Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:35

Opfokstallen gebruiken idd massaal groepsstallen. Fokmerries kunnen ook wel zo gehouden worden. Er zijn maneges die hun pony's/paarden zo houden.

Dus het kan wel.

Dat het meestal niet gedaan wordt ligt aan wat de mens gewoon is en graag heeft. Makkelijker om paardlief uit stal te plukken en te rijden dan eerst heel het weiland doorlopen om paard op te halen, dan weer heel het weiland door naar de poetsplaats waar je vervolgens een halfuur staat te schrobben om daarna eindelijk even te kunnen rijden.

Paarden kunnen gemakkelijk in groep leven, mensen vinden het niet handig.

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:39

Mijn paard staat ook gelukkig te wezen in een groep van ongeveer 25 merries. Overdag op een grote wei en 's nachts met zijn allen onder een grote overkapping. Enkel sommige gaan snachts extra het gras op die meer moeten eten en enkele gaan smiddags er eerder af. Gek doen in de wei gebeurt dan niet omdat ze altijd alle ruimte hebben en kunnen rennen wanneer ze willen. Vind ik veel eerlijker voor het paard dan het voor ons gemak opsluiten.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:39

Mensen verkiezen hun eigen gemak boven de behoeftes van het paard.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:38

SARINO schreef:
elenaMM77 schreef:
kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.

Wat is dit nu weer voor opmerking??
Een koe kreupel is vervelender dan een hobbypaard kreupel.Koe die melk geeft wil je in topconditie hebben,als er 1 kreupel raakt heb ik meer zorg en werk van een kreupele koe als een pony kreupel is...

Toch ben ik het wel met elenaMM77 eens. Als ze elkaar flink kreupel trappen is een ander verhaal en kan ik me voorstellen dat je daar als boer niet blij mee. Maar als je koe licht onregelmatig loopt voor een paar dagen geeft ie dan minder melk ofheeft dat geen invloed? Want bij een paard betekend dat niet rijden tot hij weer goed loopt.

Maar ander voorbeeld. Als de ene koe de andere koe een (oppervlakkige) wond toe zou brengen op de rug dan geeft die koe nog steeds melk. Gebeurt dat bij je paard kan je een poos niet rijden tot dat het weer dicht is.

Denk dat 1 van de grootste problemen van paarden in groepsstallingen de eigenaren zijn. Want die halen steeds paarden uit de groep, of op het moment dat de kudde stabiel is verhuist er weer eens een, of loopt een eigenaar met een zak snoepjes de groep in om zijn paard wat te geven en deelt dan hier en daar ook wat uit enz enz. Bij andere beesten zoals kippen, geiten enz heb je dagelijks minder roering en dus meer rust
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 29-06-16 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Waarom paarden niet huisvesten in groepshuisvesting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:42

Dat heeft zeker invloed bij een koe. Doordat ze kreupel is vreet ze minder, ligt ze langer en hierdoor geeft ze minder melk. Doordat ze langer ligt en minder vreet kan ze ook last krijgen van andere lichamelijke problemen en ziek worden.

Veel paarden hoeven niet te zorgen dat er geld in het laadje komt, dit is bij koeien wel zo :)

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:47

maar ook blij licht onregelmatig al? (puur interesse want ben echt een leek wat dat betreft) Bv mijn paard, die heeft wat blessures, in stap was dit niet te zien in draf amper, maar komt vervolgens wel een gescheurde meniscus uit. Rent er helaas geen stap minder om, stuiterd nog vrolijk rond en ligt ook niet meer dan dat hij in het verleden deed. Maar omdat ik weet dat het niet goed zit in zijn benen zit ik er niet meer op, terwijl anderen eigenlijk niks aan hem zien. Ik denk dan altijd dat als het een koe was geweest had je het nooit door gehad. Of is er grote kans dat ie ondanks dat je er eigenlijk niks aan ziet en net zoveel vreet ook veel minder melk gaan geven?
Laatst bijgewerkt door BeeMed op 29-06-16 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:47

hier staan de paarden in de winter binnen,met z'n 15en,ik denk ongeveer op de oppervlakte van 15 grote individuele stallen.

als paarden elkaar kennen,gaan ze heus niet zomaar beginnen met elkaar kreupel meppen.

als het even slecht gaat,bijten ze,leggen ze hun oren en indien echt eens erg,dreigen ze,maar hier meppen ze heus niet meer achter elkaar.
dat is gedrag om plaatsen duidelijk te maken,niet gedrag dat een paard stelt naar een ander paard dat het al lang kent en waar de rangorde bij vaststaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:54

SARINO schreef:
elenaMM77 schreef:
kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.

