Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:24

Kijken is natuurlijk gewoon mogelijk, neem ik aan :) Ze vinden het ook heel erg belangrijk dat er een klik is tussen jou en het paard, zo begreep ik. Ze willen duidelijk het allerbeste voor het dier.
Maar hoe zouden jullie het vinden om je paard op zo'n manier te verkopen? Het zou mij namelijk een rustgevend gevoel geven, dat ik echt weet waar mijn paardje heen zal gaan. Ik zal er alleen niet een paard willen kopen, geloof ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:27

Zo'n constructie is niet rechtsgeldig. Koop is koop, en daarmee gaan alle rechten en plichten over op de nieuwe eigenaar.
Een jaar vooraf betalen en pas na een jaar je eigendom mogen ophalen kan niet. Niet als je het 'koop' noemt en er een kwitantie ligt tenminste.
Een jaar huren met recht op koop is een ander geval. Maar dan zijn alle rechten en plichten (onderhoud, DA, hoefsmid, aansprakelijkheid) dus voor de originele eigenaar.

Mariett
Blogger

Re: Paard kopen met een jaar lang 'begeleiding'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 11:29

Volgens mij is het inderdaad het tweede, Ibbel. Je betaalt voor alles, je krijgt alle lessen en na een jaar mag je het paard 'gratis overnemen'. Je hebt dus eigenlijk vooraf betaald, alleen volgens hun betaal je dan vooral voor de les, heb je hem nog?

Alleen ik ben ook zo benieuwd naar ervaringen naast dit specifieke concept, al begrijp ik de nieuwsgierigheid naar deze advertentie, haha :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:29

Nou op de manier zoals die verkoper het doet; absoluut niet....gaat toch ook niet werken als de partijen ver van elkaar af wonen.

Zoals Lusitana omschrijft en zoals Elisa2 het heeft gedaan: dikke prima, mooi zelfs als het zo kan. Koper krijgt hulp met opstarten en verkoper ziet waar paard terecht gekomen is. Alleen maar win-win.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:32

Mariett schreef:
Volgens mij is het inderdaad het tweede, Ibbel. Je betaalt voor alles, je krijgt alle lessen en na een jaar mag je het paard 'gratis overnemen'. Je hebt dus eigenlijk vooraf betaald, alleen volgens hun betaal je dan vooral voor de les, heb je hem nog?

Alleen ik ben ook zo benieuwd naar ervaringen naast dit specifieke concept, al begrijp ik de nieuwsgierigheid naar deze advertentie, haha :)

Dan is het eigenlijk dus het eerste van wat Ibbel zegt. Lijkt me idd ook niet rechtsgeldig nee. Had daar nog niet eens zo aan gedacht tot Ibbel erover begon.

Door geen kwitantie te geven en te zeggen dat je eigenlijk voor de lessen betaalt is dan gewoon een goedkope truuk om de status 'verkocht' te omzeilen; want dan valt er niks meer te eisen en kan koper paard gewoon opladen en meenemen als die dat wil.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 23-05-16 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:33

Mariett schreef:

En dus, als je halverwege het jaar ruzie krijgt heb je geen recht meer op het paard. Tenslotte heb je die niet gekocht... Lijkt me een hele enge constructie zo.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:36

Ik weet volgens mij wel waar het over gaat, want de verkopende partij heeft een vergelijkbaar topic hier geopend een tijdje terug. Ging om een paard met gebruiksaanwijzing die al een keer terug was gekomen na verkoop en nu wéér niet goed ging bij een nieuwe koper en weer terug zou komen, als ik het me goed herinner. Ik snap dat je als verkoper dan meer zekerheid wilt hebben.

