Topsport, paarden en tijdnood..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:43

lastige situatie ts.

als je de havo kan doen, zou ik zeker niet naar het vmbo gaan (in welke klas zit je nu? na 3 jaar havo mag je ook naar het mbo).

verder zou ik een paard verleasen of het je zusje laten doen. even niet lessen, maar gewoon als extra, wanneer het uitkomt gaan paardrijden.

door het verleaseb komt er wat geld binnen, hoef je niet te werken (je verdient waarsch. niet veel op je 14e).

en laat de karate lessen die je wolt geven ook varen. focus je op je karate en school. dat is al pittig, maar is te doen denk ik. de rest doen wanneer je er tijd voor hebt.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:44

Aangezien veel mensen het zonde vinden dat ik een stap terug doe met school:..
Bij mij op school is er een aparte leerrichting, daar heb ik voor gekozen. Deze leerrichting doe je drie jaar en daarna ga je door met regulier. Met deze leerrichting moet ik in groepen samenwerken en je krijgt samen met je groep een cijfer. Als één persoon dus zijn/haar werk niet doet wordt mijn cijfer daardoor omlaag gehaald. Ik heb dus al twee jaar de pech gehad om in die groepen te zitten en heb het werk van de andere personen gemaakt. Daardoor kon ik mij niet richten op andere toetsen en daardoor sta ik niet op overgaan. Om naar regulier te gaan is geen optie want dat mag niet. Aangezien ik topsport doe heb ik besloten vmbo tl te gaan doen en daarna havo, inplaats van dat ik blijf zitten en dan nog twee jaar gezeur te krijgen, omdat anderen hun werk niet doen. :D

Dus eigenlijk heb ik twee jaar geleden een hele domme keuze gemaakt wat nu mijn school beïnvloed %) .
Laatst bijgewerkt door maartje02 op 26-06-16 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Joltsje

Re: Topsport, paarden en tijdnood..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:45

huh.. is dat wat nieuws, wat sneu.

als de havo te zwaar is, dan is vmbo ook prima, maar uit tijdnood zou ik zonde vinden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:49

Wat een rare manier, zeg! Dan is het in mijn ogen sowieso niet gek om naar een andere school te gaan kijken. ;)

Wat vinden je ouders ervan? Mijn ouders vonden het prima dat ik veel tijd aan paarden (en later mijn eigen pony's) besteedde, maar het mocht absoluut niet ten koste van school gaan..

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 19:52

xCarpediem schreef:
Wat een rare manier, zeg! Dan is het in mijn ogen sowieso niet gek om naar een andere school te gaan kijken. ;)

Wat vinden je ouders ervan? Mijn ouders vonden het prima dat ik veel tijd aan paarden (en later mijn eigen pony's) besteedde, maar het mocht absoluut niet ten koste van school gaan..

Mijn ouders balen hier ook van, en willen zeker niet dan mijn school ten koste van mijn sport gaat. Het probleem is alleen dat alle scholen bij mij in de buurt niet bij mij passen, ik heb dus eigenlijk simpelweg gekozen voor de school die het dichtstbij was.. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 19:56

Ik zou ook keuzes gaan maken. Dit blijven combineren lijkt me geen doen...
Ik zou dan 2 paarden verkopen of gaan verleasen, en eentje blijven rijden als je dat leuk vindt.
Ik zou ook niet een stap terug doen op school, zonde!! Heb ik ook gedaan (heel veel stapjes terug, van vwo naar uiteindelijk mbo niveau 3...) en heb er zo'n spijt van...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:00

Valt me wel op dat je overal een antwoord op hebt, school past niet, anderen doen hun werk niet, enzenz. Je moet gewoon een keuze maken en bij topsport zullen je ouders op deze leeftijd er 200% achter moeten staan en je niet zo aan moeten laten rommelen. Na één jaar is het echt wel duidelijk hoe het er op school aan toe gaat en kiezen voor een bepaalde leerrichting waarbij je heel veel samen opdrachten moet maken is niet te combineren met zeer veel sporten en toernooien. Dus ik vraag me af wat jij onder topsport verstaat, wat zijn je doelen en waar hoop je te komen. Je kunt best naar een andere school, misschien verder weg en bij een gastgezin maar nu de schuld op de school gooien is ook niet helemaal terecht. En je ouders hebben vier kinderen die aan topsport doen?? Dan hadden ze beter moeten weten.

