Paard kopen: realistische prijs?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:07

Kijk uit dat je niet opgelicht wordt. Op Bokt staan talloze leerzame verhalen van mensen die op heel naive wijze hun eerste paardje gekocht hebben,waar dan van alles aan blijkt te mankeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:10

Je bent (al) twee maanden aan het zoeken. Dat betekent dat je 2 maanden stalgeld hebt uitgespaard. Dus kun je ondertussen plusminus 2x 200 euro extra uitgeven. En voor iedere maand dat je je paard nog niet hebt gevonden, kun je dus voor 200 euro meer uitgeven.
Kortom, je kunt nu al naar een paard van 2400 euro uitkijken, en volgende maand naar een paard van 2600 euro. En over nog eens tien maanden kun je je een paard van 3600 euro veroorloven. En voor zo'n bedrag kan jij een goed, gezond, betrouwbaar recreatiepaard kopen.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:13

Zowel ruitje als stal westfriesedijk kan ik aanraden mocht je een draver willen. Sowieso Ruitje, dan weet je voor een heel groot deel zeker dat je een passend paardje gaat krijgen.

Stal westfriesedijk heeft ook weleens engelse volbloeden. Maar ik weet niet of je liever een koudbloed hebt.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:35

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... e=lr&pos=6

Is dit wat?

Okay ze is onbeleerd maar mijn ervaring is dat die friezen niet zo heel moeilijk zijn.
Ze is niet 'verpest' en je kan haar nog geheel naar eigen hand zetten.
Persoonlijk vind ik dat ze een heel fijn meewerkend en leergierig karakter hebben en niet zo snel onder de indruk zijn van dingen.

Dees

Re: Paard kopen: realistische prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:41

Alle waar naar zijn geld.
Voor 2.000 euro kun je een leuke haflinger uitkiezen en vast ook wel meerdere dravers, maar wil je een warmbloedpaard voor dat geld, kun je rustig vergeten een jong en gezond dier aan te treffen. Tegenwoordig heb je voor een beetje warmbloedpaard echt wel 5.000 euro nodig. Zelfs voor iets oudere paarden en paarden met gebreken is 2.000 euro eigenlijk al erg weinig.

Kortom: probeer te definiëren wat voor paard je echt wilt. Het paard bij je geld kiezen lijkt mij een recept om spijt van te krijgen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:42

Ts, wat is volgens jou het verschil tussen een paard wat op wedstrijd kan en een gezond recreatiepaard waar je mee kunt springen en in de bak mee kunt rijden???

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 13:43

Dankjulliewel voor alle reacties! Ik ga Ruitje op bokt even een mailtje sturen en op marktplaats ga ik rondkijken voor haflingers en dravers. Doorsparen ga ik natuurlijk ook doen. Jullie hebben allemaal gelijk dat er dan veel meer keuze is, beter te veel geld dan te weinig.
Ik ben niet perse opzoek naar een KWPNer alhoewel ze wel erg leuk zijn. Ik vind het meer sportpaarden.

Met wedstrijdpaarden bedoel ik meer van die hele dure sportpaarden die Z lopen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:50

Het verschil tussen een recreatiepaard en een wedstrijdpaard heeft volgens mij vooral te maken met de ambities van de ruiter/amazone.
Een recreatiepaard hoeft niet méér, beter, hoger - het is goed zoals het nu is.
Een sportpaard moet toekomst/potentie hebben; je kunt een B-paard kopen, maar waarschijnlijk wil je dat ie wel M/Z niveau kán lopen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:51

Misschien dan bevestigde sportpaarden???

Want een gezond paard kan gewoon een wedstrijdje mee lopen....

Wat ik je nog wel wil meegeven is dat zeker bij je eerste paard, je wensen na loop van tijd kunnen veranderen.
Vaak groei je enorm bij je eerste paard en wil je blijven groeien. Het is dan heel naar wanneer je paard je ontwikkeling gaat tegen houden. Dat het plezier minder wordt omdat je wensen zijn veranderd.
De stallingskosten blijven hetzelfde, dus het beste is dan eigenlijk een allround paard waar je vele kanten mee op kan.
Deze is wat duurder, maar voor de toekomst wel eens een veel betere keuze kunnen zijn.

Succes iig!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:53

Kendra schreef:
Het verschil tussen een recreatiepaard en een wedstrijdpaard heeft volgens mij vooral te maken met de ambities van de ruiter/amazone.
Een recreatiepaard hoeft niet méér, beter, hoger - het is goed zoals het nu is.
Een sportpaard moet toekomst/potentie hebben; je kunt een B-paard kopen, maar waarschijnlijk wil je dat ie wel M/Z niveau kán lopen.

