Is mijn paard ongelukkig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 12:57

Azmay schreef:
meggiemeg schreef:
Wat dacht je er van om hem eens een poosje vakantie te geven? Dus echt even helemaal niets meer. Er zijn veel paarden die daar van opknappen.

Maar dan wel met vriendjes op de wei en niet duf op stal, lijkt me niet dat een paard daar beter van word eigenlijk :o

Uiteraard.

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 12:59

Azmay schreef:
meggiemeg schreef:
Wat dacht je er van om hem eens een poosje vakantie te geven? Dus echt even helemaal niets meer. Er zijn veel paarden die daar van opknappen.

Maar dan wel met vriendjes op de wei en niet duf op stal, lijkt me niet dat een paard daar beter van word eigenlijk :o

Binnenkort ga ik zelf op vakantie dus krijgt hij ooo een week vrij. Misschien kan ik regelen dat hij bij een ander paard in komt te staan. :) *D *D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:00

Ik denk toch dat hij wat vereenzaamd. Dat kan even duren voordat het paard er last van heeft. Dus overleg met pensionstalhouder of je met andere van stal in overleg een groepje kan maken op een grotere wei. Dus weitjes samenvoegen.
Verder zou ik meer buitenrijden. En dan vooral lang teugeltje. Lekker genieten. Af en toe lekker crossen. En minder bak.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:00

Maar jullie willen gaan handelen in paarden staat in je profiel. Hoe ga je dat doen dan als er geen paard bij kan?

Ik zou ook gewoon leuke dingen met hem gaan doen. Lekker genieten met hem voordat je hem verkoopt. En inderdaad niet een maatje vergeten. Dat is het belangrijkste voor je paard!

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:03

Sure_lee schreef:
Maar jullie willen gaan handelen in paarden staat in je profiel. Hoe ga je dat doen dan als er geen paard bij kan?

Ik zou ook gewoon leuke dingen met hem gaan doen. Lekker genieten met hem voordat je hem verkoopt. En inderdaad niet een maatje vergeten. Dat is het belangrijkste voor je paard!

Straks moet mijn pony weg omdat ik te groot voor hem word, de staleigenaar heeft hier ook belang bij om samen met mij te handelen. Als ik dan genoeg geld bij elkaar gespaard heb (kan enkele jaren duren) koop ik een leuk paardje voor mezelf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:03

Lekker in een kudde met die dier! Ik zou zelfs gaan zoeken naar een andere stal. Ik gok namelijk ook maar zo dat de stukjes weiland postzegeltjes zijn. Lekker een flinke galop maken en flink spelen of kroelen in het weiland is ontzettend belangrijk voor een paard en dat kan niet in een stukje weiland van 10 bij 10, dan heb je toch zeker een meter of 40 voor nodig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:04

Persoonlijk zou ik hem wat langer vakantie geven dan een weekje. zit meer te denken aan een maandje en dan soms een buitenritje tussen door maar zeker geen zware trainingen, op die manier houd je de conditie redelijk vast en merk je snel genoeg of hij er weer zin in krijgt om wat te gaan doen.

lissisanne

Misschien ook even zijn nek/rug na laten kijken, zeker omdat jij aangeeft dat hij minder nageeft en humeurig reageert op rijden. Heb je een goed passend zadel?

Daarnaast lijkt het me voor je paard erg leuk om meer variatie in te bouwen, je kan zoveel meer doen dan alleen rijden! Denk aan grondwerk, wandelen, vrijheidsdressuur enzovoort. Zo hou je hem ook in zijn koppie wat meer bezig. Daarnaast lijkt het me zeker slim om uit te kijken naar een stal met meer weidegang en vriendjes!!

0000

Om het even over een hele andere boeg te gooien, toen mijn paard enkele jaren geleden wat stug werd in de hand, bleek dat uiteindelijk te komen doordat er in beide voorvoeten artrose begon op te treden. Dier was verder hartstikke fit en is geen pas kreupel geweest. Was wel een stukje ouder overigens. Zulke veranderingen in een paard kunnen zeker ook een lichamelijke oorzaak hebben.

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:05

Ik wil natuurlijk ook het beste voor hem. Ik wil dat hij vrolijk is en gelukkig. Maar mn ouders begrijpen hier niets van hoe moet ik ooit me hun erover beginnen dat Orlando ongelukkig is? Ik heb geen idee hoe ik zo'n gesprek moet beginnen

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:07

Geen enkel paard wordt er slechter van om 5x per week een half uurtje wat te doen. Probeer misschien een keer gewoom even 20 minutem lang laag te rijden, ontspannen en klaar.

Was de vorige pension niet goed? Daar had hij het beter naar zijn zin toch?

En van 8 tot 6 naar buiten is helemaal prima hoor, dat is echt niet weinig en zat voor een paard dat ook nog flink gereden wordt.

Geef hem anders eens een weekje vrij, of ga even 2 weken leuke makkelijke dingen inplannen. Veel springen, bosritjes, gewoon los longeren, een beetje poetsen en tutten en dan weer lekker naar de wei, of gewoon even kort door de bak stappen, wat oefeningentjes in stap doen en klaar. Even een week/2 weken niet focussen op het m1, maar even lol met je knol

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:09

Omdat ik op zoveel berichten moet reageren doe ik het even zo. Hij staat in een weiland van 15 bij 25 meter alleen. Naast hen staat een Fries x Tinker. Pas geleden is hij rug en nek gemasseerd nagekeken en losgemaakt. Zadelmaker was er toen ook bij geweest omdat ik vorig jaar een nieuw zadel heb gekocht deze past perfect op zijn rug. Tandarts is 1 maand geleden ook nog geweest.