En paarden verkopen, het zijn je verzorgpaarden blijkbaar dus daar is vast wel een oplossing voor te vinden in de vorm van een andere verzorger.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:09

bigone schreef:
Valt me wel op dat je overal een antwoord op hebt, school past niet, anderen doen hun werk niet, enzenz. Je moet gewoon een keuze maken en bij topsport zullen je ouders op deze leeftijd er 200% achter moeten staan en je niet zo aan moeten laten rommelen. Na één jaar is het echt wel duidelijk hoe het er op school aan toe gaat en kiezen voor een bepaalde leerrichting waarbij je heel veel samen opdrachten moet maken is niet te combineren met zeer veel sporten en toernooien. Dus ik vraag me af wat jij onder topsport verstaat, wat zijn je doelen en waar hoop je te komen. Je kunt best naar een andere school, misschien verder weg en bij een gastgezin maar nu de schuld op de school gooien is ook niet helemaal terecht. En je ouders hebben vier kinderen die aan topsport doen?? Dan hadden ze beter moeten weten.

Ik leg zeker niet alles bij mijn school neer, alleen zijn er meer dingen wat met mijn school mee speelt... vorig jaar ben ik net aan over gegaan en ik dacht dat het dit jaar beter zou gaan (of je het geloofd of niet).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:12

In jouw situatie moet je niet denken maar pijnlijke knopen doorhakken, topsporter zijn is verre van gemakkelijk en je hele leven moet daar voor ingericht zijn. Verzorgpaarden aan een ander overlaten, goede school zoeken en gaan voor de topsportcarriere of gewoon mee gaan hobbelen met de rest.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:13

Ik zou dit als ik jou was goed bespreken met je ouders en je mentor. Als de school niet bij je past, kun je beter naar een andere school kijken die wel bij je past. Je wordt niet zomaar op de HAVO gezet, dus ik vind het dan zonde om VMBO-TL te gaan doen omdat je sport belangrijker vindt dan school.

Het is super gaaf dat je de topsport in kunt met karate, maar het lijkt me niet dat je daar van kunt leven? Even goed met de paardensport die je nu beoefend, daar kun je ook niet van leven straks. Ik zou keuzes gaan maken en school even op #1 zetten, dat is namelijk heel erg belangrijk voor de toekomst. ;) Daarnaast zou ik kiezen tussen karate of de paarden, ik vind drie paarden voor een 14-jarige sowieso vrij veel...

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:15

bigone schreef:
In jouw situatie moet je niet denken maar pijnlijke knopen doorhakken, topsporter zijn is verre van gemakkelijk en je hele leven moet daar voor ingericht zijn. Verzorgpaarden aan een ander overlaten, goede school zoeken en gaan voor de topsportcarriere of gewoon mee gaan hobbelen met de rest.

En die knopen doorhakken is dus het probleem, ik kan het niet %) ...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:19

En wat zeggen je ouders er van?? Wil je wel topsporter worden of doe je dat omdat het nu eenmaal zo word gestimuleerd bij je thuis, omdat je andere broers en zussen het ook doen.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:22

bigone schreef:
En wat zeggen je ouders er van?? Wil je wel topsporter worden of doe je dat omdat het nu eenmaal zo word gestimuleerd bij je thuis, omdat je andere broers en zussen het ook doen.