Ja, idd met de ruiter ja. Maar een recreatiepaard welke intief wordt gebruikt, moet eigenlijkwel voldoen aan dezelfde eisen als een basis wedstrijdpaard; Braaf en lichamelijk in orde

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:03

Dat klopt, maar je ziet wel dat een verder gezond paard met een lichte vorm van artrose prima recreatief kan worden bereden - maar M/Z springen zal vaak niet meer lukken...
Hoewel ik nooit zal ontkennen dat een paard gezond moet zijn, vind ik dat het ook wel eens wordt overdreven. Een beetje uitzoeken wat de risico's en consequenties zijn van de verschillende 'gebreken' heeft wel degelijk zin. Ook gewoon jammer dat al die goede leuke paarden met een paar 3-tjes bijna rijp worden geacht voor de slacht...

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:11

je moet voor die prijs gewoon een leuk paard kunnen vinden, laat je niet om praten met met dingen zoals;
hij heeft veel geld aan da gekost
aan opfok
aan stalling etc etc
dat weet je als je een paard aanschaft , die kosten horen er bij .
je paard gaat niet in waarden omhoog , tenzij hij zeer goed geschoold is anders is het nog steeds gewoon een paard dat eet en poept .
ook paarden die "'potentie hebben om hoger op te komen "' en de leeftijd van bv 9 hebben , hebben de trein gemist .... dus ook daar hoeft geen prijskaartje aan te hangen . we vinden de prijzen van tegenwoordig normaal , dat zijn ze in mijn mening allerminst. als ik mijn auto een grote beurd geef en nieuwe banden en olie is hij dan meer waard ? nee dat is gewoon onderhoud net als bij een paard .kijk goed rond , en laat je niet gek maken met die fantasie prijzen er gaan heel wat paarden voor minder weg. succes ik hoop dat je een vriend voor het leven vind .

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:18

Wat leuk dat je een eigen paard gaat kopen! Ik denk inderdaad dat als een draver je aanstaat dat best moet kunnen met jouw budget. Wat ik me nog afvraag? Aangezien je budget wat krap is, heb je nog wel ruimte voor een goed zadel e.d.? Daar gaat vaak meer geld inzitten dan je denkt en is toch zó belangrijk. En een potje voor onvoorziene (dierenarts)kosten? Misschien verstandig om n
og even door te sparen en ondertussen goed om je heen kijken en natuurlijk voorpret hebben!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:24

Kendra schreef:
Dat klopt, maar je ziet wel dat een verder gezond paard met een lichte vorm van artrose prima recreatief kan worden bereden - maar M/Z springen zal vaak niet meer lukken...
Hoewel ik nooit zal ontkennen dat een paard gezond moet zijn, vind ik dat het ook wel eens wordt overdreven. Een beetje uitzoeken wat de risico's en consequenties zijn van de verschillende 'gebreken' heeft wel degelijk zin. Ook gewoon jammer dat al die goede leuke paarden met een paar 3-tjes bijna rijp worden geacht voor de slacht...

Dat laatste ben ik helemaal met je eens hoor.
Met slecht rijden krijg je elk paard stuk en met goed rijden, kun je veel paarden met een afwijking nog zeer goed gebruiken als rijpaard.

Kreupele kansen van de elsevier (google) is bijna schokkend om te lezen.het hele onderzoek waar paarden op worden " afgekeurd" is gewoon schandalig slecht.

Met atrose zou ik niet gaan springen. Recreatief rijden is soms intensiever dan wat sommige sportpaarden doen.

_mjwb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-16 14:25

De kosten maandelijks zijn allemaal geregeld. We hebben ook 100 euro per maand achterliggen voor eventuele kosten die er kunnen komen. Het geld voor zadel, hoofdstel en alle andere spullen ligt ook al achter. Deze spullen bestaan uit: zadel, hoofdstel, 2x sjabrak, halster + touw, poetsspullen, ehbo set, dekens (regen, zweet en vliegdeken), antiklit en peesbeschermers (als het paard dat nodig heeft). Dit is allemaal nog niet gekocht, maar het geld is er wel voor.

