paard aanschaf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mrie

Re: paard aanschaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 21:45

Maar Alice13, Als je vandaag laat keuren kan de situatie over een maand compleet anders zijn. Het is een momentopname. Dus of je over een jaar met hoefkatrol of KS kunt zitten dat klopt, ook als je wel keurt....

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 22:03

Ja dat snap ik. Maar hij kan het ook al hebben/ of niet en vind ik toch wel een meerwaarde om te weten.
Vaststellen van slijtage, gebruikelijk voor leeftijd of niet.
Ik snap dat paard onder de 2000 euro misschien niet duur is maar je hecht je aan een dier en zou toch zonde zijn om te bezuinigen op een keuring en naar twee drie maand met een afgeschreven paard te zitten. ( vriendin van mij overkomen dus ik denk niet dat ik overdrijf)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:25

Toen ik mijn pony kocht was hij 18 jaar, met het idee om hem een paar jaar te rijden, veel te leren en als hij te oud werd lekker met pension te zetten en verder te gaan met een jong sportpaard. Inmiddels is het jonge sportpaard er wel geweest maar deze is alweer verkocht en is mijn oude pony, inmiddels 25 nog harstikke fit en kan ik hem amper in het bos rijden omdat hij dan te heet wordt. :)) Wat mij betreft heb ik dus geluk gehad met de leeftijd, maar moet zeggen dat hij wel een beetje een uitzondering is qua conditie en gezondheid. Zo heb je natuurlijk ook paarden die op hun 15e al oud en versleten zijn..
Overigens is 13 jaar echt niet oud en een prima leeftijd voor een eerste pony. De puberteit is eruit en hij hoort volgens het boekje nog jaren mee te kunnen.
Ik zou hem absoluut klinisch laten keuren en na aanleiding daarvan beslissen of je hem ook rontgenlogisch laat keuren.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:31

Als je laat keuren laat dat altijd doen door je eigen dierenarts en anders eentje die je zelf uitzoekt. Niet door DA van de verkoper en ook niet op al bestaande foto's van hem afgaan. Het kan in orde zijn maar als er problemen blijken te zijn heb je een veel zwakkere positie.
Is het een particulier of een handelaar? Bij latere gebreken maakt dat verschil voor je rechten.

Neem inderdaad een deskundige mee voordat je beslist die jullie en je rijniveau kent.
En altijd een contract bij aankoop laten maken, dat is je eigendomsbewijs, een paspoort of stamboekpapier is dat niet!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:46

Paard van 1500 is verdacht goedkoop. Is er iets mee of is het een pony?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 09:44

Een keuring is en blijft een momentopname, daarbij weet je wel wat je koopt. Als het paard voldoet aan je wensen is de eerstgenoemde leeftijd niet oud. Indien het paard bij deze oudere leeftijd langere tijd stil gestaan heeft is het altijd een risico. Waarom stilgezet? vaak kun je dan ook niet goed beoordelen of het paard voldoet aan je wensen.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 11:52

piezze schreef:
Paard van 1500 is verdacht goedkoop. Is er iets mee of is het een pony?

Het is een "gewoon" paard, niet specifiek een sportpaard ofzo, meer recreatiepaard. Ik denk dat hij daarom ook zo goedkoop is. Maar ik ben in gesprek met de eigenaar en ga zoveel mogelijk vragen alvorens erheen te gaan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:12

Ik heb mijn vorige haflinger gekocht toen ze 13 was. Superbraaf dier m2 gelopen, goed papier, goed door de keuring. Helaas gewoon dikke pech gehad dat ze iets in haar rug heeft gekregen (vermoedelijk door een val) en heb ik haar al op 19 jarige leeftijd moeten laten inslapen. Maar ik heb ook al 17 jaar een pony die nu 26 is en nog steeds voor de wagen loopt en af en toe bereden wordt. Zo'n leeftijd zegt echt niks.

Ondanks dat ik misschien maar relatief kort van mijn haflinger eb mogen genieten ben ik heel blij dat ik haar heb gehad. Dat was toen voor mij als 15 jarige het perfecte paard. Doodbraaf, kom veilig alleen naar buiten zetten echt nooit een stap verkeerd.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:14

Wat ook prettig kan zijn: maak filmopnames van het paard in beweging, zowel met voorrijden als met je dochter (of iemand anders van jullie) erop. Kan je later in alle rust nog eens bekijken, soms zie je dan meer dan eerst. In elk geval helpt het bij een rustige afweging. Nooit in een impuls meteen ja zeggen.

Het kan heel goed zijn dan het een prima paard is en ook geschikt voor jullie maar neem er de tijd voor. Ga je ook nog ergens anders kijken, al is het maar ter vergelijking?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:16

Ik zou me ook niet blindstaren op leeftijd.
Mijn Haflinger is 14 geworden, lag plots dood in de weide. Een vriendin van mij heeft een arabier die 29 is, en nog steeds bosritjes maakt! Paard van mijn schoonzus werd 14.
Paarden bij ons op de manege worden ook allemaal tegen de 30 of zelfs ouder. Oudste was 34! En liep tot aan zijn dood nog altijd met plezier mee in de kinder lesjes.

