Paard kopen maar je weet niet wat...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:36

Zeker vanwege het L springen een warmbloed kopen.

Ik denk niet dat het voor iemand zonder wedstrijdniveau realistisch is om in een jaar M te rijden, zeker met een paard die je het zelf moet leren.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:36

Wat ik zeg maar zoek is een paard met een fijne galop. Doordat ik zelf erg moeite heb met mijn bekken tr kantelen vind ik het fijn als het paard een galop heeft die goed is uit te zitten.

De rassen die jullie voorstellen ga ik maar eens bekijken :j

Ik zit nu op mijn mobiel maar ben zo bij mn laptop. Dan reageer ik ook even op de rest!

Xjosee

Ik zou inderdaad rondneuzen op internet naar paarden. Als je wat zekerheid wilt zoek je een paard die al bewezen is op het niveau dat jij uiteindelijk wilt rijden. Je geeft aan dat je binnen een jaar naar het M wilt, vergis je niet dan moet je heel wat wedstrijden rijden. Degene die er snel door heen vliegen zijn vaak de ruiters met gevoel en die al heel wat ervaring hebben waardoor ze versneld kunnen promoveren. Zeker als je dressuur en springwedstrijden wilt rijden.

dnieSz

Yvank_ schreef:
Maureen95 schreef:
Dankje voor je antwoord! Ik wil in ongeveer een jaar tijd naar het M. Ik neem aan dat dat reeël is toch? Ik zie sommige mensen ook wel eens in een half jaar naar het M gaan :P

En dan is mijn andere vraag of ik zomaar naar een handelsstal kan gaan om te vragen of ik verschillende rasssn uit kan proberen. Naar mijn mening lijkt mij dat raar :+

Ellepel dat lijkt me wel een goeie! Maar kan zoiets op de boktmarkt?

Je wilt van niets naar M?

Nou ik denk niet dat dat super reel is. Of jij moet al hoger gereden hebben ene en talentvol jong dier kopen zelf of een paard kopen die alles al kent. Want in een jaar naar de M is voor de meeste niet super reeel als je zelf ook nog geen ervaring hebt.

Maar ook dat ga je niet redden met een budget van 5000...

Babootje

Joolien schreef:
Ik zou zeggen, vergeet je opleiding. Ga wat anders doen en koop een paard die jij leuk vind. Opleiding heb je niks aan, en als je je diploma wil halen, ga dan orun doen.

Paardenhouderij heeft alleen maar zin als je een eigen paardenbedrijf wil/kunt starten. Als het je alleen maar gaat om lesgeven, dan is de ORUN opleiding toch de beste keuze.
Ik zou voor een warmbloed gaan (BWP, NRPS of KWPN) en voor een die al bewezen op niveau is voor de opleiding. Het is nog niet heel makkelijk om die voor jouw budget te vinden maar het kan wel (misschien een wat ouder paard).
Of je in een jaar naar M kan ligt helemaal aan jouw rijkwaliteiten. Ik zie mensen die daar nooit komen. Maar als je een paard hebt die dat niveau al eens heeft gelopen is dat een stuk makkelijker.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:38

Maureen95 schreef:
Wat ik zeg maar zoek is een paard met een fijne galop. Doordat ik zelf erg moeite heb met mijn bekken tr kantelen vind ik het fijn als het paard een galop heeft die goed is uit te zitten.

De rassen die jullie voorstellen ga ik maar eens bekijken :j

Ik zit nu op mijn mobiel maar ben zo bij mn laptop. Dan reageer ik ook even op de rest!

Wellicht investeren in zitlessen, evt flexchair training? Op het moment dat een paard op de juiste manier gereden wordt zijn er nog maar enkele die beroerd zitten.

Voor de rest is het dan een kwestie van internet rondstruinen naar paarden die aan je eisen voldoen en dan gaan proefrijden. Een fijne galop is niet ras afhankelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:39

Geryon schreef:
Zeker vanwege het L springen een warmbloed kopen.

Ik denk niet dat het voor iemand zonder wedstrijdniveau realistisch is om in een jaar M te rijden, zeker met een paard die je het zelf moet leren.

