Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
SARINO schreef:elenaMM77 schreef:kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.
Wat is dit nu weer voor opmerking??
Een koe kreupel is vervelender dan een hobbypaard kreupel.Koe die melk geeft wil je in topconditie hebben,als er 1 kreupel raakt heb ik meer zorg en werk van een kreupele koe als een pony kreupel is...
SARINO schreef:elenaMM77 schreef:kijk als een koe een andere koe een keer een trap verkoopt en het dier is tijdelijk kreupel is dat niet zo'n probleem.
Wat is dit nu weer voor opmerking??
Een koe kreupel is vervelender dan een hobbypaard kreupel.Koe die melk geeft wil je in topconditie hebben,als er 1 kreupel raakt heb ik meer zorg en werk van een kreupele koe als een pony kreupel is...
Spruit schreef:Dat heeft zeker invloed bij een koe. Doordat ze kreupel is vreet ze minder, ligt ze langer en hierdoor geeft ze minder melk. Doordat ze langer ligt en minder vreet kan ze ook last krijgen van andere lichamelijke problemen en ziek worden.
Veel paarden hoeven niet te zorgen dat er geld in het laadje komt, dit is bij koeien wel zo
Doordat de koe 'zwakker' is, zullen de koeien die nergens last van hebben haar makkelijk weg kunnen duwen bij het voer aan het voerhek. In de weide is dit al minder
Als je het niet kan zien en ze vreet evenveel, dan geeft ze nog gewoon evenveel melk als ervoor. Bij koeien kun je aan kromming van de rug kunt zien in welke graad de koe kreupel is. Dit doordat bij de kleinste onregelmatigheid de rug krom trekt naar boven toe. De rug hoort recht te zijn 
Spruit schreef:En dat terwijl koeien ook allemaal een andere voedselbehoefte hebbenElke koe doet wat anders met zijn krachtvoer, je hebt 'ruwvoerkoeien', die vooral melk geven uit ruwvoer en weinig krachtvoer nodig hebben en je hebt 'krachtvoerkoeien', dit zijn koeien die veel extra melk geven als er krachtvoer verstrekt wordt. Mensen die als reden geven dat alle paarden een andere krachtvoerbehoefte hebben, moeten creatiever zijn
. Maar ik heb dan ook geen beschikking over een wei met voldoende voedingsstoffen en mineralen. Wanneer ik op vakantie ga en ze 24/7 op wei gaan, krijgen ze beide nog maar een handje muesli, omdat ze het 'gewend' zijn. Maar daar halen ze inderdaad alles uit het gras wat ze nodig hebben. Ik aas nog steeds op een huis waar ik ze zo'n weiland kan bieden

tengeltje11 schreef:bij koeien is er bv al lang een systeem dat ze op basis van halsband,door een automaat het eten krijgen dat ze nodig hebben.
ze kruipen tussen 2 hekken,automaat leest hun halsband en wat ze mogen hebben komt eruit.
zo staan ze bij elkaar,maar kan elke koe toch zijn eigen,persoonlijke behoefte gevuld worden.
zoiets is bij paarden ook prima haalbaar als ze verschillende voedingsnoden hebben,alleen totaal niet ingeburgerd of gebruikt.