Film opnames is inderdaad een hele goede! Zo kan je rustig eens terug kijken. Ook als je er zelf op rijdt en je ziet het terug.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 12:32

Martie schreef:
Wat ook prettig kan zijn: maak filmopnames van het paard in beweging, zowel met voorrijden als met je dochter (of iemand anders van jullie) erop. Kan je later in alle rust nog eens bekijken, soms zie je dan meer dan eerst. In elk geval helpt het bij een rustige afweging. Nooit in een impuls meteen ja zeggen.

Het kan heel goed zijn dan het een prima paard is en ook geschikt voor jullie maar neem er de tijd voor. Ga je ook nog ergens anders kijken, al is het maar ter vergelijking?

bedankt voor deze tip, dat is heel goed om te doen inderdaad. nee, ik wil juist niet in impuls ja zeggen en heb ook nog enkele anderen aangeschreven, want vergelijken kan nooit kwaad.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-16 16:23

Ik weet inmiddels dat het paard 1,5 jaar stil staat. Hij is vaker periodes niet gereden, vanwege een bep. ziekte, daar wijd ik niet over uit. Hij kan goed bij andere paarden en heeft een lief aanhankelijk karakter.

Kan iemand mij vertellen hoe je zoiets oppakt als een paard 1,5 jaar stil heeft gestaan? Kun je er bijvoorbeeld zo weer een zadel op leggen en voorzichtig aan weer gaan rijdenof moet hij op een andere manier weer rijdbaar gemaakt worden? Ik neem aan dat hij wel weer conditie op moet bouwen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 21:37

Rustig oppakken, dus niet meteen inzetten voor een uur les, begin met wandelen en stappen. 20 a 30 minuten per keer, na een weekje begin je met stukjes draf, breid dat rustig uit, dat kan zijn in minuten of in de duur van de gangen. Let op of dat hij na het werk niet staat te pompen om adem behalen, dan heb je tikje te hard gewerkt.
Paarden kunnen vrij snel conditie opbouwen. Maar de spieren moeten ook mee. Let ook op of je dier de volgende dag nog wel soepel is, spierpijn en aan het werk moeten is niet fijn. Rondje longeren is dan genoeg

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:28

Inderdaad eerst beginnen met wandelen en longeren. Ik zou zeker niet zomaar het zadel erop leggen en gaan rijden, vooral omdat je het paard nog niet kent. Na zo'n tijd kan dat wel weer eens wennen zijn. In het begin kan 20 minuutjes voldoende zijn, veel voorwaarts/neerwaarts en lekker lang in en uitstappen. Goede begeleiding lijkt me hierin niet verkeerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:42

Zitten er papieren bij het paard? Want iemand kan wel zeggen dat het paard 13 is, maar dat moet dan wel blijken.

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 14:28

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie berichten. Ik denk dat het dan beter is voor ons om een ander paard te kiezen. Nu kunnen we hem nog niet proefrijden en dat vind ik wel heel belangrijk, dat je even kunt voelen hoe hij rijdt en loopt. Ik zou het vreselijk vinden als we hem zouden kopen en na het weer kunnen berijden te moeten beslissen dat hij toch niet bevalt en we hebben geen financiële mogelijkheden om er dan een andsr paard bij te nemen.
Bedankt allemaal, we kunnen nu wel een goede beslissing nemen denk ik

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:01

Verstandige keuze! :j Succes met jullie zoektocht!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 15:09

Hmm, die leeftijd zou mij persoonlijk wel wat tegenstaan, omdat ik meer ben van wat jongere dieren waar je nog echt mee 'op kunt groeien' en samen kunt leren.
Oudere paarden zijn perfecte leermeesters dus ik weet niet wat jouw eigen (rij)ervaring is.
Als hij verder gezond is en nooit kreupel heeft gestaan is dat natuurlijk ook heel wat waard. (vraag je wel af hoe betrouwbaar de verkoper is)
Het gaat denk ik vooral om de klik, als die er is, komt de rest vanzelf. Als je recreatief wilt rijden is leeftijd denk ik geen probleem.

Gewoon een algemene vraag, vind je het niet eng dat je misschien nog maar een paar jaren hebt om te genieten samen? Ik weet dat een dier oud kan worden, maar gewoon het idee.

nicolevdveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:46

Keuren voor koop is zeker verstandig ;)

Yvette1967

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-16 09:49

RoyceMack schreef:
Hmm, die leeftijd zou mij persoonlijk wel wat tegenstaan, omdat ik meer ben van wat jongere dieren waar je nog echt mee 'op kunt groeien' en samen kunt leren.
Oudere paarden zijn perfecte leermeesters dus ik weet niet wat jouw eigen (rij)ervaring is.
Als hij verder gezond is en nooit kreupel heeft gestaan is dat natuurlijk ook heel wat waard. (vraag je wel af hoe betrouwbaar de verkoper is)
Het gaat denk ik vooral om de klik, als die er is, komt de rest vanzelf. Als je recreatief wilt rijden is leeftijd denk ik geen probleem.

Gewoon een algemene vraag, vind je het niet eng dat je misschien nog maar een paar jaren hebt om te genieten samen? Ik weet dat een dier oud kan worden, maar gewoon het idee.

Als antwoord op je laatste vraag...... Ja, dat speelt zeker door mijn hoofd. Ook hierom wacht ik nog even, spaar nog door, om een jonger paard voor haar te kopen. Dan kan ze idd samen met het pasrd 'groeien' en hopelijk een langere tijd van elkaar genieten.

Nogmaals, iedereen bedankt voor het reageren op deze topic, ik heb er zeer veel aan gehad !