Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:35

Ik ben van mening dat de basis van paardrijden zitten is. Klinkt simpel, maar zelfs topruiters werken daar nog dagelijks aan.

Als eerste leer ik kinderen zitten, liefst op een barebackpad en/of zonder zadel. Pas als je, zonder je vast te houden, kunt blijven zitten in stap, draf, galop én bochtjes, heb je de basis om verder te leren imo.

In de meest ideale situatie komt daarna het rijden met zadel en teugels pas.

Natuurlijk kun je als basis veel meer invullen; los rijden in stap, draf, lichtrijden, op het goede been, galop zowel links- als rechts... je paard niet hinderen, rechtop en toch ontspannen zitten... onafhankelijk hulpen geven (dus pas met je hand of been bewegen als jij dat echt wilt en niet per ongeluk)... daarna komt de verbinding tussen je hand en de paardenmond aan bod... en zoals hier ook al gezegd werd, je kunt 'de basis' met het ene paard beheersen en op het andere paard het gevoel hebben weer opnieuw te moeten beginnen.

Je paard in een correcte houding rijden komt imo pas na de basis. Zodra je zelf kunt zitten, en onafhankelijk hulpen kunt geven. Dan wissel je als het ware met je paard; eerst was hij je leermeester, nu ga jij hem leren hoe hij netjes moet lopen en zijn lijf correct gebruikt.

crow schreef:
Voor mij is basis een rechtgericht paard, dat zich minimaal 50/50 draagt, op lichte druk reageert, soepel is. Dat is voor mij de basis om meer gedragenheid, verzameling te gaan vragen en zwaardere oefeningen aan te kunnen.

Mooi om te zien hoe verschillend ons perspectief is.

Ikzelf heb jaren door omstandigheden weinig gereden, maar heb een (manege-)basis.
Mijn zusje rijd al jaren redelijk intensief met haar eigen pony's en heeft een basis, maar nog geen rechtgericht, zich goed dragend paard. Netjes blijven zitten gaat haar goed af, ook op springerige paarden, maar een paard opleiden gaat veel verder. Wedstrijdervaring heeft ze niet.
Een wedstrijdruiter bij ons op stal vind M-niveau dan weer 'basis' want hij start paarden enkel in het Z...
Laatst bijgewerkt door Safiera op 27-06-16 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:36

Knorretjee schreef:
Maar om de basis te leren (lichte druk, ontspannen met je paard enz.)
Weet ik niet zo goed of het slim is om te gaan lessen. Want de enige manege in de buurt hebben redelijk oude pony's. Waarmee je keihard tegen de buik moet schoppen en je rijd als een treintje achter elkaar aan.... Als het ware kan je de teugels gewoon loslaten want ze volgen de voorganger...

Dan zou ik met je verzorgpony gaan lessen, daar kun je dan echt een mooie basis mee opbouwen! Met een manegepony is dit inderdaad vrijwel onmogelijk helaas..

Knorretjee

Re: Wat is de 'basis' van paardrijden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:40

Jaah dacht ik ook al,
Maar de lessen op mijn verzorgpony zijn gratis dus ik kan allebei doen :) :) Mij lijkt het ook leuk om op een manege te rijden. Dat wil ik ook wel is meemaken. En als ik na een kwartaal denk: saai, of ik leer niets. Dan heb ik altijd mijn verzorgpony nog

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:41

Ik vind zelf dat de basis al naast je paard begint, jij en je paard moeten elkaar begrijpen en vooral respecteren. Zelf raad ik mensen altijd aan om met grondwerk te beginnen zodat je de lichaamstaal van je paard leert kennen

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:42

Safiera schreef:
Ik ben van mening dat de basis van paardrijden zitten is. Klinkt simpel, maar zelfs topruiters werken daar nog dagelijks aan.

Als eerste leer ik kinderen zitten, liefst op een barebackpad en/of zonder zadel. Pas als je, zonder je vast te houden, kunt blijven zitten in stap, draf, galop én bochtjes, heb je de basis om verder te leren imo.
.

Ik heb al heel veel zitlessen gehad (met barebackpad) en zelfs een buitenrit gemaakt. :D Dat was heeel leuk. Toen was ik ook bitloos geweest.

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:43

_love12_ schreef:
Ik vind zelf dat de basis al naast je paard begint, jij en je paard moeten elkaar begrijpen en vooral respecteren. Zelf raad ik mensen altijd aan om met grondwerk te beginnen zodat je de lichaamstaal van je paard leert kennen

is vrijheidsdressuur, longeren en lange lijnen grondwerk? en valt uren lang borstelen daar ook bij of niet?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:44

Knorretjee schreef:
Jaah dacht ik ook al,
Maar de lessen op mijn verzorgpony zijn gratis dus ik kan allebei doen :) :) Mij lijkt het ook leuk om op een manege te rijden. Dat wil ik ook wel is meemaken. En als ik na een kwartaal denk: saai, of ik leer niets. Dan heb ik altijd mijn verzorgpony nog

Oooh dat is al helemaal fijn :) kun je ook nog een beetje het manegeleven meekrijgen haha! Misschien kun je er eens met de manege eigenaar over praten? Wij hadden vroeger wat jongere paarden op stal staan waar mensen met iets meer begeleiding echt beter konden leren rijden, is voor sommigen een hele mooie kans geweest!