Helemaal met je eens. Dan kost het al een half jaar om een rubriek door te komen als alles meezit.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:45

Ik vraag me inderdaad ook af of het realistisch is, aangezien je volgens mij nog niet echt bezig bent geweest met dressuur toch? Holly was western, en verder vooral parelli en bosritten?
Ik zou dan eigenlijk een paard die het nodige al kent kopen, maargoed met 5000 euro wordt dat een lastige taak. Kan je geen andere opleiding doen? Iets waar je geen eigen paard voor hebt? Je deed iets met YouTube, dus misschien iets technisch? Of is dat een hele gekke denkstap (geen verstand van verder).

DarkoFoitzik

Re: Paard kopen maar je weet niet wat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:51

misschien dat je jezelf eerst verdiept in de dressuur/springen voordat je de opleiding gaat doen. dan weet je ook wat erop je afkomt.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:51

Ik lees nu dat je wel eerder een paard hebt gehad maar geen wedstrijdervaring in de dressuur/springen. Verder lees ik dat je moeite hebt met het kantelen van je bekken, wat toch vrij belangrijk is. In combinatie met een budget van 5000 euro wordt dat lastig...

In dat geval zou ik gaan kijken voor een wat ouder warmbloedpaard (jaar of 15) die al L springen/M dressuur niveau opgeleid is. Dat het paard de ervaring al heeft scheelt een hoop, maakt het behalen van de juiste klassering binnen een jaar al haalbaarder. Zelf een jong paard binnen een jaar naar dat niveau rijden is echt lastig als je nog geen ervaring hebt.

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:53

Volgens mij zit er ook een eis aan de schofthoogte als je de opleiding gaat doen van minimaal 1.60 cm.
Dan vallen een fjord, haflinger, quarter en dergelijke al af.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:53

misschien een kleurwens/eis laten varen , waar een wil is een weg

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:55

Heel eerlijk ben ik bang dat je je gaat verbijten op die opleidingseisen. Je komt uit het westerncamp ;) waar toch anders gereden wordt. En wilt dan binnen een jaar M dressuur en L springen worden. Je moet in de B beginnen he :j Dan moet je echt heel veel van je westernopleiding gaan vergeten. Een ontzettend getalenteerd paard hebben, heeeeeeeel veel lessen en veel wedstrijden gaan rijden om dat te halen.
In 2 jaar dat willen halen zou imo al een stuk realistischer zijn. Daarnaast in een half jaar naar de M met een niet warmbloed (of dat nou een KWPN, NRPS, Holsteiner of welk ander Duits ras is) is een opgave die je zonder de ervaring in de dressuur echt bijna niet kan halen.

Voor diegene die me nu afbranden wil. Ik heb dressuur gereden t/m de Z en ben in 94 overgestapt naar de westernsport ;) Ik weet waarover ik praat.

Daarnaast zijn er ook binnen de warmbloeden paarden die fijn kunnen galopperen maar ook die net wat minder fijn zitten. Dat is een kwestie van uitproberen bij het paard wat je wilt kopen. Daar helpt je uittesten van de verschillende rassen niets.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:55

@Maureen ik ben erg fan van aparte kleurtjes ja <3 Maar dat staat nu wel onderaan mijn lijstje :)

@lieke ik heb holly vooral in de laatste maanden dressuurmatig gereden en heb verder best wat paarden dressuurmatig gereden. Ik weet best hoe ik een paard naar het L moet rijden maar ik ga daar zeker genoeg lessen en begeleiding voor zoeken!

@ Yvank_ daarom zoek ik ook een paard wat al ervaren is en minimaal L kent. Zo kunnen we samen doorgroeien naar het M.
Een vriendin van mij heeft binnen een jaar met haar paard het Z gehaald. Terwijl zij alleen op de manege heeft gereden. Ik denk als ik het echt wil, het paard kan het en ik genoeg mijn best doe, het best mogelijk kan zijn om een paard naar het M te rijden.
L springen kan nog wel een opgave voor mij zijn omdat ik daarin echt een schijterd ben :')

Dat ga ik ook zeker doen Xjosee! Wil graag aan het paard werken maar weet dat ik daarbij ook aan mijzelf moet werken.

Ik heb al eerder dressuurpaarden gereden, maar nooit wedstrijdgericht. Dus dat in inderdaad ook helemaal nieuw voor mij. Het liefst wil ik ook een paard die daar al wat ervaring in heeft.
Qua budget denk ik dat het best mogelijk is. Heb zat paarden op boktmarkt en mp zien staan die dat niveau hebben/makkelijk aankunnen.

