarden aan huis.
Gelukkig vind mijn vriend de paarden helemaal het einde en doen we qua verzorging eigenlijk alles samen.
In de winter voeren we in het weekend om de beurt zodat we toch nog eens iets langer kunnen liggen.

Ik zou er dus echt niet aan beginnen, nu is het nog jouw hobby en dat kan je ook zo laten. Aan huis gaat je vriend er 'last' van krijgen.
Ik vind dat je vriend je zeker een hobby moet gunnen, maar met paarden aan huis moet je ook rekening houden met hem.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:39

Als mijn kerel niet met mijn paarden overweg zou kunnen of willen kunnen was het heel snel klaar. De dieren schuiven niet voor een vent...

Mijn verloofde vond de paarden eerst ook stinkdieren, gewoonweg omdat hij er nooit mee in aanraking is geweest. Hij stond er wel voor open om ze te leren kennen en te zien wat ze kunnen bieden.

Nu vijf jaar later is hij helemaal gek op ze. Gaat ze vrijwillig verzorgen, als het echt koud is gaat hij uit zichzelf midden in de nacht toch nog een baal hooi ophangen terwijl ik zeg 'ach dat redden ze wel'. En de paarden staan bij hem op het werk, dat is zo goed als bij ons naast de deur. Vaak gaat hij na het werk ze nog even verzorgen en alles checken, hoevaak ik hem al betrapt heb op kroelen met ze. <3

Maar als hij daar niet voor open had gestaan, of nu nog steeds totaal geen interesse voor ze had gehad dan was het snel klaar geweest.... Want op gegeven moment ga je samenwonen en dan wordt mijn geld en hem zijn geld, ons geld, als een van de dieren ziek wordt zal hij met 'zijn' geld dus ook daaraan meebetalen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:40

Misschien lees ik er over heen, maar hoelang hebben jullie al een relatie?

Wat ik uit ervaring weet is dat je toch echt een partner moet hebben, die je steunt in je hobby. Hij hoeft echt niet mee naar stal, je paard leuk te vinden of te voeren. Maar hij moet je keuze respecteren en ik vraag me af of dit op dit moment wel geldt voor jou. Paarden hebben is een tijdrovende hobby en ik vraag me af of jouw partner je daar in steunt.
Tuurlijk is er dan inderdaad nog een middenweg en te kiezen voor een pensionstalling. Maar ik snap je keuze heel goed, ik zou mijn paarden ook niet op een stalling willen hebben, maar aan huis. Mijn partner heeft helemaal niks met paarden, maar hij respecteert mijn keuze dat ik veel met mijn paard bezig ben. Ook wij zijn voor een ander huis aan het kijken, maar dit zal alleen een huis worden waar mijn paard kan staan. Hij heeft ook aangegeven niet te veel voor mijn paard te willen doen, maar gelukkig kan ik in noodgevallen echt wel op hem bouwen. Ik denk ook eigenlijk dat dit gewoon nodig moet zijn, hij hoeft er echt niks mee te doen, maar ben je een keer noodgedwongen weg dan moet er wel een oplossing zijn. Mijn vriend zou dan nooit zeggen: Regel maar iemand anders, ik ga niet voeren.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-16 13:40

Ben het helemaal met je eens Laibadji en op een paard kun je altijd rekenen, met een man weet je het maar nooit :') Alleen wel lastig soms om een man te vinden die ook van paarden houdt, meesten (van mijn eigen leeftijd dan) hebben niets met paarden...