Wat is dit nu weer voor opmerking??
Een koe kreupel is vervelender dan een hobbypaard kreupel.Koe die melk geeft wil je in topconditie hebben,als er 1 kreupel raakt heb ik meer zorg en werk van een kreupele koe als een pony kreupel is...

je leest het verkeerd, of vat het verkeerd op, of ik heb informatie weggelaten die nodig was om makkelijk te lezen wat ik er mee bedoel..

Een paard en een koe moeten beiden niet kreupel zijn (off course), beiden zwaar klote als je pijn aan je poten hebt.

De koe geeft echter nog steeds melk of wordt nog steeds vet, of wat minder als het echt ernstig ongemak is. Maar het doet nog steeds waarvoor het is aangekocht.
Een paard dat kreupel is, kan niet doen waarvoor het aangekocht is.

ik heb het niet over welzijn/pijnbeleving of het werk dat je aan een kreupel dier. Maar over het feit dat een het dier dus nog wel doet wat het 'hoort te doen'..

En nee, dat bedoel ik ook niet harteloos, geen liefde voor dieren, ik koop alleen om het hebben etc.
Maar een koe zet je alleen apart als hij kreupel is of opgejaagd wordt door andere koeien waardoor je weet dat er een ongeluk in een klein hoekje zit..

als je een paard hebt waarmee je in de wedstrijden loopt, dan wil je die niet met 10 anderen in een binnenbak hebben staan, want er is altijd die kans dat hij in spel of in hyrarchie nu net een blessure oploopt, waardoor je die wedstrijd niet kunt rijden.

dat is het verschil waarover ik spreek

Spruit schreef:
Dat heeft zeker invloed bij een koe. Doordat ze kreupel is vreet ze minder, ligt ze langer en hierdoor geeft ze minder melk. Doordat ze langer ligt en minder vreet kan ze ook last krijgen van andere lichamelijke problemen en ziek worden.

Veel paarden hoeven niet te zorgen dat er geld in het laadje komt, dit is bij koeien wel zo :)

absoluut dat is waar Spruit.. Maar het duurt wel even voordat de melkproductie helemaal stilligt..
Er is geen boer die zijn koeien apart zet, omdat er de mogelijkheid is dat de ene koe de andere verwond waardoor de melkproductie terugloopt.
Er zijn echter legio paardeneigenaren die kiezen voor een eigen box boven groepshuisvesting, uit angst dat hun dier (tijdelijk) arbeidsongeschikt raakt door een naar ongelukje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:00

Knuffeldier, dit kan bij licht onregelmatig ook al te zien zijn, al zie je het dan eerder bij koeien die laag in rang staan dan de 'bitches' :) Doordat de koe 'zwakker' is, zullen de koeien die nergens last van hebben haar makkelijk weg kunnen duwen bij het voer aan het voerhek. In de weide is dit al minder :) Als je het niet kan zien en ze vreet evenveel, dan geeft ze nog gewoon evenveel melk als ervoor. Bij koeien kun je aan kromming van de rug kunt zien in welke graad de koe kreupel is. Dit doordat bij de kleinste onregelmatigheid de rug krom trekt naar boven toe. De rug hoort recht te zijn :)

Elena, ik heb het ook niet over het stilleggen van de melkproductie, maar het verminderen. Daar zit een heel verschil in :)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:02

Nu heb ik maar 2 paardjes en die gaan samen in de stal. Tenminste... als ze in de stal staan. Want het is een inloop stal.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:03

Als een koe niet fit is,stress,pijn heeft ,grieperig,kreupel,voerveranderingen etc merk je dat direct aan de melkgift of gedrag in stal bij de koe.Je kan dan gelijk in actie komen en doen wat nodig is(apart zetten,veearts etc )
We vragen veel van de koe maar passen ook goed op.Is in financieel belang(anders heb ik geen melk) maar ook omdat het leuker werken is met gezonde blije koeien.Een ongezonde koe wordt niet drachtig en laat dat nu het belangrijkste zijn wat nodig is voor een melkkoe.
Nog een weetje :een kreupele koe mag niet eens op transport ,niet eens naar de slager toe,wordt niet geaccepteerd(de rare filmpjes die in de rondte gaan komen iig niet uit NL)

On topic:mijn ponys staan gezellig samen!

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:10

Spruit schreef:
En dat terwijl koeien ook allemaal een andere voedselbehoefte hebben :) Elke koe doet wat anders met zijn krachtvoer, je hebt 'ruwvoerkoeien', die vooral melk geven uit ruwvoer en weinig krachtvoer nodig hebben en je hebt 'krachtvoerkoeien', dit zijn koeien die veel extra melk geven als er krachtvoer verstrekt wordt. Mensen die als reden geven dat alle paarden een andere krachtvoerbehoefte hebben, moeten creatiever zijn :)

Nou ja, het lijkt me niet handig als ik net zoveel krachtvoer in mn Shet pomp als in mn Tinker :D . Maar ik heb dan ook geen beschikking over een wei met voldoende voedingsstoffen en mineralen. Wanneer ik op vakantie ga en ze 24/7 op wei gaan, krijgen ze beide nog maar een handje muesli, omdat ze het 'gewend' zijn. Maar daar halen ze inderdaad alles uit het gras wat ze nodig hebben. Ik aas nog steeds op een huis waar ik ze zo'n weiland kan bieden :D

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:11

Veel paarden worden ook niet in groepstallen gezet vanwege de verschillende eigenaren. Wat denk je als het ene paard de ander trapt? Kijk op de gemiddelde pensionsstal en ze villen je levend...