Maar een dergelijke constructie is erg onzeker, zowel voor verkoper als voor koper. Koper kan na een x aantal lessen toch weer afhaken (en de kosten zou de koper toch wel gehad hebben, hij hoeft nu nl geen stalling te betalen én geen paard door te verkopen), verkoper neemt risico op ziekte/dood van z'n paard in dat jaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:36

idd, maar ondertussen wel gewoon een aankoopbedrag betaalt, want dat is het tenslotte werkelijk. Alleen door hun omschrijving weten ze door een maas in de wet te glippen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:40

Ik betwijfel of je zeg 2000 euro vooraf mag laten aftikken voor een jaar lang lessen. Of liever gezegd, dat mag wel, maar dan moet je ook een jaar lang lessen leveren. Op dit paard óf een ander, als dit paard onbruikbaar wordt, of problemen geeft of whatever. Je moet nl wél leveren waarvoor betaald wordt. En die levering moet ook nog eens een reeële prijs hebben. En lessen mag toch echt niet veel meer dan 25 euro per keer kosten, van 'gewoon' een eigenaar. Dus moet je voor die 2000 euro ook echt 80 lessen leveren.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:46

Volgens mij is het voor verkoper (en koper)dan beter om jaar lang een lease-constructie te onderhouden en dan maandelijks te betalen ipv een soort aankoopbedrag aan het begin met de kans op allemaal gedoe gedurende het jaar.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:47

precies; een erg pittig bedrag voor een jaar lang lessen. Zeker voor een leek (want uiteindelijk is rond de 25 euro voor privéles niet heel erg duur), dus of je wettelijk gezien zo'n bedrag zou mogen eisen......

@ evelijn; dat zou een betere constructie zijn ja, maar dan ook echt per maand betalen en niet een jaar vooruit.

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:48

ik zou er niet aan beginnen , als ik een paard koop dan wil ik dat gewoon bij mezelf hebben staan waar ik ook wel begeleiding kan krijgen van de personen waar ik zelf graag les van zou willen hebben . Als de verkopende partij dan niet wil verkopen omdat hun het beste voor hun diertje willen dan maar opzoek naar een ander paard .

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:49

Ibbel schreef:
Ik betwijfel of je zeg 2000 euro vooraf mag laten aftikken voor een jaar lang lessen. Of liever gezegd, dat mag wel, maar dan moet je ook een jaar lang lessen leveren. Op dit paard óf een ander, als dit paard onbruikbaar wordt, of problemen geeft of whatever. Je moet nl wél leveren waarvoor betaald wordt. En die levering moet ook nog eens een reeële prijs hebben. En lessen mag toch echt niet veel meer dan 25 euro per keer kosten, van 'gewoon' een eigenaar. Dus moet je voor die 2000 euro ook echt 80 lessen leveren.

ja, dan heb je dus lessen van iemand waar je ruzie mee hebt, aangezien kwaliteit nergens ligt vastgelegd (hoogstens kun je misschien vooraf het diploma eisen), heb je nog kans dat je wordt afgescheept met "lessen" waarbij de instructeur in een hoek staat te "zoja-en" omdat die er na ruzie geen zin meer in heeft. En geen paard, waar het je uiteindelijk om te doen was...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 11:54

Dat hoeft uiteraard niet, want als er niet geleverd wordt, dan dient er te worden terug betaald. Of een 'vervangend product' te worden geleverd.
En daarom kan je, als je zoiets al zou doen, dus sowieso beter per maand betalen. En kun je het ook beter 'koop op afbetaling' noemen, want dan betaal je dus daadwerkelijk voor het paard en niet voor de lessen. Want nergens ligt vast dat je na een jaar lessen het paard 'cadeau' krijgt.
Op het moment dat je dat vooraf vastlegt, heb je nl alweer een eigendomsoverdracht gedaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:03

maar het product waarvoor geleverd wordt is de lessen begrijp ik van de post van Mariett. Dus ze zullen verplicht kunnen worden gehouden die lessen te leveren. Daarna wordt het paard gratis afgeleverd, maar daar zul je dus helemaal niks aan kunnen eisen als er halverwege het jaar vanaf geweken wordt.
Ik reageerde dus op de constructie zoals Mariett die schetste. Dat er misschien andere methodes zijn die wel waterdicht zijn, geen idee.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:12