@ DarkoFoizik ik heb al eerdere verzorgpaarden gehad waar ik ook dressuurlessen mee heb gehad. Ook heb ik al eerder paardenhouderij gedaan (en niet afgemaakt wegens pesten in de klas. ja heel verhaal.)en veel over dressuur en springen geleerd. Ik zou iemand daar zelfs nog wel in kunnen helpen omdat te verbeteren. Ik sla dat soort dingen snel op maar vind het zelf moeilijker om dat rijdend voor elkaar te krijgen. Kan dat veel beter aan iemand uitleggen :P

@Eef_Bam Het is nooit vastgesteld dat ik problemen heb met mijn bekken kantelen. Maar voor mijn gevoel is dat zo :) Op de meeste paarden kan ik prima zitten. Maar ik heb echt leren rijden op een dikke fjord die scheef galoppeerde. Ik heb dus aangeleerd dat ik zo moet blijven zitten. Heel star dus. Holly (mijn vorige paard) had dit ook een beetje maar dat heb ik aardig recht kunnen rijden.
Ik denk dat als ik inderdaad een paar zitlesjes heb gehad, het probleem bijna verholpen zou kunnen zijn!
Ook wil ik niet een te oud paard. Max 13 jaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:56

http://www.sporthorses.nl/advertentie/1 ... arino.aspx

Heb zo even gekeken op sporthorses. In jouw prijsklasse kom je zo'n beetje terecht bij paarden van de leeftijd < 10. Deze is dressuur op M niveau en is ooit L gesprongen. Daar zou je de opleiding mijns inziens best mee door kunnen.
Paard is zeer uitgebreid gekeurd geweest ook rug hals etc dus mogelijk hogere prijsklasse geweest. Keuring zou ik wel over doen en zeker omdat je wil springen de pezen scannen. Ik vind het best een aardig paard (denk dat hij in training staat voor verkoop) en bij een ruiter/amazone weg komt die er niet zo goed mee om kon gaan. Staat namelijk wel bij "sensibel en niet geschikt voor angstige ruiter". Dat zegt wel iets over de prijsklasse die mogelijk hoger zou zijn als dat wel het geval zou zijn.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:56

Je hoeft niet persee een raszuiver paard te hebben? Een kennis van mij heet Deurne gedaan met een tuigerkruising die liep uiteindelijk ook M en kon ook een L parcourtje springen. Ik zou gewoon een paard zoeken wat je aanspreekt en enige aanleg heeft voor de sport

Btw je hebt ook quarters van rond de 1, 60

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 10:59

@draverdirk
Dat heb ik inderdaad ook gelezen!

@parador
Kleur staat inderdaad onderaan mijn lijstje. Ik heb nog een heel leven voor mij te gaan dus ik kom ooit wel eens aan mijn pennywensen :D

@rina
Inderdaad! Maar qua western heb ik op Holly ook maar wat gedaan :D Ik heb altijd meer naar de dressuur geneigd. Daarom ben ik later ook (het zadel paste niet) met een stock saddle op haar gaan rijden en dressuurmatiger met haar gaan rijden omdat ze het gewoon erg moeilijk vond om te buigen. Ik weet dat dit ook via western kan. Maar ik heb altijd de neiging gehad om meer naar de dressuur te trekken. En holly vond dat gewoon helemaal niks. Dus dat is ook een van de redenen dat ik haar heb verkocht :)

maar dan even nog een vraagje. Is Orun en KNHS instructeur verschillend?

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:01

Daarbij wordt vaak voor een instructeursopleiding gevraagd om een paard van een minimale stokmaat, dat ga je met een bv quarter of fjord niet redden (of hebben ze tegenwoordige de eis van stokmaat 1.60 of hoger laten vallen?)

Tja héél eerlijk denk ik dat zonder wedstrijd ervaring met dergelijke ambities en tijdsbestek en dit budget het niet gaat worden(of je moet de tijd nemen om te zoeken dan zal het gaan lukken maar die tijd heb je eigenlijk niet).... Hoe banketstaaf ook een goed en makkelijk te rijden allround paard dat op dit niveau meekomt zonder kapot te zijn is gewoon duurder(of je moet de tijd , een jong basis paard die alles moet leren duurt te lang en een talentvol ding is te duur.