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-16 20:45

JudArthos schreef:
Knorretjee schreef:
Jaah dacht ik ook al,

Oooh dat is al helemaal fijn :) kun je ook nog een beetje het manegeleven meekrijgen haha! Misschien kun je er eens met de manege eigenaar over praten? Wij hadden vroeger wat jongere paarden op stal staan waar mensen met iets meer begeleiding echt beter konden leren rijden, is voor sommigen een hele mooie kans geweest!

De jongste is ongeveer 15... Ze willen betrouwbare pony's.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 20:47

crow schreef:
Voor mij is basis een rechtgericht paard, dat zich minimaal 50/50 draagt, op lichte druk reageert, soepel is. Dat is voor mij de basis om meer gedragenheid, verzameling te gaan vragen en zwaardere oefeningen aan te kunnen.

En om dat te bereiken moet je een aantal basis oefeningen kunnen(en die zijn inderdaad makkelijker al aan de hand te monteren). Gas en rem werken even goed, links en rechts (stuur & voorhand/achterhand opzij zetten) werkt even goed, vooruit en achteruit ook. M.a.w. de knopjes voor controle over hoofd, voorhand, middenhand en achterhand zijn allemaal aanwezig en werken even goed. Combinaties van deze knopjes leveren de oefeningen op waarmee je alle dressuuroefeningen uit het proevenboekje kan gaan rijden. Als de ruiter vervolgens zodanig kan zitten dat die de hulpen kan geven zonder verwarring en paard niet in de weg zit met het uitvoeren van die hulpen heb je de basis behoorlijk voor elkaar.

_love12_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 21:49

Knorretjee schreef:
_love12_ schreef:

is vrijheidsdressuur, longeren en lange lijnen grondwerk? en valt uren lang borstelen daar ook bij of niet?

Vrijheidsdressuur, longeren en lange lijnen is grondwerk ja, borstelen niet

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 22:13

Ik zou zeggen dat de basis is dat je je pony in stap, draf en galop krijgt op het moment dat jij wilt, én dat je je pony in de richting kan sturen waar jij heen wilt.
Natuurlijk kun je zeggen dat je goed in staat moet zijn signalen door te geven aan een pony, maar wat is "goed"? Eigenlijk kunnen signalen altijd beter, wat dus betekent dat je het nooit volledig onder de knie krijgt, en een basis die niemand ooit helemaal geleerd krijgt is geen basis meer. Ditzelfde geldt voor bijna alle aspecten van het rijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 00:38

Op maneges hier hebben ze een enkele oude manege-knol in alle formaten... maar de rest zijn toch pittige paardjes! Hier leer je dan ook echt een paard voor jezelf te rijden.

Als jij met je teen wiebelt, hoort je paard al een gang sneller te gaan of zijwaarts te stappen... Als je met je ringvinger zachtjes knijpt hoort het paard al met zijn hoofd te volgen wat jij doet. Je kunt het beste lessen op je pony, vraag misschien eens een andere instructrice voor een les... Je krijgt nu denk ik les op je verzorgpaardje van 'gewoon iemand met een paard', of een echte instructrice?

Mo_mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 04:36

Ik denk dat de basis naast ontspannen en genieten vooral veiligheid is.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de eisen voor het ruiterpaspoort. Dat is daarop gericht en is voor jouw goed inzichtelijk over je niveau.

Wel is blijven lessen goed, dan ontwikkel je jezelf en als combinatie.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 05:48

Interessante vraag die erg veel met zich meebrengt. Nu vraag je naar de basis van de dressuur. Volgens het skala der ausbildung is dit een paard tot oprichtibg rijden. De basis is dus tot en met Z-niveau. Dit moet elk gezond paard aan kunnen en wordt gezien als de basis africhting.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 06:17

Lekker met je VP gaan lessen! Leer je aanzienlijk meer van dan op een manege rijden

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 07:03

Op de manege zoals we ze meestal kennen leer je de beginselen van het paardrijden .
De basis leer je later met een VP of EP .
De basis bestaat uit zelf netjes zitten en je pony in balans rond sturen . Zowel langs de hoefslag als op een hand veranderen en volte .
Als je pony netjes over de rug loopt , nageeflijk is en attent opvolgt wat jij van hem vraagt .
Zonder overdreven dwang
Hij netjes in het door jou gevraagde tempo blijft lopen .
Zonder te schoppen en trekken .
Daar zit je basis in .
En de basis begin je elke training mee , even bevestigen dat de basis er goed inzit en van daar uit ga je verder met andere nieuwe of moeilijkere oefeningen
Want de basis niet bevestigd hoef je niet aan oefeningen als wijken ed te beginnen .

Arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 13:06

voor jullie zijn de woorden vast niet raar of moeilijk, gelukkig heeft knorretjee google :o

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:00

xSlvna schreef:
Op maneges hier hebben ze een enkele oude manege-knol in alle formaten... maar de rest zijn toch pittige paardjes! Hier leer je dan ook echt een paard voor jezelf te rijden.

Als jij met je teen wiebelt, hoort je paard al een gang sneller te gaan of zijwaarts te stappen... Als je met je ringvinger zachtjes knijpt hoort het paard al met zijn hoofd te volgen wat jij doet. Je kunt het beste lessen op je pony, vraag misschien eens een andere instructrice voor een les... Je krijgt nu denk ik les op je verzorgpaardje van 'gewoon iemand met een paard', of een echte instructrice?

Ik krijg les de dochter van de eigenaar. Zij heeft zo'n knhs ding om les te geven :D

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:04

DarkoFoitzik schreef:
Interessante vraag die erg veel met zich meebrengt. Nu vraag je naar de basis van de dressuur. Volgens het skala der ausbildung is dit een paard tot oprichtibg rijden. De basis is dus tot en met Z-niveau. Dit moet elk gezond paard aan kunnen en wordt gezien als de basis africhting.

Wow Z ?! Zo getalenteerd is mijn VP niet hoor :') ben al super blij als ik ooit een M proef mag rijden *D (alleen er zit een maar aan, mijn VP is bang voor zwepen. Op de vorige wedstrijd werd hij helemaal gek...) dat wil ik hem niet aandoen, hij was echt heel bang

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:11

Geduld, véél geduld, en ontspanning !

Knorretjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-16 21:27

Lukasje schreef:
Geduld, véél geduld, en ontspanning !

Dat heb ik al gehad en ik kan hem longeren met een zweep, vrijheidsdressuur en rijden. Maar dan is hij wel gespannerder en zonder zweep is hij relaxt

_Nis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:29

Stappen
Draven
Galopperen
Volte
Gebroken lijn

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:17

Klopt, maar in die spanning hoort een instructrice jou en je paard te kunnen helpen. :) Ooit, kleine stapjes als eerst. Als de basis zonder zweep goed zit, dan kun je met zweep oefenen.

De hele basis is inderdaad helemaal tot het Z. En weet je? Heel veel mensen met een eigen paard kunnen dat niet eens... omdat de manege vaak foute dingen leert!

Wijkt je VP netjes als je je been tegen de buik legt? Dus kun je hem in alle houdingen 'dwingen' te lopen? Als ik aan mijn teugels 'trek' en met mijn benen duw, loopt mijn pony precies daarheen waar de hulpen hem heen 'dwingen'. Dus soms moet ie dan schots-en-scheef lopen, schuin achteruit of mini cirkels... Dit doet ie gewoon omdat hij braaf luistert naar MIJN hulpen. Ik bepaal dus hoe hij loopt, tenzij ik m helemaal los laat natuurlijk.

Een bocht naar links, maak je bijvoorbeeld met de rechterhand! Dus als jij rechts trekt (op de juiste manier), hoort je paard naar links te draaien! Als je met je linker been duwt, hoort je paard naar rechts toe te gaan...

SkippyDaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:05

Ik denk dat de basis van paardrijden (Dus echt alleen het rijden) alle oefeningen uit de B zijn, voltes, gebroken lijn, gebroken lijn 5M, afwenden, stap draf en galop, stille zit en reactie op het been. Dat is volgens mij de basis volgens de KNHS. Daarom moet je ook minimaal 1 winstpunt in de B dressuur hebben voor je mag springen. Ik weet niet op dit klopt, maar zo heb ik het geleerd.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-16 14:18

anemoonlena schreef:
voor jullie zijn de woorden vast niet raar of moeilijk, gelukkig heeft knorretjee google :o

Hou jij eens op de betweter uit te hangen. Duik zelf de boeken eens in zou ik zeggen. Of ga zelf eens googlen als je iets niet snapt of zeker weet. Ik kom geregeld berichten van jou tegen die nergens op slaan of regelrecht uit de penny lijken te komen.

Ontopic TS
Wat ik versta onder de basis
Absolute basis - gasgeven, sturen en remmen. Dat moet je dan wel kunnen.
Beheersing van stap draf en galop
Volte kunnen rijden, gebroken lijntje, slangenvolte dat soort simpele dingen.

Wat ik ook nog tot de basis vind horen, maar wat je als beginner niet 123 kunt.
Is stelling naar binnen, stelling naar buiten. Correct van achter naar voor zodat het paard gaat nageven en dus lekker over de rug loopt en hoofd en hals laat zakken.