Ik vind het erg eng klinken. Bovendien heb je als verkoper 0,0 te eisen zodra ik het paard gekocht hebt. Dat je vrijblijvend de optie aanbied kan mooi zijn maar IK bepaal of het gebeurt of niet en waar het paard gestald wordt etc. etc. De constructie die TS aandraagt vanuit die advertentie zou ik dus nooit mee akkoord gaan en ik kan mij haast niet voorstellen dat iemand dat wel doet. Hopelijk hoeft dat paard niet al te snel weg, dat lukt volgens mij nooit.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:14

Ibbel schreef:
Dat hoeft uiteraard niet, want als er niet geleverd wordt, dan dient er te worden terug betaald. Of een 'vervangend product' te worden geleverd.
En daarom kan je, als je zoiets al zou doen, dus sowieso beter per maand betalen. En kun je het ook beter 'koop op afbetaling' noemen, want dan betaal je dus daadwerkelijk voor het paard en niet voor de lessen. Want nergens ligt vast dat je na een jaar lessen het paard 'cadeau' krijgt.
Op het moment dat je dat vooraf vastlegt, heb je nl alweer een eigendomsoverdracht gedaan.

Je kan wel verkopen onder opschortende voorwaarde hoor.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:15

waarom is er een jaarlang begeleiding nodig?
Ik vind het opmerkelijk en zou het echt niet doen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:17

Ik denk dat dit alleen maar leuk is als het paard geschoold is in een discipline die je zelf niet beheerst, maar die je wel aantrekt.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:29

Dan nog zou ik er niet direct voor kiezen want stel je inderdaad voor dat je aan de andere kant van het land woont? Dan mag je dus elke keer dat je wat met JOUW paard wilt doen een x aantal km rijden en op afspraak ook nog? Want ja....de begeleiding zal nooit 24/7 beschikbaar staan...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:35

friendly schreef:
Dan nog zou ik er niet direct voor kiezen want stel je inderdaad voor dat je aan de andere kant van het land woont? Dan mag je dus elke keer dat je wat met JOUW paard wilt doen een x aantal km rijden en op afspraak ook nog? Want ja....de begeleiding zal nooit 24/7 beschikbaar staan...

Ik denk dat er nog wel wat voor te zeggen is. Er zijn zat mensen die hun paard regelmatig op de trailer zetten zodat ze die les kunnen volgen van die ene speciale instructeur oid.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 12:38

Zo ver ook? Moet er zelf niet aan denken maar goed... Het stoot mij al tegen de borst dat mij verplicht wordt om bepaalde keuzes niet te kunnen maken voor een dier wat IK gekocht heb.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:13

friendly schreef:
Zo ver ook? Moet er zelf niet aan denken maar goed... Het stoot mij al tegen de borst dat mij verplicht wordt om bepaalde keuzes niet te kunnen maken voor een dier wat IK gekocht heb.

Je hoeft het dier natuurlijk niet te kopen. Dat zou ik ook niet doen door deze constructie, omdat ik graag dingen op mijn eigen manier wil doen.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:32

Ibbel schreef:

Het gaat om iets meer dan 2000 euro.
Ik heb even een kijkje genomen op de site van het desbetreffende "bedrijf" en de kosten zijn afhaknelijk van hoeveel ervaring je hebt hoe meer ervaring hoe duurder. beginnend bij 2400 en eindigend bij 7200.
Dus dat zijn 40 hele dure lessen! (ja het gaat om 1 jaar a 40 lessen)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 13:38

Gelukkig zijn er genoeg paarden. Ik zou hier niet op in gaan. Zou er niet eens een mail sturen.
Wel meer dingen zouden mij afschrikken bij de aankoop van een paard. Wat sommige verkopers eisen van een koper zou ik niet op zitten wachten. Op zich als het een aanbod is zou dat fijn kunnen zijn maar verplicht een jaar lang is wel erg lang. Lijkt me gewoon prettiger om iemand vrijwillig uit te kiezen die je kan begeleiden en niet verplicht de verkoper.