Wbt door de klasses heen vliegen, leuk te horen hoor dat soms lukt(en ja ook ik ben voor buitenstaanders er doorheen gevlogen, ik minder dan 9 maanden met een fjord in het M maar vergeten dat er een hoop training thuis aan vooraf is gegaan!) Maar ik zie er ook genoeg hopeloos stranden in het L omdat het paard er niet klaar voor is.

En dan heb ik het nu over de dressuur, je moet er ook nog bij gaan springen! En de B springen door met stijlpunten is een crime! Trek daar maar gerust ruim half jaar voor uit en dan moet je paard dus wel volledig B parcours klaar zijn en je héél geregeld op concours gaan.(elke 2 weken weg, 1 winst in de B is voor veel al een hele prestatie namelijk)
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 20-05-16 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:04

shaddiefan schreef:
Je hoeft niet persee een raszuiver paard te hebben? Een kennis van mij heet Deurne gedaan met een tuigerkruising die liep uiteindelijk ook M en kon ook een L parcourtje springen. Ik zou gewoon een paard zoeken wat je aanspreekt en enige aanleg heeft voor de sport

Btw je hebt ook quarters van rond de 1, 60

Bijna geen een warmbloed is raszuiver :+

Ik zou het type paard wat je wil even helemaal laten varen en op zoek gaan naar een paard wat het gevraagde niveau al heeft binnen je budget. Waarschijnlijk komt je toch wel op een warmbloed uit en of dat nou stamboek X of stamboek Y en fokrichting A of B wordt lijkt me niet zo van belang.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:06

@babootje. Een sensibel paard is niks voor mij. Met grondwerken vind ik dat een leuke uitdaging, maar qua rijden heb ik het gevoel als ik weet dat het paard sensibel kan zijn, dan wordt ik een stuk onzekerder.
Een paar jaar geleden heb ik op een paard van een vriendin gereden. Was erg braaf en is er 1x met een bok en schrik vandoor gegaan in de bak. Dat vond ik toen nog geen eens zo spannend. Later vertelde ze me dat hij erg braaf voor mij was geweest := Ik heb haar er toen mee zien rijden en ik snapte al niet meer waarom ik er op was gegaan _O-

Ik zou opzich ook nog 2 jaar kunnen doen om het paard op te leiden hoor dieseltje :) Maar ik zou het het liefst in 1 jaar willen bereiken.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:07

Moet je paard niet een minimale grootte hebben voor zo'n opleiding, of maakt dat niet uit?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-16 11:07

@Elsje hij moet minimaal 1,60 hoog zijn :) Zou ik zelf ook wel willen omdat ik zelf ook 182 hoog ben haha

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:09

Nou ja ik vraag het omdat bepaalde rassen dan natuurlijk al afvallen...

Draver_Dirk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:09

dieseltje09 schreef:
En dan heb ik het nu over de dressuur, je moet er ook nog bij gaan springen! En de B springen door met stijlpunten is een crime! Trek daar maar gerust ruim half jaar voor uit en dan moet je paard dus wel volledig B parcours klaar zijn en je héél geregeld op concours gaan.(elke 2 weken weg, 1 winst in de B is voor veel al een hele prestatie namelijk)

De B doorkomen met springen is met de nieuwe stijlpunten inderdaad een hele opgave. Om winst te rijden moeten je stijlpunten al boven de 60 zijn zonder balk. Als je één balk hebt moeten je stijlpunten boven de 75 zijn. En als je heeeel netjes rijdt en foutloos met 75 stijlpunten heb je twee winstpunten.
Wij gaan wekelijks op wedstrijd en je ziet de deelnemers in de B zwoegen voor een puntje. Dus trek er zoals Dieseltje zegt gewoon meer een half jaar voor uit met bijna ieder weekend wedstrijd om de B uit te raken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:10

Als je een angstige amazone bent weet je wel zeker of zo'n opleiding wel wat voor je is?
Als je een goede instructrice wil worden zul je ook je leerlingen - met soms sensibele paarden - moeten kunnen helpen en problemen kunnen oplossen door er soms ook zelf op te stappen.

En de B springen begint bij een meter he. Niet 1 sprongetje maar een heel parcours vol.
Valt om de dooie dood niet mee hoor om winstpunten te rijden (zeker in de B). En dan die stijpunten tja.... Mijn dochter ook gehad, niet 1 balk eraf netjes binnen de tijd maar wegens de stijlpunten toch geen WP.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 20-05-16 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt