Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:46

Het is denk lastig om te bepalen wat nou precies de prijs bepaalt van een paard. Veel is subjectief maar heeft ook te maken met vraag en aanbod. Een type/soort paard waar veel/meer vraag naar is zal daardoor duurder zijn dan een paard waar weinig/minder vraag naar is.

Het is afwegen bij het paard wat de juiste vraagprijs is, oftewel: bij welk bedrag zit de verkoper te hoog (er komt niemand kijken) en bij welk bedrag te laag (het paard wordt te makkelijk verkocht). En daartussen zal de juiste prijs liggen voor dat paard.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 18:46

Ik zou geen 4 jarige willen die al Z loopt hoor. Paard is dan nog (vol) in de groei ! Maar misschien ligt dat dan aan mij.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:47

Ik kwam laatst een 10 jarige L ruin tegen voor 10.000 euro, toen schrok ik wel een beetje.

piezze

Re: Wat bepaalt de prijs van een paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 18:50

Maar of die gezond is weet je niet toch? Misschien wel keurig opgeleid en rijden ze elke dag een kwartier met een lichte amazone. Daarnaast is nog niet bewezen dat driejarige ingereden paarden ongezonder zijn dan ouder ingereden paarden.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 19:08

Feit blijft wel dat ze ook bij het KNHS niet voor niets een leeftijdsgrens hebben wat betreft klasse in de sport
een 4 jarige die Z loopt dat is gewoon niet gezond.
Daarnaast is het Z volgens de verkoper en niet geklasseerd

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:03

Ja is niet mijn opmerking over 4 jarige die al z is. Het mag nog geeneens volgrns mij.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:11

piezze schreef:
Vaak paarden met een klein gebrek waardoor ze niet 100% zuiver zijn. Maar wel goed bruikbaar voor een bosrit of een beginner. En vaak nog wel geschikt genoeg voor basisdressuur.
Soms is het een heel gezond paard maar heeft die niet het perfecte karakter of is het gewoon een ouder paard dat niet meer 100% ingezet kan worden of een oudere fokmerrie.

Een recreatie paard is ieder paard wat niet ingezet wordt in de sport. Dat kan diezelfde zwarte hengst uit die top ouders zijn die 100% zuiver loopt, fantastische gangen heeft etc.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:11

piezze schreef:
Ja is niet mijn opmerking over 4 jarige die al z is. Het mag nog geeneens volgrns mij.

Voor de regels van het KNHS mag een 4 jarige max L starten
En moeten ze om Z te starten minimaal 6 zijn
Maar getraind zijn er natuurlijk geen regels

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:17

Een recreatiepaard en een sportpaard verschillen vooral in aanschafprijs. Er zullen weinig verkopers zijn die een fantastisch en gezond sportpaard als recreatiepaard aanbieden in de advertentie.

Maar ik denk dat het gros van de paarden feitelijk als recreatiepaard gebruikt wordt. Hoeveel mensen komen nou verder dan de basissport.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:23

Maar als je alleen basis rijd rij je geen sport?

Dat is hetzelfde als dat veel fokkers denken dat ze het nieuwe olympische paard van Anky hebben gefokt.
Maar dat het merendeel toch gewoon bij een basisruiter terecht komt en ook niet de capaciteit heeft om ook maar enigszins in de buurt van de subtop laat staan de olympische spelen komen

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:24

ponyparadijs schreef:

Dat is hetzelfde als dat veel fokkers denken dat ze het nieuwe olympische paard van Anky hebben gefokt.
Maar dat het merendeel toch gewoon bij een basisruiter terecht komt en ook niet de capaciteit heeft om ook maar enigszins in de buurt van de subtop laat staan de olympische spelen komen

Dat deze niet de 'capaciteit' hebben om in de subtop terecht te komen lijkt me niet helemaal juist, maar ik begrijp je punt.

Een paard is zoveel waar als de zot eraan wil geven...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:24

ponyparadijs schreef:

Je sport wel, maar ik ben het er wel mee eens dat je niet 'in de sport zit'.
Dat is zoiets als zeggen dat het Heren 1 van VV St. Lutjebroek 'in de voetbal' zitten. Het is gewoon een hobby.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:25

Nou als je het niet voor je broodwinning doet is het hobby, zo bekijk ik het. Meesten rijden voor hun plezier in de vrije tijd en pakken eens een buitenrit en wedstrijd mee. Recreatie dan toch? En precies de dingen die je ook zonder een topper kan doen. Zie nog regelmatig een haflinger winnen op wedstrijden. Kan gewoon maar echt de profesionele sport is toch wat anders.
Laatst bijgewerkt door piezze op 05-06-16 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:27

Oke het is hobby
Maar is het paard dan geen sportpaard maar een recreatiepaard?