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 14:36

Toen ik op zoek was naar een paard had ik ook echt geen hoog budget, dit kwam doordat mijn ouders hem zouden kopen en die zijn niet zo enthousiast met de paarden als ikzelf.
Het paard wat we toen gekocht hebben (9 jarige kwpn) was bij de vorige eigenaar enkel in gebruik als fokmerrie. Die hebben we toen voor niet meer dan 3000 gekocht. Sinds dit seizoen rijden we ook wedstrijden, maar heb daar wel heel hard voor moeten werken en ben me er ook bewust van dat er nog veel meer werk te doen is om ook echt tussen de prijzen te vallen.

Dus voor die prijs kun je wel een leuk paard vinden, maar ben dan wel realistisch met je doelen. Je geeft aan dat je op zoek bent naar een recreatiepaard, dan zal dat vast wel lukken.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:30

Je komt waarschijnlijk uit (wat anderen al zeggen) bij een draver, een 20 jarige of een paardje met een (klein) gebrek. Tenminste met jouw eisen erbij.
Het is mij trouwens wel gelukt, een Tinker voor €2000. Je moet gewoon een tijdje blijven zoeken ;)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:34

Als je de tijd neemt om te zoeken, denk ik dat het wel een realistisch budget is. Ik zie echter in je advertentie dat je een zwartbruine ruin wilt. Een voorkeur voor een kleur is natuurlijk prima, maar ik zou me daar niet al teveel op vastpinnen als je een wat beperkter budget hebt.

Als ik jou was zou ik gewoon een aantal paarden binnen die prijsklasse gaan bekijken, wie weet val je voor een paard waarvan je in eerste instantie dacht dat het niets zou worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:37

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:42

Ik snap nooit zo goed dat mensen zeggen "ik wil alleen maar lekker buitenritjes maken". Net of je dan een minder paard hebt? Ik vind €2.000,- niet reëel voor een paard met de eisen die je stelt. Natuurlijk mag je eisen stellen, maar je eisen en budget moeten wel met elkaar in verhouding zijn.

Een paard wat betrouwbaar is en waar je dus "lekker buitenritjes" mee kunt maken, is voor mij eigenlijk best wat waard.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:44

Carpediem heeft gelijk. Je hebt je budget,ga gewoon wat paarden bekijken die daar binnen vallen.Het gaat toch om een klik en die heeft niets met geld te maken. Ik heb 6 paarden gekocht in m,n leven en ze waren allemaal goed behalve de duurste!

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:53

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:54

Een belangrijke tip: blijf bij je eerste gedachte! Als jij een kwpn'er wil van 1.75m, koop dan geen draver van 1.56m. Want vroeg of laat wil je toch verder en dan heb je spijt.

Of het moest zijn dat je echt een onwijze klik voelt ongeacht het soort paard...

In elk geval, wie zoekt, die vindt.
Je moet vaak ook via via eens kijken. Enkele jaren geleden wist ik een geweldig goede Friese merrie te koop: jong, groot, 100% verkeersmak, bloedmooi, beleerd onder het zadel en voor de kar, voor € 2000. Stond niet op internet.

Er zijn ook zat mensen die een goed plekje zoeken voor hun 'sportpaard' en dat dan belangrijker is dan de prijs. Ik heb mijn relatief jonge, goede BWP vroeger weggedaan voor € 1500, gewoon omdat ze dan goed terecht kwam.

En zo zijn er zat voorbeelden.

Neem gewoon lekker de tijd :)

Veel plezier met de zoektocht!

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 16:58

Ik heb mijn paardje gekocht ook voor een heel redelijk prijsje. Well iets meer dan jij, maar in ruil daarvoor kreeg ik ook een mooie afstamming en dressuur/springpotentie.

Ik denk dat als je kijkt qua leeftijd je alleen wat kunt vinden voor een jong paard wat (bijna) niets kan of een oudje. (15+)

Als tip kan ik alleen geven om ook eens op Marktplaats te kijken, daar heb ik mijn paard ook vandaan. Onthoud wel dat je altijd 20x zo kritisch moet zijn op Marktplaats omdat werkelijk iedere idioot daar een advertentie kan plaatsen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 17:04

Voor die prijs moet je echt wel wat kunnen vinden hoor. Op bokt kun je geen fatsoenlijk paard kopen onder de €10.000, maar in de praktijk is dat gelukkig wel anders.

Gewoon goed rond vragen en eventueel bellen. Mijn fjord heb ik destijds vrij snel gevonden (bij een handelaar) door gewoon wat rond te bellen. Op internet kon ik niets naar mijn zin vinden en alles wat in de buurt kwam van wat ik zocht vond ik een te hoge prijs hebben.