"Op een manege mogen geen hengsten staan"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:00

Gelukkig mag iedere manege dat voor zichzelf bepalen.
Maar persoonlijk vindt ik een hengst niet geschikt als manegepaard in lessen. Eventueel in privé les wel. Hoe goed die hengst ook opgevoed mag zijn door de testosteron hebben ze zichzelf niet altijd in de hand. Ik denk dat het voor hengsten die niet dekken misschien nog moeilijker is dan voor hengsten die wel dekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:00

StalNollie schreef:
Eline91 schreef:
Ik ben ooit eens op een manege geweest waar een manegepaard nog hengst was :) Braaf dier, goed opgevoed, werd gebruikt in de lessen :)

hier hetzelfde maar uiteindelijk zat ik op een nieuwe pony, en een andere ruiter op de hengst, en de hengst viel toch ineens mijn ponytje aan en raakte hierdoor mijn.
dus ik ben tegen.

Mijn merrie valt ook wel eens andere paarden aan... dus ook maar merries verbieden?

StalNollie

Re: "Op een manege mogen geen hengsten staan"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:02

ik vind hengsten die gewoon een nog consequentere opvoeding nodig hebben niks voor manege's. en nee dat baseer ik niet alleen op dat voorval zit al genoeg jaren in de paarden waardoor ik deze mening heb gevormd. ( gaat hier over gebruik van manege lessen/lesklanten)

Binkie_Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:06

Bij ons op de manege stond een hengst (eigenaarspaard), wat soms wel lastig was. Als hij in de paddock stond (vlakbij de bak) kon er beter geen merrie in de bak rijden, omdat hij dan over het hek heen sprong. We moesten dus (vooral de pensionklanten) goed uitkijken wanneer en waar we gingen rijden. Nu staat die hengst er niet meer, en is het voor de pensionklanten makkelijker om een moment te zoeken om te rijden! Vooral 's middags was die hengst onhandig, hij stond tot half 2 in de paddock en dan kon er niemand rijden...

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:07

Op de manege waar ik altijd gereden heb stond ook 1 hengst.
Hij stond wel apart zonder direct contact met andere paarden maar kon de andere paarden wel zien. Stond regelmatig te brommen als we met de hengstige merries in het gangpad stonden. :Y)

Dit is dan wel een hengst van een pensionklant. Vaak reed ze ook als er niet veel andere paarden in de bak waren. En tijdens het dekseizoen moest het hele gangpad vrijgemaakt worden als hij er langs moest anders sprong hij samen met zijn Hans Worst op alle merries. _O-
Dat was dan ook het enige nadeel, maar dat kwam misschien 4/5 keer voor in het hele dekseizoen, enkel als de eigenaar alleen tijdens spitsuur van de manegelessen kon.

Buiten het dekseizoen om doodbraaf beest, kon je door een kind laten longeren.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:50

[quote="BrainlessMijn merrie valt ook wel eens andere paarden aan... dus ook maar merries verbieden?[/quote]

Die merries die ik heb meegemaakt, die zo agressief waren, bleken nogal eens een eierstokcyste te hebben...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 15:54

Zoolgangster schreef:
[quote="BrainlessMijn merrie valt ook wel eens andere paarden aan... dus ook maar merries verbieden?

Die merries die ik heb meegemaakt, die zo agressief waren, bleken nogal eens een eierstokcyste te hebben...[/quote]

Daar staat tegenover dat mensen soms inderdaad ongelukken krijgen met merries omdat ze verwachten dat die braaf zijn.
Zo heeft een haflingermerrie een stagiaire wel eens het ziekenhuis ingetrapt omdat die stagiaire plompverloren de stal in liep bij die "makke" merrie. Maar ze vergat dat ook makke haflingermerries kunnen schrikken en een achterbeen uitslaan.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:39

als de hengsten goed opgevoed zijn, en apart van de manegepony's staan, is het geen probleem vind ik. de reden dat ze niet bij de andere pony's kunnen staan (volgens mij dan) is omdat als de merries hengstig zijn, en je even lekker wil poetsen, heel wild doen. tenminste, dat was mijn ervaring toen ik op ponykamp was.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 19:57

In de western wereld is het normaal dat er op stallen/manege hengsten bij/tussen lopen. Ook voor lessen. Kinderlesjes worden geven op het braafste paard van stal... En hengst.. Al jaren doet hij het met veel plezier. Mijn hengst liep ook gewoon tussen de merries, als ik ging wandelen/rijden. Nooit een kik gegeven.
Opvoeding is 90% van het uiteindelijk resultaat! Daar ben ik van overtuigd

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 20:00

Ik denk dat maneges en pensionstallen die hengsten niet toelaten dat niet zo zeer doen om alle hengsten uit te sluiten, maar net die hengsten van mensen die het onderschatten en er niet veilig mee om kunnen gaan.

Hoewel je ook zat eigenaren door een stalgang gesleurd ziet worden door een ruin of merrie.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 10:36

Heb je iets aan alle antwoorden TS?

ivorysgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 16:13

wij hebben op de manege geregeld een hengst staan, deze is van de springruiter hier op stal, die ze in training heeft of voor de verkoop. en staan gewoon naast de andere paarden, wel in een rij voor eigenaars paarden uiteraard.

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 17:35

Ik was het topic even kwijtgeraakt omdat er even niet meer gereageerd werd en ik niet zo bedreven ben in het forum. Heb bijvoorbeeld het zetten van een stipje nog niet uitgezocht.

Ik vind het heel leuk om al jullie verhalen en meningen te lezen. Wat vooral is blijven hangen is de opmerking van LBLGypsyCobs, dat het vaak niet eens zozeer om de hengsten gaat, maar om de eigenaren die het hebben van een hengst onderschatten.

Bij ons staat de hengst gewoon in een box zoals alle andere paarden, dus niet weggemoffeld achter een hoop planken en tralies. Alleen weet ik niet hoe het gaat als de paarden de wei in gaan. Ik ga dat morgen in de les eens vragen, als ik het niet vergeet ;-)

Overigens interessant om te lezen dat op sommige maneges de lesklanten zich verre moeten houden van de pensionpaarden. Wat ik zo fijn vind aan onze manege, is dat er in de omgang gewoon geen verschil is tussen eigenaren en lesklanten. Ik hoor vaak dat eigenaren de neiging hebben om neer te kijken op lesklanten, dat is hier absoluut niet aan de orde. Wat ook helpt is dat enkele manegepaarden tussen de pensionpaarden staan, omdat er geen plek is tussen de manegepaarden. Dus je komt elkaar altijd wel ergens tegen.

ivorysgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 15:58

wij hebben ongeveer 70 paarden op de manege, en hier ook wat eigenaarspaarden tussen de manege paarden, en hier kun je ook gewoon als je eigenaar bent van een paard, bij een les inrijden, iedereen wordt gelijk behandelt en dat is super fijn om te merken , zo heb je niet onderlinge strijd .
ik deel samen met de springruiter van stal een rij , ik 2 stallen en hij 8 stallen ,en er staan nog 2 manegepaarden vooraan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 16:15

ik heb op een manege gereden waar vooral kinderlessen gegeven werden..
Daarnaast enkele lessen voor volwassenen waar een instructrice van buitenaf voor kwam.

Deze lessen waren met name voor pensionklanten met eigen of bijrijdpaarden in kleine groepen (maximaal 5, maar meestal reed je met 3-4).

Nu was ik een van de weinigen zonder eigen paard in de weidse omgeving.. gelukkig hadden ze daar 2 grote pony's voor die enkele gekke volwassene die geen eigen paard of bijrijdpaard had.

De manege heeft tevens enkele hengsten staan, waarvan een redelijk actieve dekhengst.
Deze hengst werd in onze les gewoon ingezet en bereden door een ervaren jonge meid.

we werden geacht voldoende te kunnen rijden om elkaar in het oog te houden.. zij reed de hengst niet bovenop de pruim van de merries, en wij letten op dat we de pruim van onze rijdieren niet onder zijn front draaiden om het maar even galant te benoemen..

Natuurlijk had hij zijn momenten dat hij behoorlijk vervelend kon zijn, op de poetsplek of onder het zadel.. Maar degene die hem reed had voldoende inzicht, en de manage eigenaar voldoende vertrouwen in haar, dat ze goed kon beoordelen of hij die dag gewoon mee kon draaien, of dat hij beter even een keer kon overslaan (tweemaal voorgekomen in het ruime halve jaar dat ik daar reed). We hebben nooit enig probleem gehad.