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:28

Nee een sportpaard dat recreatief gebruikt wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:28

ponyparadijs schreef:
Oke het is hobby
Maar is het paard dan geen sportpaard maar een recreatiepaard?

Ik denk dat een sportpaard een paard is met de capaciteit om hogerop te komen. Een L proefje kun je met iedere "kromme bok" nog wel rijden als je er wat tijd in stopt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:32

Vjestagirl schreef:
Ik denk dat een sportpaard een paard is met de capaciteit om hogerop te komen. Een L proefje kun je met iedere "kromme bok" nog wel rijden als je er wat tijd in stopt.

Maar de capaciteit hebben wil toch nog niet zeggen dat het een sportpaard is?
En L is dan geen sport?
Maar M of Z?

piezze schreef:
Nee een sportpaard dat recreatief gebruikt wordt.

Dus toch een sportpaard

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:36

TAO -> PP

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:37

Ik denk dat de gangbare term 'recreatiepaard' toch meer gezien wordt als een paard dat niet op wedstrijden gaat.
Zodra er wedstrijden worden gereden dan heb je het over trainen, instructie, doelen die gesteld worden: op welk niveau dat dan ook is. Dan heb je het imo over 'sport'.

Dan heb je ook nog 'topsport' en dat is inderdaad weer een andere klasse.

Dan zou je dus eerder kunnen zeggen 'recreatiepaard', 'sportpaard' en 'topsportpaard' :)) Dan gaat de vergelijking met voetbal ook aardig op: 'balletje trappen op de camping', 'ergens bij een willekeurige zaterdagclub in een team meespelen', 'voetballen in het betaald voetbal'.

(op het gevaar af volkomen offtopic te gaan :') )

Wat voor paarden ook nog mee speelt is wat de potentiele koper belangrijk vind. Bijzonder kleurtje? Speciale afstamming? Witte sokken netjes allemaal even hoog? Gelder, Groninger? Dressuur of juist springen of allround? Bomproof of mag wat schrikkerig zijn? De een zal dus betalen voor iets wat voor de ander geen waarde heeft.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:37

Ja ligt aan het paard toch wattie is? Veel capaciteit / weinig capaciteit. Maar als een hobbyruiter een sportpaard koopt gebruikt hij/zij het paard recreatief.

En daarnaast zijn er vele soorten paardensporten dus andere wensen en andere waardebepalende elementen aan een sportpaard.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:45

Apple schreef:
Ik denk dat de gangbare term 'recreatiepaard' toch meer gezien wordt als een paard dat niet op wedstrijden gaat.
Zodra er wedstrijden worden gereden dan heb je het over trainen, instructie, doelen die gesteld worden: op welk niveau dat dan ook is. Dan heb je het imo over 'sport'.

Dan heb je ook nog 'topsport' en dat is inderdaad weer een andere klasse.

Dan zou je dus eerder kunnen zeggen 'recreatiepaard', 'sportpaard' en 'topsportpaard' :)) Dan gaat de vergelijking met voetbal ook aardig op: 'balletje trappen op de camping', 'ergens bij een willekeurige zaterdagclub in een team meespelen', 'voetballen in het betaald voetbal'.

Ben ik het mee eens

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-16 20:45

En toch, als ik ergens een recreatie paard te koop zie staan is er 9 van de 10 keer wat mee aan de hand Helaas. Of zien jullie dat anders?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:46

Maris schreef:
En toch, als ik ergens een recreatie paard te koop zie staan is er 9 van de 10 keer wat mee aan de hand Helaas. Of zien jullie dat anders?

Vaak zetten de verkopers er recreatiepaard bij als het inderdaad niet meer in de sport kan lopen
Dus dat het eigenlijk iets mankeert ja

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:47

Ja zal maar zo kunnen maar hoeft niet iets belemmerends te zijn. Misschien juist een eerlijke verkoper die zijn dier op de juiste plek wil krijgen. Want hoeveel mensen bedrijven nou echt sport met hun paard?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-16 20:48

Maris: precies.

Een recreatiepaard is een paard dat niet (meer) op wedstrijd (kan) gaan in de gangbare volksmond. Dat kan dus zijn door 'oud' , 'kleine blessure' , 'verreden' , 'wil niet' noem maar op.
Als een paard dus als recreatiepaard te koop staat dan is er vaak iets mee.