Mijn moeder wil dat ik het rustiger aan ga doen en mijn vader vindt dat ik zelf moet kiezen wat ik wil. Ik wil zelf heel graag op hoog niveau sporten, sport betekend echt heel veel voor mij :) en dat weten mijn ouders ook.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:26

Hoe is het mogelijk dat jouw school niet van de topsport weet? Meid, meld dit maandag meteen dan weet ik bijna zeker dat je voor dingen als gym en handvaardigheid uitsluitsel krijgt. Dit scheelt je zo al 4/5 uur in de week. En het is een plan om naar een LOOT school te kijken, speciaal voor topsporters. Ookal zijn er maar 30 ze zitten wel verdeeld over Nederland. Die scholen zullen je echt super veel uur gaan schelen, dat half uur/ uur reizen is het waard. Ook word je vaak opgehaald met een busje en betaal je dus geen ov. Vraag eens of je voor die lessen die je wil gaan geven niet betaald kan krijgen? Ik weet hoe moeilijk de keuze voor topsport is uit eigen ervaring.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:26

Als je nu op afstroom staat is TL een prima keuze inderdaad. Daarna kun je alsnog de havo afronden als je wil.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:27

jasmijn16 schreef:
Hoe is het mogelijk dat jouw school niet van de topsport weet? Meid, meld dit maandag meteen dan weet ik bijna zeker dat je voor dingen als gym en handvaardigheid uitsluitsel krijgt. .

Dat is absoluut niet waar, de school waar ik werk bijvoorbeeld gaat hier niet in mee. Bij ons krijg je geen uitsluitsel van bepaalde vakken, je kiest immers zelf voor topsport.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:30

Goof schreef:
jasmijn16 schreef:
Hoe is het mogelijk dat jouw school niet van de topsport weet? Meid, meld dit maandag meteen dan weet ik bijna zeker dat je voor dingen als gym en handvaardigheid uitsluitsel krijgt. .

Dat is absoluut niet waar, de school waar ik werk bijvoorbeeld gaat hier niet in mee. Bij ons krijg je geen uitsluitsel van bepaalde vakken, je kiest immers zelf voor topsport.

Serieus? Dat is echt een kwalijke zaak. Ik zou toch eens op gesprek gaan bij een LOOT school. Daar heb je allemaal topsporters in je klas die precies het zelfde meemaken. Zo leef je dus echt met elkaar mee.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:33

Ik quote even een stukje van jou vanuit een ander topic:

maartje02 schreef:
Ik ben 13 heb al 3 jaar paarden bij mij in de straat die ik rijd en verzorg (woon op het platteland dus is het zoeken wat makkelijker, maar ik heb een tip).

Zijn er niet wat oudere mensen in de buurt die paarden hebben? Meestal vinden deze mensen het geweldig als een jong iemand ze wilt helpen. Ik hoef geen geld te betalen en mag alles met de paarden doen *\o/* . Alleen meestal is het enige nadeel dat die mensen niet veel spullen hebben, ik schaf zelf spullen aan voor die paarden, maar dat is meer omdat ik het zelf nodig vindt.
En als het echt niet lukt is er vast wel een manege in de buurt, vraag of ze daar hulp zoeken en ga op de manege helpen. Op sommige maneges mag je inruil daarvoor wel eens een paard berijden.

Succes! :)

Hieruit maak ik op dat het jouw verzorgpaarden zijn in plaats van je eigen paarden. Ik snap dat het voor jou erg lastig is om te kiezen, maar als ik jou was zou ik echt voor school gaan. Je topsport er dan naast is mooi genoeg, in mijn ogen. Je krijgt later spijt als je weet dat je onder je niveau hebt gepresteerd op school. Topsport kun je niet je hele leven lang beoefenen, uitzonderingen daargelaten.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:37

jasmijn16 schreef:
Goof schreef:

Serieus? Dat is echt een kwalijke zaak. Ik zou toch eens op gesprek gaan bij een LOOT school. Daar heb je allemaal topsporters in je klas die precies het zelfde meemaken. Zo leef je dus echt met elkaar mee.