Voor maneges vaak niet handig ivm de lessen, kinderen kan je niet zo de wei in sturen 'pak die en die maar'

Toch zijn er steeds meer eigenaren die hun paard in een groep willen en steeds meer plekken waar het kan.

Veel opfok stallen zetten paarden van dezelfde leeftijd bij elkaar. Heel leuk dat sociaal contact maar wie voedt ze op?
Mijn veulen staat in een kudde van verschillende leeftijden, jong en oud. Maar wel in Tsjechië...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 21:22

snachts ingesloten samen in een stal Sarino?

jij gaat gelijk van het worst case scenario uit, waarbij een paard of een koe voor het leven arbeidsongeschikt raakt.. IN beide gevallen kun je dan een noodslachting laten uitvoeren als je tijdig besluit om het leed te stoppen en je wilt er nog geld van zien.

nog altijd sluiten we koeien over het algemeen gerust tesamen op, ondanks dat ze elkaar mogelijk zouden kunnen verwonden, waardoor mogelijk een kwetsuur optreed waardoor ze minder geschikt of totaal ongeschikt wordt voor haar doel

Paarden sluiten we over het algemeen niet samen op, omdat ze elkaar mogelijk zouden kunnen verwonden, waardoor ze mogelijk niet meer geschikt zouden kunnen zijn voor hun werk.

dat zegt niet dat we minder geven om koeien, maar dat er een verschil is tussen hoe we met paarden omspringen en hoe we met andere landbouwdieren omspringen.

en dat verschil zit m mede in de functie.. de ene is commercieel, koeien allemaal voorzien van een box van 3 bij 3 meter brengt hoge kosten met zich mee omdat de kudde in zijn geheel dan veel meer ruimte inneemt.. dat weegt geenzins op tegen het verlies van een koe door een kwetsuur, of verminderde opbrengst door een kwetsuur.. en opnieuw.. dat zegt echt niets over of boeren om hun vee geven.. Maar als hij de kosten door moet berekenen, koopt geen hond vlees meer, want dat is veel te duur.

paarden worden voor recreatieve doeleinden gebruikt (sport en recreatie), waardoor het paard meer een soort huisdier wordt in de omgang dan een landbouwdier. En daar hangt ook een ander prijskaartje aan de verzorging/training etc..

ik heb maar 1 pony, geen kudde.. In de wie heeft hij regelmatig zijn bijtwondjes zomers door speelsigheid of lompheid of domweg doen alsof je niet doorhebt wat de leider van de kudde te zeggen heeft.. Maar hij heeft daar ruimte zat om de boel te ontlopen of op te lossen.. No way dat ik hem in dezelfde kudde zet (5 stuks) in een relatief kleine ruimte, ingesloten. Als hem iets overkomt ben ik 'alles' kwijt op paardengebied. Mijne staat dus of 24/7 lekker buiten met maatjes op een wei.. Maar als hij binnen moet staan, dan wel een eigen box.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 07:41

Ik denk dat het voeren ook vaak maakt dat het gezamenlijk zetten van alle paarden lastiger is. De hoogste in rang zal het meeste mogen eten. Als dat een paard is dat van de lucht al aankomt is dat niet handig. Zeker niet als de laagste in rang er eentje is die juist wel wat extra's kan gebruiken. Nu hebben ze daar dmv voerstations met chips wel redelijk wat invloed op, maar ook dat werkt niet feilloos (paarden hoog in rang blokkeren de ingang voor laag in rang staande paarden).

Bij koeien e.d. worden hetzelfde soort (ras) dieren bij elkaar gehouden, wat de kans op een gelijke voedingsbehoefte groter maakt. Wij zetten alles door elkaar heen, wat het niet altijd mogelijk maakt om de verschillende dieren op goede (sport)conditie te houden. Vooral SPORT conditie. We laten het paard immers meer energie verbruiken dan wanneer het alleen maar op de weide rond hoeft te lopen. En daarbij heeft het ene paard weer meer nodig als het andere, wat het individueel voeren van de verschillende behoeftes extra lastig maakt.