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:10

Jester_ schreef:
Geen enkel paard wordt er slechter van om 5x per week een half uurtje wat te doen. Probeer misschien een keer gewoom even 20 minutem lang laag te rijden, ontspannen en klaar.

Was de vorige pension niet goed? Daar had hij het beter naar zijn zin toch?

En van 8 tot 6 naar buiten is helemaal prima hoor, dat is echt niet weinig en zat voor een paard dat ook nog flink gereden wordt.

Geef hem anders eens een weekje vrij, of ga even 2 weken leuke makkelijke dingen inplannen. Veel springen, bosritjes, gewoon los longeren, een beetje poetsen en tutten en dan weer lekker naar de wei, of gewoon even kort door de bak stappen, wat oefeningentjes in stap doen en klaar. Even een week/2 weken niet focussen op het m1, maar even lol met je knol

Vorige pension stopte ermee dus ik moest wel naar een andere toe (er stonden daar ook maar 2 mensen) en in de verdere omgeving is geen pension te vinden.

Jester_

Re: Is mijn paard ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:12

Dan is het jammer maar hij kan neuzen over de draden? Samen is het mooist, maar dit kan ook. Probeer een maatje te regelen, kan dat niet probeer hem dan even rust te gunnen. Misschien heeft ie gewoon een paar offeagen, die heeft iedereen wel eens toch?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:15

Wat ik in je verhaal ook mis is een wandeling aan de hand. Hij is blijkbaar best op jou gericht omdat je zegt dat hij kroelen met je leuk vindt (en daar geen maatje voor heeft). Ik heb altijd veel aan de hand gewandeld met mijn paard, goed voor de band, sociaal (al is het met een mens :-) ). En een mooie afwisseling en toch beweging.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:16

En waarom kan hij niet bij die kruising staan dan? Is je paard zuur naar de anderen toen?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:17

Ik mis een lekker ritje buiten tussendoor? :) Kunnen ze helemaal van opleven

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:18

Jester_ schreef:
Dan is het jammer maar hij kan neuzen over de draden? Samen is het mooist, maar dit kan ook. Probeer een maatje te regelen, kan dat niet probeer hem dan even rust te gunnen. Misschien heeft ie gewoon een paar offeagen, die heeft iedereen wel eens toch?

Over de draden ze kunnen over de draden neuzen de nood ook nog met elkaar kroelen heb ik 2 andere paarden van stal zien doen bij elkaar met een draadje ertussen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:19

tanjaatjuhh schreef:

Dat doet TS wel blijkbaar, 1 keer in de maand.

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:20

Heleennn schreef:
En waarom kan hij niet bij die kruising staan dan? Is je paard zuur naar de anderen toen?

Mijn paardje heeft echt een hart van goud. Neemt het veulen van de moeder mee en zorgt ervoor dat het zijn eigen kindje is zodat de merrie wat rust heeft ( dit was bij de andere stalling).

Lis_sa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-16 13:21

Ik kan nu even niet meer reageren mn mobiel is nog maar 2% en ik ben niet thuis

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:22

Waarom kan het draadje er dan niet van tussen? Dan win je twee keer: zowel voor beide paarden dubbel zoveel plaats (want 15x25 is echt niet groot) en ze hebben beide hun sociaal contact :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 13:23

Heleennn schreef:
tanjaatjuhh schreef:

Dat doet TS wel blijkbaar, 1 keer in de maand.

Ze zou daar eens 1 keer in de week van moeten maken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:07

Als ik even samenvat staat hij 16 tot 17 uur in en box en de overige uren op een stukje met een longeerbak maatje met stroom rondom waardoor mogelijk niet de hele ruimte gebruikt wordt. Niet de ruimte om eens vrij de benen te strekken, in zijn eentje. En dat stuk kan onmogelijk nog gras bevatten. Verder moet hij werken. Ik neem aan dat de rij tijd is in de tijd dat hij ook buiten staat.

Ik kan me dan heel goed voorstellen dat hij niet gelukkig meer is en nu maar ovérgaat in hangen en zich wat afsluiten.

De twee tinkers van mij hebben echt behoefte om af en toe even gek te bokken en te rennen. Zonder dat zijn ze gewoon niet gelukkig. Probeer of het draadje tussen de twee weg te halen. Nog steeds een ministukje maar geeft wel de ruimte iets meer te spelen en vrij te bewegen

Anders ga toch op zoek naar een andere stal, desnoods bij een partikulier, zet een advertentie dat je wat zoekt waar je pony gelukkiger wordt

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 14:25

Ik ga ook mee met voorgaande.
Toen ik mijn paard net had stond ze ook alleen, met een andere merrie naast haar. Ook in de zomer op het land stond ze alleen. Op een gegeven moment sprong ze zelfs over het draad om bij het andere paard te staan. Toen ben ik verhuisd naar een andere stal. Daar kwam ze met een ruin te staan op een "postzegelstukje" en werd ze wel al wat opgewekter. Helaas stonden ze daar in de zomer savonds binnen en ik merkte aan haar dat ze dat echt wel miste. Toen weer verhuist naar mijn huidige stal waar ze 5 maanden 24/7 buiten staan en waar ze in een kudde staat van 23 paarden, en daar tegenover staat nog een andere kudde van 50 andere paarden. Ik merk aan haar dat ze het zo fijn vind!
Verder rij ik haar 1 X per week in het bos, 1 X dressuurles en 2 X zelf. Ze heeft sowieso 1 dag vrij en vaak de andere dag buiten aan de hand stappen, grondwerk, longeren of heeft ze ook vrij. Hier doet ze het goed op :)