Kwalijke zaak? Nee hoor, een school biedt een opleiding aan en als iedereen die maar een beetje op niveau sport een verzoek indient tot uitsluitsel wordt het een chaos. Een reguliere school is daar roostertechnisch niet op ingespeeld. Bedenk je even 1600 leerlingen, van wie een groot gedeelte sport, van wie zelfs nog een groot gedeelte op redelijk of hoog niveau sport. (en dan krijg je nog de discussie vanaf welk niveau je wel of niet aan 'topsport' doet en uitsluitsel krijgt). Dan kun je vakken als BV en muziek etc uit laten vallen, maar dan krijg je een rooster vol met gaten waaraan je alsnog niets hebt. Het is niet zo dat deze vakken standaard eind van de dag gegeven worden waardoor het gunstig voor je trainingen zou zijn. En al zou dat wenselijk zijn zou dat niet mogelijk zijn gezien de hoeveelheid klassen die deze vakken moeten krijgen, de hoeveelheid docenten die dit vak geven, de hoeveelheid lokalen die hiervoor geschikt is etc.
Dus; op een reguliere school krijg je geen uitsluitsel nee.
Wel heb ik afgelopen jaren meegemaakt dat enkele leerlingen een zeer enkele keer naar het buitenland moesten voor een wedstrijd en die kregen daarvoor verlof.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:40

Ayla_4Ever schreef:
Ik quote even een stukje van jou vanuit een ander topic:

maartje02 schreef:
Ik ben 13 heb al 3 jaar paarden bij mij in de straat die ik rijd en verzorg (woon op het platteland dus is het zoeken wat makkelijker, maar ik heb een tip).

Zijn er niet wat oudere mensen in de buurt die paarden hebben? Meestal vinden deze mensen het geweldig als een jong iemand ze wilt helpen. Ik hoef geen geld te betalen en mag alles met de paarden doen *\o/* . Alleen meestal is het enige nadeel dat die mensen niet veel spullen hebben, ik schaf zelf spullen aan voor die paarden, maar dat is meer omdat ik het zelf nodig vindt.
En als het echt niet lukt is er vast wel een manege in de buurt, vraag of ze daar hulp zoeken en ga op de manege helpen. Op sommige maneges mag je inruil daarvoor wel eens een paard berijden.

Succes! :)

Hieruit maak ik op dat het jouw verzorgpaarden zijn in plaats van je eigen paarden. Ik snap dat het voor jou erg lastig is om te kiezen, maar als ik jou was zou ik echt voor school gaan. Je topsport er dan naast is mooi genoeg, in mijn ogen. Je krijgt later spijt als je weet dat je onder je niveau hebt gepresteerd op school. Topsport kun je niet je hele leven lang beoefenen, uitzonderingen daargelaten.

Ik zie nu pas dat ik dat verkeerd vermeld heb, sorry daarvoor :+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:42

Dat je af en toe een nieuwe borstel koopt en je eigen lessen betaald, valt niet onder het bezitten van een paard :+

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:44

antje_vip schreef:
Dat je af en toe een nieuwe borstel koopt en je eigen lessen betaald, valt niet onder het bezitten van een paard :+

Ik betaal wel meer dan alleen dat, ik heb ong 150 tot 200 euro aan kosten in de maand, maar dat is een ander verhaal hoe dat allemaal in elkaar steekt, dus ik houd het maar even op hoofdlijnen. Maar als ik af en toe een nieuwe borstel zou kopen dan heeft u gelijk! :)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:49

Als je internationaal karate doet, ken je waarschijnlijk mensen van de nationale bond. Bij vrijwel iedere bond lopen mensen rond die vaker met dit bijltje hebben gehakt en jou kunnen helpen de juiste keuzes te maken. En verder weet je natuurlijk al dat het leven van een topsporter (in spé) behoorlijk zwaar is... Je zult zelf keuzes moeten maken. Wil je écht de karate-top bereiken dan zul je je paardrijden waarschijnlijk op een lager pitje moeten zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 20:52

Zijn het je eigen paarden of zijn de paarden van iemand anders.

Als Karate je lust en je leven is en je droomt van de OS zou ik daarvoor gaan en de paarden op een laag of helemaal geen pitje meer. Als je het toch niet kunt laten ga je 1x per week op de manege lessen.

De dochter van mijn stalhoudster rijd internationaal bij de pony's en zit in het rabobank talentenplan.
Bij trainings en wedstrijden krijgt zij vrij van school. Ze is een jaar ouder dan jij.

maartje02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 20:54

Bedankt allemaal voor deze reacties! Ik ga met mijn ouders overleggen wat ik het beste kan doen. Ook ga ik opzoek naar een LOOT school bij mij in de buurt en kijken of dat evt wat is. :)