Ben absoluut voorstander van het groepshuisvesten hoor, maar je moet wel heel goed kijken welke dieren je bij elkaar plaatst, en zorgen dat ieder de rust en de ruimte heeft om zijn eigen voedingsbehoefte te voldoen.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:26

Ik ben voorstander van groepshuisvesting, maar de moeilijkheid daar is toch echt wel de verschillen in voederbehoefte. Ik heb 'maar' 4 pony's thuis staan, en toch is het een drama om ze allemaal gezond te houden :')

Eentje heeft heel veel nodig, de ander ontploft als hij zoveel krijgt. Een derde vreet heel snel zodat de anderen niks meer hebben, en de vierde is een shet die het gelukkig altijd prima doet :)
Ze werken ook niet evenveel, want eentje is op pensioen en de shet dient alleen maar als gezelschap. De jonge pony moet nog maar licht werk doen en mag niet veel suikers hebben, en de wedstrijdpony heeft elke gram voedingsstoffen nodig. Maar de pony die het meest nodig heeft laat zich altijd in een hoekje duwen en krijgt haast geen kans om te eten.

Als je een groepje paarden kan matchen qua voedingsbehoefte is groepshuisvesting heel fijn, maar als dat niet lukt moet je toch minstens een deel van de dag individueel stallen om dit te compenseren.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:27

bij koeien is er bv al lang een systeem dat ze op basis van halsband,door een automaat het eten krijgen dat ze nodig hebben.
ze kruipen tussen 2 hekken,automaat leest hun halsband en wat ze mogen hebben komt eruit.

zo staan ze bij elkaar,maar kan elke koe toch zijn eigen,persoonlijke behoefte gevuld worden.

zoiets is bij paarden ook prima haalbaar als ze verschillende voedingsnoden hebben,alleen totaal niet ingeburgerd of gebruikt.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:54

tengeltje11 schreef:
bij koeien is er bv al lang een systeem dat ze op basis van halsband,door een automaat het eten krijgen dat ze nodig hebben.
ze kruipen tussen 2 hekken,automaat leest hun halsband en wat ze mogen hebben komt eruit.

zo staan ze bij elkaar,maar kan elke koe toch zijn eigen,persoonlijke behoefte gevuld worden.

zoiets is bij paarden ook prima haalbaar als ze verschillende voedingsnoden hebben,alleen totaal niet ingeburgerd of gebruikt.

Dit bestaat al heel lang voor paarden hoor.

Maar ook hier zitten weer haken en ogen aan.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:08

welke haken en ogen?(puur uit nieuwsgierigheid)

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-16 15:26

Leuk om alle reacties te volgen. Jammer dat veel eigenaren het belang van zichzelf bovenaan zetten dan dat van een paard.

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 15:28

Zelf ben ik er niet tegen, wel is het lastig te vinden voor een hengst. Hij staat nu wel 24/7 op de wei in een groep hengsten en is als 2.5 jarige samen in 1 stal gezet met een andere hengst, wat prima ging. Ik ben er niet op tegen maar dan moet het wel aanwezig zijn.

thunder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 11:57

Bij manege de Burght staan de paarden in een groepshuisvesting. Ongeveer 60 paarden staan er in. Daar is er geen enkel probleem met paarden eruit pakken en terug zetten. Komt er een nieuw paard bij dan word hij eerst aan het aangrenzende stuk land gezet om kennis te maken.

Het grote voordeel van de groepshuisvesting is dat de paarden zelf hun vriendje kunnen uitzoeken. Vinden ze een ander niet aardig, dan hoeven ze er ook niet naast te staan. Je ziet daar ook veel duo koppeltjes. De stal is ook ingericht dat een schuw paard kan schuilen vluchten en ''verstoppen''.

Er word 8x per dag ruwvoer gevoerd. Dat geeft ook rust, ze weten na een tijdje dat ze ietsje later toch weer krijgen. koliek komt bijna niet voor en ernstige verwondingen ook niet vaak. Wel hebben ze vaker krasjes van het spelen.

thunder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:06

tengeltje11 schreef:
welke haken en ogen?(puur uit nieuwsgierigheid)

Dat de dominanten paarden bij de voerrobot gaan staan en de rest weg jagen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:09

Mijn pony s en onze jonge paarden staan per twee. Wel moeten ze ongeveer dezelfde voer behoefte hebben anders voert het niet makkelijk. Je kunt een dikke niet bij een dunne plaatsen. Dat is gelijk ook waar sportpaarde meestal niet samenstromen, mede ook door het risico op blessures

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 12:12

Als er genoeg voederpunten zijn, heb je dat probleem niet.
Indien een paard echt te dominant is of niet in de groep past moet het ergens anders geplaatst worden, net als in traditioneel gehouden groepen.
Bij grotere groepen heb je daar minder kans op vanwege de groepsdynamiek. Een tiran kan makkelijk 1 of 2 paarden het leven zuur maken. Met een paar tientallen lukt dat al wat moeilijker en zet hij zichzelf alleen maar klem.